ד"ר רובוביץ משה 77-784-01 מיומנויות ניהול ומנהיגות בחינוך החברתי-קהילתי

 

  אוניברסיטת בר-אילן                         תאריך עדכון: 28.10.2011

שם ומספר הקורס: 77-784-01

מיומנויות ניהול ומנהיגות בחינוך החברתי-קהילתי

ד"ר משה רובוביץ

 

סוג הקורס: סדנה

שנת לימודים:   תשע"ב                   סמסטר: א +ב                         היקף שעות: 2 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:          

 

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

הסדנה מתקיימת במסלול תואר שני במנהיגות וניהול מערכות חינוך (מסלול ב'), וכן ללומדים בתוכנית לרכזים חברתיים (יחידת חובה).

הסדנה מיועדת לעובדי חינוך במערכת החינוך כולה (מ"מ; ממ"ד; מוכר שאינו רשמי; מיגזר ערבי),  אך הוא יתמקד בחלקו בחינוך העל-יסודי על כל מיגזריו ובמערכות החל"פ החוץ בית ספריות.

 

מטרות הקורס

  • הבנת מהותו של החינוך החברתי - ערכי - קהילתי.
  • היכרות עם תיאוריות תומכות וגישות ביקורתיות.
  • היכרות עם תכנים, תוכניות והפדגוגיה של החיוך החברתי - ערכי - קהילתי.
  • היכרות עם דרכי הערכה ומשוב בשרות החינוך החברתי והרכז.

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

רציונל הקורס

    החינוך החברתי- ערכי- קהילתי, בבית הספר ובמסגרות החינוך החוץ בית ספריות, הוא ביטוי לאורח החיים של המוסד החינוכי ומגשים את תפישת העולם והחזון החינוכי שלו.

   לאור מרכזיותו וחשיבותו הרבה של הצוות החינוכי, רואה בו מערכת החינוך אוכלוסיית יעד בפני עצמה, אותה יש לקדם, לטפח ולהעשיר. מעמדם של רכזי החינוך החברתי ורכזי הנוער, כעומדים בראש הצוות החינוכי מחייב את הפיכת התפקיד שלהם לפרופסיה מוכרת ומוערכת, גם בזכות ההכשרה והמעמד הניתן לה באקדמיה.

   במסגרת הקורס יוצגו גישות והתנסויות חינוכיות הדוגלות בתפישה זו בחינוך בעולם ובישראל. כמו כן יוצגו מתודות ואסטרטגיות המתרגמות את הגישה לעשייה שיטתית יום-יומית במוסד החינוכי.

 

מהלך השיעורים: (שיטות ההוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים)

פרקי הקורס

  • א. מבואות
  • - היבט פילוסופי: סקירה היסטורית של הוגים כגון קאנט, דיואי, קורצ'אק, סולובייצ'יק וכו'.
  • - היבט פסיכולוגי: ריבוי אינטליגנציות, פרקים בפסיכולוגיה חברתית.
  • - היבט סוציולוגי: כהנא ואחרים.
  • - היבט פוסטמודרני עם הצצה לעולמה של האנתרופולוגיה.
  • - החינוך הבלתי פורמלי - תפיסת עולם עם אסטרטגיות חינוכיות.
  • - החינוך הערכי - גישות ועקרונות בבית הספר הממלכתי ובבית הספר הממלכתי-דתי.
  • - החשיבה המוסרית וההתנהגות המוסרית - פגישה עם קולברג ואחרים.

נושאי המבואות יילמדו לאורך כל פרקי הלימוד בהתאם לתכני ההוראה.

ב. מהות החינוך החברתי

- מטרות ורציונל על פי ניתוח מסמכים כגון: חוק החינוך הממלכתי 2000; החינוך החברתי קהילתי בבית

  הספר העל יסודי, תשס"ו; תוכנית הליבה לשעת החינוך ז' - יב', תשס"ז; "מפתח הלב" לכיתות א-ו.

- למידה חברתית כחלק מהתוכנית הכוללת של בית הספר.

  קריאה ביקורתית של תוכנית חברתיות בלתי פורמליות

- בעלי תפקידים בחינוך החברתי כגון: רכז לחינוך חברתי; מחנך כיתה; מנחה/מלווה מועצת תלמידים;

  רכז מחוייבות אישית; רכז מעורבות חברתית/קהילתית.

 

ג. אורח החיים הבית ספרי  

- הכיתה כיחידה חברתית.

- טיפוח שייכות, מעורבות ואחריות חברתית בבית הספר.

- חברת התלמידים ומוסדותיה.       

- בית הספר כקהילה הוגנת.

- אירועים וטקסים בלוח השנה כמטפחים זהות תרבותית-ערכית וסולידריות חברתית.

- דיון באקטואליה.

- בני הנוער, הפנאי והמימסד הציבורי - דילמות, קשיים ואתגרים במערכת החינוך החוץ בית ספרית

 

ד. דרכי הערכה ומשוב

- איך נדע שהצלחנו - תוכנית העבודה השנתית.

- סטנדרטים של תרבות ואקלים בבית הספר.

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:

 

 חובות / דרישות / מטלות:

דרישות הקורס

  • - נוכחות על פי דרישות האוניברסיטה בקורסים אלו.
  • - קריאה על פי הנחיית המרצה.
  • - השתתפות פעילה בשיעורים.
  • - רפרט/תרגיל - הצגת מקרה או נושא רלוונטי מעבודת הסטודנט לדיון בכיתה
  • - עבודה סיכום הכוללת סקירת ספרות (25 עמ')

 

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

רפרט/תרגיל - 25%;

עבודת סיכום - 75%

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

ביבליוגרפיה חובה

איכילוב, א' (2001). חינוך לאזרחות בעולם משתנה: מגמות בעולם ובישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית. ירושלים: משרד החינוך. (000595765)  

_____ (2003). הפעלת תלמידים בקהילה והחינוך לאזרחות בדמוקרטיה: הפרויקט "מחויבות אישית - שירות לזולת".  עיונים בחינוך, 5 (2), 237-254. (000595450)

גור-זאב, א' (2001). פוסטמודרניזם, ערכים וחינוך ערכי בישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 91-155). ירושלים: משרד החינוך. (1217136)

זיוון, ג' (תש"ס). הגות יהודית-אורתודוקסית לנוכח עולם פוסט-מודרני: נסיונות התמודדות ראשונים. בתוך א' שגיא, ד' שוורץ וי"צ שטרן (עורכים), יהדות פנים וחוץ: דיאלוג בין עולמות (עמ' 346-387). ירושלים: מאגנס. (1217708)

יוגב, א' (2001). גישות לחינוך ערכי בחברה פלורליסטית. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 355-379). ירושלים: משרד החינוך. (001067892)

כהנא, ר' (2004). לקראת תיאוריה של בלתי-פורמליות והשלכותיה. בתוך ז' גרוס וי' דרור (עורכים), חינוך כאתגר חברתי (עמ' 131-143). תל-אביב: רמות. (001126792)

לם, צ' (2001). ערכים וחינוך. בתוך י' עירם וש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 651-664). ירושלים: משרד החינוך. (000580575)

קולברג, ל' (1980). חינוך לצדק: ניסוח מודרני של ההשקפה האפלטונית. בתוך פ' גוסטאפסון (עורך), החינוך המוסרי (עמ' 55-77). תל-אביב: ספרית פועלים. (000359103)

______ (1982). בחינת האוירה המוסרית של מוסדות: גישור בין השיפוט המוסר לבין הפעולה המוסרית. החינוך המשותף, 106, 338-351. (000561869)   

רובוביץ, מ' (2005). האוטונומיה של היחיד בהגותו של י.ד. סולובייצ'יק ובשיח הפוסטמודרני בחינוך - השתמעויות לחינוך לערכים. עבודת מחקר לתואר שלישי, בית המדרש לרבנים באמריקה, ניו יורק.  (עמ' 154-175 - 1217137).

רובוביץ, מ' (2007). "מחויבות אישית" כפעילות חינוך בלתי פורמלית. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 399-409). ירושלים: מאגנס. (1216930)

רוזנק, מ' (1997). בין סמכות לאוטונומיה בחינוך הדתי. בתוך ז' ספראי וא' שגיא (עורכים), בין סמכות לאוטונומיה (עמ' 501-511). תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (000558386)

_____  (2001). חינוך לערכים: בין מחויבות לפתיחות. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 665-691). ירושלים: משרד החינוך. (000580341)

שמידע, מ' (1979). חינוך חברתי בבית הספר העל-יסודי. תל-אביב: אחיאסף. (עמ' 9-49 - 000510286).

Battistoni, R. M. (1997). Service learning and democratic citizenship. Theory Into Practice, 36, 150-156.  (אין לבר-אילן)

Chazan, B., & Soltis, J. (1974). Moral education. New York: Teachers College Press, Columbia University. (000246784) (חינוך 170 MOR)

Good, C. V. (Ed.) (1959). Dictionary of education. New York: McGraw-Hill. (000184922) (חינוך, לא להשאלה - 370.3 DIC)

Dickson, A. G., & Batten, T. R. (1959). Community services and the curriculum involving secondary school pupils in meeting human needs: Some British experiences. In Voluntary action and social progress. London: British Council. (אין בבר אילן)

Greenfield, P., & Lave, J. (1982). Cognitive aspects of informal education. In D. A. Wagner & M. W. Stevenson (Eds.), Cultural perspectives on child development. San Francisco: Freeman and Co. (1217017)                                                                                 

Romi, S., & Schmida, M. (2009). Non-formal education: a major educational force in the postmodern era. Cambridge Journal of Education, 39 (2), 257-273. (001180648)

  ב. קריאת העשרה

אבירם, ר' (1999). לנווט בסערה: חינוך בדמוקרטיה פוסטמודרנית. תל-אביב: מסדה. (000430673) (חינוך 370.1  אבי)

דול, ו' (1999). השקפה פוסט-מודרנית על חינוך: מבט חדש על תכנית הלימודים. תל-אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01  דול)

כהנא, ר' (1974). קווים לניתוח סוציולוגי של ארגוני נוער בלתי פורמליים. ירושלים: האוניברסיטה העברית, בית הספר לחינוך. (000233540) (חינוך E305.23  כהנ)

כהנא, ר' (1986). נוער והתארגנויות בלתי פורמליות. בתוך ת' רפופורט (עורכת), בין שני עולמות: המעמד החברתי של נעורים. ירושלים: האוניברסיטה העברית. (000569361)

ספראי, ז' ושגיא, א' (עורכים) (1997). בין סמכות לאוטונומיה במסורת ישראל. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (000360656) (מדף פתוח, פילוסופיה, A501  בין)

עירם, י', שקולניקוב, ש', כהן, י' ושכטר, א' (2001). צמתים: ערכים וחינוך בחברה ישראלית. ירושלים: משרד החינוך. (000494229) (חינוך E370.114  צמת)

רביצקי, א' (1996). חדש מן התורה? על האורתודוקסיה ועל המודרנה. בתוך א' שגיא (עורך), אמונה  בזמנים משתנים (עמ' 444-460). ירושלים: ההסתדרות הציונית העולמית. (001121085)

רוס, ת' (תשס"ב). משמעותם של היגדים דתיים בעידן פוסטמודרני. בתוך א' שגיא ונ' אילן (עורכים), תרבות יהודית בעין הסערה (עמ' 459-483). עין צורים: הקיבוץ המאוחד ומרכז הרצוג ללימודי היהדות. (000539283) (פילוסופיה, מדף פתוח, יהדות A088  אחי(תרב))

רומי, ש' ושמידע, מ' (עורכים) (2007). החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה. ירושלים: מאגנס. (001131262) (חינוך E371.8  חנו)

שגיא, א' (1996). אמונה בזמנים משתנים. ירושלים: ההסתדרות הציונית העולמית. (000334034) (מכון פדגוגי, פילוסופיה, A19  סול(שגי))

שגיא, א', שוורץ, ד' ושטרן, י"צ (תש"ס). יהדות פנים וחוץ: דיאלוג בין עולמות. ירושלים: מאגנס. (000433947) (מדף פתוח, פילוסופיה A08  יהד)

שגיא, א' ואילן, נ' (עורכים) (תשס"ב). תרבות יהודית בעין הסערה. עין צורים: הקיבוץ המאוחד ומרכז הרצוג ללימודי היהדות. (000539283) (פילוסופיה, יהדות, מדף פתוח A088 אחי(תרב))

שרמר, ע' (תש"ס). מצע אחר לדיון בפוסטמודרניות ובאתגריה לחינוך הדתי. הגות בחינוך היהודי, 2, 890-128. (000576415)

שרמר, ע' (תשס"ב). המחנך הדתי לנוכח חוויית החופש הפוסט-מודרנית. הגות בחינוך היהודי, 3-4, 187-212. (000403286) (חינוך - מדף כ"ע)

 

 

ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

 

 חומר מחייב למבחנים:

קריאת החובה

חומר שמחולק בשיעורים

חומר ההרצאות