ד"ר קורת עפרה 77-711-01 תהליכי חשיבה

 

                                        

שם הסמינריון: תהליכי חשיבה   77-711-01

מרצה: דר' עפרה קורת

סוג הקורס: (סימנריון)

שנת לימודים: תשע"ב                    סמסטר:     א' + ב'         

 

•א.     מטרות הקורס

  • ב. לפתח הבנה לגבי התפתחות אוריינות הילד בגיל הרך.
  • ג. להכיר מגוון תחומים וגישות בתחום.
  • ד. ללמוד כיצד לבצע מחקר אמפירי ראשוני בתחום.
  • ה. ללמוד כיצד לחלוק עם אחרים הצעת מחקר וביצוע מחקר.

 

ב. תוכן הקורס:

 

הסמינריון עוסק בהתפתחות ניצני אוריינות בגיל הגן ובראשית בית הספר היסודי ובהשתמעויות החינוכיות הקשורות להתפתחות זו. נדון במושגים אוריינות וניצני אוריינות. תוצג פרספקטיבה היסטורית של חקר ניצני האוריינות והמסגרת התיאורטית העומד בבסיס מחקרים אלה. נסקור מודלים שונים של התפתחות הילד בתחום ניצני הכתיבה והקריאה. כמו כן, יוקדש דיון לדרכים לטיפוח אורייני בבית, בגן ובראשית בית הספר. בנוסף, נשלב בסימנריון את הנושא של טיפוח ניצני אוריינות בעזרת טכנולוגית המחשב.  

 

ג. חובות הקורס:

חובות התלמידים בסימנר

  קריאת חומר ביבליוגראפי - חובה להגיע מוכן לשיעורים לאחר קריאת החומר הנדרש.

*הצגת הצעה לעבודת מחקר בפני הכיתה

*הצגת ממצאים ראשוניים בפני הכיתה

  הגשת עבודה סמינריונית

*(שני ההיצגים הם חובה אישית של כל משתתף. ללא ההיציגים לא ניתן יהיה לבצע את הסימנריון)

 

 

ד.  מהלך השיעורים: (הוראה פרונטאלית, עבודה בקבוצות, שימוש בטכנולוגיה, התנסות בכיתה)

 

ה.    תכנית הוראה לשיעורים ומקורות לקריאה

 

1. התפתחות החשיבה על פי פיאז'ה

 

א. רקע כללי

 

זיו, א. (1981). פסיכולוגיה בחינוך. תל-אביב: יחדיו. (עמ. 84-101 - 594556).

 

ב. ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק

 

סרוף, א., קופר, ר. ודהרט, ג. (1998). התפתחות הילד טבעה ומהלכה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק - פרק 5, עמ' 202-242) (000392162) (חינוך 305.231  סרו.)

 

ג. ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הגן

 

פיאז'ה, ז. (1983). הפסיכולוגיה של הילד. תל-אביב: ספריית הפועלים. (האופראציות "המוחשיות" של החשיבה ויחסים בין-אישיים, עמ' 99-127  - 000567683)

סרוף, א., קופר, ר. ודהרט, ג. (1998). התפתחות הילד טבעה ומהלכה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הגן - פרק 5,  עמ'  389-427). (000392162) (חינוך 305.231  סרו.)

 

ד. יישומיים חינוכיים של גישת פיאז'ה

 

קאמי, ק. (1986). עקרונות פדגוגיים הנובעים מתורת פיאז'ה: שייכותם למעשה החינוכי. בתוך מ. שובל וג' ראף (עורכים), פאיז'ה בכיתה (עמ' 163-175). תל-אביב: ספריית הפועלים. (000255487)

לביא, צ. (1991). עיונים בחינוך עכשווי. קרית ביאליק: אח. (עיון מחדש בתיאוריה של פיאז'ה ויישומה בחינוך - עמ' 83-111  - 000572819)

 

2. התפתחות החשיבה על פי ויגוצקי

 

א. התיאוריה של ויגוצקי

 

דרויאן, ש. (1999). עקרונות אבולוציוניים בהתפתחות החשיבה. תל-אביב: רמות. (עיקרון ההסתגלות החברתית על פי הגישה החברתית תרבותית: התיאוריה של ויגוצקי - פרק ג, עמ' 61-83 -  000567686)

ויגוצקי, ל. (2004). פעילות למידה בין למידה והתפתחות. בתוך מ. צלרמאייר וא. קוזולין (עורכים), למידה בהקשר חברתי: התפתחות התהליכים הפסיכולוגיים הגבוהים (עמ' 113-128). תל-אביב: הקבוץ המאוחד. (001147014)

 

ב. יישומיים חינוכיים של גישת ויגוצקי

 

צלרמאייר, מ. (2004). טווח ההתפתחות הקרובה והשלכותיו לעבודת המורה. בתוך מ. צלרמאייר וא. קוזולין (עורכים), למידה בהקשר חברתי: התפתחות התהליכים הפסיכולוגיים הגבוהים (עמ'  163-203). תל-אביב: הקבוץ המאוחד. (000594549)

 

Dixon-Krauss, L. (1996). Vygotsky in the classroom: Mediated literacy instruction and assessment. New York: Longman. (Vygotsky's sociohistorical perspective on learning and its application to western literacy instruction - pp. 7-17 - 000545213)

סגל-דרורי, א. (2004). מאפיינים קוגניטיביים ורגשיים בתיווך אמהות בעת קריאת ספר לילד ותרומתם לניצני הקריאה שלו: השוואה בין שתי קבוצות מיצב. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (000592600) (חינוך 372.4  סגל-דר)

3. התפתחות החשיבה המוסרית

פיאז'ה, ז. (1983). הפסיכולוגיה של הילד. תל-אביב: ספריית הפועלים. (עמ'  127-132 - 000594552)

סרוף, א., קופר, ר. ודהרט, ג. (1998). התפתחות הילד טבעה ומהלכה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (שינויים בקוגניציה החברתית בגיל ההתבגרות. - עמ' 627-620 - 001137486)