לוי שמעון שני 77-729-01 הוראה מתקנת

 

הוראה מתקנת - התערבות פרטנית ומערכתית לטיפול בתלמידים בעלי קשיים

77-729-01

מרצה: שני לוי שמעון

 

מטרת הקורס: להקנות ידע מעשי לקידום תלמידים בעלי קשיים בתחומי השפה והאוריינות הלוקח בחשבון את פרופיל הילד המתקשה ברמה הפרטנית ואת תוכנית הלימודים ברמה המערכתית.

נושאי הקורס:

  • 1. הוראה מתקנת מהי? מתקנים את ההוראה או מורים את התיקון?
  • 2. פיתוח מודעות פונולוגית כמקדם קריאה וכתיבה
  • 3. פיתוח ידע מורפולוגי כמקדם קריאה וכתיבה
  • 4. טיפול בקשיי קריאה גם לצעירים וגם למבוגרים
  • 5. שיטות להוראת הכתיב
  • 6. פיתוח ידע תחבירי כמקדם קריאה וכתיבה
  • 7. טיפוח הכתיבה ברמת מבנה ותוכן
  • 8. אסטרטגיות להעלאת משלב הכתיבה
  • 9. *התערבות בתחומי ההבעה וההבנה בחטיבת הביניים ובתיכון במקצועות רבי מלל בזיקה לאפיונים הייחודיים של כל מקצוע
  • 10. *חשיבות הבקרה בלמידה ובהוראה וטיפוחה
  • 11. *שאילת שאלות ככלי למורה ולתלמיד

דרישות הקורס:

  • 1. נוכחות פעילה
  • 2. מבחן מסכם

 

ביבליוגרפיה:

טיפוח הבנה והבעה:

-  קוזמינסקי, ל. (תשס"ג). למידה אסטרטגית של מילים חדשות בהקשר סיפורי. בתוך  פ. קליין וד. גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות.   (000601713)

-  קיטה, ב. ואשל, מ. (2000). "עומק" ו"רוחב" ידע מילים מושגים ומטאפורות והשפעתם על הבנת הנקרא. ד"ש, 22, 59-67. (1218504)

-  ריינר, ר. (2000). הקשר בין מודעות פונולוגית לבין הבנת הנקרא בכיתה ו'. ד"ש, 22, 69-81. (1218506)

- טורגסן, ג. (2001). תיאוריה ותרגול של התערבות: השוואת תוצאות מחקרים על מניעה ועל הוראה מתקנת. פרספקטיבה, 26, 40-27. (1218689)

- גונזלס, א., אספניאל, ג. ורוסקואט, ג. (2002). התערבות של הוראה מתקנת אצל ילדים מתקשים בקריאה: האם תפיסת הדיבור היא גורם משפיע בתרגול פונולוגי? פרספקטיבה, 26, 70-56. (1218688)

- דלי, ג., פרסמפירי, מ. ומקורדי, מ. (200). ממחקר לפרקטיקה: יצירת התערבות בקריאה באמצעות ניתוח ניסויי של מימנויות לימודיות: הצגה והערכה אמפירית. פרספקטיבה, 38, 89-68. (1218682)

Wolf, M., Miller, L., & Donnelly, K. (2000). Retrieval, automaticity, vocabulary elaboration, orthography (RAVE - O). Journal of Learning Disabilities, 33 (4), 378-386. (קיים בעברית) (1218368)

הבנה והבעה לבוגרים:

- שריג, ג. (1994). חכמת הלמידה. גבעתיים: מסדה. (000224002) (חינוך 372.41  שרי)

- קניאל, ש. (2006). חינוך לחשיבה: חינוך קוגנטיבי לשליטה על התודעה. תל-אביב: רמות. (001108510) (חינוך 370.152  קני)

- לנז, ק. וסקלון, ד. (1998). הוראה נבונה יותר: פיתוח התאמות לימודיות והפחתת מחסומים קוגנטיביים ללמידה של אנשים בעלי לקויות למידה. פרספקטיבה, 26, 77-71. (1218687)

- הנסי, נ. (2003). מודל לסטודנטים דיסלקטיים בתיכון: הוראה מתקנת והתאמות בהוראה. פרספקטיבה, 26, 83-77. (1218686)

מנסט-ויליאמסון, ג. (2005). הוראת קריאה מתוכננת ומאוזנת לתלמידים לקויי קריאה בכיתות הגבוהות של בית ספר יסודי ובחטיבת הביניים: מחקר השוואתי של שתי גישות. פרספקטיבה, 39, 57-34.  (1218685)

Vaughn, S., & Fuchs, L. (2003). Redefining learning disabilities as inadequate response to instruction: The promise and the potential problems. Learning Disabilities Research and Practice, 18, 137-146. (1218371)

טיפוח שפתי:

- בנטין, ש. (תשנ"ז). על הקשר שבין פונולוגיה, מודעות פונמית ותהליכי קריאה. בתוך י. שמרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל- רכישת לשון, קריאה וכתיבה. ירושלים: מאגנס. (000567843)

- ברמן, ר. (תשנ"ז). עיון ומחקר ברכישת העברית כשפת-אם: ראשית רכישת התחביר וצורות השיח. בתוך י. שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל- רכישת לשון, קריאה וכתיבה. ירושלים: מאגנס. (000603754)

- המר, ר., בנטין, ש. וסורל, ק. (תשנ"ב). השפעת לימוד הקריאה בכיתה א' על התפתחות המודעות הפונולוגית של ילדים. מגמות, כרך ל"ד, 442-455. (304693)

- לוין, א. (תשס"ג). אלף - אהל, בית זה בית, גימל זה גמל גדול...: מה מפיקים ילדים בגיל הרך מידיעת שמות האותיות? בתוך פ.ש. קליין וד. גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות. (000594783)

- קוזמינסקי, ל. וקוזמינסקי, א. (1994). ההשפעה של אימון במודעות פונולוגית בגיל הגן על  ההצלחה ברכישת הקריאה בבית-הספר. חלקת לשון, 15-16, 7-28. (000503085)

- רביד, ד. (תשס"ג). לשון ואוריינות במעבר מן הגן לבית הספר. בתוך פ.ש. קלייו וד. גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות.  (000563058)

- פרוסט, ר. (תשנ"ז). עקרונות לימוד הקריאה בשפה העברית: ניתוח השיטה הפסיכובלשנית להוראת הקריאה. בתוך י. שמרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל- רכישת לשון, קריאה וכתיבה. ירושלים: מאגנס. (1218609)

-  פרוסט, ר. (תש"ן). השפעות אפיוני כתיב של שפות שונות על תהליכי זיהוי מילים. פסיכולוגיה ב' (1), 5-11.  (000224750)

-  פרוסט, ר. ובנטין, ש. (תש"ן). תהליכי תפיסת מילים כתובות וקריאה בשפה העברית. בתוך ק. בנימיני, ע. צולב, מ. אמיר, ע. כהן וי.מ. שלזינגר (עורכים), עיון ויישום בפסיכולוגיה. ירושלים: מאגנס.  (001218609)

Ben-Dror, I., Bentin, S., & Frost, R. (1995). Semantic, phonologic and morphologic skills in reading disabled and normal children: Evidence from perception and production of spoken Hebrew. Reading Research Quarterly, 30 (4), 876-893. (001066601)

Carlisle, J. (2000). Awareness of the structure and meaning of morphologically complex words: Impact on reading. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 12, 169-190. (1218373)

 Casalis, S., Cole, P., & Sopo, D. (2004). Morphological awareness in developmental dyslexia. Annals of Dyslexia, 54, 114-138. (001102315)

Deacon, S., & Kirby, J. (2004). Morphological awareness: Just "more phonological?" The roles of morphological and phonological awareness in reading development. Applied Psycholinguistics, 25, 223-238. (1217388)

Newport, E. (1991). Contrasting conceptions of the critical period for language aquisition. In S. Carey & R. Gelman (Eds.), The epigenesis of mind: Essays on biology and cognition. Hillsdale: Erlbaum. (אין בבר אילן)