ד"ר אילוז שירה 77-130-01 מבוא לתכנון ביקורת והערכה של תכניות לימודים

 

                              מבוא לתכנון ביקורת והערכה של תכניות לימודים

77-130-01

ד"ר שירה אילוז Shira.Eluz@biu.ac.il

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:תשע"ב                      סמסטר:   א-ב                       היקף שעות:  2 ש"ש

         

 

 

א. מטרות הקורס:

 

להקנות לתלמידים מושגי יסוד בתוכניות לימודים ויכולת לבחינה ביקורתית של תוכניות לימודים שונות.

 

 

ב. תוכן הקורס:

  • התפתחות תוכניות הלימודים מראשית החינוך העברי ועד ימינו
  • ערכים והשתקפותם בתוכניות לימודים (נדגים באמצעות מקצועות שונים וביניהם ספרות, היסטוריה, אזרחות, מקצועות הקודש)
  • עקרונות פסיכולוגיים והשתקפותם בתוכניות לימודים
  • תוכניות לימודים בסיבה רב תרבותית
  • מקומו של המורה בתוכנית הלימודים

•·        הערכת תוכניות לימודים

 

    מהלך השיעורים: הרצאות בליווי מצגת, דיון פעיל וניתוח דילמות

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1

מבוא, הצגת הנושא

 

2-3

גישות תיאורטיות לתכנון לימודים

לביא, 1996.

4

פוסט מודרניזם והשפעתו על תכנון לימודים

יעוז, 2002; הימלפרב, 2003

5

מטרות על של תוכנית לימודים

אלפרט, 2002;  Schwab, 1973; שרמר, 1993

6-7

מטרות אופרטיביות (כימיה, מקרא לחינוך הדתי)

משרד החינוך והתרבות, תשס"ד; תמיר, זיו,  ופטקין, 1998.

8

תרגיל: בדיקת תוכניות לימודים

 

 

9-14

התפתחות תוכנית הלימודים הישראלית: מבט היסטורי.

שלושה דורות של תכנון לימודים

  בן-אבות, ורש, 2004; בן-פרץ, 2001; דרור, 2004; כהן, 2001; מטיאש ובן יהושע, 2004.

15

התפתחות תוכניות לימודים לכתה ההטרוגנית

 

16

ממירכוז לביזור: התלב"ס

 

17

תוכנית הליבה

 

18-19

תוכניות לימודים למחוננים: מטרות ומאפיינים

זורמן, רחמל, ושקד, 2004.

 

20-21

החינוך הערבי
מבט לתוכניות לימודים

 

אבו-עסבה, 2001;

22

תוכנית הלימודים באזרחות: חקר מקרה

איכילוב, 2001;

23

סטנדרטים ותכנון לימודים

 

24-25

תוצאות מבחנים ארציים ובינלאומיים והשפעתן על תכנון לימודים

אתר ראמ"ה

26

בחינות הבגרות והשפעתן על תוכניות לימודים

בן-ארי ומור, 2005

27

הרצאת אורח מתחום תכנון הלימודים במשרד החינוך

 

28

סיכום

 

 

ג. חובות הקורס:

 

 חובות: נוכחות בשיעורים וקריאת החומר הביבליוגראפי

 

 מרכיבי הציון הסופי: בחינה מסכמת

 

ד. ביבליוגרפיה:

איכילוב, א' (2001). חינוך לאזרחות בעולם משתנה: מגמות בעולם ובישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 420-380). ירושלים: משרד החינוך. (595765)

אלפרט, ב' (2002). מושגים ורעיונות בתכניות לימודים כטקסטים מובילים. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 29-9). אבן יהודה: רכס. )000603210(

בן-אבות, א' ורש, נ' (2004). מה מלמדים בבית הספר? שונות ואחידות ביישום תכנית לימודים רשמית בחטיבות ביניים בשלושה מגזרי חינוך.  מגמות, 43 (1), 144-109. (1135478)

בן-ארי, ע' ומור, ע' (2005). "אזרחות כפולה": השינויים בבחינות הבגרות באזרחות בשנים    1988-2003. פוליטיקה ,14, 98-77. (1199017)

בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות.  עיונים בחינוך, 5 (1), 67-59. (000561864)

אבו-עסבה, ח' (2001). דילמות וסוגיות בחינוך ערכי בבית הספר הערבי בישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית  (עמ' 479-441). ירושלים: משרד החינוך. (001099616)

דרור, י' (2004). מערכת החינוך כסוכנת הפטריוטיזם היהודי במדינת ישראל - מ"ציונות חלוצית" ל"ישראליות מאוזנת". בתוך א' בן-עמוס וד' בר-טל (עורכים), פטריוטיזם: אוהבים אותך מולדת. תל-אביב: דיונון.   (1158552)

הימלפרב, ג' (2003). לספר כטוב בעיניך: היסטוריה פוסטמודרנית ובריחה מן העובדות. בתוך א'  ווינריב (עורך), פוסטמודרניזם והיסטוריה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (1198770)

יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה העליונה (כללי ודתי)- לקראת שנות האלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 350-335). תל-אביב: רמות. (000567865)

כהן, א' (1999). שיטת הנושאים, האינטגרציה בתכנון הלימודים ומיקוד הלמידה. בתוך ר' גלובמן וי' עירם (עורכים), התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל (עמ' 340-291). תל-אביב: רמות.  (1099621)

לביא, צ' (1996). עיון מחודש בתיאוריה של פיאז'ה ויישומה בחינוך. בתוך ש' גורי-רוזנבליט ות' זהר (עורכות), תכנון לימודים: מקראה (עמ' 163-135). תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000572819)

מטיאש, י' וצבר-בן יהושע, נ' (2004). רפורמות בתכנון לימודים בחינוך הממלכתי והמאבק על הזהות. מגמות, 43 (1), 108-84. (000580920)

משרד החינוך והתרבות (תשס"ד). קווים מנחים לכתיבת תכנית לימודים (סילבוס) למקצוע או לנושא לימודי. ירושלים: המחבר. (אין בבר אילן)

צמרת, צ'  (2009). איך מצטייר בן-גוריון בספרי לימוד. כיוונים חדשים, 19, 52-34. (1199413)

שרמר, ע' (1993). תכנית לימודים - עיון מושגי. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 8, 20-1. (000561778)

אתר ראמ"ה: הרשות הארצית למדידה והערכה  http://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama/odotrama/odot.htm

 

 

רייכל, נ' (2008). מערכת החינוך בנתיב הביזור עם הפנים לטיפוח הפרט והישגיו 2000-1980. בתוך נ' רייכל (עורכת), סיפורה של מערכת החינוך הישראלית (עמ' 181-148). ירושלים: מאגנס. (1216395)

 

Ornstein, A. (1999). Philosophy as a basis for curriculum decisions. In A. Ornstein & L. Behar-Horenstein (Eds.), Contemporary issues in curriculum (2nd ed., pp. 13-19). Apper Saddle River: Prentice-Hall. (1178625)

Schwab, J. (1973). The practical 3: Translation into curriculum. School Review, 81, 501-523. (392376)

Shepard, L. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14. (561729)

 

    

קריאה נוספת

 

קיזל, א' (2008). היסטוריה משעבדת: ניתוח ביקורתי של תוכניות לימודים וספרי לימוד בהיסטוריה כללית 2006-1948. תל-אביב: מכון מופ"ת. (01212077) (פורמט אלקטרוני)

Yates, L., & Grumet, M. (2011). Curriculum in today's world: configuring knowledge, identities, work and politics. London: Routledge.  (001210732) (חינוך 375.0005 CUR)