ד"ר אורנן אתי 77-839-01 חזון בית ספרי ויישומו בתכנון לימודים בית ספרי

 

                                                        

 

חזון בית ספרי ויישומו בתכנון לימודים בית ספרי

סוג הקורס: קורס

77-839-01

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר: א/ב                           היקף שעות: 2 ש"ש

 

ד"ר אתי אורנן

מגמת מנהיגות במינהל ובחינוך

 

 

 

 

 

מטרות הקורס

  • הכרת המושג החזון הבית ספרי וניתוחו כמצע חינוכי - פדגוגי
  • הכרת תהליכי תכנון חינוכי
  • הכרת מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל ומטרותיה: מקרה בוחן: חזון בית ספר הטרוגני - כיצד לממש אותו?
  • הכרת מאפייני תכנון הלימודים בבית הספר האוטונומי/ בניהול עצמי
  • יישום החזון הבית ספרי בתכנון לימודים רב- שנתי
  • ניתוח תכניות לימודים בית ספריות
  • הכרת אסטרטגיות להנחיית מורים בתכנון לימודים
  • ניתוח גישות להתמודדות חינוכית עם דילמות חינוכיות - קוריקולריות והנחיית מורים לפיתוח מיומנויות תכנון לימודים בית ספרי

 

 

 

 

 

ב. תוכן הקורס

 

    מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון ,שיעורי עמיתים.

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

שעות

נושא

ביבליוגרפיה

 

10

הכרת תהליכי תכנון חינוכי

 

בן-פרץ, מ' (2011). עיצב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל-אביב: מכון מופ"ת. (מסגרת הוליסטית לעיצוב המדיניות החינוכית  - עמ' 155-171 - 1234743).

 

ניר, א' ובוגלר, ר' (2003). חזון ארגוני בבתי ספר בניהול עצמי: מהלכים על חבל דק. בתוך ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי: מבט בין-לאומי (עמ' 135-148). ירושלים: משרד החינוך. (001156338)

 

אופלטקה, י' (2007). יסודות מינהל החינוך: מנהיגות וניהול בארגון החינוכי. חיפה: פרדס. (פרק 12: תכנון חינוכי ואסטרטגי, עמ' 272-284 - 1234726).

12

הכרת המושג החזון הבית ספרי וניתוחו כמצע חינוכי -פדגוגי

 

 

 

סרג'יובאני, ת"ג (2002). ניהול בית ספר: היבטים עיוניים ומעשיים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 9 - להיות קהילה רעיונית, עמ' 235-263 - 1234752).

 

גזיאל, ח' (2002). בית-ספר בניהול עצמי: תיאוריה, מחקר ומעשה. תל-אביב: רמות. (עמ' 181-192 - 1234750).

 

פרידמן, י' ואלמוג-ברקת, ג' (2006). ערכים ארגוניים בבית הספר. ירושלים: מכון סאלד. (עמ' 7-14 - 1234747)

 

בן-פרץ, מ' (2011). עיצב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל-אביב: מכון מופ"ת. (מסגרת הוליסטית לעיצוב המדיניות החינוכית  - עמ' 155-171 - 1234743).

קולא, ע' וגלובמן, ר' (1994). להיות מנהל ולהצליח: השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. אבן יהודה: רכס. ( פרק ד' - עמ' 145-166 - 001068116)

סרט: ביה"ס גבריאלי

סדנאות: ניתוח  חזון בית ספרי

8

הכרת מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל ומטרותיה: מקרה בוחן: חזון בית ספר הטרוגני - כיצד לממש אותו?

יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (001104494) (חינוך E370.1 יוס)

 

*Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood

14

הכרת מאפייני תכנון הלימודים בבית הספר האוטונומי / בניהול עצמי

 

זילברשטיין, מ', עמנואל, ד' וצבר בן-יהושע, נ' (1995). תכנון לימודים בית-ספרי בבית הספר האוטונומי: תמונת מצב ומגמות התפתחות לעתיד. בתוך ד' חן (עורך), החינוך לקראת המאה ה- 21 (עמ' 119-154).  תל-אביב: רמות. (000577158)

כ"ץ, י' (2006). תוכנית ליבה בישראל: מכנה משותף חינוכי לכל מגזרי החינוך. בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 186-194). ירושלים: מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד.  (001116304)

8

יישום החזון הבית ספרי בתכנון לימודים רב- שנתי

קולא, ע' וגלובמן, ר' (1994). להיות מנהל ולהצליח: השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. אבן יהודה: רכס. (פרק ו', עמ' 191-225 - 001068116)

8

חזון בית ספר הטרוגני - כיצד לממש אותו?

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי ספר, עמ' 78-94 - 001163550).

יונה, י' (2006). ליבה משותפת: מרשם לשליטה חברתית? בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 203-213). ירושלים: מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד. (001116488)

סרט: לחיות ביחד כיצד

 

סרט: בין הקירות

4

פיתוח מיומנויות הנחייה בתכנון לימודים בית ספרי

 

 

 

 

פרידמן, י' (2003). בית ספר בניהול עצמי כארגון אינטליגנטי. בתוך ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי: מבט בין- לאומי. (עמ' 57-87). ירושלים: משרד החינוך. (1234728)

 

פרידמן, י' ואלמוג-ברקת, ג' (2006). ערכים ארגוניים בבית הספר. ירושלים: מכון סאלד. (עמ' 7-14 - 1234747)

 

קולא, ע' וגלובמן, ר' (1994). להיות מנהל ולהצליח: השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. אבן יהודה: רכס. (פרק ו', עמ' 191-225 - 001068116; פרק ז', עמ' 227-257 - 001137235)

6

מיומנויות הנחייה בניתוח  תכניות לימודים בית ספריות בהלימה לחזון הבית ספרי

 

סדנאות קבוצתיות

 

 

חובות הקורס  

 

 

 

50

תרגיל

50

בחינה

 

 

 

 

ד. ביבליוגרפיה

 

אופלטקה, י' (2007). יסודות מינהל החינוך: מנהיגות וניהול בארגון החינוכי. חיפה: פרדס. (פרק 12: תכנון חינוכי ואסטרטגי, עמ' 272-284 - 1234726).

בן-פרץ, מ' (2011). עיצב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל-אביב: מכון מופ"ת. (מסגרת הוליסטית לעיצוב המדיניות החינוכית  - עמ' 155-171 - 1234743).

גזיאל, ח' (2002). בית-ספר בניהול עצמי: תיאוריה, מחקר ומעשה. תל-אביב: רמות. (000526664) (חינוך 371.2  גזי.)

דול, ו"א (1999). השקפה פוסט-מודרנית על חינוך: מבט חדש על תכנית הלימודים. תל-אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך375.01  דול)

זילברשטיין, מ', עמנואל, ד' וצבר בן-יהושע, נ' (1995). תכנון לימודים בית-ספרי בבית הספר האוטונומי: תמונת מצב ומגמות התפתחות לעתיד. בתוך ד' חן (עורך), החינוך לקראת המאה ה- 21 (עמ' 119-154). תל-אביב: רמות. (000577158)

יונה, י' (2006). ליבה משותפת: מרשם לשליטה חברתית? בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 203-213). ירושלים: מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד. (001116488)

יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (001104494) (חינוךE370.1 יוס)

כ"ץ, י' (2006). תוכנית ליבה בישראל: מכנה משותף חינוכי לכל מגזרי החינוך. בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 186-194). ירושלים: מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד.  (001116304)

כ"ץ, י' (2012). ארגונים בעולם פוסטמודרני. תל-אביב: רסלינג. (פרק 8: ארגון כמערכת סימנים - 1234754).

 ניר, א' ובוגלר, ר' (2003). חזון ארגוני בבתי ספר בניהול עצמי: מהלכים על חבל דק. בתוך ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי: מבט בין-לאומי (עמ' 135-148). ירושלים: משרד החינוך. (001156338)

סרג'יובאני, ת"ג (2002). ניהול בית ספר: היבטים עיוניים ומעשיים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 9 - להיות קהילה רעיונית, עמ' 235-263 - 1234752).

פרידמן, י' (2003). בית ספר בניהול עצמי כארגון אינטליגנטי. בתוך ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי: מבט בין-לאומי (עמ' 57-87). ירושלים: משרד החינוך. (1234728)

פרידמן, י' ואלמוג-ברקת, ג' (2006). ערכים ארגוניים בבית הספר. ירושלים: מכון סאלד. (עמ' 7-14 - 1234747)

צדקיהו, ש' (2007). החינוך החברתי בבית הספר: יציבות מול שינוי. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ'         379-398). ירושלים: מאגנס. (001135483)

קולא, ע' וגלובמן, ר' (1994). להיות מנהל ולהצליח: השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. אבן יהודה: רכס. (פרק ו', עמ' 191-225 - 001068116; פרק ז', עמ' 227-257 - 001137235)

קרק, ב"ל (2005). חוכמת המנהיגות של אלכסנדר הגדול. תל-אביב: א. ניר. (001098935) (מדעי החברה 938.07092  קרק)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי ספר, עמ' 78-94 - 001163550).

Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. In J. I. Goodlad, M. P. Ammons, E. A. Buchanan, G. A. Griffin, H. W. Hill, A. Iwansk et al. (Eds.), Curriculum inquiry: The study of curriculum practice (pp. 43-76). New York: McGraw Hill. (000466703)

Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood. (000391990) (חינוך E37 IRA)

Pinar, W. F., Reynold, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1996). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Land. (pp. 1-63 - 561763).