ד"ר אורנן אתי 77-865-01 פיתוח תכניות לימודים ופדגוגיה עכשווית
אוניברסיטת בר אילן
ביה"ס לחינוך
פיתוח תכניות לימודים ופדגוגיה עכשווית
77-865-01
שנת הלימודים תשע"ג
ד"ר אתי אורנן
מטרות
- הכרת מושגי היסוד של פיתוח תכניות לימודים והעידן הפוסט מודרני
• ניתוח דילמות חינוכיות ערכיות בעולם פוסט מודרני
- טיפוח פדגוגיה עכשווית: פדגוגיה ערכית, פוסט מודרניות, אוטונומיה, הבניית ידע, אקלים ארגוני
- ניתוח גישות להתמודדות פדגוגית עם אוכלוסיות רב תרבותיות
- פיתוח תכניות לימודים בהלימה לפדגוגיה העכשווית
תכנים
- מושגי היסוד של תכניות לימודים
- העידן הפוסט מודרני וההשלכות על תכניות לימודים ועל פדגוגיה
- מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל וההשפעה על תכנון תכניות לימודים
- אידיאולוגיה ופיתוח תכניות לימודים במערכות גדולות
- אידיאולוגיה ופדגוגיה במציאות משתנה
- ההיסטוריה של הפדגוגיה מהעת העתיקה ועד ימינו
- פדגוגיה עכשווית: פוסט מודרניות, אוטונומיה, הבניית ידע, אקלים ארגוני
- ערכים בעולם פוסט מודרני: פדגוגיה ערכית, ניתוח דילמות חינוכיות
- פיתוח תכנית לימודים בהלימה לפדגוגיה העכשווית
- עקרונות פיתוח תכנית לימודים דיאלוגית: מורה-תלמיד
- קריטריונים לניתוח תכניות לימודים
- תכניות לימודים לאוכלוסיות רב תרבותיות /הטרוגניות
- גישות להתמודדות פדגוגית עם אוכלוסיות רב תרבותיות
תוכן הקורס
- מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון, ניתוח סרטים
•· תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
שעות |
נושא |
ביבליוגרפיה |
|
||
4
6 |
|
דול, ו"א (1999). השקפה פוסט-מודרנית על חינוך: מבט חדש על תכנית הלימודים. תל אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01 דול.)
יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2006). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט מודרני. תל אביב: מט"ח. (001104494) (חינוך E370.1 יוס.)
אריאלי, מ' 1998). הידע של הכיתה ושל בית הספר: כמה היבטים בינתרבותיים ובינדוריים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 32-15). תל אביב: רמות. (001126690)
זוהר, ע' (2000). ידע פדגוגי של מורים בהוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. מגמות, מב(1), 28-3. (001199423)
כרמון, א' (2010). הדיסציפלינה הפדגוגית: לקראת ארגון מחדש של הידע בבית הספר. הלכה ומעשה בתכנון לימודים, 21, 114-69. (001215307) הרץ-לזרוביץ, ר' (2001). פדגוגיות ביקורתיות וחדשניות ומקומן בבית הספר הישראלי - בשנות האלפיים. עיונים בחינוך, 5(1), 131-89. (000569164)
לם, צ' (2001). במערבולת האידיאולוגיות. תל אביב: רמות. (000522037) (חינוך 370.1 לם.)
קליין, ש"פ (2008). איכות התהליך החינוכי: אינטראקציה בין ילדים למבוגרים. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 113-91). ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (001220452)
הרפז, י' (2010). הוראה ולמידה: אנליזה של יחסים. הלכה ומעשה בתכנון לימודים, 21, 246-233. (001200618)
מסלובטי, נ' ועירם, י' (עורכים) (2003). חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים. תל אביב: רמות. (000534346) (חינוך E370.114 חנו.( סרט "לחיות ביחד "
יוסיפון, מ' וקשתי, י' (1998). ההשפעה של תכנון הלימודים וההדרכה על עיצובם של דפוסי הוראה חדשים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 136-109). תל אביב: רמות. (000446914)
בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379 בן-פרץ)
סרט" בין הקירות" -חלקים נבחרים ממנו
ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395 ריץ')
סרט "לחיות ביחד -כיצד"
|
חובות הסטודנטים
- נוכחות בכל השיעורים וקריאה שוטפת של מקורות.
- בחינה על החומר בקורס ועל מבחר מקורות מן הביבליוגרפיה המומלצת.
ביבליוגראפיה
בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379 בן-פרץ)
הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (000534607) (חינוך E375.006 ערכ)
דול, ו"א (1999). השקפה פוסט-מודרנית על חינוך: מבט חדש על תכנית הלימודים. תל אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01 דול.)
הרץ-לזרוביץ, ר' (2001). פדגוגיות ביקורתיות וחדשניות ומקומן בבית הספר הישראלי - בשנות האלפיים. עיונים בחינוך, 5(1), 131-89. (000569164)
זוהר, ע' (2000). ידע פדגוגי של מורים בהוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. מגמות, מב (1), 28-3. (001199423)
יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2006). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט מודרני. תל אביב: מט"ח. (001104494) (חינוך E370.1 יוס.)
יוסיפון, מ' וקשתי, י' (1998). ההשפעה של תכנון הלימודים וההדרכה על עיצובם של דפוסי הוראה חדשים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 136-109). תל אביב: רמות. (000446914)
כרמון, א' (2010). הדיסציפלינה הפדגוגית: לקראת ארגון מחדש של הידע בבית הספר. הלכה ומעשה בתכנון לימודים, 21, 114-69. (001215307)
לם, צ' (2001). במערבולת האידיאולוגיות. תל אביב: רמות. (000522037) (חינוך 370.1 לם.)
פרידמן, י' (2010). הערכת תכניות חברתיות וחינוכיות: ממודל הקופסה השחורה להערכה דינאמית מבוססת תיאוריה. בתוך מ' לוין-רוזליס ור' סויה (עורכות), סוגיות בהערכה בישראל (עמ' 71-31). באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון בנגב. (001194574)
צבר-בן יהושע, נ' ולירון, ד' (1998). סוגיות המחכות להכרעה - תכנון לימודים על סוף האלף השלישי. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 164-137). תל אביב: רמות. (000561718)
קליין, ש"פ (2008). איכות התהליך החינוכי: אינטראקציה בין ילדים למבוגרים. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 113-91). ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (001220452)
ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395 ריץ')
Court, D. (2005). Curriculum in search of a soul. Educational Practice and Theory 27(2), 81-86. (001117363)
Dillon, J. T. (2009). The questions of curriculum. Journal of Curriculum Studies, 41(3), 343-359. (001190147)
Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. In J. I. Goodlad, M. P. Ammons, E. A. Buchanan, G. A. Griffin, H. W. Hill, A. Iwansk et al. (Eds.), Curriculum inquiry: The study of curriculum practice (pp. 43-76). New York: McGraw Hill. (000466703)
Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood. (pp. 111-145 - 000561769).
Tyler, R. (1949) Basic principles of curriculum and instruction. Chicago, Ill: University of Chicago Press. (000150858) (חינוך 375 TYL)