ד"ר אורנן אתי 77-865-01 פיתוח תכניות לימודים ופדגוגיה עכשווית

 

אוניברסיטת בר אילן

ביה"ס לחינוך

 

 פיתוח תכניות לימודים ופדגוגיה עכשווית

77-865-01

שנת הלימודים תשע"ג

 

ד"ר אתי אורנן

 

 

מטרות

  •  הכרת מושגי היסוד של פיתוח תכניות לימודים והעידן הפוסט מודרני

 

•         ניתוח דילמות חינוכיות ערכיות בעולם פוסט מודרני

 

  •  טיפוח פדגוגיה עכשווית: פדגוגיה ערכית, פוסט מודרניות, אוטונומיה, הבניית ידע, אקלים ארגוני

 

  •  ניתוח גישות להתמודדות פדגוגית עם אוכלוסיות רב תרבותיות

 

  •  פיתוח תכניות לימודים בהלימה לפדגוגיה העכשווית

 

 

 

 

 

 

תכנים

  • מושגי היסוד של תכניות לימודים
  • העידן הפוסט מודרני וההשלכות על תכניות לימודים ועל פדגוגיה
  • מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל וההשפעה על תכנון תכניות לימודים
  • אידיאולוגיה ופיתוח תכניות לימודים במערכות גדולות
  • אידיאולוגיה ופדגוגיה במציאות משתנה
  • ההיסטוריה של הפדגוגיה מהעת העתיקה ועד ימינו
  • פדגוגיה עכשווית: פוסט מודרניות, אוטונומיה, הבניית ידע, אקלים ארגוני
  • ערכים בעולם פוסט מודרני: פדגוגיה ערכית, ניתוח דילמות חינוכיות
  • פיתוח תכנית לימודים בהלימה לפדגוגיה העכשווית
  • עקרונות פיתוח תכנית לימודים דיאלוגית: מורה-תלמיד
  • קריטריונים לניתוח תכניות לימודים
  • תכניות לימודים לאוכלוסיות רב תרבותיות /הטרוגניות
  • גישות להתמודדות פדגוגית עם אוכלוסיות רב תרבותיות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תוכן הקורס

 

  • מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון, ניתוח סרטים

 

•·         תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

 

 

שעות

נושא

ביבליוגרפיה

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

  • מושגי היסוד של תכניות לימודים
  •  העידן הפוסט מודרני וההשלכות על פיתוח תכניות לימודים ועל פדגוגיה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  אידיאולוגיה ופיתוח תכניות לימודים במערכות גדולות
  •  אידיאולוגיה ופדגוגיה במציאות משתנה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  פדגוגיה עכשווית: פוסט מודרניות, אוטונומיה, הבניית ידע, אקלים ארגוני

 

 

  •  ערכים בעולם פוסט מודרני: פדגוגיה ערכית, ניתוח דילמות חינוכיות

 

 

 

 

 

  •  פיתוח תכנית לימודים בהלימה לפדגוגיה העכשווית
  •  עקרונות פיתוח תכנית לימודים דיאלוגית: מורה-תלמיד
  •  קריטריונים לניתוח תכניות לימודים

 

 

 

 

 

  •  תכניות לימודים לאוכלוסיות רב תרבותיות / הטרוגניות

 

 

 

 

 

 

 

  •  גישות להתמודדות פדגוגית עם אוכלוסיות רב תרבותיות

 

 

 

דול, ו"א (1999). השקפה פוסט-מודרנית על חינוך: מבט חדש על תכנית הלימודים. תל אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01  דול.)

 

יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2006). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט מודרני. תל אביב: מט"ח. (001104494) (חינוך E370.1  יוס.)

 

 

אריאלי, מ' 1998). הידע של הכיתה ושל בית הספר: כמה היבטים בינתרבותיים ובינדוריים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 32-15). תל אביב: רמות.  (001126690)

 

זוהר, ע' (2000). ידע פדגוגי של מורים בהוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. מגמות, מב(1), 28-3. (001199423)

 

כרמון, א' (2010). הדיסציפלינה הפדגוגית: לקראת ארגון מחדש של הידע בבית הספר. הלכה ומעשה בתכנון לימודים, 21, 114-69. (001215307)

הרץ-לזרוביץ, ר' (2001). פדגוגיות ביקורתיות וחדשניות ומקומן בבית הספר הישראלי - בשנות האלפיים. עיונים בחינוך, 5(1), 131-89. (000569164)

 

לם, צ' (2001). במערבולת האידיאולוגיות. תל אביב: רמות. (000522037) (חינוך 370.1  לם.)

 

קליין, ש"פ (2008). איכות התהליך החינוכי: אינטראקציה בין ילדים למבוגרים. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 113-91). ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (001220452)

 

הרפז, י' (2010). הוראה ולמידה: אנליזה של יחסים. הלכה ומעשה בתכנון לימודים, 21, 246-233. (001200618)

 

מסלובטי, נ' ועירם, י' (עורכים) (2003). חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים. תל אביב: רמות. (000534346) (חינוך  E370.114 חנו.(

סרט "לחיות ביחד "

 

 

יוסיפון, מ' וקשתי, י' (1998). ההשפעה של תכנון הלימודים וההדרכה על עיצובם של דפוסי הוראה חדשים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 136-109). תל אביב: רמות. (000446914)

 

בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379  בן-פרץ)

 

סרט" בין הקירות" -חלקים נבחרים ממנו

 

 

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395 ריץ')

 

סרט "לחיות ביחד -כיצד"

 

 

 

 

 

 

 

 

חובות הסטודנטים

  • נוכחות בכל השיעורים וקריאה שוטפת של מקורות.
  • בחינה על החומר בקורס ועל מבחר מקורות מן הביבליוגרפיה המומלצת.

 

 

ביבליוגראפיה

 

בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379  בן-פרץ)

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (000534607) (חינוך E375.006  ערכ)

דול, ו"א (1999). השקפה פוסט-מודרנית על חינוך: מבט חדש על תכנית הלימודים. תל אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01  דול.)

הרץ-לזרוביץ, ר' (2001). פדגוגיות ביקורתיות וחדשניות ומקומן בבית הספר הישראלי - בשנות האלפיים. עיונים בחינוך, 5(1), 131-89. (000569164)

זוהר, ע' (2000). ידע פדגוגי של מורים בהוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. מגמות, מב (1), 28-3. (001199423)

יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2006). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט מודרני. תל אביב: מט"ח. (001104494) (חינוך E370.1  יוס.)

יוסיפון, מ' וקשתי, י' (1998). ההשפעה של תכנון הלימודים וההדרכה על עיצובם של דפוסי הוראה חדשים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 136-109). תל אביב: רמות. (000446914)

כרמון, א' (2010). הדיסציפלינה הפדגוגית: לקראת ארגון מחדש של הידע בבית הספר. הלכה ומעשה בתכנון לימודים, 21, 114-69. (001215307)

לם, צ' (2001). במערבולת האידיאולוגיות. תל אביב: רמות. (000522037) (חינוך 370.1  לם.)

פרידמן, י' (2010). הערכת תכניות חברתיות וחינוכיות: ממודל הקופסה השחורה להערכה דינאמית מבוססת תיאוריה. בתוך מ' לוין-רוזליס ור' סויה (עורכות), סוגיות בהערכה בישראל (עמ'  71-31). באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון בנגב.   (001194574)

צבר-בן יהושע, נ' ולירון, ד' (1998). סוגיות המחכות להכרעה - תכנון לימודים על סוף האלף השלישי. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 164-137). תל אביב: רמות. (000561718)

קליין, ש"פ (2008). איכות התהליך החינוכי: אינטראקציה בין ילדים למבוגרים. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 113-91). ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (001220452)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395  ריץ')

 

Court, D. (2005). Curriculum in search of a soul. Educational Practice and Theory 27(2), 81-86. (001117363)

Dillon, J. T. (2009). The questions of curriculum. Journal of Curriculum Studies, 41(3), 343-359. (001190147)

Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. In J. I. Goodlad, M. P. Ammons, E. A. Buchanan, G. A. Griffin, H. W. Hill, A. Iwansk et al. (Eds.), Curriculum inquiry: The study of curriculum practice (pp. 43-76). New York: McGraw Hill. (000466703)

Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood. (pp. 111-145 - 000561769).

Tyler, R. (1949) Basic principles of curriculum and instruction. Chicago, Ill: University of Chicago Press. (000150858) (חינוך 375 TYL)