ד"ר סרי נורית 79-503-01 המורה כמחנך

 

                                           

המורה כמחנך 79-503-01

ד"ר נורית סרי, nuritseri@gamil.com

 

שנת לימודים: תשע"ב                     סמסטר: א'                             היקף שעות: 2 ש"ש

 

א. מטרות הקורס:

חיזוק ההכרה בחשיבות החינוך

פיתוח תפיסת עולם חינוכית

הקניית כלים ומיומנויות לסיוע בעבודה החינוכית

 

ב. תוכן הקורס:

"הוראה מחנכת מעניקה לתלמיד, בנוסף לידע, ובנוסף להבנה ולמיומנויות בשימוש בידע, גם התייחסות ערכית וקישור לקיומו ולעולמו הפנימי של התלמיד. הוראה כזאת היא מתפקידו של כל מורה". (ישעיהו תדמור, מלים מחנכות (תשנ"ט), עמ' 18).

 

הקורס יעסוק בנושאים שונים הקשורים בעבודתו של המורה כמחנך (כמפורט בהמשך) באמצעות הרצאה, דיון, וניתוח מקרים מהשדה.

מספר השיעור

נושאים

אופן השיעור

2-1

להיות מחנך -

מהו חינוך? מטרות החינוך

הרצאה ודיון

5-3

כיצד מחנכים?

7-6

הקשר האישי עם התלמיד

8

הכיתה כקבוצה חברתית

9

המערך המסייע

10

שעת חינוך

11

תלמידים בסיכון

13-12

דילמות בחינוך

ניתוח מקרים מהשדה

14

סיכום - המורה כמחנך

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

  • א. נוכחות פעילה
  • ב. ראיון עם איש חינוך על הצלחה חינוכית שחווה כמחנך

העבודה על הראיון צריכה לכלול:

  • 1. תיאור ההצלחה החינוכית על ידי איש החינוך
  • 2. ניתוח שלך למקור ההצלחה החינוכית (כפי שיפורט בקורס)
  • 3. למידה אישית מהראיון

היקף העבודה: עד 3 עמ'.

  • ג. כתיבת "אני מאמין חינוכי" -

1. כתוב/י את דעתך לגבי מהו חינוך? מהן מטרות החינוך?

2. הצג/י מקור/ות המגבים את דעתך

היקף המסמך: עד 2 עמ'.

  • ד. מבחן

 

 מרכיבי הציון הסופי

  15% - אני מאמין חינוכי, 15% - ראיון עם איש חינוך, 70% - מבחן

 

ד. ביבליוגרפיה:

אבינון, י' (תשס"ב). מטרות וערכים בחינוך. קרית ביאליק: אח. (000524563) (חינוך 370.1 א בי.)

אבינון, י' (תשס"ה). לסמן את הגבולות. בתוך א' פלדי (עורך) החינוך במבחן הזמן 2 (עמ' 243-256). אבן יהודה: רכס. (001104218) (חינוך E370.1  חנו.)

אבישר, ע' (תשס"ה). חינוך לערכים בעידן פוסט-מודרני של תמורות. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן 2 (עמ' 81-66). אבן יהודה: רכס. (001126159)

אריאלי, מ' (1995). אי נחת בהוראה. תל-אביב: רמות. (000263537) (חינוך  371.102 ארי)

ארליך-רון, ר' וכהן-ג'וור, א' (2003). איתי או בלעדי העולם אינו אותו עולם ואני מורה!. ישראל: המחבר. (000573054) (חינוך 371.1  ארל)

ארנד, מ' (תש"ס). חינוך יהודי בחברה פתוחה: כרך ב. ציוני דרך. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן. (000267528) (חינוך A07  ארנ)

בברסקי, מ', יונה, ג' פסלר, ד' שילד, ג' תמיר, ט' (תשנ"ה). ניתוח אירועים: יחסים בין אישיים בבית הספר. תל-אביב: קדם ושות'. (000289560) (חינוך ‫ E370.115 נתו.)

בנאו, מ' ובן-כנען, צ' (תשנ"ז). הצגת עמדות: נשירת תלמידים במערכת החינוך - התופעה וההתמודדות. בתוך א' פלדי (עורך) החינוך במבחן הזמן (עמ' 150-144). תל-אביב: רמות. (ספר אלקטרוני - 001212470)

בר-לב, א' (תשס"ז). אקלים בית הספר: מציאות וחזון. באר שבע: בית יציב ומכללת קיי. (001127288) (חינוך ‫ 371.2 בר-לב)

טובין, מ' (תשנ"ז). ערכים בסבך החיים: אסטרטגיות חדישות בהוראה ובהדרכה. ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט. (000351282) (חינוך ‫ E370.102 טוב)

זיו, א' וזיו, נ' (תשס"א). פסיכולוגיה בחינוך 2001. תל-אביב: יחדיו. (000490770) (חינוך 370.15 זיו.)

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (000572256) (חינוך 371.1  חטי)

יאיר, ג' (תשס"ו). מחוויות מפתח לנקודות מפנה: על עוצמת ההשפעה החינוכית. בני ברק: ספריית פועלים. (001114866) (חינוך 370.1  יאי.)

יריב, א' (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. (000323907) (חינוך E371.5  ירי)

יריב, א' (1999). שקט בכיתה, בבקשה! מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס. (000427675) (חינוך E371.1024  ירי.)

ישראלאשוילי, מ' שילה, ב' גרוס, א' ואלמוג, א' (תשנ"ז). רב-שיח: המחנך והמערך המסייע בבית הספר - יחסי-גומלין. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן (עמ' 167-156). תל-אביב: רמות. (ספר אלקטרוני - 001212470)

כהן, א' (1996). חינוך לערכים בשיעור. בת-ים: ספרי נועם. (000313080) (חינוך E370.114  כהן.)

לם, צ' (תשס"א). ערכים וחינוך. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים) צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 651-664). ירושלים: משרד החינוך. (000580575)

לם, צ' (תשס"ב). במערבולת האידיאולוגיות: יסודות החינוך במאה העשרים. ירושלים: מאגנס, האוניברסיטה העברית. (000522037) (חינוך  370.1 לם)

נוטוב, ל' (תשס"ו). מחנכת בע"מ. כפר יונה: ליתם. (001145817) (מכון פדגוגי ‫ 371.1 נוט)

עמית, ח' (תשס"ה). להיות מורה משפיע. בתוך א' פלדי (עורך) החינוך במבחן הזמן 2 (עמ' 337-350). אבן יהודה: רכס. 001104218) (חינוך E370.1  חנו.)

פייבל, א' ומייזליש, א' (2000). איך לדבר כך שהילדים ילמדו: בבית ובבית הספר. אלקנה: לייף סנטר. (000456376) (חינוך  371.1023 פיב)

פלג, ח' וברנהולץ י' (תשס"ד). ניהול דיוני דילמה לקידום החשיבה המוסרית. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (001171052) (מכון פדגוגי ‫ 371.37 פלג)

פרידמן, י' (תשנ"ט). מורים ותלמידים: יחסים של כבוד הדדי. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (000411609) (חינוך 371.1023  פרי)

צבר-בן יהושע, נ' ודושניק, ל' (תשנ"ז). "לעשות את הדבר הנכון" - דילמות אתיות של מורים בישראל. בתוך: א' פלדי (עורך) החינוך במבחן הזמן (עמ' 410-391). תל-אביב: רמות. (ספר אלקטרוני - 001212470)

צבר-בן יהושע, נ' דושניק, ל' וביאליק, ג' (תשס"ז). מי אני שאחליט על גורלם? דילמות אתיות של מורים. ירושלים: מאגנס. (001130358) (חינוך 370.114  צבר)

צדקיהו, ש' פישרמן, ש' עילם, נ' רונן, ח' (תשס"ח). חינוך כיתה. תל-אביב: מכון מופת. (001144531) (חינוך  E371.1024 חנו.)

קליינברגר, א"פ (תשל"ו). מהו "חינוך לערכים"? עיונים בחינוך, 10, 5-16. (1215536)

תדמור, י' (תשנ"ט). מילים מחנכות. תל-אביב: קדם. (000409662) (חינוך ‫ E370.114 תדמ)