גב' בר-און עמליה 77-720-01 הבטים תאורטיים של לקויות שפה
רשימה ביביליוגרפית לקורס לקויות שפה
77-720-01
עמליה בר-און, המסלול ללקויות למידה
סמסטר א'
קריאת חובה:
בנטין, ש' (1997). על הקשר שבין פונולוגיה, מודעות פונמית ותהליכי קריאה. בתוך י' שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל (עמ' 202-184). ירושלים: מאגנס. (000567843)
קריאה מומלצת:
לוין, א', שתיל-כרמון, ס' ואסיף-רווה, א' (2008). למידת שם אות וצלילה ותרומתה לזיהוי מילים כתובות. אוריינות ושפה, 1, 39-71. (1219958)
לוין א', אמסטרדמר, פ' וקורת, ע' (1997). ניצני כתיבה בגיל הגן: היבטים התפתחותיים והשפעת מבנה הלשון. בתוך י' שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל (עמ' 248-290). ירושלים: מאגנס. (000503084)
פרוסט, ר' (1990). השפעת אפיוני כתיב של שפות שונות על תהליכי זיהוי מילים. פסיכולוגיה, ב (1), 5-11. (224750)
שמרון, י' (1997). תפקיד הניקוד בקריאת העברית. בתוך י' שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל. ירושלים: מאגנס. (000570782)
Bishop, D. V. M. (2009). Specific language impairment as a language learning disability. Child Language Teaching and Therapy, 25 (2), 163-165. (1219395)
Bishop, D. V. M., & Snowling, M. J. (2004). Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different? Psychological Bulletin, 130(6), 858-886. (1219397)
Castles, A., & Coltheart, M. (2004). Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read? Cognition, 91, 77-111. (1219398)
Gillam, R. B., & Hoffman, L. M. (2004). Information processing in children with Specific Language Impairment. In L. Verhoeven & H. van Balkom (Eds.), Classification of developmental language disorders: Theoretical issues and clinical implications. Mahwah, NJ: Erlbaum. (אין בבר אילן)
Kamhi, A. G., & Catts, H. W. (1999). Language and reading: Convergences and divergences. In H. W. Catts & A. G. Kamhi (Eds.), Language and reading disabilities. Boston: Allyn & Bacon. (1219530)
Perfetti, C. A. (2003). The universal grammar of reading. Scientific Studies of Reading, 7, 3-24. (אין בבר אילן)
Ravid, D. (1996). Accessing the mental lexicon: Evidence from incompatibility between representation of spoken and written morphology. Linguistics, 34, 1219-1246. (אין בבר אילן)
Ravid, D. (2005). Hebrew orthography and literacy. In R. M. Joshi & P. G. Aaron (Eds.), Handbook of orthography and literacy. Mahwah, NJ: Erlbaum. (1219975)
Ravid, D., & Schiff, R. (2004). Learning to represent vowels in written Hebrew: Different factors across development, First Language, 24, 185-208. (1219399)
Share, D. L. (2008). On the anglocentricities of current reading research and practice: The perils of overreliance on an "outlier" orthography. Psychological Bulletin, 134 (4), 584-615. (1219401)
Ziegler, J. C., & Goswami, U. (2006). Becoming literate in different languages: Similar problems, different solutions. Developmental Science, 9, 429-436. (1299402)
סמסטר ב'
קריאת חובה:
רביד, ד' (2006). כתיב עיצורים ותנועות באותיות פונקציה: מחקר התפתחותי. דו"ח מחקר מוגש ללשכת המדען הראשי. ירושלים: משרד החינוך. (001217830)
קריאה מומלצת:
בר און, ע' (2011). תהליכים לשוניים ברכישתה של העברית הלא מנוקדת. בתוך ד' ארם וע' קורת (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים. ירושלים: מאגנס. (1219457)
ברמן, ר' (1997). עיון ומחקר ברכישת העברית כשפת אם: ראשית רכישת התחביר וצורות השיח. בתוך י' שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל (עמ' 57-100). ירושלים. (000603754)
ברמן, ר"א ושגיא, י' (1981). על דרכי התצורה בגיל צעיר. בלשנות עברית חפש"ית, 18, 31-62. (1219977)
לוי, ר' ואביבי בן-צבי, ג' (2011). תהליכים מורפו-לקסיקאליים ברכישת התואר בעברית: התפתחות שפה תקינה ולקויה בגיל ביה"ס בשני מיצבים סוציו-אקונומיים. בתוך ד' ארם וע' קורת (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים. ירושלים: מאגנס. (1219464)
ניר, ר' (1993). דרכי היצירה המילונית בעברית בת זמננו. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (43-49, 67-83, 109-120 - 1219542).
רביד, ד' (1999). התגבשות תפיסתה של מערכת הכתב העברית אצל תלמידי ביה"ס היסודי: מודל תיאורטי ובדיקות אמפיריות. בתוך א' (רודינג) שורצולד, ש' בלום-קולקה, וע' אולשטיין (עורכים), ספר רפאל ניר: מחקרים בתקשורת, בבלשנות ובהוראת לשון (עמ' 411-428). ירושלים: כרמל. (000507343)
רביד, ד' (2002). לשון ואוריינות במעבר מהגן לבית הספר. בתוך פ' קליין וד' גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות. (000563058)
רביד, ד' (2011). כותבים מורפו(פונו)לוגיה: הפסיכולוינגוויסטיקה של הכתיב העברי. בתוך ד' ארם וע' קורת (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים. ירושלים: מאגנס. (1219459)
רביד, ד', לנדאו, ה' ולובצקי, מ' (2002). המורפולוגיה של הסביל הפועלי בגיל בית הספר: דוגמא לרכישה מאוחרת. סקריפט, 5-6, 129-158. (001219540)
שורצולד, א' (2002). פרקים במורפולוגיה עברית: כרך ג. יחידות 7-10. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (טקסט אלקטרוני - 001185783)
Anglin, J. (1993). Vocabulary development: A morphological analysis. Monographs of the Society for Research in Child Development, 58 (10). (000127538)
Bar-On, A., & Ravid, D. (2011). Morphological analysis in learning to read pseudowords in Hebrew. Applied Psycholinguistics, 32, 553-581. (001220141)
Shany, M., Bar-On, A., & Cohen-Katzir, T. (2011). Reading different orthographic structures in the shallow-pointed Hebrew script: A cross-grade study in elementary school. Reading and Writing. Advanced online publication. (1219438)
Carlisle, J. F. (2003). Morphology matters in learning to read: A commentary. Reading Psychology, 24, 291-322. (001102316)
Frost, R., Deutsch, A., & Forster, K. L. (2000). Decomposing morphologically complex words in a nonlinear morphology. Journal of Experimental Psychology, 26, 751-765. (1219435)
Perfetti, C. A. (2007). Reading ability: Lexical quality to comprehension. Scientific Studies of Reading, 11 (4), 1-27. (001163694)
Ravid, D. (2004). Later lexical development in Hebrew: Derivational morphology revisited. In R. A. Berman (Ed.), Language development across childhood and adolescence: Psycholinguistic and crosslinguistic perspectives. Amsterdam: Benjamins. (אין בבר אילן)
Ravid, D., & Bar On, A. (2005). Manipulating written Hebrew roots across development: The interface of semantic, phonological and orthographic factors. Reading and Writing, 18, 231-256. (1219413)
Ravid, D., & Schiff, R. (2006). Roots and patterns in Hebrew language development: Evidence from written morphological analogies. Reading and Writing, 19, 789-818. (1219408)
ספרים מומלצים
ארם, ד' וקורת, ע' (עורכות) (2011). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים. ירושלים: מאגנס. (001208842) (חינוך 372.6 אור)
שימרון, י' (עורך) (1997). מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל. ירושלים: מאגנס. (000334894) (חינוך 401.9 מחק)
Nippold, M. A. (Ed.) (2007). Later language development: The schoolage and adolescent years (2nd ed.). Austin: PRO-ED. (אין בבר אילן)
Kamhi, A. G., & Catts, H. W. (Eds.) (2005). Language and reading disabilities. Boston: Allyn & Bacon. (000534948) (חינוך 372.43 LAN)
Berman, R. A. (Ed.) (2004). Language development across childhood and adolescence. Amsterdam: Benjamins. (אין בבר אילן)
Ravid, D. (Ed). (2011). Spelling morphology: The psycholinguistics of the Hebrew spelling. New York: Springer. (אין בבר אילן)