הרב פרופ' גוטל נריה 77-776-21 בין מדע לחינוך

 

 

                                              כא במנחם-אב תשע"א

בין מדע לחינוך (סמינריון)

מספר הקורס:  77-776

שם המרצה: הרב פרופ' נריה גוטל

 

סוג הקורס: סמינר

שנת לימודים:  תשע"ב                 סמסטר:   א+ב                        היקף שעות:  56 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:   http://hl2.biu.ac.il

 

א. מטרות הקורס:

מטרתו העיקרית של הקורס היא שיכלול יכולת הסטודנט לבצע מחקר עיוני זוטא בתחום המימשק המורכב של תורה ומדע, בדגש על הזוית החינוכית. בהתאם לכך הקורס יסוכם בעבודה סמינריונית.

היחשפות הסטודנט להגדרת 'מדע' ולהגדרת 'תורה', למתחי תורה ומדע מזה ולהזנות תורה ומדע מזה, לספרות המקצועית שנכתבה בתחומים אלה - ספרות הלכתית וספרות הגותית כאחד; הכרתו דגמים שונים של דרכי התמודדות עם הסוגייה; איבחון תחומי תורה ותחומי מדע הנוגעים לסוגייה זו; התמודדות עם האתגר החינוכי שגלום בכך, אלה ועוד בין המטרות הנילוות לקורס זה.

כשם שאין דין מדע כדין הוראת המדע, כך לא הרי אתיקת העיסוק במדע כאתיקת הוראת המדע. בעוד שאתיקת העיסוק המדעי תיתן דעתה לשאלות מעין השימוש בתוצרי ניסויים שנעשו בכפייה בבני אדם; המדרון החלקלק שעלול ליצור השיבוט הגנטי וכיו"ב, הרי אתיקת הוראת המדע תיתן דעתה לשאלות מעין חשיפת תלמידים לטכנולוגיית וכימיית חומרים נפיצים; גידול ושימוש בסמים ממכרים וכיו"ב. שבעתיים אמורה דילמה אתית זו לבוא לידי ביטוי בסוגיות רבות הנוגעות לחינוך יהודי אשר צריך לתת דעתו לסוגיות הוראת מדע.

סוגיות תורה ומדע משתרעות בין 'בראשית' ל'לעיני כל ישראל', בין 'ברכות' ל'עוקצין', בין 'יסודי התורה' ל'מלכים ומלחמותיהם' וכו'. סוגיות אלה נוגעות למדעי החברה ולמדעי הטבע, לרפואה ולמשפטים וכמובן למדעי היהדות. אין - כמעט - נקודה, אם הלכית אם פרשנית ואם הגותית, שבה אין לסוגיות אלה מקום. סוגיות אלה יכול שיידונו במיגוון היבטים, אחד מן החשובים שבהם: חינוך. קורס זה יבקש אם כן לחדד דגמים שונים להתמודדות עם סוגיות אלה, בזיקה לחינוך, זאת כתשתית לכתיבת עבודה סמינריונית בתחום זה.

ב. תוכן הקורס:

יידונו אפוא סוגיות של מתח חינוכי אשר עלול להיווצר בין היחשפות התלמיד למימצאים ארכאולוגיים, כמו גם לתיארוכים הסטוריים, מזה ובין אמירות חז"ליות מזה; קיטוב בין אמירות מדעיות המצויות - הרבה - בספרות הקדמונים ובין התיאור המדעי הידוע כיום, אם בוטניקה ואם זואולוגיה, אם אסטרונומיה ואם ביולוגיה, אם רפואה ואם מתמטיקה וגאומטריה ועוד ועוד, ובפרט כאשר המימצא המדעי משמש מצע להכרעה הלכית; תינתן הדעת לאישים ושיטות, אסכולות וגישות שונות בנדון (רמב"ם - לעומת תוספות; ר"י בריאל - לעומת ר"י למפרונטי; חזון איש - לעומת הרב סולוביצי'ק ועוד); פשוטו של מקרא מזה - דרושו ויישומו ההלכי מזה; תמוקד אלומת אור על שאלת יחסם של פוסקי הלכה והוגי דעות רבניים מהעת החדשה לפרדיגמות תורות נפש מודרניות וליישומיהן; תיבחן תרומת מדע לתורה, אם במישור הלכטכני בכלל, עכשיוי במדינת ישראל בפרט, ואם התרומה האפשרית במישור ביאורי. מכלול סוגיות אלה ייבחן, כאמור, תוך שימת דגש להיבט החינוכי ומיקוד בדילמות הכרוכות בכך.  

מהלך השיעורים: רובו-ככולו של הקורס ייערך בדרך מתוקשבת - תיקשוב מלא. הסטודנטים יידרשו לחובת קריאה מקיפה, לסיכום ספרים ומאמרים ולהתייחסות לשאלות-הנחיות המרצה. עם זאת, ראשיתו בשני מיפגשים קבוצתיים, חיתום הסמסטר הראשון במיפגש קבוצתי נוסף, ובמהלך הסמסטר השני ייערכו מיפגשים פרטניים - דוא"ליים, דרך האתר, ופיסיים - לפי הצורך.

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1-2

תורה ומדע: מה שביניהם והאתגר החינוכי - מבוא תוכני ומיבני לקורס

 

מיפגש קבוצתי

3-6

הדגמת מימשקי תורה ומדע במיגוון תוכני-ידע: תנ"ך, תושב"ע, מחשב"י, רפואה, אנטומיה, פסיכולוגיה, מתמטיקה, אסטרונומיה, גאולוגיה, ארכאולוגיה, הסטוריה, סוציולוגיה, בוטניקה, זואולוגיה, מיגדר ועוד

4-5, 8, 13, 17-18, 26, 29, 36-37, 41-43, 45-46

מתוקשב

7-9

ההיבט החינוכי

6-7, 9, 14-16, 19, 21-25, 27-28, 30, 32-34, 38, 40, 47-48, 50

מתוקשב

10

היערכות לכתיבת עבודה סמינריונית

51-54

מתוקשב

11-12

תורה ומדע: אישים ושיטות

2-3, 10-12, 20, 31, 35, 39, 44, 49

מתוקשב

13

יישור קו מסכם

1

מתוקשב

14

סיכום סמסטר א'

 

מיפגש קבוצתי

15-28

 

 

התנהלות פרטנית מדוא"לת, מתוקשבת ופיסית, לפי צורך

 

ג. חובות הקורס:

     דרישות קדם: היכרות עם ספרות ההלכה

 חובות, דרישות ומטלות: 1. נוכחות במפגשים הקבוצתיים; 2. השתתפות פעילה ותדירה בפורום המתוקשב ומילוי המטלות; 3. הגשת עבודה סמינריונית.

 

ד. ביבליוגרפיה:

1. חובה כללית

  • 1. גוטל (1998), נ' גוטל, השתנות הטבעים בהלכה, מהדורה שניה מורחבת - ירושלים תשנ"ח. (405674) (מדרשה A567 גוט) [לקריאה נוספת - ביקורת על הספר: פרופ' ז' לב, ב.ד.ד 4 (חורף תשנ"ז), עמ' 81-96 - 1216409]
  • 2. רוזנברג (1988), ש' רוזנברג, תורה ומדע בהגות היהודית החדשה, ירושלים תשמ"ח (086665) (חינוך A137 רוז)
  • 3. שטינברג (1992), א' שטינברג, 'דת ומדע', אנציקלופדיה הלכתית רפואית ג', ירושלים תשנ"ג, טור 399-468. (1216413)

 

2. חובה פרטנית

  • 4. אביעזר (1994), נ' אביעזר, בראשית ברא, רמת גן 1994 (000228427) (מדף פתוח, פילוסופיה, השאלה מוגבלת T299.1 אבי)
  • 5. אביעזר (2009), נ' אביעזר (ועוד), אמונה בעידן המדע, רמת גן 2008 (001171220) (מדף פתוח A137 אבי)
  • 6. אריאל (2002) - ר"י אריאל, "על האקדמיזציה בחינוך", צהר, יב (תשס"ג), עמ' 91-95. (000569166)
  • 7. ארנד, פוסט (2001) - מ' ארנד, "המחנך הדתי בתקופה פוסט-מודרנית", פרקי חינוך והוראה - אסופת מאמרים, ירושלים תשס"א, עמ' 206-218. (001097980)
  • 8. בורנשטיין (1998), א' בורנשטיין, 'האם נפרדו דרכי הארכיאולוגיה ומקורות התנ"ך? על הויכוח ה"חדש" על ממלכת דוד ושלמה', טללי אורות ח (תשנ"ח-תשנ"ט), עמ' 247-281. (1215538)
  • 9. ברויאר (1968) - מ' ברויאר, "על האמת בחינוך", המעין (תשרי תשכ"ח), עמ' 3-18 [= אסיף - מפרי העט והעת, ירושלים תשנ"ט, עמ' 260-276]. (000228295)
  • 10. ברויאר (2003) - מ' ברויאר, אוהלי תורה - הישיבה תבניתה ותולדותיה, ירושלים ‏2003. (000568086) (יהדות, השאלה מוגבלת A078.1 ברו)
  • 11. גוטל (2007), נ' גוטל, 'חזון מחקרי בצבת הדילמה החינוכית', טללי אורות, יג (תשס"ז), עמ' 227-248 (1215866)
  • 12. גוטל (2009), נ' גוטל, 'קדמונינו האקדמאיים: על מתודות אקדמיות שנהגו בבית המדרש', צהר, לה (תשס"ט), עמ' 81-90 (1215877)
  • 13. גוטל (1998), נ' גוטל, ' "השתנות טבעים" - מענה הלכתי, אמוני או טבעי, ל"התנגשויות" הלכה ומציאות?', ב.ד.ד, 7 (קיץ תשנ"ח), עמ' 33-47. (1215874)
  • 14. גוטל (1996), נ' גוטל, 'מ"חינוך מסורתי" - ל"מסורת חינוכית": "מבחן הזמן" של החינוך היהודי האורתודוכסי לאור גישת "השתנות הטבעים" ', זמנים בחינוך, 1 (תשנ"ו), עמ' 54-61. (000569141)
  • 15. גוטל (2004), נ' גוטל, 'רבדים ב"רבדים": שיקולי הוראה וחינוך בדרך הוראת התלמוד - בין עולם המחקר ועולם הישיבה', ב.ד.ד, 15 (תשס"ד), עמ' 5-25. (1215875)
  • 16. גוטל (2004), נ' גוטל, 'בין קבלת אמת "ממי שאמרה" לבין קבלתה מ"מלאך ה' צבאות" ', עיונים בחינוך היהודי, ט (תשס"ד), עמ' קכט-קנז. (1215532)
  • 17. גוטל (2007), נ' גוטל, 'פולמוס הפשט והדרש: תיחום הוויכוח ומיקומו', ב.ד.ד, 18 (תשס"ז), עמ' 5-22. (1215876)
  • 18. גוטל (2002), נ' גוטל, 'על הגדרות ה"פשט", הגנת ה"דרש", וגבוליהם', צהר, יג (חורף תשס"ג), עמ' 87-96. (000553722)
  • 19. גוטל (2002) נ' גוטל, 'ריאליה תנ"כית במבחן הלכתי-חינוכי', סיני, קכג-קכד [= ספר רפאל] (תש"ס), עמ' צג-קיג. (000565460)
  • 20. גוטל (2008), נ' גוטל, 'תורה ומדע במשנת הגרי"א הרצוג', משואה ליצחק, חלק ראשון, ירושלים תשס"ט, עמ' 474-482. (1215894)
  • 21. גוטמן (1955), י' גוטמן, על יסודות היהדות: דת ומדע, ירושלים תשט"ו (אין בבר-אילן)
  • 22. גולדוויכט (1973), רח"י גולדוויכט, 'הלכה כמכוונת המציאות בתמורותיה', הגות והלכה, י' אייזנר (עורך), ירושלים תשל"ג (אין בבר-אילן)
  • 23. גולדמן (1966), א' גולדמן, 'הגדים מדעיים והגדים דתיים - מספר הבדלים יסודיים באופיים', אמונה דת ומדע, ירושלים תשכ"ו, עמ' קנז-קסח (אין בבר-אילן)
  • 24. הלוי (1947), י"ר הלוי עציון, דת ומדע, תל אביב תש"ז (אין בבר-אילן)
  • 25. הלוי (1965), י"ר הלוי עציון, 'אמת מדעית ואמת דתית', http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sde_chem/emet.htm (1215051)
  • 26. וולבה (1982), ר"ש וולבה, 'פסיכיאטריה ודת', בשבילי הרפואה, 5 (סיון תשמ"ב), עמ' נז-צ (1216406)
  • 27. וולוולסקי, י"ב וולוולסקי 'הוראת אבולוציה בישיבה תיכונית', http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/horaat-2.htm (1215052)
  • 28. זילברג (1975), מ' זילברג, 'חשבון הנפש של המדען בן זמננו', http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/heshbon-2.htm (1215048)
  • 29. חפץ (1991), ח' חפץ, 'מלכות פרס ומדי בתקופת בית שני ולפניה - עיון מחודש', מגדים יד (תשנ"א), עמ' 78-147 (1215899)
  • 30. לאם (1997), נ' לאם, תורה ומדע, ירושלים תשנ"ז (000333580) (מדף פתוח, מכון פדגוגי A137 לם)
  • 31. לוי (1987), י' לוי, שערי תלמוד תורה, ירושלים תשמ"ז (000064884) (מדף פתוח A077.3 לוי)
  • 32. לוי - יהדות (1991), י' לוי, יהדות ומדע כחכמות משלימות, ירושלים תשנ"א (000255322) (מדף פתוח A137 לוי)
  • 33. ליבוביץ - יהדות (1976), י' ליבוביץ, יהדות עם יהודי ומדינת ישראל, ירושלים-תל אביב, תשל"ו (000143351) (חינוך E322.1 ליב)
  • 34. ליבוביץ (1976), י' ליבוביץ, 'הדת והמדע בימי הביניים ובעת החדשה', יהדות עם יהודי ומדינת ישראל, ירושלים-תל אביב תשל"ו, עמ' 376-384 (1215408)
  • 35. ליברמן (1963) - ש' ליברמן, "הדיעה המקובלת על איסור חכמה יוונית", יוונית ויוונות בארץ ישראל, ירושלים תשכ"ג, עמ' 225-235. (000565432)
  • 36. מדן (1991), י' מדן, 'מבוא למאמרו של ח' חפץ על מלכות פרס ומדי', מגדים יד (תשנ"א), עמ' 47-77 (1215898)
  • 37. מייטליס (2006), י' מייטליס, לחפור את התנ"ך, ירושלים 2006 (001109450) (מדף פתוח T193 מיט)
  • 38. מרצבך (1989), ר"י מרצבך, 'הלכות פסוקות וזיהויי מדע בכפיפה אחת', עלה יונה, ירושלים-בני ברק תשמ"ט, עמ' תמו-תמט (1216407)
  • 39. סרי (2011), ח' סרי, פתרון חידת הנבוכים, רמת גן תשע"א (001214536) (מדף פתוח, פילוסופיה בקיטלוג)
  • 40. פיין (2009), ב' פיין, חוק והשגחה, הר ברכה 2009 (001173615) (מדף פתוח A137 פין.)
  • 41. צרפתי (1966), גב"ע צרפתי, 'הקוסמוגרפיה התלמודית', תרביץ, לה (תשכ"ו), עמ' 137-148. (1215053)
  • 42. רבינוביץ (1995), א' רבינוביץ, 'תכונות גרועות - פגם או אתגר: השוואת עמדת היהדות לעמדות פסיכולוגיות', ב.ד.ד, 1 (תשנ"ה), עמ' 7-15 (000580340)
  • 43. רבינוביץ (2008) - רנ"א רבינוביץ, "שמירה על סודיות בטיפול פסיכולוגי", שו"ת שיח נחום, סימן צא (עמ' 306-307) (1179019)
  • 44. רוזנברג (1972), ש' רוזנברג, 'תורה ומדע בהגותו של הרב קוק', מהלכים 8-9, תשל"ב, עמ' 35-49 (1215895)
  • 45. רוזנברג - תיאוריות (1972), ש' רוזנברג, 'תיאוריות אסטרונומיות בהגות היהודית בימי הביניים', מחניים, קצו (תשל"ב), עמ' קמו-קנא (1215897)
  • 46. רוזנברג (1979), ש' רוזנברג, 'חקר המקרא במחשבה היהודית הדתית החדשה', המקרא ואנחנו, א' סימון (עורך), תל אביב תשל"ט, עמ' 86-119 (1215411)
  • 47. רפל (1982) - ד' רפל, ' "הוי שקוד ללמוד... מה שתשיב לאפיקורוס" (גלגוליה של מבוכה חינוכית)', תחומין, ג (תשמ"ב), עמ' 477-484 (000537350)
  • 48. רפל (1989) - ד' רפל, ' "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" ', ממלכת כהנים וגוי קדוש - קובץ מאמרים לנשמת דוד כהן הי"ד, ירושלים תשמ"ט, עמ' 13-24 (000537351)
  • 49. שניאורסאהן (1972), רמ"מ שניאורסאהן, אגרות קודש מכבוד קדושת אדמו"ר... קובץ א' - ענייני אמונה ומדע, כפר חב"ד תשל"ב
  • 50. Carmel (1976), Aryeh Carmel and Cyril Domb (eds), Challenge, Torah Views on Science and its Problems, London-Jerusalem, 1976 (000227757) (יהדות A137 CHA)

 

3. הדרכת כתיבה

  • 51. אלחנני (1990), א' אלחנני ול' ווינברך, החיבור האוניברסיטאי - עקרונות ותרגילים, תל אביב 1990 (000063744) (חינוך 378.242 אלח)
  • 52. אנזנברג (1989), ד' אנזנברג ול' כהן, הכנת עבודה סמינריונית, תל אביב 1989 (אין בבר-אילן)
  • 53. אשל (1992), ר' אשל, מדריך לכתיבת עבודות סמינריוניות במדעי הרוח, ירושלים 1992 (אין בבר-אילן)
  • 54. עדן (1989), נ' עדן, במילים אחרות: פרקים בכתיבה עיונית, ירושלים 1989 (000100344) (מכון פדגוגי 808.066 עדן)