ד"ר סרי נורית 79-234-06 סדנה לפסיכולוגיה חינוכית

 

                                                         

                                                              סדנה לפסיכולוגיה חינוכית 79-234-06

ד"ר נורית סרי nuritseri@gmail.com

 

שנת לימודים:  תשע"ב                   סמסטר: א'                            היקף שעות:  2 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: באתר הקורסים המתוקשבים: http://hl2.biu.ac.il/         

א. מטרות הקורס

העשרה והעמקה של ידע בתחומי הפסיכולוגיה חינוכית

הקניית כלים ודרכי התמודדות בתחומי הפסיכולוגיה החינוכית

העמקת ההיכרות עם התלמיד המתבגר

התנסות בחוויית מורה ותלמיד

ב. תוכן הקורס

פסיכולוגיה חינוכית

תחום של הפסיכולוגיה המתמקד בתהליכי ההוראה והלמידה והמתייחס להתנהגותם של תלמידים ומורים. תחום זה חוקר את התהליכים המתרחשים בכיתה, תהליכים אשר משפיעים על התנהגות התלמיד ועל התנהגות המורה. (מתוך: בר-אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס).

 

הקורס יעסוק בנושאים שונים הקשורים בפסיכולוגיה חינוכית (כמפורט בהמשך) באמצעות הרצאה, דיון, וניתוח מקרים מהשדה.

מספר השיעור

הנושאים

אופן השיעור

1-6

תפקיד המורה

גיל ההתבגרות

יחסי הורים-מורים

התמודדות עם אלימות במשפחה

התמודדות במצבי חירום

הרצאה ודיון

7-12

אקלים כיתה

בעיות משמעת בכיתה

אלימות בכיתה

חרדת בחינות

התלמיד לקוי הלמידה

תלמיד עם קשיי קשב וריכוז

לחץ חברתי

תלמידים במצבי סיכון

סגנונות הוראה ולמידה

ציפיות מורים ודעות קדומות

ללמד כיצד ללמוד

ללמד לחשוב

חשיבה יצירתית

דרכי הערכת תלמידים

מקרים מחיי הכיתה: גניבה / חרם / העתקות וכדו'

שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים

הצגת רפרטים בשלשות

13

סיכום

 

ג. חובות הקורס

  • א. נוכחות פעילה
  • ב. עבודת הגשה (בשלשות)

בחירת אחד מנושאי הפסיכולוגיה החינוכית הנ"ל, או נושא אחר בתחום, המאושר על ידי המרצה.

פרקי העבודה:

  1. רקע תיאורטי על נושא העבודה (כ-5 עמ').
  2. תיאור מקרה של התמודדות בכיתה עם הנושא (1/2-1 עמ').
  3. הצגת דילמות, שאלות, אתגרים ונקודות למחשבה בנוגע להתמודדות עם המקרה (1-2 עמ').
  4. הצגת דרכי התמודדות עם המקרה בכיתה (עד 5 עמ').
  5. ביבליוגרפיה

מועד הגשת העבודה: יום חמישי, ל' בשבט תשע"ב (23 בפברואר 2012)

אין להגיש עבודות בדוא"ל. ניתן להגיש בתא 64.

  • ג. הצגת רפרט בכיתה בנושא העבודה (בשלשות)

הרפרט צריך לכלול תמצית של פרקי העבודה.

משך ההצגה - 30 ד'.

משוב על ההצגה - 15 ד'.

חובה להגיש למרצה את מערך השיעור כתוב שבוע לפני העברת השיעור בכיתה.

יש להגיש משוב אישי על הרפרט.

  • ד. כתיבת מסמך מסכם אישי על הרפרטים, כפי שיפורט בקורס.
  • ה. ראיון עם תלמיד או עם מורה על אחד מהנושאים הנלמדים בחלקו הראשון של הקורס. פרטים מלאים על עבודה זו יינתנו במהלך הקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי :

עבודת הגשה - 55%; רפרט בכיתה -10%; משוב אישי על הרפרט - 5%; מסמך מסכם רפרטים - 10%; ראיון - 20%.

 

ד. ביבליוגרפיה

אבינון, י' (תשס"ב). מטרות וערכים בחינוך. קרית ביאליק: אח. (0524563) (חינוך 370.1 אבי)

אדמונד, א' והנטר, א' (תשכ"ט). דרכים לשיפור ההוראה. תל-אביב: גומא. (221098) (חינוך 371.3 אמי)

אליאור, א' (תש"ס). חושבים אחרת: האתגר בחשיבה היצירתית. קריית ביאליק: אח. (0443644) (חינוך 153.42 אלי)

ארנד, מ' (תש"ס). חינוך יהודי בחברה פתוחה: כרך ב. ציוני דרך. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (0267528) (חינוך A07 ארנ)

אריקסון, א' (1987). זהות: נעורים ומשבר. תל-אביב: ספרית הפועלים. (065182) (חינוך 155.2 ארי.)

ארנד, מ' (תשס"א). פרקי חינוך והוראה: אסופת מאמרים של פרופ' ארנד. ירושלים: מכללת ליפשיץ. (496177) (חינוך A070.81 ארנ.)

בר אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס. (0317043) (חינוך 370.15 בר-אל)

ברט, א' ושויצקי, צ' (תש"ס). צמתים בדרך: מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל-אביב: מכון מופת. (454100) (חינוך 371.1024 ברט.)

בר-לב, א' (תשס"ז). אקלים בית הספר: מציאות וחזון. באר שבע: בית יציב ומכללת קיי. (1127288) (חינוך 371.2 בר-לב)

ועקנין, ר' (תשס"א). הוראה מחנכת: גישה פסיכולוגית-חינוכית בהוראת תכני לימוד. ירושלים: טורו קולג'. (471837) (חינוך A071 ועק.)

זיו, א' (1984). התבגרות. גבעתיים: מסדה. (020556) (חינוך 155.5 זיו.)

זיו, א' (עורך) (1996). הגיל הלא רגיל. תל-אביב: פפירוס. (033883) (חינוך 155.5 גיל)

זיו, א' וזיו, נ' (תשס"א). פסיכולוגיה בחינוך 2001. תל-אביב: יחדיו. (000490770) (חינוך 370.15 זיו.)

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל אביב: הוצאה אקדמית לפיתוח סגל הוראה. (000572256) (חינוך  371.1 חטי.)

חן-גל, ש' (תשס"ב). היערכות והתמודדות בית ספרית בשעת אסון. תל-אביב: מאה. (000580309) (חינוך E371.71  חן-גל)

חן-גל, ש' (תשס"ג). התמודדות בית ספרית עם ארועי טרור ומתח בטחוני מתמשכים. תל-אביב: מאה. (000580311) (חינוך E371.71  חן-גל)

יאיר, ג' (תשס"ו). מחוויות מפתח לנקודות מפנה: על עוצמת ההשפעה החינוכית. בני ברק: ספריית פועלים. (1114866) (חינוך 370.1 יאי)

יערי, א' (1998). חרדת בחינות: מהות וטיפול. תל-אביב: דיונון. (294333) (חינוך 371.26019 יער)

יריב, א' (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. (323907) (חינוך E371.5 ירי.)

יריב, א' (1999). שקט בכיתה, בבקשה! מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס. (0427675) (חינוך E371.1024 ירי.)

כהן, א' (1995). שיטות הוראה מפעילות: מדריך ידידותי למורה. קרית ביאליק: אח. (0294384) (חינוך 371.3 כהן.)

לם, צ' (1973). ההגיונות הסותרים בהוראה: מבוא לדידקטיקה. מרחביה: ספריית פועלים. (151348) (חינוך 371.3 לם)

מוס, ר"א (1988). תיאוריות על גיל ההתבגרות. תל אביב: ספרית הפועלים. (0086508) (חינוך 155.5 מוס)

מור, פ' לוריא, א' חן-גל, ש' סימן-טוב, י' (2008). משא הטראומה - התמודדות מתמשכת עם נפגעי משבר וטראומה בין כותלי בית הספר. ירושלים: השירות הפסיכולוגי הייעוצי, משרד החינוך, התרבות והספורט. (001149104) (חינוך E371.71  משא)

סגל, ש' ושמעוני, ש' (תש"ס). חרדת בחינות. אבן יהודה: רכס. (0446446) (חינוך 371.26019 סגל)

סולברג, ש' (תשנ"ה). פסיכולוגיה של הילד והמתבגר. ירושלים: מאגנס. (258843) (חינוך 155.4 סול)

סמילנסקי, מ' (1991). אתגר ההתבגרות. תל-אביב: רמות. (69165) (חינוך 155.5 סמי)

עינת, ע' (תשנ"ב). ליקויי למידה - האתגר. תל-אביב: איתאב. (187022) (חינוך 371.9 עינ)

פלום, ח' (עורך) (1995). מתבגרים בישראל: היבטים אישיים, משפחתיים וחברתיים. אבן יהודה: רכס.  (327512) (חינוך 155.5 מתב)

צינמון, ג' וריץ', י' (2004). עבודה ומשפחה: הכנת מתבגרים לשילוב בין תפקידי החיים. בתוך ר' ארהרד, וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית הספר בחברה משתנה (עמ' 159-180). תל-אביב: רמות. (583615)

קובובי, ד' (תשנ"ב). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידו. ירושלים: אקדמון, האוניברסיטה העברית. (0140199) (חינוך  371.1  קוב)

קלינגמן, א' ואייזן, ר' (1990). ייעוץ פסיכולוגי: עקרונות, גישות ושיטות התערבות. תל-אביב: רמות. (125012) (חינוך 371.4 קלי.)

ריץ, י' ובן-ארי, ר' (1994). שיטות הוראה לכיתה ההטרוגנית. אבן יהודה: רכס. (0237350) (חינוך E371.395 שיט)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית, חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (0306240) (חינוך E371.395 ריץ')

קסלר, ע' וטטר מ' (תשס"ז). תפיסות תלמידים את המורים המשמעותיים עבורם: השפעותיהן של איכות הקשר עם ההורים ותחושת ניכור מבית הספר. הייעוץ החינוכי, יד, 104-76. (001175910)

שמאק, ר"א ושמאק, פ"א (תשל"ח). תהליכים קבוצתיים בכיתה. חיפה: אח. (0219575) (חינוך 371.25 שמק)