פרופ' קורת עפרה 77-922-01 הורים כמתווכים

 

                                        

הורים כמתווכים  - 77-922

 (שיעור וסדנא)

שנת לימודים:   תשע"ג                   סמסטר:      א+ב              היקף שעות:  4 ש"ש

 

 

א. מטרות הקורס

להקנות ידע בנושא הורות ולהתמקד במקום ההורים כמתווכים בחיי הילד. נדון בדרכי תיווך של הורים בתחומים שונים. נלמד על הקשר בין אמונות הורים לבין האופן בו הם מתווכם. נתעמק בדומה ובשונה בתיווך הורים כפונקציה של מגדר ההורה, מיצב חברתי-כלכלי ותרבות שונה. כמו כן, נבחן כיצד תיווך ההורים מקדם את ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של הילד.

 

ב. נושאים שידונו בקורס:

ההורות בחברה הישראלית ובעולם

מרכזיותו של תיווך המבוגר בהתפתחות הילד

הורות מודעת

תיווך הורים והשלכתו על ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של הילד

אמונות הורים ומשמעותם לתיווך ההורי.

תיווך של אבות ואימהות: הדומה והשונה.

תיווך בקבוצות מיצב חברתי-כלכלי שונה.

תיווך הורים באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

 

    מהלך השיעורים: הקורס בנוי משני חלקים:

 

סמסטר א'- תיאוריה: נדון בנושאי הקורס השונים תוך קריאה במקורות הקורס.

סמסטר ב' -סדנא: ניישם את הנלמד בסמסטר א' תוך התנסות בשטח והצגת ההתנסות במסגרת הכיתה.

 

בקורס ישולבו שיטות הוראה מגוונות, הוראה פרונטאלית, שימוש בעזרי מדיה שונים, פעילות בזוגות ובקבוצות.

 

ג. חובות הקורס:

 

א. סמסטר א':

התייחסות בכיתה לפריט אחד מהקריאה הביבליוגראפית - בתיאום עם המרצה (10-15 דקות).

סמסטר ב': 

א. ביצוע תרגיל והצגתו בכיתה בסמסטר ב'.

ב. הגשת עבודה כתובה בסוף השנה.

 

 

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה)    

הורות בחברה הישראלית

 

1. לבליך, ע. (2007). ילד משלי: על הערגה לילד בחיי האישה הישראלית במשפחה החדשה. בתוך א' כהן (עורכת), חוויות ההורות: יחסים, התמודדויות והתפתחות (עמ' 41-87). קרית ביאליק: אח. (001197980)

 

2. עומר, ח. (2000). שיקום הסמכות ההורית. תל-אביב: מודן. (פרק ראשון: נוכחות הורית - עמ' 13-30 - 1233965).

 

האב כהורה

 

3. Cabrera, N. J., Tamis-LeMonda, C. S., Bradley, R. H., Hofferth, S., & Lamb, M. E. (2000). Fatherhood in the twenty-first century. Child Development, 71, 127-136. (1235105)

 

מאפייני התיווך

 

4. פוירשטין, ר. (1998). האדם כישות משתנה: על תורת הלמידה המתווכת. תל-אביב: אוניברסיטה משודרת. (עמ' 47-62 - 1234080).

 

הורים כמקדמים יכולות קוגניטיביות אצל ילדים צעירים

 

5.  Korat, O., Ron, R., & Klein, P. S. (2008). Cognitive mediation and emotional support of fathers and mothers to their children during shared book-reading in two different SES groups Journal of Cognitive Education and Psychology, 7, 223-247. (001154015)

 

הורות מודעת

 

6. הנדריקס, ה. והאנט, ה. (1998). הורות מודעת. תל-אביב: אחיאסף.

א.   פרק 3, ע"מ 55-78. - 2356603

 

ב. עמודים: 191-197, 203-207, 214-219, 225-233 - 2356604

            

אמונות של הורים

6. DeBaryshe, B. (1995). Maternal belief system: Linchpin in the home reading process. Journal of Applied Developmental Psychology, 16, 1-20. (000562265)

 

הורות והתפתחות רגשית

 

8. שפירא, ר. וארם, ד. (בפרסום). הקשר בין קריאת ספרים לילדי גן לבין התפתחות השפה, ניצני האוריינות ואמפתיה. עולם קטן. (2355149)

 

הורות באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

 

9 . פלוטניק, ר. (2008). לגדול אחרת, עולמם הרגשי והחברתי של ילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז. חולון: הוצאת יסוד. (פרק 3 - הקול ההורי של הורים לילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז - 001205312).