ד"ר חן-לוי תמר 77-500-14 מבוא לחינוך בלתי פורמאלי

 

שם הקורס: מבוא לחינוך בלתי פורמאלי

NON-FORMAL EDUCATION

77-500-14

שם המרצה: ד"ר תמר חן-לוי       Dr. Tamar Chen-Levi

משך הקורס: סמסטר א

היקף הקורס בש"ש: 01 ש"ש

דרישות קדם: אין

סוג הקורס: מתוקשב

 

הרציונל

החינוך הבלתי פורמאלי מבוסס על ההנחה כי חינוך אינו מתמצה בלמידה פורמאלית בתוך כתלי בית הספר, וכי הרחבת המושג "חינוך" יכולה לשמש מנוף לתהליכים חברתיים וקהילתיים. אחת ממטרותיו המרכזיות של הקורס הנה לחשוף את הסטודנטיות לתיאוריות ולתפיסות אלטרנטיביות שונות של המושג חינוך ולהעמיק ולחדד מיומנויות פרקטיות הנדרשות על מנת לקדם, לנהל, ולבצע עבודות חינוכיות מגוונות.

 

מטרות

הקורס יעסוק באפיונים של תחום החינוך הבלתי פורמאלי מהיבטים פילוסופיים חברתיים, חינוכיים, פסיכולוגיים, סוציולוגיים ומנהליים. במהלכו יבחן הלומד גישות שונות בתיאור החינוך הבלתי פורמאלי והפעולה החינוכית הבלתי פורמאלית. דגש מיוחד יושם לאפשרויות הגלומות בחינוך הבלתי פורמאלי לקידום אוכלוסיות מיוחדות (נוער מנותק, עולים).

 

תוצאות למידה     

 

בתום הקורס הסטודנט יהיה מסוגל ל:

  1. להבחין בין מודלים ארגוניים שונים של בית הספר.
  2. למנות את המאפיינים המרכזיים של ארגון חינוכי לא פורמאלי.
  3. לזהות את התרומה של ארגון חינוכי לא פורמאלי בעיצובו של הלומד העצמאי.
  4. למזג בין מיומנויות ניהול פורמאליות ולא פורמאליות.  
  5. לנבא את השפעת המאפיינים הבלתי פורמאליים על בניית ארגון לומד.
  6. לנתח ארגון בית ספרי לפי קריטריונים שנלמדו מראש.
  7. להסביר מושגים ותיאוריות מרכזיות חינוך הלא פורמאלי.

 

דרכי הוראה וההערכה

הקורס יערך במתכונת מתוקשבת.  ההוראה  תעשה באמצעות מצגות, צפייה בסרטונים, ניתוח אירועים, למידה פעילה ודיונים מונחים בפורומים השונים.  בנוסף, בלמידה מרחוק,  תתקיים תקשורת אישית דרך מענה שוטף וזמין, הגשת מטלות שונות וקריאה שוטפת של חומרי ההוראה.

לכל יחידת הוראה באתר הקורס מצורפים חומרי למידה מגוונים לרשות הסטודנטים כדוגמת,

מאמרים, סרטון/אתר, אירועים ועוד לצד פעילויות שונות כגון  דיונים מונחים בפורום ומטלות.

דרישות הקורס

 

  1. השתתפות פעילה בדיונים המונחים והכרות עם חומרי הקריאה. במהלך הקורס יתכנו תוספות לרשימה הביבליוגרפית.
  2. קריאה שוטפת של חומרי הלימוד ופרטי החובה הביבליוגרפיים.
  3. עבודה מסכמת בנושא הקורס בהיקף של עד 10 עמודים. פירוט המשימה והמחוון יוצגו במודל - 80%
  4. השתתפות בשני פורומים ומטלת ביניים- 20%.

יושר אקדמי

הציפיה היא שהעבודות המוגשות בקורס זה תהיינה תוצר של עבודתן של הסטודנטיות

הרשומות בקורס. הגשת עבודות שנעשו על ידכן עבור קורס אחר או העתקה, אף של קטעים בודדים מעבודות אחרות יחשבו כהפרה של היושר האקדמי. בכתיבת עבודות, כאשר יש שימוש ברעיונות המועלים במאמרים נהוג להביע את הרעיון במילים חדשות פרי עטה/ו של הכותב/ת ולציין מראה מקום להוגה המקורי (קרי- שם משפחה של המחבר/ת, שנה). במקרה ויש שימוש במילות הוגה הרעיון, המחבר המקורי, יש לשים את הציטוט במרכאות ולציין מראה מקום. ציטוטים העולים על 40 מילים מוצגים בפסקה מוזחת עם מראה מקום ומספר עמוד בסוגרים. עם מראה מקום. שימוש ברעיון המועלה במקור אחר ללא מראה מקום ו/או שימוש בניסוח המקורי ללא מראה מקום נחשבים לגניבה ספרותית, פלגיאט, ומפרים את כללי היושר האקדמי. כמו כן, במראי מקום שבטקסט יש לכלול רק טקסטים שקראתם בפועל. אם אתם מסתמכים

על ספרות שניונית, יש לציין זאת באופן מלא ומפורש (שם משפחה של החוקר המקורי, שנה, כפי שנידון אצל שנה, שם משפחה של כתוב המאמר שקראתן).

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (יתכנו שינויים בסדר השיעורים)

 

נושא השיעור

רשימת קריאה

מהו חינוך בלתי פורמאלי, הגדרות ותיאוריות, מה בין חינוך פורמאלי לבלתי

פורמאלי.

 

*רומי,ש' ושמידע ,מ' (עורכים) (2007). החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה. ירושלים: מאגנס.  (חינוך E371.8 חנו.הב תשס"ז וגם בגישה אלקטרונית)

Richardson, L.D. & Wolf, M. (2001). Principles and Practice of Informal Education, Learning through life. London:  Routledge. (Selected Chapters). (Education 370.942 PRI 2001)

 

צפני ארגון חברתי וחקר החינוך הבלתי פורמאלי בחינוך הפורמאלי

 

שוויון/אי שוויון במערכת החינוכית.

הפרטה  והשפעותיהם על החינוך הבלתי

פורמאלי.

 

דהאן, י' (2018). צדק חינוכי הפרטה ומטרות החינוך. ירושלים: ואן ליר. (חינוך  E379.26 דהן.צד תשע"ח וגם בגישה אלקטרונית)

סבירסקי ש', קונור אטיאס, א' וליברמן, א' (2019). תמונת מצב חברתית 2018 .מרכז אדוה.

https://adva.org/he/socialreport2018/

מיכאלי, נ' (2010). מגמות הפרטה במערכת החינוך בישראל. אתר התנועה הקיבוצית . http://hazan.kibbutz.org.il/hafrata/nir_micali_-_3_5_12.pdf

זיכלינסקי, א' (2010). השפעת תהליכי ההפרטה החלקית והמסחור על תכונות ארגוני המגזר השלישי בישראל. בטחון סוציאלי, 82 , 111-79 .

נוער בסיכוי ונוער בסיכון

גרופר, ע' ורומי, ש' (2014).  ילדים ומתבגרים במצבי סיכון בישראל. תל אביב: מכון מופ"ת. (חינוך E362.74 ילד.ומ תשע"ד וגם בגישה אלקטרונית)

וייסבלאי א' (2012). מעורבות ממשלתית במתן מסגרות משלימות ושרותי חינוך בלתי פורמלי לבני נוער – סקירה משווה. מרכז המחקר והמידע של הכנסת.  https://fs.knesset.gov.il/globaldocs/MMM/11556b58-e9f7-e411-80c8-00155d010977/2_11556b58-e9f7-e411-80c8-00155d010977_11_6900.pdf

זלמנסון לוי, ג' (2000). קידום נוער כמערכת חינוך אלטרנטיבית. מניתוק לשילוב 10, 17-30.

זלמנסון לוי, ג' (2004). מנגנוני שינוי ושימור שתוכניות לנוער מנותק. בתוך ד', גולן עגנון (עורכת). אי שוויון בחינוך (עמ' 17-30). תל אביב: בבל. (חינוך   E379.26 אי.שוי תשס"ד )

כהנא, ר' ורפפורט, ת' (2007 ).לקראת תיאוריה של בלתי פורמליות והשלכותיה ביחס לנעורים. בתוך: נעורים והקוד הבלתי פורמלי : תנועות נוער במאה העשרים ומקורות הנעורים הפוסט-מודרניים . ירושלים: מוסד ביאליק. פרק 2 עמודים,21-35 . (חינוך  369.4 כהנ.נע תשס"ז)

חינוך קהילתי- חברתי

גולדברגר, ד' (2007). חינוך קהילתי, מרכזים קהילתיים ומתנ"סים. בתוך   ש', רומי ומ', שמידע (עורכים) (2007). החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 317-339). ירושלים: מאגנס.  (חינוך E371.8 חנו.הב תשס"ז וגם בגישה אלקטרונית)

 

חינוך לפנאי

רפפורט, ת' (1986). הקדמה. בתוך ת', רפופורט (עורכת), בין שני עולמות: המעמד החברתי של הנעורים (עמ' 1-12). ירושלים: האוניברסיטה העברית, בית ספר לעבודה סוציאלית ובית-הספר לחינוך. (חינוך  305.235 רפו.בי תשמ"ו)

מודל הבלתי פורמלי במסגרות שונות ובאוכלוסיות שונות

* פרס, י', ופסטרנק, ר' (1993). קהילתיות בחינוך - הצלחה או כשלון? מחשבות, נתונים, המלצות. תל-אביב: הוצאת איתאב. (עמ' 11-24, 99-105). (חינוך  E371.03 פרס.קה תשנ"ד)

בנולול,נ' ורומי,ש' (2002). השפעת התערבות טיפולית באמצעות ספורט על גורמי אישיות בקרב צעירים מנותקים. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, 16, 49-65.

ליוש, ב' (2014). תרבות הפנאי של החברה החרדית. 

 

התנסויות וחינוך בטבע:

  • סביבות מוזאוניות
  • מסעות הישרדות ככלי טיפולי בחינוך הלא פורמאלי
  • מרחבים וירטואליים בבית הספר- בלתי פורמאלי בתוך הפורמאלי

רומי,ש' ולב, מ' (2003). ידע, רגשות ועמדות של בני נוער ישראלים כלפי השואה: שינויים בעקבות  המסע לפולין. מגמות, מב(2), 219-239.

**ינתן בהמשך

Kizel, A. (2019). I–Thou dialogical encounters in adolescents’ WhatsApp virtual communitiesAI & Society, 34, 19–27 https://doi.org/10.1007/s00146-017-0692-9  

**ינתן בהמשך

סיכום

 

רשימת קריאה  נוספת

דיואי, ג'  (1960). דמוקרטיה וחינוך – מבוא לפילוסופיה של החינוך (עמ' 11-20). ירושלים: מוסד ביאליק.

סילברמן-קלר ,ד' (2008). קווים לתהליכי פרופסיונאליזציה בתחום החינוך הבלתי פורמלי .דפים 45, עמ' 90-113.

קליבנסקי, ח' (2007). היבטים התפתחותיים וחברתיים בחינוך הבלתי פורמלי הממלכתי. פרק 11 .עמודים 250-223 . בתוך: מ', שמידע , וש', רומי.  החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה. ירושלים. מאגנס. (חינוך E371.8 חנו.הב תשס"ז וגם בגישה אלקטרונית)

רומי, ש' (2009). החינוך הבלתי פורמלי: בין מיסוד לארעיות מובנית, ירחון מכון מופ"ת, גיליון 37, 18-1.

רומי ,ש' מוסלר ,ר' וליזר, י'  (2009).  עמדות כלפי שילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים ותפיסת מסוגלות עצמית בקרב מתכשרים להוראה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי במכללות ובאוניברסיטאות . סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב, 24(12), 5-25.

רפופורט, ת' (2012) מורטוריום: מעיוורון לפיכחון מגדרי. בתוך ת', רפפופורט ור', כהנא. הסדר החברתי והקוד הבלתי פורמלי, עמ' 171-208. תל אביב: רסלינג (חינוך, מדעי החברה 369.4 סדר.הח תשע"ב וגם בגישה אלקטרונית )

שמידע, מ' ורומי, ש' (2007). מהות החינוך הבלתי פורמלי, גישות תאורטיות והגדרות. פרק 1 עמודים: 28-11 .בתוך: החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה, ירושלים.מאגנס. . (חינוך E371.8 חנו.הב תשס"ז וגם בגישה אלקטרונית)  

ttp://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Noar/TechumeiHaminhal/Kid

umNoar/MenitukLeshiluv/MenitukLeshiluvChovereth10.htm

Bekerman, Z., & Keller, D. S. (2003). Non Formal Pedagogy Epistemology Rhetoric and Practice. Education and Society, 21, 1-16.

Rogers, A. (2004). 'Looking again at non-formal and informal education-towards a new paradigm. https://infed.org/looking-again-at-non-formal-and-informal-education-towards-a-new-paradigm/

Silberman Keller (2006) Learning in Places - the informal education reader. New York: Peter Lang.  (eBook)

Romi, S. & Schmida, M. (2009). Nonformal education: A major educational force in the postmodern era. Cambridge Journal of Education, 39(2), 257-273.

Romi, S. (2000). Distance learning and non-formal education: Existing trends and new possibilities of distance learning experience learning experiences. Educational Media International, 37 (1), 34-44.

Romi, S., Savicki, V., Grupper, E., & Caspi, R. (2007). Occupational burnout among child welfare workers: A work-setting comparison. International Journal of Child and Family Welfare, 10(3-4), 93-109.

 

דרכי התקשרות וקבלת קהל

שעות קבלת קהל – ימי ג 15:00-16:00 בתיאום מראש.

מייל: Tamar.Chen@biu.ac.il

מפגשים פרונטליים והגשת מטלה מסכמת

  1. 26/10/21 כ חשון תשפ"ב- מפגש ראשון בכיתה
  2. 28/12/2021 כ"ד טבת תשפ"ב- מפגש שני בכיתה
  3. ניתן לקיים מפגש נוסף בהתאם לצורך- בתיאום מראש המוסכם על כלל המשתתפות.

תאריך ראשון להגשת מטלה: 4/1/2022, ב שבט, תשפ"ב, בשעה: 17:00

תאריך אחרון להגשת מטלה: 16/1/2022 יד בשבט, תשפ"ב, בשעה:17:00

חשוב:

לא יתקבלו עבודות באיחור, כל איחור יגרור הורדה בציון.

לא ניתן לתקן ציון לאחר פרסומו במערכת.