לוי שמעון שני 77-740-01 אבחון בוגרים ומבוגרים
אבחון בוגרים ומבוגרים 77-740-01/ שני לוי שמעון
מטרת הקורס: ללמוד את האבחונים בתחום השפה והאוריינות: התיאוריה והרציונל העומד בבסיס האבחון, ניתוחו, כתיבת דיווח באשר לתפקודים שנבדקו בו וקשרים בין התפקודים השונים והדפוסים הכלליים של המאובחן העולים מביצועם.
נושאי הקורס:
- ý חמשת התחומים הנכללים בידע השפתי
- ý מודעות פונולוגית: ידע, קשרים לקריאה וכתיבה, אבחון, ניתוח וכתיבה
- ý מודעות מורפולוגית: ידע, קשרים לקריאה וכתיבה, אבחון, ניתוח וכתיבה
- ý מודעות תחבירית: ידע, קשרים לקריאה וכתיבה, אבחון, ניתוח וכתיבה
- ý כתיב: ניתוח שגיאות וכתיבה
חובות הקורס:
- ü נוכחות פעילה
- ü העברת אבחונים וניתוחם
ביבליוגפיה מומלצת
- 1. קיטה, ב. ואשל, מ. (2000). "עומק" ו"רוחב" ידע מילים מושגים ומטאפורות והשפעתם על הבנת הנקרא. ד"ש, 22, 59-67. (1218504)
- 2. ברמן, ר. (תשנ"ז). עיון ומחקר ברכישת העברית כשפת-אם: ראשית רכישת התחביר וצורות השיח. בתוך י. שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל- רכישת לשון, קריאה וכתיבה. ירושלים : מאגנס. (000603754)
- 3. ברמן, ר. (תשנ"ז). מבוא לפרקים העוסקים ברכישת הלשון. בתוך י. שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל- רכישת לשון, קריאה וכתיבה. ירושלים: מאגנס. (01139592)
- 4. דרומי, א. (תשנ"ז). "היא לא מדברת היא אומרת רק מילים": התפתחות הלקסיקון בשלב החד מילי. בתוך י. שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל- רכישת לשון, קריאה וכתיבה. ירושלים: מאגנס. (001139591)
- 5. קוזמינסקי, ל. (1994). ולא הכל הוא עניין של אחזור: על קשיי שיום אצל ילדים לקויי שפה- למידה. ד"ש, 17, 3-11. (1218488)
- 6. קוזמינסקי, ל. (2000). חסרים פרגמטיים ומטא-קוגניטיביים: הדוגמא של ההבעה בכתב של ילד עם ADHD. ד"ש, 22, 15-24. (1218489)
- 7. קוזמינסקי, ל. (תשס"ג). למידה אסטרטגית של מילים חדשות בהקשר סיפורי. בתוך פ. קליין וד. גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות. (000601713)
- 8. פוטר, ח. ורום, א. (1983). ניתוח מורפולוגי-לקסיקאלי של שפת ילדים לקויי שפה. ד"ש, 11, 8-20. (אבד)
- 9. רביד, ד. (תשס"ג). לשון ואוריינות במעבר מן הגן לבית הספר. בתוך פ. קלייו וד. גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות. (000563058)
- 10. רום, א. (תשס"ג). טיפוח שפה אצל ילדים והעשרתה. בתוך א. רום, מ. סגל וב. צור (עורכות), ילד מה הוא אומר? תל-אביב: מכון מופ"ת. (1218802)
- 11. רום, א. וטל-חזני, ל. (2000). בדיקת יכולות לשוניות של ילדים לקויי שפה ולמידה בהשוואה לילדים בעלי שפה תקינה בעזרת מבחן מעש"ה. ד"ש, 22, 25-36. (1218793)
1. Bentin, S., Deutch, A., & Liberman, I. Y. (1990). Syntactic competence and reading ability in children. Journal of Experimental Child Psychology, 48, 147-172. (1218379)
2. Danielsson, K. (2001). Beginning readers' sensitivity to different linguistic levels: An error and correction analysis at the lexical, syntactic, and semantic levels. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 14, 395-421. (1218380)
3. Stackhouse, J., & Wells, B. (1997). How do speech and language problems affect literacy development? In C. Hulme & M. Snowling (Eds.), Dyslexia: Biology, cognition and intervention. London: Whurr. (אין בבר אילן)
4. Maryanne, W., & Denise, S. (1992). Word finding and reading in the developmental dyslexias. Topics in Language Disorders, 13, 51-65. (אין בבר אילן)
5. Newport, E. (1991). Contrasting conceptions of the critical period for language acquisition. In S. Carey & R. Gelman (Eds.), The epigenesis of mind: Essays on biology and cognition. Hillsdale, NJ: Erlbaum. (איו בבר אילן)
6. Nippold, M. A. (1992). The nature of normal and disordered word finding in children and adolescents. Topics in Language Disorders, 13, 1-13. (אין בבר אילן)
7. Snyder, L., & Godley, D. (1992). Assessment of word finding disorders in children and adolescents. Topics in Language Disorders, 13, 15-32. (אין בבר אילן)
8. Ravid, D., & Malenky, A. (2001). Awareness of linear and nonlinear morphology in hebrew: A developmental study. First Language, 21, 25-66. (1218470)
9. Wolf, P. H., Michel, G. F., & Ovrut, M. (1990). Rate variables and automatized naming in developmental dyslexia. Brian and Language, 39, 556-575. (1218473)