פרופ' קורת עפרה 77-781-01 טכנולוגיה בגיל הרך

 

 

                                     

שם הקורס: טכנולוגיה בגיל הרך     77-781-01

מרצה: פרופ' עפרה קורת

סוג הקורס: (הרצאה)

 

 

שנת לימודים: תשע"ג                    סמסטר:     א' + ב'         

•א.     מטרות הקורס

 

  • א. להכיר וללמוד ספרות מחקר עדכנית לגבי מקומה של הטכנולוגיה החל מהגיל הצעיר.
  • ב. להכיר מגוון תחומי ידע וגישות בתחום.
  • ג. להכיר כלים טכנולוגיים שונים לגיל הרך וללמוד להעריך את התאמתם ותרומתם לילד.

 

ב. תוכן הקורס:

בעשור האחרון אנו עדים לשינויים רבים בתחום הטכנולוגיה אשר משפיעים על חיי האדם החל מגיל צעיר ביותר. ילדים רבים בגיל הרך גדלים ופועלים בקהילה ובמשפחה עתירת טכנולוגיה הכוללת כלים כמו מכשירי אודיו, טלווזיה, משחקים דיגיטאליים, פלאפונים וכמובן מחשבים. בקורס הנוכחי נבחן את הסביבה הטכנולוגית בה חיים ילדים צעירים ואת הפוטנציאל החינוכי הטמון בסביבה זאת עבורם. נדון במקומה של הטכנולוגיה בקידום היבטים קוגניטיביים (שפה דבורה, שפה כתובה, שפה מתמטית, תחומי תפיסה שונים ועוד) והיבטים חברתיים-רגשיים. נתייחס למקומו של המבוגר כתומך בילד בפעילויות שונות תוך שימוש בטכנולוגיה בפעילות עצמאית, במסגרת המשפחה ובמסגרת החינוכית הפורמאלית.

 

•ד.         חובות התלמידים בקורס

סמסטר ראשון 

  • 1. קריאת חומר ביבליוגראפי.
  • 2. הצגת רפרט בכיתה

 

סמסטר שני

       3. הצגת עבודה בכיתה 

4. הגשת העבודה בסיום הקורס 

 

ד.  מהלך השיעורים: (הוראה פרונטאלית, עבודה בקבוצות, שימוש בטכנולוגיה, התנסות בכיתה)

 

ה.    תכנית הוראה לשיעורים ומקורות לקריאה

 

למיש, ד. (2002). לגדול עם הטלווזיה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000519461) (חינוך 302.2345 למי)

 

סקירת התחום

 

Calvert, S. L., Rideout, V. J., Woolard, J. L., Barr, R. F., &  Strouse, G. A. (2005). Age, ethnicity, and socioeconomic patterns in early computer use. American Behavioral Scientist, 48, 590-607. (001176516)

 

Espinosa, L. M., Laffey, J. M. Whittaker, T., & Sheng, Y. (2006). Technology in the home and the achievement of young children: Findings from the early childhood longitudinal study. Early Education and Development, 17, 421-441. (לבר אילן אין גישה למאמר)

 

 

טכנולוגיה כמקדמת התפתחות קוגנטיבית

פרצוב, א. וקוזמינסקי, א. (1988). תרומתו של התרגול במשחקי מחשב לפיתוח מיומנויות של תפיסה חזותית אצל ילדי גן. מחשבים בחינוך, 7,  28-33.  (001175913)

 

Klein, P. S., Nir-Gal, O., & Darom, E. (2000). The use of computers in kindergarten, with or without adult mediation: Effects on children's cognitive performance and behavior. Computers in Human Behavior, 16, 591-608. (001175842)

 

ניצני אוריינות

 

גיטאית, א. (2009). פיתוח תוכנית התערבות ממוחשבת לקידום מודעות פונולוגית וקריאה, ובדיקת השפעתה על היכולת הפונולוגית, הישגים בקריאה ותפיסת המשמעות הכמותית של המספר אצל ילדים והורים עולים מאתיופיה. עבודת דוקטורט, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (001174622) (חינוך E372.218  גיט)

 

קורת, ע. ושמיר, ע. (2010). הספר האלקטרוני ככלי לקידום ניצני אוריינות: עדויות ממחקר בקרב ילדים דוברי עברית. אוריינות ושפה, 3, 71-90. (001217912)

 

Levin, I., Schleifer, M., Levin, R., Shilton, H., & Freund, T. (2008). Can an intervention program in kindergarten augment the effects of educational tv and websites in promoting literacy? In A. G. Bus & S.  B. Neuman (Eds.), Multimedia and literacy development: Improving achievement for young learners. New York: Taylor and Francis Group. (001178279)

 

חשיבה מתמטית ומדעית

Kramarski, B., & Weiss, I. (2007). Investigating preschool children's mathematical engagement in a multimedia collaborative environment. Journal of Cognitive Education and Psychology, 6, 411-432. (001190090)

 

 

Goodwin, K. (2008). The impact of interactive multimedia on kindergarten students‘ representations of fractions. Issues in Educational Research, 18, 103-117. (001190087)

 

טכנולוגיה כמקדמת התפתחות חברתית-רגשית

 

 

Attewell, P.,  Suazo-Garcia, B., &  Battel, J.  (2003). Computers and young children: Social benefit or social problem? Social Forces, 82, 277-296. (001176526)

 

Hyun, E. (2005). A study of 5- to 6-year-old children's peer dynamics and dialectical learning in a computer-based technology-rich classroom environment. Computers & Education, 44, 69-91. (001176527)

 

ניר-גל, ע. ודרורי, ג. )2004). מה למדת היום באינטרנט, ילד מתוק שלי? על שימושי האינטרנט בגן הילדים. מעוף ומעשה, 10, 161-178.  (001176708)

 

הפער הדיגיטלי ומשמעותו לגיל הרך

 

סטינגר, ל. (2005). צמצום הפער הדיגטיאלי בעולם: מיפוי, פעילות והערכה של אירגונים. עבודת מ"א, המחלקה ללימודי מידע, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (001067946) (מידענות 303.4833 סטי.)

 

 

אתרים ותוכנות לגיל הרך http://www.kidnet.co.il/demo3k.htm