ד"ר פלד סמדר 77-897-01 קריירה ופנאי במעגל החיים

 

 

 קריירה ופנאי במעגל החיים - 77-897-01

Leisure, career across the lifespan                                                                     

 

סוג הקורס: (שיעור)

שנת לימודים:  תשע"ג                    סמסטר:  ב'                           היקף שעות: 1 

שעות קבלה : יום שני, בין  , 13.30-14.30, סמסטר ב'

 אתר הקורס באינטרנט:

         

המרצה: ד"ר סמדר פלד

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

- היכרות עם מורכבותו העיונית והמעשית של החינוך לפנאי בחברה המדגישה את החינוך לקריירה.

- חשיפה לדרכים חדשות של שילוב הפנאי עם קריירה. חשיפה העשויה לעניין  את   העוסקים בתכנון, הוראה והדרכת נושא הפנאי, ולכל אחד באופן אישי המתעניין   במימוש היכולות בפנאי.

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

 

    מהלך השיעורים: (שיטות ההוראה, שימוש בטכנולוגיה)

  • - הרצאות פרונטאליות על פי נושאי הלימוד.
  • - ניתוחי אירועים בתחום הפנאי- בקבוצות דיון ובמליאה.

 

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

הקריאה המצוינת בטבלה (באמצעות מספר התואם את הרשימה הביבליוגרפית) היא חובה, שאר החוקרים שברשימה הביבליוגרפית הם בגדר  המלצה להעמקת הידע ועזרה לכתיבת העבודה .

 

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

פתיחה : משמעות המושג פנאי וקריירה- ניגוד או השלמה

 

 

 

2

חינוך לפנאי ולקריירה- Lifelong learning

 

1, 26, 30, 31

 

3-4

הגדרות ותפיסות של פנאי- המימד הסובייקטיבי והאובייקטיבי

 

1, 6,7, 9, 22, 27, 40 ,41 ,42, 43

 

5

הפנאי והעבודה בחברות המודרניות

 

2, 10, 24,

 

6

צורכי האדם בפנאי ובעבודה- מבט השוואתי

Jobs, careers, callings

 

 

37, 20, 25, 29, 42, 45

 

7

פנאי במעגל החיים- בגרות וזקנה

 

16, 18, 19, 38

 

8-9-10

פנאי עם ייעוד-

הצורך בהשתייכות חברתית בגיל השלישי

 

21, 28, 38 (37)

 

11

דיון : בחינת אפשרויות יישום הנלמד case study

 

 

 

 

12

פנאי עבר ועתיד

 

5, 14

 

13

הנחיה לכתיבת עבודה . הדגשים ודיון.

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

בקורס משולבים שלושה כלי למידה:

- הרצאות

- קבוצות דיון

- הגשת עבודה .

 

א .  השתתפות פעילה בקורס והתמצאות בחומר הנלמד בכיתה ובמאמרים המומלצים היא

      חובה.

ב    הגשת עבודה על פי קריטריונים שיפורטו במהלך הקורס.

 

 

     דרישות קדם: אין

 

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

  1. עבודה- 90%
  2. נוכחות סדירה, השתתפות פעילה בכיתה ובקבוצות הדיון -   10%

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

הביבליוגרפיה משמשת תשתית לבניית שפה משותפת בתחום. המאמרים המסומנים כ"המלצה" מהווים תמיכה ראשונית להעשרת עבודתו של הסטודנט, אשר תוגש בסוף הקורס.

 

רשימה ביבליוגרפית לקורס "קריירה ופנאי במעגל החיים"  תשע"ב סמסטר א'

ד"ר סמדר פלד

נמצאת בספריה של בית הספר.

 

אלמוג, א' (2004). פרידה משרוליק- שינוי ערכים באליטה הישראלית. תל-אביב: זמורה ביתן ואוניברסיטת חיפה. (000585220) (מדעי החברה E303.4 אלמ)

בן שחר, ט' (2008). באושר ובאושר: כיצד לחיות חיי סיפוק ושמחה, פסיכולוגיה חיובית בחיי היומיום. תל-אביב: מטר. (חברה 158.1  בן-שח) (1143050)

בר חיים, א' (1994). הנעה (מוטיבציה) בעבודה. בתוך א' קרן (עורכת), התנהגות ארגונית (כרך א', עמ' 193-240). תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (1181427)

גבתון, ד' (2001). תיאוריה המעוגנת בשדה: משמעות הליך ניתוח  הנתונים ובניית התיאוריה במחקר איכותי. בתוך נ' צבר-בן יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 256-195). תל-אביב: דביר. (000596077) -המלצה

וייט, ג' (2001). החינוך וקץ עידן העבודה. (תרגום: נעמי שנקר). תל-אביב: מסדה (חינוך 331.01 ויט) (517603).

כץ, א' (1992). תרבות הפנאי בישראל. ירושלים: מכון גוטמן. (עמ' 31-3 - 230990).

כץ, א' (1993). תרבות הפנאי בישראל: תמורות בדפוסי הפעילות התרבותית 1970-1990. ירושלים: מכון גוטמן. (232083) (חינוך 790.13E תרב).

נמרוד, ג' (2003). מיפוי וסקירה של המחקרים בתחום הפנאי לאחר הפרישה. גרונטולוגיה, ל'     (1-2), 29- 46. (1149921) -המלצה

נמרוד, ג' (2004). מחפשים ריגושים או שוקעים בכורסא. פנים, 27, 4-11. (1139318)

סליגמן, מ' (2005). אושר אמיתי. בן שמן: מודן. (001115809) (חינוך 158.1  סלי) -המלצה

עציון, ד' (1996). האם הפוגה בעבודה היא אמצעי יעיל להתמודד עם לחץ ולבלום שחיקה בארגונים.  אקזקיוטיב, אוקטובר-נובמבר, 31-30. (1149978)

פרידמן, ב' (1996). התחדשות: צמיחה בגיל השלישי. תל-אביב: הד ארצי, ספרית מעריב. (000334959) (מדעי החברה שמורים שמור סוציולוגיה לפי פרי.הת)

קוטר, ג' (2003). להוביל לשינוי. תל-אביב: מטר. (כלכלה 658.406  קוט) (552101) - המלצה

רסקין, ה' (2004). אורח חיים בריא חינוך גופני: קידום בריאות-ספורט-פנאי ונופש. ירושלים: משפחת רסקין. (לא בבר אילן) -המלצה

שטראסר, י' (2003). כאשר העבודה אוזלת לחברת העבודה. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (000572485) (חברה 306.36  שטר)

שפירא, ר', פייר, ש' ואדלר, ח' (2004). חולצה כחולה, עניבה ירוקה, כיפה סרוגה- לא רק נוסטלגיה, גם כאן ועכשיו: פרופיל חברתי. בתוך ז' גרוס וד' יובל (עורכים), חינוך כאתגר חברתי. תל-אביב: רמות. (595734) -המלצה

 

Agahi, N., Ahacic, K., & Parker, M. G. (2006). Continuity of leisure participation from middle age to old age. Journal of Gerontology: B. Social Sciences, 61, (6), 340-346. (אין בבר אילן)

Abbot- Chapman, J., & Robertson, M. (2001). Youth, leisure and home: Space, place and identity. Loisir et societe / Society and Leisure, 24 (2), 485-40. (אין בבר אילן) המלצה-

Atchley, R.C. (1989). A continuity of normal aging. The Gerontologist, 29 (2), 183-190. (1147710)

Baumeister, R. F. (Ed.) (1999). The self in social psychology. Philadelphia, PA: Psychology Press. (456924) (פסיכולוגיה 302.5 SEL)

Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529. (1176508)

Butler, R. N. (1969). Age-ism another form of bigotry. The Gerontologist, 9, 243-246. (1139880)

Csikezentmihaly, M. & Kleiber, D. (1991). Leisure and self actualization. In B. Driver, P. Brown & G. Peterson (Eds.), Benefits of leisure. State College, PA: Venture. (1139588)

Dumazdier, J. (1967). Toward a society of leisure. New York: Free Press. (218686) (חינוך 790.013 DUM t) המלצה-

Eden, D. (2001). Vacations and other respites: Studying stress on and off the job. International Review of Industrial and Organizational Psychology, 16 (4), 121-146. (1172576)

Fernandez-Ballesteros, R., Zamarron, M., & Ruiz, M. (2001). The contribution  of socio-demographic and psychosocial factors to life satisfaction. Aging and Society, 21(1), 25- 43. (אין בארץ)

Florida, R. (2001). The rise of the creative class: And how it's transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books. (01137155) (מדעי החברה 305.5 FLO)

Gunter, G. B., & Gunter, N. C. (1980). Leisure styles: A conceptual framework for modern leisure. The Sociological Quarterly, 21, 361-374. (1147699)

Hamilton-Smith, E. (1993). In the Australian bush: Some reflection on serious leisure. World Leisure and Recreation Journal, 35(1), 10-13. (אין בארץ)

Hofstede, G. (2004). Cultures and organizations: Software of the mind - Intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hil. (001172980) ( חינוך306 HOF c2a)

Jarvis, P. (2004). Adult education and lifelong learning (3rd ed.) London: Routledge Falmer. (אין בבר-אילן)

Jones, I., & Symon, G. (2001). Lifelong learning as serious leisure: Policy, practice and potential. Leisure Studies, 20, 269-283. (1139171)

Kaplan, M. (1975). Leisure: Theory and policy. New York: Wiley. (000173654) (חינוך 790.13 KAP) המלצה-

Kelly, J.R. (1983). Leisure identities and interactions. London: Allen and Unwin. (000014708) (מדעי החברה 306.48 KEL) -המלצה

Kelly, J. R. (1999). Leisure behaviors and styles: Social economic and cultural factors. In E. L. Jackson & T. L. Burton (Eds.), Leisure studies: Prospects for the twenty-first century. State College, PA: Venture. (1141602) המלצה-

Kelly, J.R., & Freysinger, V.J. (2000). 21st century leisure: Current issues. Boston: Allyn and Bacon. (ch. 6, pp. 67-76 - 1145382; ch. 8, pp. 89-100 - 1145381) המלצה-

Kelly, J. R., and Freysinger, V. J. (2000). 21st century leisure: Current issues. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon. (1148815) (חינוך 306.4812 KEL) המלצה-

Koenig, H. G. (2002). Purpose and power in retirement: New opportunities for meaning and significance. Philadelphia, PA: Templeton Foundation Press. (אין בארץ)

Peled, S. (2006). Active growth in leisure: Contemporary aspects. Paper presented at the 4th conference of the International society for comparative adult education, ISCAE, Bamberg.   (001139032) 

Rapoport, R., & Rapoport, R. N. (1975). Leisure and the family life cycle. London: Routledge and Kegan Paul. (000383621) (מדעי החברה 306.48 RAP) המלצה-

Snir, R., & Harpaz, I. (2002). Work-leisure relations: Leisure orientation and the meaning of work. Journal of Leisure Research, 34(2), 178-203. (1172735)

Stebbins, R. A. (1982). Serious leisure: A conceptual statement. Pacific Sociological Review, 25(2), 251-272. (1180794)

Stebbins, R.A. (2004). Between work and leisure: The common ground of two separate worlds. New Brunswick: Transaction Publishers. (1172977) (חינוך 306.36 STE)

Stebbins, R.A. (2007). Serious leisure: A perspective for our time. New Brunswick: Transaction Publishers. (001144639) (חינוך 306.4812 STE).

Wilensky, H. (1960). Work, careers, and social integration. International Social Science Journal, 12 (60), 543-560. (1139879) המלצה-

Wrzesniewski, A., McCauley, C., Rozin, P., & Schwartz, B. (1997). Jobs, careers, and callings: People's relations to their work. Journal of Research in Personality, 31, 21-33. (01153662)

    

     וספרי עזר נוספים מומלצים:

פראנקל, ו' (2001). האדם מחפש משמעות: מבוא ללוגוטרפיה. לוד: זמורה-ביתן. (22545) (חינוך 616.8914 פרנ)

אריאלי, ד' (2009). לא רציונלי ולא במקרה. תל-אביב: מטר.  (1171760) (חינוך 153.83  ארי)