ד"ר לוין אריאל 79-040-01 יסודות המחקר האיכותי

 

                                                                    תאריך עדכון: 19.5.11

שם הקורס:

יסודות המחקר האיכותי

79-040-01/04 

ד"ר אריאל לוין

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים: תשע"ב       סמסטר: א ו-ב' (קורס סמסטריאלי)               היקף שעות:  13

 

א. מטרות הקורס:

מטרות על:

הכרת מושגי היסוד של המחקר המדעי בהדגשת המחקר האיכותי על גישותיו כמובחן מן המחקר הכמותי. ייסקרו שיטות המחקר האיכותי, האמצעים לאיסוף נתונים ודרכי הטיפול בבעיות של תוקף ומהימנות הכלים, דגימה, תוקף המחקר ואתיקה מחקרית.

 

מטרות ספציפיות: 

  • 1. הסטודנטים בקורס יקראו לקראת כל שיעור את השיעור שילמד.
  • 2. הסטודנטים בקורס יבצעו תצפיות וראיונות וינתחו את תהליך הביצוע.
  • 3. הסטודנטים בקורס יבצעו תרגיל ניתוח תוכן תוך למידת טכניקות שונות לניתוח.

 

ב. תוכן הקורס:

הצגת פרדיגמות המחקר: כמותיות ואיכותיות השוואה והשלמה.

סקירה כללית של שיטות המחקר, כליו ומושגים מרכזיים בו (מאפיינים, תוקף ומהימנות הכלים, דגימה, טריאנגולציה, תוקף המסקנה, אתיקה).

סוגים שונים של מחקר איכותי: מחקר אתנוגרפי, מחקר תצפיתי, מחקר פעולה, נרטיב.

סקירת כלי המחקר: תצפיות, ראיון ואיסוף מסמכים.

טכניקות ניתוח תוכן.

האתיקה של מחקר חברתי ומחקר איכותי בפרט.

 

ג. מהלך השיעורים:

מדובר בקורס המבוסס על הוראה פרונטאלית בשילוב עם קריאת מאמרים תיאורטיים ואמפיריים. הסטודנטים מתבקשים לקרוא לקראת השיעורים את החומר שילמד. הסטודנטים מנהלים דיונים במהלך השיעורים. במהלך הקורס מבצעים הסטודנטים תצפיות, וראיון בתרגילי סדנא ומנתחים את תהליכי איסוף הנתונים באמצעות כלי מחקר אלו. הניתוח מתבצע באופן ביקורתי. כמו כן, מבצעים תרגיל ניתוח תוכן של ראיון ולומדים באופן ביקורתי שיטות שונות לניתוח תוכן, יתרונותיהן וחסרונותיהן.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאת חובה נדרשת

הערות

1

ההיסטוריה של המחקר האיכותי,

מחקר כמותי ומחקר איכותי- מה ביניהם ?

 

 

2

סקירת הכלים לאיסוף נתונים, מהימנות ותוקף, טריאנגולציה, מקום החוקר במחקר האיכותי

פריט 6 מהרשימה הביבליוגרפית (עמ'68-55)

 

3

המשך: סקירת הכלים לאיסוף נתונים, מהימנות ותוקף, טריאנגולציה, מקום החוקר במחקר האיכותי

פריט 6 מהרשימה הביבליוגרפית (עמ' 90-69)

 

4

מחקר אתנוגרפי

פריטים 13-12 מהרשימה הביבליוגרפית

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

5

מחקר פעולה

פריטים 16-15 מהרשימה הביבליוגרפית

 

6

תצפית

פריטים 18-17 מהרשימה הביבליוגרפית

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

7

תרגיל תצפית

 

 

8

ראיון ותרגיל ראיון

פריטים 20-19 מהרשימה הביבליוגרפית

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

9

ניתוח תוכן

פריטים 22-21 מהרשימה הביבליוגרפית

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

10

תרגיל ניתוח תוכן

 

 

11

נרטיב

פריטים 25-24 מהרשימה הביבליוגרפית

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

12

אתיקה של מחקר

פריט 26 מהרשימה הביבליוגרפית

 

13

סיכום + חזרה למבחן

 

 

 

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

חובות / דרישות / מטלות:

1. השתתפות פעילה בשיעורים, בקריאה ודיונים.

2. השתתפות בתרגילים (ראיון, תצפית, ניתוח תוכן), התרגילים נערכים במתכונת סדנא בשיעור ועל כן הנוכחות חובה בתרגיל. סטודנט אשר ייעדר מן התרגיל לא יוכל לקבל את הציון עליו ולא יוכל להשלימו בדרך אחרת.

3. מבחן מסכם על החומר והמאמרים שנלמדו בקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי:

4. בסוף הקורס ייערך מבחן ששקלולו 70% מהציון הסופי. התרגילים ישוקללו כחלק מהציון הסופי בקורס ומשקלם 30% מהציון הסופי.

 

ד. ביבליוגרפיה:

רשימת קריאה לפי נושאים (קריאת החובה מופיעה בפירוט מהלך השיעורים):

א. המחקר האיכותי - מתודולוגיה ותיאוריה:

  • 1. גלובמן, ר' (2002). יסודות המחקר האיכותי: לקט מקורות לסטודנטים. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך. (000511665) (חינוך 370.72 גלו.)
  • 2. דיין, י' (2002). המתודולוגיה של מחקר איכותני. בתוך א' שי וי' בר-שלום (עורכים), המחקר האיכותני בחקר חינוך (עמ' 96-79). ירושלים: המכללה ע"ש דוד ילין. (000517272)
  • 3. צבר בן-יהושע, נ' (1999). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. תל-אביב: מודן. (000119837) (חינוך 370.72 צבר)
  • 4. צבר בן-יהושע, נ' (עורכת) (2001). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. לוד: דביר. (000497611) (חינוך 370.72 מסו)
  • 5. שלסקי, ש' ואלפרט, ב' (2007). דרכים בכתיבת מחקר איכותני: מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט. תל-אביב: מכון מופת. (001128442) (חינוך 808.0663 שלס)
  • 6. שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תאוריה ויישום. תל-אביב: רמות. (000568786) (חינוך 001.42 שקד)
  • 7. Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (001154819) (מדעי החברה 300.72 CRE)
  • 8. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2008). Strategies of qualitative inquiry (3th ed). Thousand Oaks, CA: Sage. (001156987) (מדעי החברה - שמורים)
  • 9. Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass. (אין בבר אילן)
  • 10. Seidman, I. E. (2006). Interviewing as qualitative research (3rd ed.). New York: Teachers College Press. (בבר אילן מ- 1991)
  • 11. Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (001172830) (מידענות 300.722 YIN)

 

ב. מחקר אתנוגרפי

  • 12. דשן, ש' (1997). ישראלים-חילונים בליל הפסח: צילה של משפחתיות על סמלים דתיים. מגמות, ל"ח (4), 545-528. (000393906)
  • 13. לומסקי-פדר, ע' (2003). מסוכן זיכרון לאומי לקהילת אבל מקומית: טקס יום זכרון בבתי ספר בישראל. מגמות, מ"ב (3), 387-363. (000568109)
  • 14. לומסקי-פדר, ע' ורפפורט, ת' (תשס"ג). פרידה באמצעות ביקור: סטודנטים רוסים מבקרים בארץ הולדתם. בתוך א' שי וי' בר-שלום (עורכים), המחקר האיכותני בחקר החינוך (עמ' 195-169). ירושלים: המכללה ע"ש דוד ילין. (000568106)

ג. מחקר פעולה

  • 15. היימן, ר' (2004). מורה-חוקר: שני כובעים לאחד או שני כובעים שהם אחד? מחקר, הוראה והתפתחות מקצועית במחקר פעולה. דפים, 37, 119-96. (000592532)
  • 16. צלרמאיר, מ' (2001). מחקר פעולה בחינוך: היסטוריה, מאפיינים, ביקורת. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 342-307). לוד: דביר. (001101352)

ד. מחקר תצפיתי:

  • 17. סובלמן-רוזנטל, ו', פלדשטיין-חיון, ל' וקורט, ד' (2002). שילוב ילדים עם תסמונת דאון בגני ילדים רגילים מן ההיבט של אינטראקציה תיווכית והתנהגות חברתית. בתוך ו' סובלמן-רוזנטל ופ' קליין (עורכות), חלון של הזדמנויות לקידום תינוקות וילדים עם תסמונת דאון (עמ' 191-173). אבן יהודה: רכס. (000567294)
  • 18. סוקר, ז' (2001). אתנוגרפיה פרשנית - משחק ולמידה: באמת רוצים ילדים ללמוד באמצעות המשחק. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 440-407). לוד: דביר. (001201688)

ה. ראיונות

  • 19. לוי-פלדמן, א' וליברמן, צ' (2004). הראיון ככלי הערכה ומיון במכללה להכשרת מורים. דפים, 37, 64-41. (000592537)
  • 20. רובין, נ' ופאר, ד' (1999). טקסי פרישה מצה"ל - טקסים רשמיים וטקסים פרטיים. מגמות, מ (1), 130-103. (000595386)

ו. ניתוח תוכן:

  • 21. אלאור, ת' (1992). תינוקות שנשבו: תפיסת החילוניות בקהילה החרדית. מגמות, לד (1), 121-104. (000391937)
  • 22. להב, ע' ולמיש, ד' (2003). "רומנטי, רגיש ובעל חוש הומור"? דימוי גברים בפרסומת הישראלית. מגמות, מ"ב (4), 691-671. (000592517)
  • 23. לצר, י' וגילת-גולן, ג' (2003). מאפייני חיפוש עזרה בקרב סובלים מהפרעות אכילה הפונים לער"ן. מגמות, מ"ב (3), 527-514. (000592514)

ז. נרטיב:

  • 24. טוקאיר, ל' וקורט, ד' (2007). יצירת משמעות בזיכרונות ילדות של ניצולי גטו טרזיינשטט: מחקר נרטיבי. מגמות, מ"ה (2), 300-272. (001146483)
  • 25. ליבליך, ע', זילבר, ת' ותובל-משיח, ר' (1995). מחפשים ומוצאים: הכללה והבחנה בסיפורי חיים. פסיכולוגיה, ה' (1), 95-84. (000397862)

ח. אתיקה במחקר:

  • 26. דושניק, ל' וצבר בן-יהושע, נ' (2001). אתיקה של המחקר האיכותי. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 368-343). לוד: דביר. (1217322)

 

הערה:

ייתכנו שינויים בסדר השיעורים ובפריטי הקריאה שיעודכנו מעת לעת.