גב' גולן רני 79-234-01 סדנה לפסיכולוגיה חינוכית
שם ומספר הקורס: סדנה לפסיכולוגיה חינוכית
79-234-01
סוג הקורס: סדנה
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א' היקף שעות: 1 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט :יש
המרצה: רני גולן
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
- הכרות עם תחום הפסיכולוגיה החינוכית בדגש על גיל ההתבגרות.
- הקניית ידע, כלים ודרכי התמודדות בתחומי פסיכולוגיה חינוכית לעזרת המורה לעתיד.
- פיתוח מודעות והקניית כלים לזיהוי והתמודדות עם מצוקות תלמידים מתבגרים בבית הספר (כגון: דיכאון, חרדה, התנהגות אובדנית וכד').
- מתן הזדמנות להתנסות בהעברת נושא בפני קהל.
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
בבסיס הקורס עומד הרעיון להנחות את תלמיד ההוראה לראות ולהכיר את התלמיד בביה"ס כאדם הנמצא בגיל ההתבגרות על כל המשתמע מכך. הסטודנט ילמד להעזר בחומר שלמד בפסיכולוגיה חינוכית כדי להבחין בבעיות וללמוד דרכי התמודדות עם בעיות אלו, להיות מודע לבני הנוער ואמפתי לבעיותיהם, רגשותיהם ומחשבותיהם.
הנושאים בקורס מייצגים נקודות התמודדות אופייניות הקשורות למורה המלווה תלמידים בגיל ההתבגרות, כגון: אקלים כיתה, משמעת בכיתה, אלימות בבית הספר, סגנונות הוראה ולמידה, יחסי הורים-מורים, מצבי סיכון (דיכאון, חרדה וכו'), התלמיד בעל ליקויי הלמידה והקשב, לחץ חברתי וקונפורמיות ועוד.
מהלך השיעורים:
הרצאות ופעילות סדנאית.
שימוש בטכנולוגיה הקיימת בכיתות הלימוד באוניברסיטה.
שילוב קטעי סרטים על פי הנושא.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
|
פתיחה, הכרות, תיאום ציפיות, פסיכולוגיה חינוכית (סקירה מהירה) |
|
ביסוס הידע הקודם שנלמד בקורס המבוא |
|
גיל ההתבגרות ואתגריו |
כל ספר העוסק בגיל ההתבגרות מהביבליוגרפיה הנדרשת |
|
|
פיתוח הזהות בגיל ההתבגרות |
בירגר, ר' (1996). תכנית התערבות חינוכית לגיבוש זהות האני בגיל ההתבגרות |
|
|
בניית אקלים כיתה חיובי |
רוזמן מ', הכיתה שלי |
|
|
הגישה ההתנהגותית ויישומה בכיתה |
בר אל צ', פסיכולוגיה חינוכית |
|
|
התמודדות עם אלימות בבית הספר |
הראל, י', מחקרים בנושא אלימות תכניות התערבות חינוכיות בשפי-נט |
|
|
התמודדות עם חרדות בכלל וחרדת בחינות בפרט |
יערי, א', חרדת מבחנים מאמר באינטרנט של ד"ר בירגר |
|
|
לחץ חברתי וקונפורמיות |
זיו, א', פסיכולוגיה בחינוך |
|
|
התמודדות עם בעיות משמעת |
יריב א', שיחת משמעת |
|
|
ליקויי למידה |
אתר ניצ"ן |
|
|
יחסי הורים מורים |
עבודות MA בנושא |
|
|
הנחיית קבוצות |
היקסון,א. המדריך לעבודה קבוצתית |
|
|
המורה כאדם וכאיש מקצוע |
גולמן, אינטליגנציה רגשית פרידמן יצחק, מכון סאלד |
|
|
שיעור חינוך |
אתר חברה מינהל ונוער |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: קורס מבוא לפסיכולוגיה חינוכית (תיאוריות)
חובות / דרישות / מטלות:
נוכחות פעילה, הגשת ניתוח מאמר מעודכן בתחום הפסיכולוגיה החינוכית בגיל ההתבגרות, הצגת פעילות הקשורה באחד הנושאים הנ"ל בקבוצה.
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
10% השתתפות פעילה
25% ניתוח מאמר
65% הצגת פעילות בכיתה
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות) * חובה
אלוני, נ' (עורך) (2005). כל שצריך להיות אדם. מסע בפילוסופיה חינוכית - אנתולוגיה. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון מופ"ת. (001068376) (חינוך 370.1 כל.)
* ארהרד, ר' (2008). היוועצות מעצימה. תל-אביב: רמות. (001146262) (חינוך 371.422 ארה)
ארהרד, ר' ואל דור, י' (1990). חוסן נפשי - שיפור כושר ההתמודדות במצבי מצוקה ומניעת התאבדות. תל-אביב: מפ"ט עמל ומשרד החינוך. (000217279) (חינוך 155.9042 אל-דור)
אריקסון, א' (1960). ילדות וחברה. מרחביה: הקיבוץ הארצי. (000107496) (חינוך 155.4 ארי)
* אריקסון, א' (1987). זהות נעורים ומשבר. תל-אביב: ספרית הפועלים. (000065182) (חינוך)
* בירגר, ר' (1996). תכנית התערבות חינוכית לגיבוש זהות האני בגיל ההתבגרות. עבודת מחקר לתואר שלישי. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך. (326495) (חינוך 155.5 ביר)
בנימין, א' (1978). התנהגות בקבוצות קטנות. תל-אביב: ספריית הפועלים. (000113917) (חינוך 616.8915 בני.)
בר אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס. (000317043) (חינוך 370.15 בר-אל)
גולמן, א' (1997). אינטיליגנציה רגשית. תל-אביב: מטר. (000351749) (חינוך 152.4 גול)
היקסון, א' (2002). המדריך לעבודה קבוצתית. קרית ביאליק: אח. (000515592) (חברה 361.4 היק)
זיו, א' (1984). התבגרות. גבעתיים: מסדה. (20556) (חינוך 155.5 זיו.)
זיו, א' (1985). הגיל הלא רגיל. תל-אביב: פפירוס. (000033883) (חינוך 155.5 גיל)
זיו, א' (2001). פסיכולוגיה בחינוך. תל-אביב: יחדיו. (000490770) (חינוך 370.15 זיו)
* יאיר, ג' (2006). מחוויות מפתח לנקודת מפנה: על עוצמתה של השפעה חינוכית. תל-אביב: פועלים. (1114866) (חינוך 370.1 יאי)
יריב, א' (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. (323907) (חינוך E371.5 ירי)
מוס, ר"א (1988). תיאוריות על גיל ההתבגרות. תל-אביב: ספרית הפועלים. (000086508) (חינוך 155.5 מוס)
מור, פ' (2006). לדבר עם מתבגרים בסיכון. ירושלים: משרד החינוך. (1151910) (חינוך 371.93 מור)
* ניר, מ' (1995). הקשר בין בדידות, תפקוד משפחתי וגיבוש זהות האני אצל בני נוער עולים בהשוואה למתבגרים ותיקים. עבודת מחקר לתואר שני. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך. (000292708) (חינוך 155.5 ניר)
סמילנסקי, מ' (1991). אתגר ההתבגרות. תל-אביב: רמות. (000069165) (חינוך 155.5 סמי)
פלום, ח' (עורך) (1995). מתבגרים בישראל: היבטים אישיים, משפחתיים וחברתיים. אבן יהודה: רכס. (0327512) (חינוך 155.5 מתב)
קלינגמן, א' ואייזן, ר' (1990). ייעוץ פסיכולוגי: עקרונות, גישות ושיטות התערבות. תל-אביב: רמות. (125012) (חינוך 371.4 קלי)
רוג'רס, ק' (1973). החופש ללמוד. תל-אביב: ספריית הפועלים. (000152063) (חינוך 370.15 רוג')
רוזמן, מ', קליינמן-זלצמן, נ' וחסון-פרנקל, ר' (1989). זהות אישית. תל-אביב: רמות. (0106615) (חינוך 155.5 רוז)
ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395 ריץ')
שוובל, מ' וראף, ג' (1980). פיאז'ה בכיתה. תל-אביב: ספריית הפועלים. (224842) (חינוך 370.15 פיז')
שחר, ח' (2007). ייעוץ לבית הספר כמערכת. תל-אביב: רמות. (1141017) (חינוך E371.2 שחר)
שמאק, ר' ושמאק, פ"א (1978). תהליכים קבוצתיים בכיתה. תל-אביב: אח. (219575) (חינוך 371.25 שמק)
שפרון, ר' (1990). היועץ בעולם העבודה המשתנה, המגמה - שינוי התפקיד. הייעוץ החינוכי, א' (ב'), 189-192. (1138208)
שרן, ש' ושרן, י' (1975). הוראה בקבוצות קטנות. תל-אביב: שוקן. (168654) (חינוך 371.25 שרן)
ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים: אין
חומר מחייב למבחנים: אין