ד"ר איזקסון עטרה 79-505-01 ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת

 

                                                  

קורס מס. 79-505-01/02 :  ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת

סוג הקורס: הרצאה

שנת לימודים:  תשע"ב                    סמסטר:    א' או  ב'                 היקף שעות:  1 ש"ש

מרצה: ד"ר עטרה איזקסון

isaacsa@biu.ac.il

 

מועד: ס"א   יום ב' 10-12  או   ס"ב  יום  ד' 12-14    (בניין 1005 חדר 109)

שעת קבלה: ס"א: יום ב' 1345-16, ס"ב: יום ב' 12-14 (בתיאום מראש)

 

א. מטרות הקורס:

  • הסטודנט יכיר דרכים להתמודד באופן יעיל עם מערכת היחסים היום-יומית בינו ובין התלמידים
  • הסטודנט יכיר את מקורות הכוח והסמכות שלו בעיני עצמו ובעיני תלמידיו
  • הסטודנט יתוודע לגישות המסייעות להפחתה בהיקף האלימות המילולית והפיזית בכיתה ובסביבה הבית ספרית, בין התלמידים עצמם ובינם לבין המורה

 

ב. תוכן הקורס:

    מהלך השיעורים - תכנית הוראה מפורטת:

 

מס' השיעור

נושא השיעור וטכניקות פעולה

 

1-4

* מודל לניתוח יחסי מורה-תלמיד: "10 הדברות להידברות"

* ניתוח דמות המורה המעולה - המורה המקצועי כמחנך והשלכות התנהלותו על תפקוד התלמיד בכיתה

 

 

5-6

* שיטות והמלצות לדיאלוג יעיל: אופציות, דייג, עיתונאי, אורח, חיסון,

   עקיפה, שיקוף

* בעיות משמעת והבנת המקור שלהן, המניעים להתנהגות פרועה,   

   פתרונות ודרכי תגובה

 

 

7

* ניתוח עמדות אסטרטגיות ותגובות אפקטיביות של מורים

דוגמאות מתצפיות בשדה

 

 

 

8

* איך מתמודדים עם כישלון?

* טכניקות מעשיות לניהול כתה: אחריות / הגשמה / סדר ישיבה / עידוד /    

   מערך שיעור

* קשר בין הצלחה ודימוי עצמי לתפקוד התלמיד

 

 

 

9

* תגובות תלויות מצב ולא אישיות

* תיאור ההתנהגות, הרגשות וההשפעות

* טיפוסי תלמידים והתייחסות מעשית כלפיהם

 

 

10

* חיזוקים ויזואליים, מילוליים ונון ורבליים

*  תרגול משוב מילולי בכתב במבחנים

* כיצד להמריץ למידה?

 

 

 

11

*  כישורי האזנה ועימות

*  טכניקת ריפוי המציאות [עריכת תכנית לשינוי ההתנהגות והתחייבות לביצועה]

* ניהול מו"מ של התנהגות

* שיטות להקניית הרגלי למידה, הצבת גבולות ויצירת אקלים חברתי תומך

* "צפייה" בארכיטיפים   ומשחק תפקידים 

 

 

 

12-13

* תפקיד ההורה בסכסוך בין תלמיד ומורה

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: אין

 

חובות ומטלות:

  • נוכחות פעילה בקורס כתנאי לגשת לבחינה
  • בחינה - ניתוח סיטואציות + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב

 

ד. ביבליוגרפיה:

    חומר מחייב למבחן:  *  קריאת חובה

 

אורן, י. (1993). המחנך וחברת הכתה. ראשון לציון: יחד. רשות: עמ' 36-20. (218181) (חינוך 371.1024  ארן)                  

* ארליך-רון, ר. וכהן-ג'וור, א. (2003). איתי או בלעדי העולם אינו אותו עולם - ואני המורה.ישראל: המחבר.  (עמ' 17-15, 34-27, 52-49, 59-58, 71-67, 143-140 - 1177781).           

בנש"ק, א. (1977). התלמיד הבעייתי. תל-אביב: אוצר המורה. רשות: עמ' 92-81. (248205) (חינוך 370.15  תלמ)

ברומברגר, א. (תשנ"ד). אלימות ובעיות משמעת בביה"ס. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (258918) (מידענות 371.58  אלי)  

ברט, א. ושויצקי, צ. (2000). צמתים בדרך - מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל-אביב: כליל ומופ"ת. (454100) (חינוך 371.1024  ברט)

גינות, ח. (1978).  בין הורים למורים.  תל-אביב: עם עובד. (0120682) (חינוך 371.103 גנו)

גרוסמן, ד. (1986). ילדים בעייתיים בכיתות רגילות. תל-אביב: צ'ריקובר. (000052345) (חינוך 371.9046  גרו)               

הורביץ, ת. (תש"ס). אלימות כתופעה אנטי חברתית - תיאוריה ומעשה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.  רשות: עמ' 42-40, 69-62. (000462937) (חינוך 303.6  הור)

חטיבה, נ. (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל-אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. רשות: עמ' 326-316, 338-329. (000572256) (מכון פדגוגי 371.1  חטי)

יריב, א. (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. רשות: עמ' 96-88. (000323907) (חינוך E371.5 ירי)

* יריב, א. (1999). שקט בכיתה בבקשה.  אבן יהודה: רכס. (עמ' 174-163, 225-220, 243-231 - 1173940).                 

* לאבוי, ר. (2008). פריצת דרך במוטיבציה (תרגום: לילית ברקת). חיפה: אמציה. (עמ' 120-135, 139-172, 175-185, 189-195, 217-224, 227-244, 247-251- 1177035).   

מור, מ. (2003). מידה כנגד מידה: מסות על מבחנים, הערכה ומחקר. חיפה: מכלול אקדמיה. (001066369) (חינוך 371.26  מור)     

מילר, ג'. וליסוולד, ר. (2005). עכשו גלה את חוזקותיך - למורים (תרגום: אודי תגרי). תל-אביב: מטר. (001125900) (חינוך 371.1  ליס)

מק'קורט, פ. (2005). המורה (תרגום: עדית שורר). תל-אביב: מטר. (01133430) (חינוך 371.10092  מקק)

סמילנסקי ש., פישר, נ. ושפטיה, ל. (1987). המערכת המשפחתית והמערכת הבית-ספרית. תל-אביב:  עם עובד. (66706) (חינוך 371.192  סמי)

סמילנסקי י. ובר-לב, מ. (1991). שיקול דעת בפיתרון בעיות משמעת בכיתה. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המכון לחקר הטיפוח בחינוך. (רשות: עמ' 24-16, 48-40 - 1174381).

עומר, ח. (2002). המאבק באלימות ילדים: התנגדות לא אלימה. תל-אביב: מודן. (526563) (חינוך 155.418  עמר)

* עומר, ח. (2008). הסמכות החדשה: במשפחה, בבית הספר, בקהילה. תל-אביב: מודן. (עמ'   149-175 - 1175060).

פוקס-שבתאי, א. ובלנק, ש. (2004). הורים טובים מדי: לדעת לחבק לדעת לדרוש. אור יהודה: כנרת. (000590129) (חינוך 649.64  פוק)

פיבר, א., מייזליש, א., (2005). איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו. אלקנה: לייף סנטר. (01164887) (חינוך 649.1  פיב)

פרידמן, י. (1999). מורים ותלמידים: יחסים של כבוד הדדי. ירושלים: מכון סאלד. (0411609) (חינוך 371.1023  פרי)

פרידמן, י. ולוטן, א. (1993). לחץ ושחיקה בהוראה - גורמים ודרכי מניעה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.  רשות: עמ' 148-135. (229287) (חינוך 371.1  פרי)

קובובי, ד. (1978). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידו. תל-אביב: ספריית הפועלים. (000140199) (חינוך 371.1 קוב)

קומבס, ב. וניומן, ו. (1981). חינוכם המקצועי של מורים. תל-אביב: מסדה. (רשות: עמ' 116-114) (000233563) (חינוך 370.7 חנו)

קינן, ע. (1996). חדר המורים. באר-שבע: אוניברסיטת בן גוריון. (0303019) (חינוך E371.14 קינ)

קרמר-חיון, ל. (1990). שיקולי דעת בהוראה. תל-אביב: צ'ריקובר. (000044940) (חינוך 371.1 קרמ)

רפינו, ג.פ.  (1985). משמעת.  תל-אביב: אור-עם. (47146) (חינוך 371.5  רפי)

שמעוני, ש., סגל, ש. ושרוני, ו. (1996). משמעת בכתה: הבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל-אביב: מכון מופ"ת.  רשות: עמ' 16-10, 30-20. (308584) (מכון פדגוגי  E371.5  שמע)

Barth, I. (2005). The influence of conventional and distance learning environments. Unpublished doctoral dissertation, Bar-Ilan University, Ramat Gan. (1072690) (חינוך 378.17 BAR)

Bowers, C.A. (1990). Responsive teaching: An ecological approach to classroom patterns of language, culture, and thought. New York: Teachers College, Columbia University. (215155) (חינוך 371.1024 BOW)

Bowers, C.A. (1990). Responsive teaching: an ecological approach to classroom

Greer, R. D. (2002). Designing teaching strategies: An applied behavior analysis systems approach. Amsterdam; San Diego: Academic Press. (1072934) (חינוך 371.1024 GRE)

Jagla, V.M. (1994). Teachers' everyday use of imagination and intuition: In pursuit of the elusive image. Albany: State University of New York. (263858) (חינוך 371.1 JAG)

Martin, G.L. (1992). Behavior modification: What it is and how to do it. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. (00181580) (פסיכולוגיה 616.89142 MAR)

Noddings, N. (2005). The challenge to care in schools. New York: Teachers College, Columbia University. (001153692) (חינוך 370.114 NOD)

Olsen, J. (2001). Dealing with disruptive students in the classroom. London: TES. (1092238) (חינוך 371.93 OLS)

Vandenberghe, R., & Huberman, M.A. (Eds.) (1999). Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press. (000490832) (חינוך 371.10019 UND)

Watkins, C. (2005). Classrooms as learning communities: What's in it for schools? London: Routledge. (1092434) (חינוך 371.1024 WAT)