גב' גולן רני 77-741-02 פרקטיקום בייעוץ שלב א'

 

                             

שם ומספר הקורס: פרקטיקום בייעוץ שלב א' 77-741-02

סוג הקורס: סדנה

שנת לימודים:תשע"ג                    סמסטרשנתי                  היקף שעות: 2 ש"ש 

שם המרצה: רני גולן

 

•א.      מטרות הקורס

 

•1        גיבוש תפיסה מובחנת של תפקיד היועץ בבית-הספר תוך הבחנה בין שירות ייעוצי לבין שאינו כזה.

•2.      סיוע לסטודנט לפתח "אני מאמין" ייעוצי וזהות מקצועית.

•3.      סיוע לסטודנט לפתח מודעות ויכולת ליישם את התיאוריות, הכלים  והמיומנויות הייעוציות בהתערבות שקולה ומתוכננת בהתאם ל"אני מאמין" ייעוצי.

•4.      העמקת הכרות הסטודנט עם מגוון תפקידי היועץ.   

•5.      לווי הסטודנט בהתערבות הייעוצית המעשית שלו.

•6.      העצמת כלל הסטודנטים בתהליכי היוועצות קבוצתית ומתן משוב  המתקיים בכיתה בעת העלאת דילמות מהשדה.      

 

  • ב. תוכן הקורס:

 

•א.      ייחודיות עבודת היועץ במערך התפקידים בבית-הספר.

•ב.       תכנון העבודה הייעוצית.

•ג.       דרכי רישום ואיסוף מידע.

•ד.       דרך הפניית מקרה ליועץ.

•ה.      היועץ בתוכניות לקידום מיטביות.

•ו.        דילמות בדרכי ההתערבות של היועץ במקרים שהוצגו בשיעורים.

•ז.        היוועצות קבוצתית.

 

 

ג.       מהלך השיעורים: סדנה - פעילות חווייתית, דיון.

 

    תכנית השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

הכרות, הצגת סילבוס ותיאום ציפיות

 

הסטודנטים יבחרו נושא, יראיינו יועצים ויציגו בכיתה  בזוגות כולל חומר תיאורטי 

2

הסתכלות מושכלת בבתי-הספר, רובד גלוי, רובד סמוי  

29

 

3

מקום היועץ בישיבות צוות בין מקצועיות ועבודה עם מחנכים - היוועצות מעצימה

4

הצגת עבודה מעשית בכיתה, שאלות, דיון, המלצות

4.

עבודת היועץ עם תלמידים והורים

9 , 8\א , 2א

 

5.

עבודת היועץ עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים

11, 5א

 

 

 

 

 

 

6.

  עבודת היועץ עם עולים חדשים

13

 

7.

יחסי יועץ מנהל, מקום היועץ בצוות הנהלה

3, 25

 

 

 

 

 

8.

שלבי ראיון ייעוצי פרטני, התנסות פעילה, משוב

7, 19

 

 

 

 

 

9.  

 רישום ואיסוף מידע

 

 

10.

סיכום סמסטר א',  משוב,ציפיות להמשך

 

 

11.

הצגת התערבויות פרטניות, היוועצות,  משוב

 

סמסטר ב'

הצגת התערבויות ייעוציות  תתקיים עד סוף השנה

12.

דרך הפניית מקרה ליועץ. היועץ היוזם

6, 21

 

13.

עבודת צוות ושילוב גורמים מסייעים

 28

 

14.

"עוגת הזמן" של יועצים, מצוי, רצוי 

10

 

 

 

 

 

15.

היועץ בתוכניות לקידום מיטביות

24, 14

 

16.

סוגיות בעבודת היועץ, אקלים כיתה, מעברים

 

17.

דילמות בעבודת היועץ

15

 

 

 

 

 

18.

אתיקה 

16, 1,  17, 17א

 

19.

תכנון העבודה  הייעוצית, שנה, שליש, שבוע

 

20

 

20.

סיכום, משוב, ציפיות להמשך.

 

בנוסף לתוכנית המוצעת לעיל, יתרת השיעורים יוקדשו לתכנים אשר יועלו על ידי הסטודנטים בעקבות הצפייה בבתי הספר. 

 

 

ג. חובות הקורס: 1. השתתפות סדירה ופעילה בעבודת השדה ובשיעורי הכיתה.

                            עבודה מעשית בבתי-הספר תתפזר לאורך כל השנה.

 

                           2. יעוץ פרטני קצר מועד בהנחיית היועצת המלווה. (3 - 5 מ')

                           3. הצגת נושא נבחר (אירוע) מתוך העבודה המעשית (לאחר ריאיון 

                               היועצת המאמנת) ובקשר לאחד הנושאים המוצגים בכיתה.

 

 

 

הגשת עבודה בסוף השנה הכוללת:

 

1. תיאור בית-הספר ועבודת היועץ כפי שהשתקפה בתצפית:

אוכלוסיית בית-הספר, סוג הבעיות שנצפו, מי יזם את הפגישות, דרכי ההתערבות, סגנון העבודה, תוכניות ייעוציות, וכו'.

אפיון התרומה הייחודית של היועץ בפעילויות הנ"ל. 

פרק בעבודה זו יכלול תקציר תצפית גולמית של 2 פעילויות לפי בחירת הסטודנט. (מחשבות, שאלות).    

סיכום תהליך הצפייה השנתי - שלבים, התלבטויות, נקודות חוזק, קשיים, תרומה ייחודית, מה בעיקר נלקח? על מה אפשר היה לוותר? הערות, בקשות. 

 

 

 

2. דווח על העבודה הפרטנית: 

מטרות העבודה כפי שנקבעו. סיכום קצר בין כמה שורות של כל פגישה.

הערכת התהליך אותו עבר התלמיד. מידת שיתוף הפעולה, התכנים שהועלו, העברה לתחומים אחרים, המלצות להמשך.  

הערכת התהליך האישי של הסטודנט בהתנסות הפרטנית. קשיים, הצלחות, תובנות, רפלקציה, מה ניתן היה לעשות אחרת...

 

 מרכיבי הציון הסופי:  

הצגת נושא נבחר 30%  השתתפות פעילה % 10  עבודה % 60

 

הערה:בשיעור הראשון תהיה התייחסות לסיליבוס ויתכנו שינויים במטלות.

 

ד. ביבליוגרפיה:  

 

אגודת היועצים החינוכיים בישראל (2001). קוד האתיקה של אגדת היועצים החינוכיים בישראל. תל-אביב: המחבר. (1071334)

ארהרד, ר' וקלינגמן, א' (2004). יעוץ בבית הספר - אקולוגיה מקצועית. בתוך א' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), יעוץ בבית ספר בחברה משתנה (עמ' 9-26). תל-אביב: רמות. (1138798)

אייל, ח' (2004). יישום עקרונות הטיפול המשפחתי בעבודת היועץ. בתוך א' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), יעוץ בבית ספר בחברה משתנה (עמ' 295-315). תל-אביב: רמות. (001070581)

ארהרד, ר' (2008). היוועצות מעצימה: תיאוריה ומעשה. תל-אביב: רמות. (1146262) (חינוך 371.422 ארה)

ארהרד, ר' ואלבוים, ט"ש (2003). הייעוץ החינוכי באספקלריית המנהלים. הייעוץ החינוכי, יב, 33-48. (001098845)

ארהרד, ר' (1998). תפקיד היועץ במעבר מבית-ספר לבית-ספר: מיתוס, מציאות. הייעוץ החינוכי, ה,  15-38. (577773)

ארם, ד' ודשבסקי, ע' (2004). כיווני התפתחות בייעוץ החינוכי לגיל הרך. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית הספר בחברה משתנה (עמ' 465-479). תל-אביב: רמות. (1138807)

אלמוג, א' ולייזר, י' (2008). היועץ החינוכי ותרומתו לתהליך השילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה. הייעוץ החינוכי, טו, 29-49. (1173932)

בנזימן, ח' (1987). שעות קבלה בריאות נפשית בבית הספר. תל-אביב: מודן. (000067152) (חינוך 371.4  בנז)

בראל, צ' (2003). יעוץ פרטני קצר מועד הממוקד בפתרון. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקוה:  יעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 247-265). אבן יהודה: רכס. (000578405)

ברקול-יריב, ר' (2003). בין יועץ ארגוני ליועץ חינוכי בבית הספר. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקוה: יעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 377-391). אבן יהודה: רכס. (000580338)

דאוולין, ק' (1970). פגישות יעוץ הורה-מורה. בתוך ר' הרושובסקי (עורכת), הייעוץ בחינוך - עקרונות וגישות - אנתולוגיה (עמ' 207-219). ירושלים: בית הספר לחינוך של האונ' העברית ושל משרד החינוך והתרבות. (001173725)

דור, א' (2008). יישום מודל התנהגותי להיוועצות שיתופית: תיאור מקרה. הייעוץ החינוכי, טו,        238-255. (001173724)

הראל, י' וארהרד, ר' (2002). סגנונות תפקוד של יועצים חינוכיים בישראל. היעוץ החנוכי, י, 152-171. (000568558)

טור כספא, ח' וכהן, י' (2004). תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך: יעדים ודילמות. בתוך ר' ארהר וא' קלינגמן (עורכים), יעוץ בבית הספר בחברה משתנה (עמ' 247-271). תל-אביב: רמות. (001126509)

טטר, מ' (1977). תפיסות וציפיות של יועצים בבתי הספר לגבי תפקידיהם. הייעוץ החינוכי, ו, 48-67. (000561967)

טטר, מ' (2004). יעוץ בקהילות חינוכיות קולטות עליה. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), יעוץ בבית הספר בחברה משתנה (עמ' 209-228). תל-אביב: רמות. (001099157)

כפיר, ד' (2003). תכניות בית ספריות והערכתן - פן נוסף בתפקידו המערכתי של היועץ החינוכי. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה. אבן יהודה: רכס. (000603962)

כץ, י' (1990). פעולת היועץ החינוכי - תיאור דילמי. בתוך ד' ברטל וא' קלינגמן (עורכים), סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה ויעוץ בחינוך (עמ' 132-142). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, השרות הפסיכולוגי הייעוצי. (000241189)

לזוביסקי, ר' (1998). אוטונומיה ויחודיות ביעוץ החינוכי. בתוך ר' לזובסקי וש' פלדמן (עורכות), מרחב ונחלה בייעוץ החינוכי (עמ' 34-79). אבן יהודה: רכס. (000562200)

לזובסקי, ר' (2003). אתיקה מקצועית בייעוץ חינוכי: מדריך לקבלת החלטות. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה. אבן יהודה: רכס. (000583501)

לזובסקי, ר. (2010). מבוך השמירה על סודיות בייעוץ החינוכי: תיאוריה, מחקר ומעשה. תל-אביב: ממכון מופת. (001189825) (חינוך 371.4  לזו.)

מור, פ'  ולוריא, א' (2006). כוחו של היועץ החינוכי. ירושלים: אשלים, מוסד ביאליק. (001137987) (חינוך E371.422  מור)

סלונים, כ' ולזובסקי, ר' (2001). ערכה לבדיקה עצמי ולרפלקציה - עשרים כללים לבקרה על התערבות יעוצית פרטנית. ייעוץ החינוכי, י, 172-186. (000568578)

פרלברג, ש' וארהרד, ר' (2004). עבודה מערכתית מנקודת מבטם של יועצים חינוכיים. הייעוץ החינוכי, יד, 153-170. (1160283)

פרנקל, י' (1985). עולמו הפנימי של היועץ. בתוך מעיין מתגבר ושמו אדם. תל-אביב: צ'ריקובר. (000568518)

קלינגמן, א' ואייזן, ר' (1990). ייעוץ פסיכולוגי: עקרונות וגישות ושיטות התערבות. תל-אביב: רמות. (000125012) (חינוך 371.4  קלי)

רונן, ת' (1994). ויותר מכל אהבה: אמנות ומיומנויות בטיפול בילדים. תל-אביב: רמות. (000250854) (חינוך 616.891  רונ)

שדה, ש' (2008). זה בראש שלך: תוכנית אימונים להצלחה במבחנים. גבעתיים: אורות הכרך. (001151506) (חינוך 371.26019  שדה)

שחר, ח' (2007). ייעוץ לבית הספר כמערכת. תל-אביב: רמות. (1141017) (חינוך E371.2 שחר)

שדמי, ח' (2004). היועץ וקידום מיטביות. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), יעוץ בבית הספר בחברה משתנה  (עמ' 343-366). תל-אביב: רמות. (000595767)

שוורץ, י' וארהרד, ר' (2003). יחסי יועץ-מנהל בעיני היועצים. הייעוץ החינוכי, יב, 11-31. (1098847)

שמר-אלקיים, ט' וארהרד, ר' (2004). תפקוד היועץ החינוכי בזיקה לתלמידים שהוריהם גרושים. הייעוץ החינוכי, יג, 63-78. (001099368)

שפטר, ג' ארמון, י' ווייל, ג' (2004). סוגיות אתיות במקצועות ייעוץ והטיפול הנפשי. ירושלים: מאגנס. (000563692) (חינוך 616.8914  סוג)

שמעוני, א' (1997). השתלבות יועץ חדש בביה"ס. הייעוץ החינוכי, ו, 156-173. (402743)

שרן, ש', שחר, ח' ולוין, ת' (1998). בית הספר החדשני. תל-אביב: רמות. (000373041) (חינוך 371.2  שרן)

 

Brown, S.D., & Lent, R.W. (Ed.) (2000). Handbook of counseling psychology (3rd ed.) New York: Wiley. (000482978) (חינוך 158.3 HAN)

Caplan, G. (1970). The theory and practice of mental health consultation. New York: Basic Books. (00366415) (חינוך 614.58 CAP)

Corey, G. (2001). Theory and practice of counseling and psychotherapy (6th ed.). Stamford, Conn: Brooks/Cole. (490918) (חינוך 158.3 COR)

Hanna, F., & Bemaak, J.F. (1997). The quest for identity in the counseling profession. Counselor Education and Supervision, 3, 194-206. (0562107)

 

 כתב עת

 

הייעוץ החינוכי - כתב עת של אגודת היועצים החינוכיים  

 

אתר שפ"י, אתר אגודת היועצים