דר' בן דוד הדר איריס 77-897-01

 

כלכלה וחינוך בעידן של חדשנות מאקרו 

Economics and Education in the Era of Innovation-Macro

 

77-897-01

 

ד"ר איריס בן-דוד הדר

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:    תשפ"ג         סמסטר:  ב'          היקף שעות:  2 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:          

 

שעת קבלה בתיאום עם המרצה במייל iris.bendavidhadar@gmail.com

 

א. מטרות הקורס ותוצרי למידה (מטרות על / מטרות ספציפיות):

 

 

 

מטרת קורס זה להציג ולהפגיש סטודנטים ואנשי חינוך עם מושגים ונושאים ותאוריות מתחום כלכלת החינוך. מטרת הקורס המרכזית היא להכיר את המושגים השונים ואת התיאוריות השונות הקשורות לתחום כלכלת החינוך. אחת המטרות העיקריות היא ללמוד על הקשרים שבין חינוך לבין כלכלה מתוך מידע שנצבר ממחקרים כמותיים שונים בתחום הכלכלה ולהשוואתם למידע עדכני ההולך ומצטבר כיום ממחקרי מדיניות החינוך. יינתן דגש להבנת הממצאים העדכניים  העולים מהמחקרים שיוצגו והשיטות השונות  של מתודולוגיה הנהוגה בתחום כלכלת החינוך. נתמקד בהצגת המחקר בדבר הקשרים בין חינוך לבין כלכלה גם ברמה הגלובלית בעידן של חדשנות. הסטודנט ידע בסוף הסמסטר להכיר את התיאוריות ואת המושגים השונים של תחום כלכלת החינוך ברמת המאקרו.

 

 

 

 

 

ב. תוכן הקורס:

רציונל, נושאים:

בתקופה האחרונה נבחנת ומנותחת מערכת החינוך תוך שימוש בכלים כלכליים. כמו כן שונה המיקוד בניתוח וקבלת החלטות במערכת החינוך, מניתוח המתבסס  בעיקר על שיקולים פדגוגים למסתמך על שיקולים חברתיים- כלכליים. קורס זה נועד להפגיש תלמידי חינוך עם תיאוריות מתחום הכלכלה וכלכלת החינוך בפרט. הקורס עוסק באפליקציות של מונחים ותיאוריות כלכליים (כמו ביקוש והיצע, השקעה, הון)  על תחום החינוך.

בקורס נעסוק בשאלות כגון כדאיות ההשקעה בחינוך ברמת המאקרו, מה הקשר בין חינוך לצמיחה כלכלית? מה הקשר בין למידה לבין כלכלה מבוססת חדשנות? נעסוק בשאלות כמו האם כסף משפיע על חינוך? מהו אופן הקצאת המשאבים במערכת החינוך? כיצד מתוקצבת מערכת החינוך בישראל? האם שיטה זו אפקטיבית, שוויונית ויעילה? האם היא מתוכננת באופן שיצמצם פערים בהישגים? חשיבות שאלות אלה בולטת לאור השינויים שעוברת המערכת במיוחד בעשור האחרון. למשל, המעבר ממערכת ריכוזית למערכת בעלת אלמנטים של שוק למחצה. 

 

 

מהלך השיעורים:

 

כל השעורים ילוו במצגות. סרטוני המחשה ישולבו במקומות רלוונטיים. הקורס משלב פדגוגיה חדשנית מותאמת שיעורים א-סינכרוניים, שיעורים סינכרוניים מרחוק, כיתה הפוכה, דיונים.

 

 

 

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: רשימת נושאים / תוכנית הלימודים בקורסרשימה מפורטת של נושאי ההרצאות בסדר כרונולוגי (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

 

 

 

 

מועד (יפורסם לוז בהמשך)

נושא

 

 

מבוא למאקרו  בעידן של חדשנות

שיעור פתיחה

 

מודל

הצגת המודל

 

מודל המשך

פיתוח של המודל שיעור המשך

 

המודל המשולב

סיכום מודל ראשון

 

מימון החינוך

אופן ההקצאה, מנגנון ונוסחא בישראל

 

מדיניות המימון של החינוך

קונספטים של שוויוניות ושוויון בהקצאת המשאבים.

 

 

 

 

תקציב

הכרת התקציב

 

אי שוויון כלכלי

פתיחה

 

אי שוויון כלכלי ועוני

המשך

 

אי שוויון בחינוך

הקשרים בין אי שוויון כלכלי לבין אי שוויון בחינוך

 

הקשרים בין מדיניות מאקרו כלכלית לבין מדיניות החינוך

חיבור המודלים הנלמדים לאורך הסמסטר

 

חזרה לבחינה

למידת עמיתים

פרזנטציות*

 

 

 

 

למידת עמיתים

פרזנטציות*

 

למידת עמיתים

פרזנטציות*

 

 

 

 

דרישות קדם: כלכלת חינוך-מיקרו ציון עובר 60

77-896-01

 

ד. חובות / דרישות / מטלות:

  • השתתפות סדירה ופעילה בכל השיעורים. 80% חובת נוכחות. סטודנט שלא יגיע ל80% מהשיעורים לא יוכל לגשת לבחינה ויאלץ לחזור על הקורס.
  • קריאת חומר רלבנטי לפני כל שיעור.
  • פרזנטציות.
  • מטלה בסוף סמסטר ב'.
  • ציון עובר בקורס =60

 

 

 

 

 

 

 

ה. מרכיבי הציון הסופי:

 

60% מטלה

40% למידת עמיתים = 20% הצגת מאמר 15-20 דק בפני הכיתה+ 20% תקציר

 

 

ו. ביבליוגרפיה:

רשימת קריאה (רשות)

 

 

 

Abrams, E. S. (2016). Education and the commercial mindset. Harvard University Press. (Education 379.1 ABR e and eBook)

 

Altman, D. (2010). Innovative financing mechanisms for education. New York, NY: Department of Economics, Stern School of Business, New York University. Retrieved from https://web-docs.stern.nyu.edu/old_web/economics/docs/workingpapers/2010/Altman_Innovative%20financing%20for%20education.pdf

 

Ashenfelter, O., Harmon, C., & Oosterbeek, H. (1999). A review of estimates of the schooling/earnings relationship with tests for publication bias, Labour Economics, 6(4), 453–470.

 

BenDavid-Hadar, I. (2018). Funding Education: Developing a Method of Allocation for Improvement. International Journal of Educational Management 32(1),2-26. http://dx.‪ doi.‪org/10.‪1108/IJEM-07-2016-0161

 

BenDavid-Hadar, I, Case, S., & Smith, R. (2017). School Funding Formulae: Designed to Create a Learning Society? Compare: A Journal of Comparative and International Education, 48(4), 553-570.

 

BenDavid-Hadar, I., & Duani, S. (2018). From Equitable Funding to Equality of Educational Opportunity: The Israeli case. Journal of Education Finance, 43(4)‪,360-380.

 

Gilead, T., & BenDavid-Hadar, I. (2017). Employing Needs-Based Funding Formulae - Some Unavoidable Tradeoffs. International Journal of Educational Management, 31(7), 1092-1102, https://doi.org/10.1108/IJEM-01-2017-0008

 

BenDavid-Hadar, I. (2016). School Finance Policy and Social Justice. International Journal of Educational Development,46, 166-174.
DOI: 10.1016/j.ijedudev.2015.10.003

 

Dadon-Golan, Z., BenDavid-Hadar, I., & Klein, J. (2019). Equity in education: the Israeli caseInternational Journal of Educational Management, 33(7), 1670-1685.

 

Dadon-Golan, Z., BenDavid-Hadar, I., & Klein, J. (2019). Revisiting educational (in)equity: Measuring educational Gini coefficients for Israeli high schools during the years 2001–2011. International Journal of Educational Development, 70.

 

Woessmann, L. (2003). Specifying human capital. Journal of Economic Surveys, 17(3), 239–270

 

Thapa, A.,  Panigrahi, J., & BenDavid-Hadar, I. (2020). Economics and Finance of Education: Review of Developments, Trends, and Challenges. In Wiseman, A.W. (Ed.) Annual Review of Comparative and International Education 2019 (International Perspectives on Education and Society, Vol. 39), (pp. 71-88). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1479-367920200000039011

 

 

 

 

 

אורון, י', מארק, נ' , ועופר, ג' (1994). מבוא לכלכלה – מיקרו כלכלה. עמיחי. (כלכלה, מדעי החברה 338.5 אור.מב תשנ"ד)

 

 

 

 

 

 

 

רשימת קריאה לפרזנטציות-יש לבחור מאמר אחד

)רשימה מעודכנת תצא במודל עם פתיחת הסמסטר(

 

 

 

 

     ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

 

BenDavid-Hadar, I. (2018). Education Finance, Equality and Equity. Springer. (Education 371.206 EDU 2018 and eBook)

 

Pece, A. M., Simona, O. E. O., & Salisteanu, F. (2015). Innovation and economic growth: An empirical analysis for CEE countriesProcedia Economics and Finance26, 461-467.

 

חומר מחייב למבחנים:

החומר הנלמד בהרצאות+ המאמרים

 

 

ז. שם הקורס באנגלית:

 

Economics and Education in the Era of Innovation-Macro