ד"ר הראל רבקה 79-110-07 סדנה באימוני הוראה ותורת ההוראה

 

                                                        

 

סדנה באימוני הוראה ותורת ההוראה 79-110-07

ד"ר רבקה הראל

 

סוג הקורס: סדנה

שנת לימודים: תשע"ב                     סמסטר: ב             היקף שעות: 2 ש"ש

 

 

 

 

•א.     מטרות הקורס:

 

  • הכרת מושגי יסוד בחינוך ובהוראה.
  • התנסות בתכנון, פיתוח וכתיבה של יחידות הוראה.
  • הכרת שיטות לטיפוח אקלים כיתה לימודי וחינוכי.
  • הצגת הפרופסיה כערך, זכות ושליחות.
  • טיפוח מודעות חינוך לערכים.
  • הכרת מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל ומטרותיה.

 

 

ב. תוכן הקורס:

 

    מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון ,שיעורי עמיתים.

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

שעות

נושא

ביבליוגרפיה חובה לנושא

I - תורת ההוראה

2

מטרות החינוך וההוראה (מושגי יסוד בחינוך ובהוראה תפיסות ההוראה...)

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. פרק אחד על פי בחירה. (000534607) (חינוך  E375.006 ערכ)

 

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. (000113436) (חינוך  375 אונ)

יחידה 1: קביעת מטרות בתכנית הלימודים.

יחידה 2: מיון מטרות.

2

תפקיד המורה. מי המורה הטוב ?

בן יהודה,  ש' ולסט, א' (2007). פרופיל פסיכו-חינוכי של מורות המצליחות בשילוב חברתי של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתותיהן.  דפים, 44, 207-180. (001157353)

 

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכתה. תל-אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (פרק ד' - 1179020).

 

כץ, פ' וזילברשטיין, מ' (2002). אירועי הדרכה ואירועי הוראה, פדגוגיה של ספרות מקרים בהכשרת מורים. תל-אביב: מכון מופת. (524183) (חינוך 370.711  כץ) פרק אחד על פי בחירה.

6

התלמיד : שונות בין לומדים. הכיתה ההטרוגנית. סגנונות למידה. ליקויי למידה. דמות הבוגר הרצוי.

שחר, ח' (1994). למידה שיתופית בכתה הטרוגנית. בתוך י' ריץ' ור' בן-ארי (עורכים), שיטות הוראה בכתה הטרוגנית (עמ' 12-36). אבן יהודה: הוצאת רכס. ( 595660)

 

גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות: התיאוריה הלכה למעשה. ירושלים: מכון ברנקו ויס. (עמ' 12-36 -  001098132).

 

קניאל, ש' (2009). חינוך לחשיבה. אאוריקה, 27. נדלה באפריל 1, 2009, מהכתובת  http://www.matar.ac.il/eureka/newspaper27/docs/05.pdf (01176706)

                    

הרפז, י' (1997). לקראת בית-ספר חושב. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן (עמ' 76-85). תל-אביב: רמות. (1178641)

4

אקלים כיתה. הכיתה כיחידה חברתית. ניהול כיתה. בעיות משמעת.

יריב, א' (1999). שקט בכיתה, בבקשה ! מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס. פרק אחד לבחירה. ( 000427675) (חינוך  E371.1024 ירי.)

שמעוני, ש' (1996). משמעת בכיתה - היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל-אביב: מכון מופת. (000308584) (מכון פדגוגי E371.5 שמע)

משמעת בבית הספר מן ההיבט המערכתי חברתי, עמ' 42-65

משמעת בבית הספר על פי גישות המתמקדות ביחיד, עמ' 11-33

הגורמים לבעיות משמעת בכיתה, עמ' 69-80

אריאלי, מ' (1995). האיסור לדבר בשיעור: הנסיבות והמהלך של היווצרות כלל משמעת בכיתה. בתוך ד' חן (עורך), החינוך לקראת המאה העשרים ואחת (עמ' 461-473). תל-אביב: רמות. (1178643)

2

חוק חינוך ממלכתי. מטרת המחוקק.

תכניות לימודים, הלכה ומעשה. המבנה הכללי של תכ"ל.

תכ"ל ארצית => תכ"ל בית ספרית (תלב"ס) => יחידת הוראה.

לם, צ' (1973). ההגיונות הסותרים בהוראה. תל-אביב: ספרית פועלים.  

(חלק א - הגיונו של בית הספר והגיונותיה של ההוראה - 000227939)

 

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. ( 000113436) (חינוך  375 אונ)

יחידה 1: קביעת מטרות בתכנית הלימודים.

2

שיטות הוראה-למידה. אסטרטגיות הוראה-למידה.

כהן, א' (1995). שיטות הוראה מפעילות/מדריך ידידותי למורה. קרית ביאליק: אח. פרק אחד לבחירה. ( 294384) (חינוך  371.3 כהן)

 

יחזקאל, י' (1995). שיטות הוראה חלופיות  בהכשרת מורים. תל-אביב: מכון מופת. פרק אחד לבחירה. (000271804) (חינוך  E371.3 שיט)

 

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. ( 000113436) (חינוך  375 אונ)

יחידה 8: אסטרטגיות הוראה. 

8

יישום שיטות הוראה ולמידה: מערך השיעור. מבנה : פתיחה - גוף - סיכום. סוגי פתיחות שונות. שאילת שאלות ברמות שונות, בדיסציפלינות שונות, בתחומים שונים (הפן הקוגניטיבי, הריגושי והערכי). הטקסונומיות של בלום ושל קרטוול.

לוי, א' ומרום, מ' (2002). הטקסונומיה האפקטיבית ותרומתה לקידום חינוך לערכים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 315-334). תל-אביב: רמות. (567862)

 

פסטרנק, ר' (עורכת) (1994). עקרונות מנחים ומשימות לעבודה מעשית בהוראה במסלול לבית הספר העל יסודי. תל-אביב: מכללת לוינסקי.

פרק ד' עמ' 139-119, פרק ה' עמ' 157-143. (000363837) (חינוך  E370.71  פסט)

 

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. (000113436) (חינוך  375 אונ)

יחידה 2: מיון מטרות, עמ' 1-34.

 

שיעורי בית. סוגי שיעורי הבית. סוגי המטלות. אופן בדיקת שיעורי הבית. אסטרטגיות בדיקת שיעורי הבית.

בן-צבי ד' (2009, 15 בפברואר). מודלים חלופיים לשיעורי בית: חלק משינוי פני הלמידה וההוראה. נדלה ב- 1 באפריל, 2009, מהכתובת http://portal.macam.ac.il/DbImage.aspx?image=file&id=2291 (מצגת)

 

יריב, א' (2008). מי צריך שיעורי בית? הד החינוך, פב (6), 100-103. (1178632)

II -  סדנא באימוני הוראה

8

סיורים בבתי ספר : שני סיורים מודרכים בבתי ספר בעלי אופי שונה כגון: עיוני, מקיף, כללי, דתי. לצייד את הסטודנטים במשימות צפייה הנוגעות ל:

המערכת הבית ספרית

אופי בית הספר

המראה החיצוני שלו ומה זה משקף, המבנה וכיצד זה משרת את אופי ביה"ס

צפייה בכיתה ספציפית/בכיתות שונות ובניתוח תהליכי הוראה-למידה ואקלים הכיתה

ייערך סיכום של הסיור עפ"י הנחייה ודיון במשמעות

פסטרנק, ר' (עורכת) (1994). עקרונות מנחים ומשימות לעבודה מעשית בהוראה במסלול לבית הספר העל יסודי. תל-אביב: מכללת לוינסקי.

פרק א' - היכרות עם המערכת הבית-ספרית, עמ' 48-23. ( 000363837) (חינוך  E370.71 פסט)

 

8

צפייה בסיטואציות לימודיות (סרטים) וניתוחן : אירועי משמעת, שימוש בשיטות הוראה ואסטרטגיות הוראה, תפקיד המורה (שפת הגוף של המורה), תפקיד התלמיד (שפת הגוף של התלמיד), שימוש בסיטואציות של הוראה זוטא.

מתוך צפייה וניתוח מגוון סרטים :

לבחירה: לאדוני באהבה/סינמה פרדיסו, בז, משחקי ילדים, באולינג לקולומבו, בעל זבוב, מועדון ארוחת הבקר, אלפנט, מועדון קרב, פעם היו גיבורים, סיפורו של ויל הרדי, ללכת שבי אחריו, בין הקירות וכו'

4

 ניתוח אירועים כתובים

צבר-בן יהושע, נ', דושניק, ל' וביאליק, ג' (2007). מי אני שאחליט על גורלם? ירושלים: מאגנס. ( 001130358) (חינוך  370.114 צבר)

 

קרמר חיון ל' (1990). שיקולי דעת בהוראה. תל-אביב: צ'ריקובר. (44940) (חינוך  371.1 קרמ)

6

בניית יחידת הוראה : מיחידת הוראה לכתיבת מערך שיעור (בקבוצות, ביחידני).

פסטרנק, ר' (עורכת) (1994). עקרונות מנחים ומשימות לעבודה מעשית בהוראה במסלול לבית הספר העל יסודי. תל-אביב: מכללת לוינסקי.

פרק ד' עמ' 139-119, פרק ה' עמ' 157-143. ( 000363837) (חינוך  E370.71 פסט)

 

שחור, א' (1987). מערכי שיעור בהוראה ובחינוך. תל-אביב: אור-עם. (148699) (חינוך  371.3 שחר)

 

 

 

 

 

 

 

ג. חובות הקורס :

 

% בציון

נושא

10%

הגשה בזמן

10%

נוכחות חובה

15%

קריאת חומר ביבליוגרפי

15%

מטלות שוטפות לקורס הכוללות תרגילים (מבין התרגילים: בניית מערכי שיעורים,ניסוח מטרות, תרגול מיומנויות ואסטרטגיות למידה...)

10%

התנסות בהוראת יחידה קצרה, מתוך המערך. בשיעור יבואו לידי ביטוי אסטרטגיות הוראה, שימוש בחמרי למידה מגוונים וכו'

20%

תכנון ובניית יחידת הוראה בהיקף של שני שיעורים, מתחום התוכן של כל לומד. ביחידה : מטרות ידע תוכן, מטרות ערכיות, מיומנויות לימודיות, אסטרטגיות למידה, הערכת הלמידה, מושגים חדשים.

20%

תלקיט שיכלול מפרט העבודות בקורס וסיכומים של החומר הביבליוגרפי

 

 

 

ד. ביבליוגרפיה (רשות) :

1. אלפרט, ב' (1995). שילוב מדעי החינוך בדידקטיקה. ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומכון מופ"ת. (000279000) (חינוך 370.7 שלו)

2. בנבנישתי, ר', חורי-כאסברי, מ' ואסטור, ח' (2006). אלימות במערכת החינוך תשס"ה. ירושלים: האוניברסיטה העברית. (001110157) (חינוך E371.58 בנב)

3. דון, א' ובנט, נ' (1996). שיחה ולמידה בקבוצות. קרית ביאליק: אח. (000293602) (חינוך 371.395 דון)

4. וונרייט, ג' (1988). שפת הגוף. תל-אביב: אור עם. (117215) (חינוך153.6 ונר)

5. זהר-ארן, ע' (2003). ידע פדגוגי של מורים בהוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. מגמות, 42(1), 3-28. (0116184) (חינוך - כתב עת)

6. יוגב, א' (2001). גישות לחינוך ערכי בחברה פלורליסטית. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 355-379). ירושלים: משרד החינוך. (001067892)

7. יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה העליונה לקראת שנות האלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' ועירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 319-335). תל-אביב: רמות. (567865)

8. יפתח, י' (1995). שיטות הוראה חלופיות בהכשרת מורים. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, מכון מופת. (271804) (חינוך E371.3 שיט)

9. יריב, א' (1996). שיחת משמעת, מודל לדו-שיח אפקטיבי במצבי קונפליקט בכיתה. אבן יהודה: רכס. (323907) (חינוך E371.5 ירי)

10. כהן, א' ודור, ש' (1996). חינוך לערכים בשיעור. בת-ים: ספרי נועם. (000313080) (חינוך E370.114 כהן)

11. כץ, פ' וזילברשטיין, מ' (2002). אירועי הדרכה ואירועי הוראה, פדגוגיה של ספרות מקרים בהכשרת מורים. תל-אביב: מכון מופת. (524183) (חינוך 370.711 כץ)

12. לביא, צ' (2000). היתכן חינוך בעידן הפוסטמודרניזם? תל-אביב: ספריית פועלים. (000454874) (חינוך 370.1 לבי)

13. לביא, צ' (2000). היתכן חינוך בעידן הפוסטמודרניזם? תל-אביב: ספריית פועלים. (פרק ג': "מה בין הוראה לחינוך?" - 1067828)

14. לם צ' (1985). ההוראה - ניסיון של הגדרה. בתוך צ' לם (עורך), בית ספר וחינוך. ירושלים: האוניברסיטה העברית. (039619) (חינוך E370.8 בית)

15. מטיאש, י' וצבר-בן יהושע, נ' (2004). רפורמות בתכנון לימודים בחינוך הממלכתי והמאבק על הזהות. מגמות, 43(1), 84-108. (580920)

16. מליץ, ע' ומליץ, צ' (1993). אסטרטגיות למידה: תיאוריה ומעשה. באר שבע: המכון לשיפור הישגים לימודיים. (228664) (חינוך 370.1523 מלי)

17. משרד החינוך (1994). מניעת אלימות: הצעה לתכנית בית ספרית. ירושלים: המחבר. (000128686) (חינוך E371.58 ישר)

18. משרד החינוך התרבות והספורט (1994). עם ועולם: תרבות יהודית בעולם משתנה (דו"ח שנהר). ירושלים: המחבר. (261638) (חינוך A077.1 ישר)

19. משרד החינוך התרבות והספורט (1996). להיות אזרחים: חינוך לאזרחות לכלל תלמידי ישראל (דו"ח קרמניצר). ירושלים: המחבר. (000400300)

20. סילברט, י' (2003). גם שליחות, גם מקצוע. פנים, 24, 50-58. (1178779)

21. פוסטמן, נ' (1998). קץ החינוך: הגדרה חדשה למטרות בית הספר. תל-אביב: ספרית פועלים. (000389054) (חינוך 370.973 פוס)

22. פרידמן, י' וקרונגולד, נ' (1993). יחסי גומלין בין מורים לתלמידים:נקודת המבט של התלמיד - מבחר היגדים. ירושלים: מכון סאלד. (219609) (חינוך E371.1023 פרי)

23. קובובי, ד' (1977). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידו. תל-אביב: ספרית פועלים. (140199) (חינוך 371.1 קוב)

24. קניאל, ש' (2006). ספר האסטרטגיות ללמידה: ללמוד איך ללמוד. תל-אביב: מטח. (001125634) (חינוך 153.15 קני)

25. רוקח, א' (עורך) (1995). התמודדות בית הספר מול אלימות. ירושלים: משרד החינוך. (000337479) (E371.58 התמ)

26. שכטר, מ' ועירם, י' (2001). חמישים שנות חינוך לערכים. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 329-354). ירושלים: משרד החינוך. (001116500)