ד"ר עדי-יפה אסתר וד"ר שוחט צילי 77-768-01 חינוך וטיפול בגיל הרך

 

רשימת מקורות לקורס:

חינוך וטיפול בגיל הרך 77-768-01

סמסטר א' תשע"ב

 

ד"ר אסתר עדי-יפה

ד"ר צילי שוחט

 

 

ספר התפתחות בסיסי (text book) המלווה את הקורס:

 

Berk, L.E. (2009). Child development. Boston: Pearson Education Inc. (1179093) (חינוך 305.231 BER)

 

 

מעונות-היום - כמסגרת לטיפות וחינוך בתינוקות ופעוטות

 

פלוטניק, ר. ואשל, מ. (2007). ספר הגן. תל-אביב: חידקל. (1141902) (חינוך E307.776  פלו)

 

 

Clarke-Stewart, A., & Allhusen, V.D. (2005). What we know about childcare. Massachusetts: Harvard University Press. (ch. 1 - 1182232)

 

התצפית - ככלי עבודה בסיסי של המחנכת בגיל-הרך

 

Beaty, J.J. (2006). Observing development of the young child (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson  Prentice Hall. (ch. 1 - 001116920)

 

מודל ה-MISC כמסגרת התייחסות לאיכות האינטראקציה בין מבוגרים לילדים

 

קריאת חובה:

 

קליין, פ. ש. וסובלמן-רוזנטל, ו. (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות לגיל-הרך.  אבן-יהודה: רכס (עמ' 30-56 - 1217263)

 

קליין, פ' וגבעון, ד' (2001). מה שרואים מכאן לא רואים משם: תינוקות ופעוטות במעונות יום בישראל. אבן-יהודה: רכס. * (עמ' 119-138 - 001120494)

 

העשרה:

 

קליין, פ' (2008). איכות התהליך החינוכי: אינטראקציה בין ילדים למבוגרים. בתוך פ"ש קליין וי' יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 91-113). ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (001179030)

 

 

Klein, P. S. (2003). Early intervention: Mediational intervention for sensitizing caregivers. In A. Seok-Hoon Seng, L. Kwee-Hoon Pou & T. Oon-Seng (Eds.), Mediated learning experience with children: Applications across contexts (pp. 68-84). Singapore: McGraw-Hill Education. * (1107821)

 

 

סגנונות התמודדות והסתגלות של הורים וילדים לפרידה

 

קריאת חובה:

 

קליין, פ', רוזנפלד-קרפט, ר' ושוחט, צ' (2008). פרידות קטנות. אבן יהודה: רכס*. (עמ'     13-25 - 1179022)

Berk, L.E. (2006). Child development (7th ed.). Boston: Pearson Education Inc.  (pp. 419-428 - 1107689)

 

העשרה:

 

Klein, P.S., Kraft, R., & Shohet, C. (2010). Behaviour patterns in daily mother-child separations: Possible opportunities for stress reduction. Early Child Development and Care Journal, 180 (3), 387-396. (באתר הקורס)

 

 

התפתחות חברתית בשלוש השנים הראשונות לחיים  בהקשר לשהות במעון-היום

 

קריאת חובה:

 

קליין, פ' וגבעון, ד' (2001). מה שרואים מכאן לא רואים משם: תינוקות ופעוטות במעונות יום בישראל. אבן יהודה: רכס * (עמ' 139-144 - 001107656).

 

רוזנטל, מ', גת, ל' וצור, ח' (2008). לא נולדים אלימים: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים קטנים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (עמ' 198-226 - 1179024).

 

Shonkoff, J.P., & A. Phillips, D.A. (Eds.) (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early child development. Washington, DC: National Academy Press. (עמ' 163-181) (1107479)

 

העשרה:

 

בקר, ע' (2009). עם מי שיחקת בגן היום? עולמם החברתי של ילדים בגיל-הרך. תל-אביב: מכון מופ"ת. (001168534) (חינוך 372.218 בקר)

 

Legendrea, A., & Munchenbach, D. (2011). Two-to-three-year-old children's interactions with peers in child-care centres: Effects of spatial distance to caregivers. Infant Behavior and Development, 34, 111-125.** (1216651)

 

Williams, S.T., & Mategeorge, A.M., & Ontai, L.L. (2010). Caregiver involvement in infant peer interactions: Scaffolding in a social context. Early Childhood Research Quarterly, 25, 251-266. ** (1197161)

 

הקשר בין סוג הטמפרמנט של הפעוט לבין איכות חווית מעון-היום עבורו

 

קריאת חובה:

 

רוזנטל, מ', גת, ל' וצור, ח' (2008). לא נולדים אלימים: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים קטנים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (פרק 4 - 1179025).

 

Lieberman, A. (1993). The emotional life of the toddler. New York: Free Press. (ch. 4 - 01107637)*

 

 

העשרה:

 

Crockenberg, S.C., & Leerkes E.M. (2005). Infant temperament moderates associations between childcare type and quantity and externalizing and internalizing behaviors at 2½ years. Infant Behavior & Development, 28, 20-35.** (1197192)

 

De Schipper, J. C., Tavecchio, L. W. C., Van IJzendoorn, M. H., & Van Zeijl, J. (2004). Goodness-of-fit in center day care: Relations of temperament, stability, and quality of care with the child's adjustment. Early Childhood Research Quarterly, 19, 257-272.** (1217948)

                                                                                                        

 

עקרונות בעשייה תואמת התפתחות לגיל-הרך

 

סטנדרטים להפעלת מסגרות חינוכיות לפעוטות (2009). דו"ח ועדה מייעצת בראשותה של פרופ' רוזנטל. משרד התעשייה המסחר והתעסוקה. אגף מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך. (עותק של המסמך באתר הקורס)

 

Copple, C., & Bredekamp, S. (Eds.) (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington, DC: National Association for Education of Young Children. *  (000357696) (חינוך 372.21 DEV) (pp. 1-30 - 1180517; pp. 33-51 - 1180518; pp. 53-73 - 1180519; pp. 75-107 - 1180520)

 

 

 

 

עקרונות בהגשת חומרים בגיל הרך

 

קריאת חובה:

 

האס, מ' (1998). ילדי הגן מתנסים ומתבטאים בחומרי אומנות. קרית ביאליק: אח.   (376701)  (מכון פדגוגי E372.218  הס.    באיתור)

 

פינס, מ' ומגדל, מ' (1990). התנסות בחומרי יצירה לגיל הרך. ירושלים: הוצאת החברה למתנסי"ם.  (392508)  (372.5 פינ   מכון פדגוגי)

 

העשרה:

 

פלוטניק, ר' ואשל, מ' (2007). ספר הגן. תל-אביב: חידקל. (עמ' 125-132). (1141902) (חינוך E307.776  פלו)

 

 

המשחק הדרמטי בגיל הרך

 

קריאת חובה:

 

Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and early childhood development (2nd ed.). New York: Longman. * (pp. 53-77 - 1125813)

 

Bergen, D., Reid, R., & Torelli, L. (2001). Educating and caring for very young children: The infant/toddler curriculum. New York: Teachers College Press. (1095331) (חינוך 372.19 BER)

 

 

העשרה:

 

בקר, ע' (2009). עם מי שיחקת בגן היום? עולמם החברתי של ילדים בגיל-הרך. תל-אביב: מכון מופ"ת. (001168534) (חינוך 372.218 בקר)

 

Morrissey, A., & Margaret B. P. (2009). Mother and toddler activity in the zone of proximal development for pretend play as a predictor of higher child IQ. Gifted Child Quarterly, 53 (2), 106-120.** (001216652)

 

Noll, L. M., & Gibbharding, C. (2003). The relationship of mother-child interaction and the child's development of symbolic play. Infant mental health journal, 24 (6), 557-570.** (1216653)

 

Zosuls, K. M.,   Ruble, D. N., Tamis-LeMonda C. S., Shrout, P. E., Bornstein, M. H., & Greulich, F. K. (2009). The acquisition of gender labels in infancy: implications for gender-typed play. Developmental Psychology, 45 (3), 688-701. (1216654)

 

 

 

תפקיד המבוגר במסגרת החינוכית בהקשר למשחק בגיל הרך

 

קריאת חובה:

 

לוין, ג' (1996). תינוקות ופעוטות: מי מחנך אותם? קרית ביאליק: אח. (עמ' 151-170 - 1180332)

 

Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and early childhood development (2nd ed.). New York: Longman. * (ch. 7 - 001125814)

העשרה:

 

 

Trawick-Smith, J., & Dziurgot, T. (2011). ‘Good-fit' teacher-child play interactions and the subsequent autonomous play of preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 26, 110-123. ** (1197195)

 

Samuelsson, I. P., & Johansson, E. (2009). Why do children involve teachers in their play and learning? European Early Childhood Education Research Journal, 17 (1), 77-94.** (1216655)

 

עקרונות בארגון סביבה חינוכית

 

חובה:

שוחט, צ. (2005). השפעת אופן הגשת אביזרי המשחק במעונות-יום על התנהגותם של פעוטות. עבודת מחקר לתואר שלישי, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (עמ' 9-19 - 1217699)

 

העשרה:

 

גונזלס-מנה, ג', וידמייר-אייר, ד' (2000). תינוקות, פעוטים ומטפלות. קריית-ביאליק: אח. * (פרק 12 - 1179172).

Bergen, D., Reid, R., & Torelli, L. (2001). Educating and caring for very young children: The infant/toddler curriculum. New York: Teachers College Press. (פרק 2) (001145719)

 

 

עיבוד חושי כבסיס להתפתחות מוקדמת

 

קריאת חובה:

 

קרנוביץ, ס.ק. (2007). הילד הלא מתואם: זיהוי הפרעה בעיבוד חושי (spd) והתמודדות עמה. חיפה: אמציה. (פרק 2 - 001179168)

 

העשרה:

 

קרנוביץ, ס.ק. (2007). הילד הלא מתואם: זיהוי הפרעה בעיבוד חושי (spd) והתמודדות עמה. חיפה: אמציה. (פרק 1 - 001179167)

 

 

אתרי אינטרנט

 

http://www.development-infants-toddlers.org/   האתר של מרכז בייקר

http://www.gilrach.co.il/

http://www.naeyc.org/

http://www.udel.edu.ecrq/.

http://www.zerotothree.org/.

http://www.education.gov.il/

http://www.snunit.k12.il/

http://www.kidin.co.il/home_heb.htm

http://www.horim.com/HomePage.asp

http://www.horut.org.il/

http://www.ganyeladim.co.il/

http://www.tapuz.co.il/tapuzforum (להיכנס לפורום חינוך לגיל הרך, למאמרים)

http://www.orianit.org/fmorim/

http://www.0-5.co.il/

http://www.gov.il/FirstGov/TopNav/Situations/SSituationsInLife/SKindergarten/SKTillage3/SKTDayCare/  אתר משרד התמ"ת

 

 

 

 

* למקורות שמסומנים בכוכבית יש עותק מצולם במרכז בייקר ובספריה לחינוך

** מאמר זה מיועד לפרזנטציה בכיתה