פרופ' ריץ ישראל 77-915-01 חקר אמונות ותפיסות בייעוץ
שם ומספר הקורס: חקר אמונות ותפיסות ביעוץ 77-915-01
פרופ' ישראל ריץ
סוג הקורס: סמינר
שנת לימודים: תשע"ב סמסטר: א+ב היקף שעות: 2 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט:
א. מטרות הקורס: סמינריון זה מציג לפני הסטודנט את החשיבות של תפיסות ואמונות של היועץ החינוכי בעבודתו המקצועית. המשתתף ייחשף לתיאוריה רלוונטית וילמד על דרכי המחקר האיכותי והכמותי הנהוגות בתחום זה. בשנה זו הסמינריון יתמקד בתפיסות ואמונות של היועץ ביחס לתפקידו בסיוע ליצירת תהליכים חיוביים להתפתחות הזהות בקרב תלמידי חטיבת הביניים והעליונה. הסטודנט יתבקש לבצע מחקר בנושא זה.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים: השיעורים יתנהלו באמצעות הרצאות, דיונים בקבוצות קטנות, מפגשי הדרכה אינדיווידואליים או בזוגות.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
1. כ-2 (הרצאות ודיון) שיעורים על תיאוריה ומחקר בנושא תפיסות ואמונות של עובדי חינוך תוך התמקדות בעבודת המורה והיועץ.
2. כ-2 שיעורים (הרצאות) בנושא תיאוריה ומחקר בהתפתחות הזהות כולל הגישה הקלאסית של אריקסון, מרסיה ואחרים וכן גישות נוספות של גרוטוונט, קוטה, ארנט ושל הוגי דעות פוסט-מודרניים.
3. כ-2 שיעורים יוקדשו לנושא חנוך לזהות ((Identity Education-IdEd והשלכות למחקר בסמינריון.
4. כ-2 שיעורים יוקדשו לדיון קבוצתי במטרה לאתר כיוונים ראויים למחקר. הדיון יתמקד בייחודיות של בית הספר כזירה להתפתחות זהותית ואמונות של יועצים ביחס לטיפוחה.
5. 1 שיעור יוקדש לפגישות אינדיווידואליות או זוגיות לגיבוש נושא המחקר ודרך הביצוע.
6.כ-2 שיעורים בהם יוצגו מאפיינים של מחקר כמותי ואיכותי בנושא אמונות עובדי חינוך כולל יתרונות וחסרונות של כל גישה לסוגיות שונות בנושא החינוך לזהות.
7. כ-2 שיעורים לפגישות אינדיווידואליות או זוגיות לגיבוש נושא המחקר ודרך הביצוע.
במהלך חופשת הסמסטר תוגש הצעת מחקר ויוחזר משוב למגיש(ה).
8.. כ-2 שיעורים פגישות אינדיווידואליות או זוגיות לשיפור תכנית המחקר.
9. כ-3 שיעורים יוקדשו לכתיבה מדעית. ננתח מספר מאמרים בעלי אופי שונה תוך התמקדות במבנה המאמר, הלוגיקה הפנימית והסגנון שלו. כ"כ המשתתפים יכירו כיצד להשתמש במדריך של ה-APA, לרשום לוחות ותרשימים ולציין מקורות בטקסט ובביבליוגרפיה.
10. כ-6 שיעורים יוקדשו להתייעצות כדי לסייע לסטודנטים לבצע את מחקריהם.
11. בשלושת השיעורים האחרונים המשתתפים יציגו את המחקר שהם ביצעו לפני תלמידי השיעור במתכונת של כנס מדעי (כ-15 דקות להצגה, מצגת, תקציר לחלוקה).
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: סטטיסטיקה ומחקר איכותי לתואר שני לפני או במקביל
חובות: השתתפות סדירה במפגשים במליאה, הגשת הצעת מחקר ואישורה, הגשת עבודת מחקר במועד.
מרכיבי הציון הסופי: איכות עבודת המחקר-100%, למרצה זכות להוסיף עד 5 נקודות אם יש תרומה משמעותית לקבוצה.
ד. ביבליוגרפיה: פריטים נבחרים
מרסיה, ג' (26.2.2008). זהות, התפתחות פסיכולוגית ויעוץ. הרצאה בכנס היועצים, חיפה. (001157948)
עידן, א' (בדפוס). עבודת מחקר לתואר שני, ביה"ס לחינוך, אונ' בר אילן.
צוריאל, ד' (1990). זהות האני לעומת פזירות הזהות בגיל ההתבגרות: היבטים התפתחותיים והשלכות חינוכיות. מגמות, ל"ב, 484-509. (568990)
שכטר, א' וריץ', י' (2004). דיוקן: פרוייקט לפיתוח מדדים למדידת תהליכים חינוכיים מעצבי זהות בחינוך הממלכתי דתי. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, המכון חקר החינוך הדתי ולקידומו. (001120771) (חינוך E377 שכט)
שכטר, א', ריץ', י. ורובין, א' (2006). דיוקן: פתוח מדדים למדידת תהליכים חינוכיים מעצבי זהות בחנוך הממלכתי דתי. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, המכון לחקר החינוך הדתי ולקידומו. ( 1117966) (חינוך E377 שכט)
Archer, S. (Ed.) (1994). Interventions for adolescent identity development. Thousand Oaks, CA: Sage. (000278665) (חברה 155.5 INT)
Arnett, J. (2004). Emerging adulthood. New York: Oxford University Press. (אין את הספר בבר-אילן. יש תדפיסים)
Dreyer, P. H. (1994). Designing curricular identity interventions for secondary schools. In S.L. Archer (Ed.), Interventions for adolescent identity development (pp. 121-140). Thousand Oaks, CA: Sage. (1177676)
Flum, H., & Kaplan, A. (2006). Exploratory orientation as an educational goal. Educational Psychologist, 41, 99-110. (01174301)
Kroger, J. (2000). Identity development: Adolescence through adulthood. Thousand Oaks, CA: Sage. (490040) (חינוך 155.25 KRO)
Kroger, J., Martinussen, M., & Marcia, J. (2010). Identity status change during adolescence and early adulthood: A meta-analysis. Journal of Adolescence, 33, 683-698. (1219178)
La Guardia, J. (2009). Developing who I am: A self-determination theory approach to the establishment of healthy identities. Educational Psychologist, 44, 90-104. (1219181)
Lannegrand-Willems, L., & Bosma, H. (2006). Identity development in context: The school as an important context for identity development. Identity, 6, 85-113. (אין בבר אילן)
Lauder, H. (1993). Psychosocial identity and adolescents' educational decision-making: Is there a connection? In J. Kroger (Ed.), Discussions on ego identity (pp. 21-46). Hillsdale, NJ: Erlbaum. (אין בבר אילן)
Marcia, J. (1993). The ego identity status approach to ego identity. In J. Marcia, A. Watermen, D. Matterson, S. Archer & J. Orlofsky (Eds.), Ego identity (pp. 3-21). New York: Springer-Verlag. (1117875)
McLeod, J., & Yates, L. (2006). Making modern lives: Subjectivity, schooling and social change. Albany: State University of New York Press. (1129460) (חינוך 306.4320994 MAC-LEO)
Meeus, W. (2011). The study of adolescent identity formation 2000-2010: A review of longitudinal research. Journal of Research on Adolescence, 21, 75-94. (1219185)
Rich, Y., & Schachter, E. (In press). High school identity climate and student identity development. Contemporary Educational Psychology. (1219189)
Schachter, E., & Rich, Y. (2011). Identity education: A conceptual framework for educational researchers and practitioners. Educational Psychologist, 46, 222-238. (001200611)
Wardekker, W. L., & Miedema, S. (2001). Denominational school identity and the formation of personal identity. Religious Education, 96 (1), 36-48. (1174299)