פרופ' עדן סיגל 77-434-01 מחשבים בחינוך המיוחד

 

                                             

 

 

מחשבים בחינוך המיוחד 77-434-01

סוג הקורס: סדנה

פרופ' סיגל עדן

שנת לימודים:    תשע"ג                  סמסטר:    ב'                      היקף שעות:  2

 

א. מטרות הקורס:

  • הקניית ידע תיאורטי ומעשי לשילוב המחשב בחינוך המיוחד
  • הכשרת הסטודנט לעבודה משולבת מחשב
  • הקניית מיומנויות שימוש במחשב ככלי עזר למורה ולתלמיד
  • הכרת טכנולוגיה מסייעת
  • בניית לומדה לילדים עם צרכים מיוחדים

 

ב. תוכן הקורס:

הסדנה תקנה למשתתפים ידע תיאורטי ומעשי לגבי שילוב המחשב בתהליך ההוראה והטיפול באוכלוסיות שונות של החינוך המיוחד.

מטרת הסדנה להכשיר את הסטודנט לשלב בעבודתו כלים ממוחשבים תוך התמקדות בתכנון, ביצוע והערכה של פעילויות, בהתאם לרמתו של התלמיד וצרכיו הייחודיים.

בסדנה נפתח מיומנויות שימוש במחשב ככלי עזר למורה ולתלמיד, נקנה לסטודנט מיומנויות מתוקשבות, ונכיר את התחום הרחב של הטכנולוגיה המסייעת. כמו כן, נשתמש באינטרנט כמאגר מידע לכלים ממוחשבים קיימים או מסייעים לשימוש הסטודנט ושילובם בתהליכי הוראה ולמידה.

    מהלך השיעורים:

הרצאות, דיונים, הדגמות, למידת עמיתים, למידה ממוחשבת ומתוקשבת.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1

מבוא- מחשבים בחינוך המיוחד- גישות וסקירה

Boon et al. (2006)

2

בניית לומדה- עקרונות בסיס והדגמות

הראל (2004)

3

בניית לומדה- תכונות מתקדמות

 

4

חיפוש מידע לא טקסטואלי

 

5

קריטריונים להערכת לומדות ומשחקים

 

6

השימוש במחשב באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

זרצקי ובר (2002)

 

7

השימוש במחשב באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

Blischak & Schlosser (2003)

Englert et al. (2005)

Eden & Betzer (2011)

8

נגישות במחשב

נגישות ישראל

9

נגישות במחשב

 

10

טכנולוגיה מסייעת

חצרוני (2007)

11

טכנולוגיה מסייעת

 

12

הצגת הלומדה

 

13

הצגת הלומדה

 

 

ג. חובות הקורס:

     דרישות קדם: הכרות בסיסית של Office ואינטרנט

 

 דרישות:

  1. השתתפות מלאה ופעילה בשיעורים (יש להביא מידי שיעור DiskOnKey).
  2. פיתוח לומדה לילדים עם צרכים מיוחדים, הערכתה והצגתה בפני הכיתה.

 

מרכיבי הציון הסופי:

פעילות בכיתה ועבודה 100%

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה)

אתר חינוך מיוחד, משה"ח http://www.orianit.edu-negev.gov.il/rinachon/

הראל, ד. (2004). המחשב אינו כל יכול. תל-אביב: ידיעות אחרונות. (584492) (מידענות 004  הרא)

זרצקי, א. ובר, ו. (2002). הוראת קריאה באמצעות יצירת טקסטים בעקבות תמונות ממוחשבות. סוגיות בחינוך מיוחד ושיקום, 17 (1), 47-66. (001116298)

חצרוני, א. (2007). טכנולוגיות סיוע לילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים במסגרות החינוך. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 321-355). חיפה: אחווה. (1163073)

נגישות ישראל (2006) http://www.nagish.org.il/

Blischak, D.M., & Schlosser, R.W. (2003). Use of technology to support independent spelling by students with autism. Topics in Language Disorders, 23 (4), 293-304. ( 001116477)

Boon, R.T., Burke, M.D., Fore, C., & Hagan-Burke, S. (2006). Improving student content knowledge in inclusive social studies classrooms using technology-based cognitive organizers: A systematic replication. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 4 (1), 1-17. (001116300)

Eden, S. (2008). The effect of 3D virtual reality on sequential time perception among deaf and hard-of-hearing children. European Journal of Special Needs Education, 23(4), 349-363.  (1215864)

Eden, S., & Betzer, M. (2011). Three-dimensions vs. two-dimensions intervention programs: The effect on the mediation level and behavioral aspects of children with intellectual disability. European Journal of Special Needs Education, 26 (3), 337-353.  (1215863)

Englert, C. S., Zaho, Y., Collings, N., & Romig N. (2005). Learning to read words: The effects of internet-based software on the improvement of reading performance. Remedial and Special Education, 26 (6), 357-371. (001116302)