ד"ר אורנן אתי 77-839-01 חזון בית ספרי ויישומו בתכנון לימודים בית ספרי
חזון בית ספרי ויישומו בתכנון לימודים בית ספרי
סוג הקורס: קורס
77-839-01
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א/ב היקף שעות: 2 ש"ש
ד"ר אתי אורנן
מגמת מנהיגות במינהל ובחינוך
מטרות הקורס
- הכרת המושג החזון הבית ספרי וניתוחו כמצע חינוכי - פדגוגי
- הכרת תהליכי תכנון חינוכי
- הכרת מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל ומטרותיה: מקרה בוחן: חזון בית ספר הטרוגני - כיצד לממש אותו?
- הכרת מאפייני תכנון הלימודים בבית הספר האוטונומי/ בניהול עצמי
- יישום החזון הבית ספרי בתכנון לימודים רב- שנתי
- ניתוח תכניות לימודים בית ספריות
- הכרת אסטרטגיות להנחיית מורים בתכנון לימודים
- ניתוח גישות להתמודדות חינוכית עם דילמות חינוכיות - קוריקולריות והנחיית מורים לפיתוח מיומנויות תכנון לימודים בית ספרי
ב. תוכן הקורס
מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון ,שיעורי עמיתים.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
שעות |
נושא |
ביבליוגרפיה |
|
||
10 |
הכרת תהליכי תכנון חינוכי
|
בן-פרץ, מ' (2011). עיצב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל-אביב: מכון מופ"ת. (מסגרת הוליסטית לעיצוב המדיניות החינוכית - עמ' 155-171 - 1234743).
ניר, א' ובוגלר, ר' (2003). חזון ארגוני בבתי ספר בניהול עצמי: מהלכים על חבל דק. בתוך ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי: מבט בין-לאומי (עמ' 135-148). ירושלים: משרד החינוך. (001156338)
אופלטקה, י' (2007). יסודות מינהל החינוך: מנהיגות וניהול בארגון החינוכי. חיפה: פרדס. (פרק 12: תכנון חינוכי ואסטרטגי, עמ' 272-284 - 1234726). |
12 |
הכרת המושג החזון הבית ספרי וניתוחו כמצע חינוכי -פדגוגי
|
סרג'יובאני, ת"ג (2002). ניהול בית ספר: היבטים עיוניים ומעשיים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 9 - להיות קהילה רעיונית, עמ' 235-263 - 1234752).
גזיאל, ח' (2002). בית-ספר בניהול עצמי: תיאוריה, מחקר ומעשה. תל-אביב: רמות. (עמ' 181-192 - 1234750).
פרידמן, י' ואלמוג-ברקת, ג' (2006). ערכים ארגוניים בבית הספר. ירושלים: מכון סאלד. (עמ' 7-14 - 1234747)
בן-פרץ, מ' (2011). עיצב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל-אביב: מכון מופ"ת. (מסגרת הוליסטית לעיצוב המדיניות החינוכית - עמ' 155-171 - 1234743). קולא, ע' וגלובמן, ר' (1994). להיות מנהל ולהצליח: השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. אבן יהודה: רכס. ( פרק ד' - עמ' 145-166 - 001068116) סרט: ביה"ס גבריאלי סדנאות: ניתוח חזון בית ספרי |
8 |
הכרת מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל ומטרותיה: מקרה בוחן: חזון בית ספר הטרוגני - כיצד לממש אותו? |
יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (001104494) (חינוך E370.1 יוס)
*Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood |
14 |
הכרת מאפייני תכנון הלימודים בבית הספר האוטונומי / בניהול עצמי
|
זילברשטיין, מ', עמנואל, ד' וצבר בן-יהושע, נ' (1995). תכנון לימודים בית-ספרי בבית הספר האוטונומי: תמונת מצב ומגמות התפתחות לעתיד. בתוך ד' חן (עורך), החינוך לקראת המאה ה- 21 (עמ' 119-154). תל-אביב: רמות. (000577158) כ"ץ, י' (2006). תוכנית ליבה בישראל: מכנה משותף חינוכי לכל מגזרי החינוך. בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 186-194). ירושלים: מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד. (001116304) |
8 |
יישום החזון הבית ספרי בתכנון לימודים רב- שנתי |
קולא, ע' וגלובמן, ר' (1994). להיות מנהל ולהצליח: השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. אבן יהודה: רכס. (פרק ו', עמ' 191-225 - 001068116) |
8 |
חזון בית ספר הטרוגני - כיצד לממש אותו? |
ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי ספר, עמ' 78-94 - 001163550). יונה, י' (2006). ליבה משותפת: מרשם לשליטה חברתית? בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 203-213). ירושלים: מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד. (001116488) סרט: לחיות ביחד כיצד
סרט: בין הקירות |
4 |
פיתוח מיומנויות הנחייה בתכנון לימודים בית ספרי
|
פרידמן, י' (2003). בית ספר בניהול עצמי כארגון אינטליגנטי. בתוך ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי: מבט בין- לאומי. (עמ' 57-87). ירושלים: משרד החינוך. (1234728)
פרידמן, י' ואלמוג-ברקת, ג' (2006). ערכים ארגוניים בבית הספר. ירושלים: מכון סאלד. (עמ' 7-14 - 1234747)
קולא, ע' וגלובמן, ר' (1994). להיות מנהל ולהצליח: השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. אבן יהודה: רכס. (פרק ו', עמ' 191-225 - 001068116; פרק ז', עמ' 227-257 - 001137235) |
6 |
מיומנויות הנחייה בניתוח תכניות לימודים בית ספריות בהלימה לחזון הבית ספרי |
סדנאות קבוצתיות |
חובות הקורס
|
|
50 |
תרגיל |
50 |
בחינה |
ד. ביבליוגרפיה
אופלטקה, י' (2007). יסודות מינהל החינוך: מנהיגות וניהול בארגון החינוכי. חיפה: פרדס. (פרק 12: תכנון חינוכי ואסטרטגי, עמ' 272-284 - 1234726).
בן-פרץ, מ' (2011). עיצב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל-אביב: מכון מופ"ת. (מסגרת הוליסטית לעיצוב המדיניות החינוכית - עמ' 155-171 - 1234743).
גזיאל, ח' (2002). בית-ספר בניהול עצמי: תיאוריה, מחקר ומעשה. תל-אביב: רמות. (000526664) (חינוך 371.2 גזי.)
דול, ו"א (1999). השקפה פוסט-מודרנית על חינוך: מבט חדש על תכנית הלימודים. תל-אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך375.01 דול)
זילברשטיין, מ', עמנואל, ד' וצבר בן-יהושע, נ' (1995). תכנון לימודים בית-ספרי בבית הספר האוטונומי: תמונת מצב ומגמות התפתחות לעתיד. בתוך ד' חן (עורך), החינוך לקראת המאה ה- 21 (עמ' 119-154). תל-אביב: רמות. (000577158)
יונה, י' (2006). ליבה משותפת: מרשם לשליטה חברתית? בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 203-213). ירושלים: מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד. (001116488)
יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (001104494) (חינוךE370.1 יוס)
כ"ץ, י' (2006). תוכנית ליבה בישראל: מכנה משותף חינוכי לכל מגזרי החינוך. בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 186-194). ירושלים: מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד. (001116304)
כ"ץ, י' (2012). ארגונים בעולם פוסטמודרני. תל-אביב: רסלינג. (פרק 8: ארגון כמערכת סימנים - 1234754).
ניר, א' ובוגלר, ר' (2003). חזון ארגוני בבתי ספר בניהול עצמי: מהלכים על חבל דק. בתוך ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי: מבט בין-לאומי (עמ' 135-148). ירושלים: משרד החינוך. (001156338)
סרג'יובאני, ת"ג (2002). ניהול בית ספר: היבטים עיוניים ומעשיים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 9 - להיות קהילה רעיונית, עמ' 235-263 - 1234752).
פרידמן, י' (2003). בית ספר בניהול עצמי כארגון אינטליגנטי. בתוך ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי: מבט בין-לאומי (עמ' 57-87). ירושלים: משרד החינוך. (1234728)
פרידמן, י' ואלמוג-ברקת, ג' (2006). ערכים ארגוניים בבית הספר. ירושלים: מכון סאלד. (עמ' 7-14 - 1234747)
צדקיהו, ש' (2007). החינוך החברתי בבית הספר: יציבות מול שינוי. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 379-398). ירושלים: מאגנס. (001135483)
קולא, ע' וגלובמן, ר' (1994). להיות מנהל ולהצליח: השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. אבן יהודה: רכס. (פרק ו', עמ' 191-225 - 001068116; פרק ז', עמ' 227-257 - 001137235)
קרק, ב"ל (2005). חוכמת המנהיגות של אלכסנדר הגדול. תל-אביב: א. ניר. (001098935) (מדעי החברה 938.07092 קרק)
ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי ספר, עמ' 78-94 - 001163550).
Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. In J. I. Goodlad, M. P. Ammons, E. A. Buchanan, G. A. Griffin, H. W. Hill, A. Iwansk et al. (Eds.), Curriculum inquiry: The study of curriculum practice (pp. 43-76). New York: McGraw Hill. (000466703)
Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood. (000391990) (חינוך E37 IRA)
Pinar, W. F., Reynold, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1996). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Land. (pp. 1-63 - 561763).