ד"ר דור אסנת 77-762-03 הנחיית קבוצות
שנת לימודים: תשע"ב
שם ומספר הקורס:
הנחיית קבוצות - סדנא 77-762-03
מרצה: ד"ר אסנת דור
סמסטר: א'+ב' היקף שעות: 4
מועד הקורס: ימי ה', 10:00-11:30.
שעת קבלה, על פי תואם מראש בלבד, בימי ה' בשעה 11:30.
יצירת קשר במייל - dorasnat@gmail.com
א. מטרות הקורס:
- הכרת התהליך הקבוצתי בהתייחס לשלבים השונים.
- הגדרת תפקידו של העובד החינוכי טיפולי בהפעלה והנחיית קבוצות
- רכישת כלים וטכניקות להתערבות קבוצתית.
- רכישת מיומנות לבניית תוכנית קבוצתית משימתית.
- הכרה והתנסות בתוכניות מניעה חברתיות.
- יישום ההבנה של תהליכים ומושגים קבוצתיים, לעבודת היועץ החינוכי בבית הספר.
ב. תוכן הקורס:
- סוגי קבוצות.
- שלבים בהתפתחות קבוצה.
- התייחסות ולמידה של משוגים מרכזיים בעבודה הקבוצתית כגון: "כאן ועכשיו", נורמות קבוצתיות, תפקידים, תתי קבוצות, עקרונות בהרכבת קבוצה.
- תוכן, ותהליך - פיתוח מיומנות לזיהוי התכנים הקונקרטיים והמהותיים בין חברי הקבוצה.
- ניתוח אוירה קבוצתית.
- סגנונות של הנחיה.
- התמודדות עם קשיים בתהליך: התנגדויות, עימותים, מבוי סתום, שתיקה, התגרות ועוד.
- זיהוי ההשפעות ההדדיות בקבוצה, רגשות המשתתפים ויחסי הגומלין.
- שיקולים בבחירת תכנים לעיסוק בקבוצות מסוגים שונים.
ג. מהלך השיעורים:
הקורס הוא בעל אופי סדנאי. חלקו הראשון של השיעור הוא הנחיה על ידי הסטודנטים, חלקו השני הוא ניתוח ההנחיה והתהליכים, תוך קישור לתיאוריה.
ד. תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
שיעורים ראשונים - היכרות, הגדרת הקורס, כניסה למסגרת הקורס.
החל מהשיעור השלישי בסמסטר א' תתקיים הנחייה בקו על ידי זוג ממשתתפי הקורס. לאורך סמסטר א' תתקיים ההנחיה בזוגות, ואלו במהלך סמסטר ב' יתנסו הסטודנטים בהנחיה יחידנית. לקראת כל שיעור תמסר הנחיה מפורשת לגבי הקריאה הרלוונטית.
שיעורים 1-2: היכרות הצגת הקורס. בירור ציפיות.
שיעורים 3-12: הנחיה בקו. כל מפגש מתוכנן מראש בהנחיית המרצה וצמוד לחומר ביבליוגרפי. בין התכנים: שלבים בהתפתחות הקבוצה. כאן ועכשיו, תפקיד המנחה, התנגדויות, אתגרים. כל מפגש מחולק להנחיה, ובחלק האחר ניתוח ההנחיה בהקשרה לתיאוריה. כל המפגשים במסטר א' מוקלטים בוידאו.
מפגש 13: הנחיית המרצה - סגירה ותיאום ציפיות ביחס להמשך.
סמסטר ב': מפגש 1: מפגשי הנחיה יחידנית. כל מפגש צמוד לתוכן תיאורטי שרלוונטי לשלב בו הקבוצה נמצאת. הנחיה לאורך השבוע את המנחה של אותו שבוע, בהכנתו את המפגש, על ידי המרצה.
ה. חובות הקורס:
- הגעה בזמן.
- נוכחות בשיעור.
- קריאה בהתאם להנחיות.
- כתיבת יומן תיעוד המפגשים.
- התנסות בהנחיית הקבוצה, בזוגות (בסמסטר א') וביחידים (בסמסטר ב').
- עבודה מסכמת בכל סוף סמסטר. העבודה תשלב הבנת תהליכים קבוצתיים כפי שמופיעים בספרות הרלוונטית, וקישורה לתהליכים שמתרחשים בקבוצת הלמידה בפועל. לצורך העבודה נחוץ להסתמך בנוסף על הספרות התיאורטית, גם על תיעוד המפגשים כפי שבוצעו על ידי הסטודנטים במהלך הסמסטר. מטלות הקורס יוגשו במועדים הבאים: מטלת סמסטר א' - 17.2.12. מטלת סמסטר ב' - 22.07.12.
- לפני כל מפגש הנחיה יגישו מנחי אותו שבוע את מערך המפגש כפי הם מכינים אותו, לאישור המרצה. מערך זה יוגש באמצעות המייל עד 3 ימים לפני מועד המפגש. זאת על מנת שניתן יהיה להגיב למערך זה ולהספיק לתקנו במועד. יש להקפיד על הזמנים.
- על היעדרות ממפגש נא להודיע למרצה באמצעות המייל.
ו. מרכיבי הציון הסופי
ציון מספרי, מורכב משילוב והשתתפות במטלות ההנחיה בכיתה, הגשת מטלת אמצע (50%)ומבחן סיום (50%).
ז. ביבליוגרפיה:
ספר שילווה את הקורס:
יאלום, א"ד (2006). טיפול קבוצתי: תיאוריה ומעשה. אור יהודה: כנרת, מגנס. (001123859) (חינוך 616.89152 ילו).
- בנימין, א' (1984). התנהגות בקבוצות קטנות. תל-אביב: ספריית הפועלים. (פרקים 1, 2 - 1139586).
- בנסון, ג"פ (1992). יצירתיות בעבודה עם קבוצות. קריית ביאליק: אח. (000197802) (חינוך 361.323 בנס)
- דובוסט, ש' ונייט, מ' (2002). מדריך למנחי קבוצות פעילויות קבוצתיות להתפתחות אישית. קריית ביאליק:אח. (000514101) (חברה, פסיכולוגיה 361.4 דוב)
- זיו, י' ובהרב, י' (2001). מסע קבוצתי. תל-אביב: גל. (0523662) (חינוך 361.4 זיו)
- לונג, ס' (1995). תהליכים ומבנה של קבוצות קטנות. קריית ביאליק: אח. (000274052) (פסיכולוגיה 302.3 לונ)
- רוזנווסר, נ' (עורכת) (1997). הנחיית קבוצות. ירושלים: מרכז ציפורי. (339990) (חינוך 302.3 הנח)
- קסן, ל' (1994). סיווג ותכנון עבודה בקבוצות במסגרת התערבות ישירה בעבודה סוציאלית. חברה ורווחה, טו (1), 43-61. (1139885)
- רוזמן, מ' זלצמן, נ' ופרנקל, ר' (1990). זהות אישית: עבודה קבוצתית עם מתבגרים. תל- אביב: רמות. (עמ' 63-71, עמ' 294-304 - 1139585)
- רוזנווסר, נ' ונתן, ל' (1997). קבוצה מהי - מושגי יסוד בפסיכולוגיה חברתית. בתוך נ' רוזנווסר (עורכת), הנחיית קבוצות - מקראה (עמ' 11-30). ירושלים: מרכז ציפורי. (01139766)
Bostick, D., & Anderson, R. (2009). Evaluating a small-group counseling program - A model for program planning and improvement in the elementary setting. Professional School Counseling, 12(6), 428-433. (1195715)
Burman, E. (2006). Groups, therapy and institutions: Commentary on ‘The Leader and The Group'. European Journal of Psychotherapy, Counselling & Health, 8 (1), 93-98. (1139930)
Corey, M. S., & Corey, G. (2002). Groups: Process and practice. Belmont, CA: Thompson-Brooks/Cole.
Ch. 5: Initial stages of a group. (1142963)
Ch. 6: Transition stage of a group. (1142969)
Ch. 7: Working stage of a group. (1142972)
Ch. 8: Finial stage of a group. (1142995)
Furr, S. R., & Barret, B. (2000). Teaching group counseling skills: Problems and solutions. Counselor Education and Supervision, 40 (2), 94-105. (1139793)
Nosanow, M., Hage, S., & Levin, J. (2000). Group intervention with college students from divorced families. Journal of College Student Psychotherapy, 14(1), 43. (אין בארץ)
Ripley, V. V., & Goodnough, G. E. (2001). Planning and implementing group counseling in a high school. Professional School Counseling, 5, 62-65. (1163279)
Steen, S., & Kaffenberger, C. J. (2007). Integrating academic interventions into small group counseling in elementary school. Professional School Counseling, 10 (5), 516-519. (1139797)
Stephens, D., Jain, S., & Kim, K. (2010). Group counseling: Techniques for teaching social skills to students with special needs. Education, 130(3), 509-512. (1195719)
Webb, L. D., & Myrick, R. D. (2003). A group counseling intervention for children with attention deficit hyperactivity disorder. Professional School Counseling, 7, 108-115. (1174207)
מאמרים שונים יכולים להתווסף בהתאם להתקדמות הקורס.