ד"ר אילוז שירה 77-130-01 מבוא לתכנון ביקורת והערכה של תכניות לימודים
מבוא לתכנון ביקורת והערכה של תכניות לימודים
77-130-01
ד"ר שירה אילוז Shira.Eluz@biu.ac.il
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים:תשע"ב סמסטר: א-ב היקף שעות: 2 ש"ש
א. מטרות הקורס:
להקנות לתלמידים מושגי יסוד בתוכניות לימודים ויכולת לבחינה ביקורתית של תוכניות לימודים שונות.
ב. תוכן הקורס:
- התפתחות תוכניות הלימודים מראשית החינוך העברי ועד ימינו
- ערכים והשתקפותם בתוכניות לימודים (נדגים באמצעות מקצועות שונים וביניהם ספרות, היסטוריה, אזרחות, מקצועות הקודש)
- עקרונות פסיכולוגיים והשתקפותם בתוכניות לימודים
- תוכניות לימודים בסיבה רב תרבותית
- מקומו של המורה בתוכנית הלימודים
•· הערכת תוכניות לימודים
מהלך השיעורים: הרצאות בליווי מצגת, דיון פעיל וניתוח דילמות
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
1 |
מבוא, הצגת הנושא |
|
2-3 |
גישות תיאורטיות לתכנון לימודים |
לביא, 1996. |
4 |
פוסט מודרניזם והשפעתו על תכנון לימודים |
יעוז, 2002; הימלפרב, 2003 |
5 |
מטרות על של תוכנית לימודים |
אלפרט, 2002; Schwab, 1973; שרמר, 1993 |
6-7 |
מטרות אופרטיביות (כימיה, מקרא לחינוך הדתי) |
משרד החינוך והתרבות, תשס"ד; תמיר, זיו, ופטקין, 1998. |
8 |
תרגיל: בדיקת תוכניות לימודים |
|
9-14 |
התפתחות תוכנית הלימודים הישראלית: מבט היסטורי. שלושה דורות של תכנון לימודים |
בן-אבות, ורש, 2004; בן-פרץ, 2001; דרור, 2004; כהן, 2001; מטיאש ובן יהושע, 2004. |
15 |
התפתחות תוכניות לימודים לכתה ההטרוגנית |
|
16 |
ממירכוז לביזור: התלב"ס |
|
17 |
תוכנית הליבה |
|
18-19 |
תוכניות לימודים למחוננים: מטרות ומאפיינים |
זורמן, רחמל, ושקד, 2004.
|
20-21 |
החינוך הערבי
|
אבו-עסבה, 2001; |
22 |
תוכנית הלימודים באזרחות: חקר מקרה |
איכילוב, 2001; |
23 |
סטנדרטים ותכנון לימודים |
|
24-25 |
תוצאות מבחנים ארציים ובינלאומיים והשפעתן על תכנון לימודים |
אתר ראמ"ה |
26 |
בחינות הבגרות והשפעתן על תוכניות לימודים |
בן-ארי ומור, 2005 |
27 |
הרצאת אורח מתחום תכנון הלימודים במשרד החינוך |
|
28 |
סיכום |
|
ג. חובות הקורס:
חובות: נוכחות בשיעורים וקריאת החומר הביבליוגראפי
מרכיבי הציון הסופי: בחינה מסכמת
ד. ביבליוגרפיה:
איכילוב, א' (2001). חינוך לאזרחות בעולם משתנה: מגמות בעולם ובישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 420-380). ירושלים: משרד החינוך. (595765)
אלפרט, ב' (2002). מושגים ורעיונות בתכניות לימודים כטקסטים מובילים. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 29-9). אבן יהודה: רכס. )000603210(
בן-אבות, א' ורש, נ' (2004). מה מלמדים בבית הספר? שונות ואחידות ביישום תכנית לימודים רשמית בחטיבות ביניים בשלושה מגזרי חינוך. מגמות, 43 (1), 144-109. (1135478)
בן-ארי, ע' ומור, ע' (2005). "אזרחות כפולה": השינויים בבחינות הבגרות באזרחות בשנים 1988-2003. פוליטיקה ,14, 98-77. (1199017)
בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות. עיונים בחינוך, 5 (1), 67-59. (000561864)
אבו-עסבה, ח' (2001). דילמות וסוגיות בחינוך ערכי בבית הספר הערבי בישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 479-441). ירושלים: משרד החינוך. (001099616)
דרור, י' (2004). מערכת החינוך כסוכנת הפטריוטיזם היהודי במדינת ישראל - מ"ציונות חלוצית" ל"ישראליות מאוזנת". בתוך א' בן-עמוס וד' בר-טל (עורכים), פטריוטיזם: אוהבים אותך מולדת. תל-אביב: דיונון. (1158552)
הימלפרב, ג' (2003). לספר כטוב בעיניך: היסטוריה פוסטמודרנית ובריחה מן העובדות. בתוך א' ווינריב (עורך), פוסטמודרניזם והיסטוריה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (1198770)
יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה העליונה (כללי ודתי)- לקראת שנות האלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 350-335). תל-אביב: רמות. (000567865)
כהן, א' (1999). שיטת הנושאים, האינטגרציה בתכנון הלימודים ומיקוד הלמידה. בתוך ר' גלובמן וי' עירם (עורכים), התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל (עמ' 340-291). תל-אביב: רמות. (1099621)
לביא, צ' (1996). עיון מחודש בתיאוריה של פיאז'ה ויישומה בחינוך. בתוך ש' גורי-רוזנבליט ות' זהר (עורכות), תכנון לימודים: מקראה (עמ' 163-135). תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000572819)
מטיאש, י' וצבר-בן יהושע, נ' (2004). רפורמות בתכנון לימודים בחינוך הממלכתי והמאבק על הזהות. מגמות, 43 (1), 108-84. (000580920)
משרד החינוך והתרבות (תשס"ד). קווים מנחים לכתיבת תכנית לימודים (סילבוס) למקצוע או לנושא לימודי. ירושלים: המחבר. (אין בבר אילן)
צמרת, צ' (2009). איך מצטייר בן-גוריון בספרי לימוד. כיוונים חדשים, 19, 52-34. (1199413)
שרמר, ע' (1993). תכנית לימודים - עיון מושגי. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 8, 20-1. (000561778)
אתר ראמ"ה: הרשות הארצית למדידה והערכה http://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama/odotrama/odot.htm
רייכל, נ' (2008). מערכת החינוך בנתיב הביזור עם הפנים לטיפוח הפרט והישגיו 2000-1980. בתוך נ' רייכל (עורכת), סיפורה של מערכת החינוך הישראלית (עמ' 181-148). ירושלים: מאגנס. (1216395)
Ornstein, A. (1999). Philosophy as a basis for curriculum decisions. In A. Ornstein & L. Behar-Horenstein (Eds.), Contemporary issues in curriculum (2nd ed., pp. 13-19). Apper Saddle River: Prentice-Hall. (1178625)
Schwab, J. (1973). The practical 3: Translation into curriculum. School Review, 81, 501-523. (392376)
Shepard, L. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14. (561729)
קריאה נוספת
קיזל, א' (2008). היסטוריה משעבדת: ניתוח ביקורתי של תוכניות לימודים וספרי לימוד בהיסטוריה כללית 2006-1948. תל-אביב: מכון מופ"ת. (01212077) (פורמט אלקטרוני)
Yates, L., & Grumet, M. (2011). Curriculum in today's world: configuring knowledge, identities, work and politics. London: Routledge. (001210732) (חינוך 375.0005 CUR)