ד"ר גרוס זהבית 77-866-01 חינוך לערכים, לדמוקרטיה ולאזרחות בעולם נבוך
סוג הקורס סמינריון חינוך לערכים, לדמוקרטיה ולאזרחות בעולם נבוך
מס' קורס: 77-866
המרצה: ד"ר זהבית גרוס
שנת לימודים: תשע"ב סמסטר: א' היקף שעות: ארבע שעות סמיסטריאליות
אתר הקורס באינטרנט:
•א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
מטרות:
מטרת הסמינריון להכשיר את הסטודנטים להיות חוקרים בתחום של חינוך לערכים, לדמוקרטיה ולאזרחות בעולם פוסט מודרני נבוך ולפתח את העבודות שיכתבו במסגרת הקורס לעבודות מ.א. ודוקטורט. הקורס יעסוק בהיבטים האפיסטמולוגיים, המתודולוגיים והיישומיים-קוריקולאריים של התחומים הנ"ל.
- ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
- ג. אחת הבעיות המעסיקות את החברה הישראלית ויעצבו את עתידה הפוליטי החברתי והערכי הוא יחסה לשאלות של דמוקרטיה, אזרחות ותהליך השלום. תהליכי הסוציאליזציה שעוברים תלמידים בהקשר לסוגיות הנ"ל עשויים להשפיע על אופיה ועתידה של החברה הישראלית. החומר התיאורטי בתחומים הנ"ל בהקשרם החינוכי הינו דל ויש צורך אקוטי בעידוד המחקר והכתיבה הקונספטואלית והאמפירית.
נושאי הסמינריון
פרדיגמות סוציולוגיות ופסיכולוגיות בראי החינוך לערכים
התיאוריה הקלאסית של קולברג לאור תפיסות ניאו-ליבראליות ביקורתיות
הדמוקרטיה הישראלית והחינוך הפוליטי
חינוך אזרחי בחברה תעשייתית וחברה עתירת ידע-היבטים היסטוריים
חינוך פוליטי וחינוך אידיאולוגי -היבטים אפיסטמולוגיים
היבטים השוואתיים של חינוך אזרחי-הזווית המתודולוגית
חינוך אזרחי וגלובליזציה
המסעות לפולין - היבטים ערכיים
האינטרנט כמקור לפיתוח ערכים
Face Book וערכים
הטרדות מיניות, אלימות וחינוך לערכים
חינוך לתזונה נכונה וחינוך לערכים
חינוך לפנאי וערכים
חינוך לספורט וערכים
חינוך לאסטתיקה וערכים
חינוך למוזיקה וערכים
דילמות מוסריות של מדריכים בתנועות הנוער
מגדר וחינוך ללערכים
חינוך וצדק חברתי
צדק חברתי כאתגר מרכזי של החינוך בישראל
חינוך פוליטי וצדק חברתי
חינוך,דמוקרטיה ותקשורת- הילכו שניהם יחדיו?
חינוך אזרחי ומגדר
חינוך אזרחי וחינוך דתי- מבט השוואתי
מודלים לחינוך לקונפליקט
חינוך לשלום-מבט השוואתי
חינוך אזרחי ואלימות
חינוך,פוליטיקה ומוסר
חינוך לדמוקרטיה באמצעות האינטרנט
חינוך אזרחי והגירה
חינוך אזרחי ורב תרבותיות
מהלך השיעורים: (שיטות ההוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים)
- הקורס כולל הרצאות המתמקדות בעיקר בנתוח הרקע התיאורטי ו"מצב התחום" של התחומים הנ"ל, הקורס כולל דיונים במליאה הרצאות של מרצים אורחים ורפרטים של הסטודנטים בכל שלבי העבודה- הצגת הרקע התיאורטי, לאחר מכן התוצאות ולאחר מכן פרק הדיון. כמו כן הקורס כולל מפגשים אישיים לשם מעקב אחר התקדמותם האישית של כל הסטודנטים בקורס.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
1 |
פרדיגמות סוציולוגיות ופסיכולוגיות בראי החינוך לערכים |
אייזנשטאדט ש.נ. (2002). הדמוקרטיה ופתוליה. פרדוקסים בדמוקרטיה מודרנית. תל-אביב משרד הבטחון. פרקים א ג' ד' דוידי,א. (2008) עבודה, הון ושלטון. תל-אביב :רסלינג. פרק א'
|
היבטים סוציולוגיים של התחום |
2 |
כיצד בוחרים נושא למחקר בתחום הנ"ל- מצב התחום |
|
הסטודנטים נדרשים לבחור נושא לעבודה ולנמקו סיוע בחיפוש במאגרי מידע |
3 |
הרצאה במליאה-הדמוקרטיה הישראלית והחינוך הפוליטי |
פדהצור, ע. (2004). הדמוקרטיה המתגוננת. ירושלים: כרמל פרק א ג כהן, א' זיסר, ב' (2003). מהשלמה להסלמה. תל-אביב: שוקן. |
מפוי התחום הסטודנטים נדרשים לחפש חמישה מאמרים מובילים בתחום המחקר שבו הם בוחרים לעסוק ולנמק את הבחירה |
4 |
התיאוריה הקלאסית של קולברג לחנוך לערכים לאור תפיסות ניאו-ליבראליות ביקורתיות
|
|
היבטים פסיכולוגיים של התחום הדגמה: כיצד מנתחים מאמר- כיצד מכינים רפרט |
5 |
. רפרטים של הסטודנטים כל סטודנט נדרש להציג מאמר מוביל בתחום שאותו בחר לחקור ומתבקש להציג אותו בפני הכתה
|
|
לכל הצגה של רפרנט יש סטודנט מגיב שתפקידו לבקר את הרפרט דיון בכתה ורפלקציה |
6 |
רפרטים של הסטודנטים כנ,ל |
|
התמקדות בהיבט היישומי- חקר מקרה |
7 |
רפרטים של הסטודנטים |
|
ההיבט המחקרי- הצגת אלטרנטיבות מחקריות של התחום הנ"ל |
8. |
רפרטים של הסטודנטים |
|
ניתוח מקרים Case Studies |
10 |
פגישות אישיות לבדיקת המתודולוגיה המחקרית |
|
בדיקת מאגרי כלי מחקר והתאמתם האישית לכל סטודנט |
11 |
פגישות אישיות להתאמת המתודולוגיה המחקרית לסמנריון הספציפי |
|
בדיקת מאגרי כלי מחקר והתאמתם האישית לכל סטודנט |
13 |
הצגת רפרטים קצרים של המתודולוגיה המוצעת והשאלונים |
|
מצגות |
14 |
הרצאה: מודלים לחינוך לקונפליקט
|
Apple, Michael W. 2004. Ideology and Curriculum. New York and London; Routledge Falmer. Bar-On , D and Adwan, S. 2006. The prime shared history project. (pp. 309-323) in Iram, Y, Wahrman, H. and Gross, Z. (eds.) Education toward a Culture of Peace. Greenwich, Connecticut: Information age Publishing. Bar-Tal, Daniel, and Yona Teichman. 2005. Stereotypes and Prejudice in Conflict: Representations of Arabs in Israeli Jewish Society. Cambridge: Cambridge University Press. Bar-Tal, Daniel. 2007. Living with the Conflict: Socio-Psychological Analysis of the Jewish Society in Israel. Jerusalem: Carmel in Hebrew. Davies, Lynn. 2003 Education and Conflict: Complexity and Chaos. London: Routledge Falmer. Davies, Lynn. 2005 ‘Teaching about War in "Stable" and "Conflictual" Societies', paper presented at The International Conference on Citizenship Education in Conflicted Societies, Jerusalem and Haifa, 29 May-1 June, 2005. Foucault, Michel. 1981. ‘The Order of Discourse', in R. Young Ed. Untying the Text: A Post-Structuralist Reader. Boston: Routledge and Kegan Paul.
|
|
15 |
ביצוע עבודת השדה- דילמות ואתגרים
|
|
תהליך האישרור של המחקר דילמות, קשיים והיבטים אתיים של המחקר |
16 |
ביצוע עבודת השדה- דילמות ואתגרים
|
|
ניתוח סוגיות מעשיות העולות מהשטח |
17. |
עבודת השדה- מפגשים אישיים דווח,נתוח רפלקציה
|
|
עבודה פרטנית עם כל חוקר בנפרד |
18 |
הרצאת אורח חינוך לאזרחות במדינה מרובת שסעים
|
Pancer,-S.-Mark; Pratt,-Michael; Hunsberger,-Bruce; Alisat,-Susan (2007). Community and political involvement in adolescence: What distinguishes the activists from the uninvolved? Journal-of-Community-Psychology. Vol 35(6) 741-759
|
|
21 |
מפגשים אישיים למעקב אחר ניתוח התוצאות
|
|
בדיקת החומר הגולמי ( כמותי ואיכותי) וניתוחו |
28. |
רפרטים להצגת התוצאות והדיון במליאה וסיכום כללי של הקורס והגשת העבודות
|
|
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
- חובות / דרישות / מטלות:
נוכחות פעילה בקורס
2. קריאה ביקורתית של מאמר ודיווח- כל סטודנט בוחר נושא למחקר ובודק את מצב התחום ובוחר מאמר אחד (רצוי באנגלית) שנראה לו כמרכזי בתחום ומציג אותו בכתה. (רצוי באמצעות מצגת) (החל מהשבוע השני של שנת הלימודים).(10%)
3. כתיבת הצעת מחקר ודיווח. (חודש לאחר תחילת הקורס). (10%)
4. כתיבת עבודה סמינריונית ודיווח (החל מסימסטר ב'). (10%+70%)
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
הציון מספרי והוא ניתן על העבודה, הרפרטים וההשתתפות הפעילה בדיונים בשיעור
- א. ביבליוגרפיה: (חובה)
אייזנשטדט, ש.נ. (2004). פונדמנטליזם, כתתיות ומהפיכה. המימד היעקוביני של המודרניות. חיפה: אוניברסיטת חיפה וכתר. (עמ' 121-190 - 001180796)
ברטל. ד. (2007). לחיות עם הסכסוך: ניתוח פסיכולוגי-חברתי של החברה היהודית בישראל. תל-אביב: כרמל. (001133422) (חינוך E329.1(1) בר-טל.)
טלשיר, ג. (2006). אזרחות, חברה אזרחית וחינוך המקרה הישראלי בראי הדמוקרטיות המערביות. בתוך ד. אבנון (עורך), שפת האזרח בישראל (עמ' 201-235). ירושלים: מאגנס. (001146466)
גרוס, ז. (2002). הזהות הציונית-דתית של בוגרות החמ"ד. בתוך א. שגיא ונ. אילן (עורכים), תרבות יהודית בעין הסערה (עמ' 200-232). תל-אביב : הקיבוץ המאוחד. (000570458)
דוידי, א. (2008). עבודה, הון ושלטון. תל-אביב: רסלינג. (פרק א' - 1151516)
זנד, ש. (2008). מתי ואיך הומצא העם היהודי. תל-אביב: רסלינג. (1145767) (מכון פדגוגי, פילוסופיה D015 זנד)
לוי, י. (2007). מצבא העם לצבא הפריפריות . ירושלים: כרמל. (עמ' 37-92 - 001180800)
סליגמן, א.ב. (2001). השגות על החברה האזרחית והמעלה האזרחית בעשור האחרון של המאה העשרים. בתוך א. פלד וע. אופיר (עורכים), ישראל: מחברה מגוייסת לחברה אזרחית (עמ' 94-112). ירושלים: ון-ליר והקיבוץ המאוחד. (1180798)
פינסון, ה. (2006). בין מדינה יהודית לדמוקרטית סתירות ומתחים בתכנית הלימודים באזרחות. בתוך ד. אבנון (עורך), שפת האזרח בישראל (עמ' 181-200). ירושלים: מאגנס. (001146465)
שגיא, א. (2006). המסע היהודי-ישראלי: שאלות של תרבות ושל זהות. ירושלים: מכון הרטמן. (עמ' 185-207 - 001146471)
שרמר, ע. (1999). החינוך בין רדיקליות לסובלנות. ירושלים: מאגנס. (עמ' 21-8 - בתוך 000331508)
Apple, M. W. (2004). Ideology and curriculum. New York; RoutledgeFalmer. (001103669 ) (חינוך 370.193 APP)
Bar-On, D., & Adwan, S. (2006). The prime shared history project. In Y. Iram, H. Wahrman & Z. Gross (Eds.), Educating toward a culture of peace (pp. 309-323). Greenwich: Information Age Publishing. (1217478)
Bar-Tal, D. (2007). Living with the conflict: Socio-psychological analysis of the Jewish sin Israel. Jerusalem: Carmel in Hebrew. (001133422) (חינוך E329.1(1) בר-טל) (הספר הוא במקור בעברית. לא כדאי לרשום אותו בעברית?)
Bar-Tal, D., & Teichman, Y. (2005). Stereotypes and prejudice in conflict: Representations of Arabs in Israeli Jewish society. Cambridge: Cambridge University Press. (001070246) (חברה, היסטוריה E305.8927 BAR-TAL)
Davies, L. (2003). Education and conflict: Complexity and chaos. London: RoutledgeFalmer. (001072585) (חינוך 306.43 DAV)
Davies, L. (2005, May-June). Teaching about war in "stable" and "conflictual" societies. Paper presented at The International Conference on Citizenship Education in Conflicted Societies, Jerusalem and Haifa. (מאמר מכנס. אין לי דרך להשיג אותו)
Foucault, M. (1981). The order of discourse. In R. Young (Ed.), Untying the text: A post-structuralist reader. Boston: Routledge and Kegan Paul.
Gross, Z. (2003). State religious- education in Israel: Between tradition and modernity. Prospects, 33 (2), 149-164. (576092)
Gross, Z. (2006). Voices from among the religious Zionist in Israel regarding the peace process and the disengagement plan. In Y. Iram, H. Wharman & Z. Gross (Eds.), Educating toward a culture of peace (pp. 259-279). Greenwich: Information Age Publishing. (001101236)
Boehnke, K., & Boehnke, M. (2005). Once a peacenik -- always a peacenik? Results from a German six-wave, twenty-year longitudinal study. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 11 (3), 337-354. (אין לבר אילן)
Bynner, J. M., Romney, D. M., & Emler, N. P. (2003). Dimensions of political and related facets of identity in late adolescence. Journal of Youth Studies, 6 (3), 319-335. (001145342)
Pancer, S. M., Pratt, M., Hunsberger, B., & Alisat, S. (2007). Community and political involvement in adolescence: What distinguishes the activists from the uninvolved? Journal of Community Psychology, 35 (6), 741-759. (001145252)
ביבליוגרפית רשות נוספת תיבנה באופן אינדוידואלי על ידי כל סטודנט בהתאם לעבודתו