ד"ר בזק שירה 77-0261-14 הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה אקדמית

                                                                                                    

הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה אקדמית

77-0261-14

 

ד"ר שירה בזק

היקף שעות:1 ש"ש

רציונל:

מטרת הקורס היא פיתוח מיומנויות בקריאת טקסטים אקדמיים והקניית כלים לכתיבה אקדמית בתחום החינוך. במהלך הקורס נתוודע למבנה הטקסט האקדמי, נלמד כיצד לאתר פרסומים אקדמיים רלוונטיים לשאלת המחקר, ננתח טקסטים אקדמיים תוך שימת  דגש על ההקשר התיאורטי בו נטוע הטקסט, שאלות המחקר שעומדות במוקד הטקסט ובחינה ביקורתית של התשובות אותן מספק הטקסט לשאלות הללו. במקביל, נדון בהיבטים התיאורטיים והמבניים של כתיבה אקדמית במדעי החברה ונתנסה בתרגילי כתיבה וניתוח של טקסטים אקדמיים.

 

הקורס ומטרות הקורס:

  1. הסטודנט/ית יכיר את דרך החקירה המדעית וידע להבחין בינה לבין דרכים אחרות להרחבת הדעת.
  2. הסטודנט/ית ילמד להפוך נושאים בהם נפגש בעבודתו ובחיי היום יום לשאלות מחקר .
  3. הסטודנט/ית ילמד לאתר פרסומים אקדמיים רלוונטיים בנושאים שונים.
  4. הסטודנט/ית יפתח יכולת לעשות שימוש בידע הקיים. הוא יתייחס אליו כמשאב זמין לבירור שאלות וחיפש מענים.
  5. הסטודנט/ית יפתח יכולת להשתמש בכתיבה כאמצעי לברור וארגון מחשבותיו.

 

ראשי פרקים / יחידות הוראה בקורס

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

 

1

הצגת מטרות הקורס, מטלותיו ומבנהו.

המחקר המדעי על רקע מדעי החברה, תיאוריות ופרדיגמות. משתנים. שאלת מחקר, מטרת המחקר והשערת מחקר.

בייט-מרום, רות. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2001.

ביריינבוים, מ. (1993). מי מפחד מעבודת מחקר. מפעלים אוניברסיטאים להוצאה לאור בע"מ.

 

 

2

ההבדלים בין עבודה אקדמית לכתבה עיתונאית, ספרותית או פובליציסטית. סוגי מחקרים (עיוני, כמותי, איכותי, ניסויי וכו').

וילנאי, רחל (2006). עשרה צעדים בכתיבת עבודה מדעית. עתלית: בית אור וילנאי.

חיות, ע' (2012). מדריך למחקר ולכתיבה מדעית: מהלכה למעשה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה,.

 

3

שיטות חיפוש : איתור מקורות אקדמיים באמצעות המחשב (מערכת הספרייה, מפתח חיפה, מאמרים אלקטרוניים וכו').

סיווג מקורות הקריאה השונים (ספרים, מאמרים, עבודות מחקריות וכו') + תרגיל בזיהוים.


URLhttp://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.h-net.org%2F%7Eafrica%2Fcitation.html&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNHFbbhZUha6u7SYtQBnuYH5DN_RKg

קישור לא עובד

4

ביקור בספריה, בהדרכת ספרנית. ב-19.3 איתור מקורות אקדמיים בספריה וביקור בה, בהדרכת ספרנית + תרגיל איתור מקורות אקדמיים למקרה בוחן.

 

5

העבודה האקדמית: מבנה, תכנון ומטרה. שגיאות נפוצות. גניבה ספרותית. גופן, רווח ושוליים. הנחיות לכתיבה עבודה: בחירת הנושא, זיהוי המשתנים הרלבנטיים, מיקוד העבודה (לפי תקופה, נושא וכו').

שר, ע'. (2009). איך להימנע מפלגיאט (Plagiarism). אתיקה של ציטוט ושימוש בידע קודם (תרגום ועיבוד מאנגלית: דן בנור). על הגובה: כתב-עת לענייני הוראה בחינוך הגבוה, 8, 38-39.

 

6

הנחיות לכתיבת עבודה: שער העבודה ומרכיביו, המבוא (ובו שאלת המחקר, שיטת המחקר, השערת המחקר), הרקע ההיסטורי, אופן כתיבת תוכן העניינים, כותרות משנה.  

וולפה, ע' ועמית, ע' (2006). לכתוב עבודת מחקר, כלים וכללים. תל אביב: דיונון.

 

7

הנחיות לכתיבת עבודה: החלק התיאורטי, החלק המעשי. ההפרדה הנושאית ביניהם והזיקה המחקרית ביניהם.  

עין-טל ע. (2006). הנחיות לכתיבת עבודה עיונית. אוניברסיטת בר-אילן.

 

8

הנחיות לכתיבת עבודה: כתיבת פסקאות (גודלן, פיסוקן והרציפות ההגיונית/כרונולוגית ביניהן), מילות קישור, כתיבת מראי המקום ומטרתה, ציטוטים וכו'.

ערפלי, ב' (199). מדריך להגשת חיבור אקדמי. תל אביב: דיונון, אוניברסיטת תל אביב,

Citation Style Guides for Internet and Electronic Sources 
URLhttp://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.library.ualberta.ca%2Fguides%2Fcitation%2Findex.cfm&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNEhCCmiPtJjaJRI96iQ8a-vQMtd_g

University of Alberta

קישור לא עובד

9

הנחיות לכתיבת עבודה: סיכום ומסקנות, כתיבת ביבליוגרפיה והגהה.

10

תרגיל מסכם: כתיבת שלד של עבודה.

 

 

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: אין.

 

 חובות / דרישות / מטלות: בקורס קיימת חובת נוכחות בשיעורי ההדרכה שיתקיימו בספריה. לבסוף, הסטודנטים יגישו מספר תרגילים במהלך השנה ותרגיל מסכם כולל, לקראת סופה.

  חובת הסטודנטים ודרכי הערכה:

תרגיל 1: ניתוח מאמר  – 40%    

תרגיל 2: כתיבת סקירת ספרות על בסיס רשימה ביבליוגרפית:  60%

ציון עובר בקורס הינו 60.

 

דרכי התקשרות עם המרצה:

דרך המודל ולמייל  shirabazak@gmail.com

                      

ד. ביבליוגרפיה:

ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

אלפרט, ב', וכפיר ד' (2003). מחקר פעולה: ידע ויצירתו המשותפת בשדה דפים, 36, 10-37.

אפרתי, נ',  קאופמן, ח', ולידור, ר' (2001). המאמר המדעי. תל-אביב: מכון מופ"ת. (חינוך 378.242 אפר.מא תשס"א)

אפרתי, נ' ולידור, ר' (2006). העבודה הסמינריונית: כתיבה, הנחיה והערכה. תל-אביב: מכון מופ"ת. (חינוך, מדעי המידע 808.066378 אפר.עב תשס"ז)

בדיחי, ל' (2003). המדריך הידידותי לתוכנת המצגותPower Point .  תל אביב: אורט. (לא קיים בספריות בר-אילן)

בייט-מרום, ר' (2001). שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך, פסיכולוגיה  300.72 ביט.שי תשס"א וגם בטקסט מלא)

בירנבוים, מ' (1993). מי מפחד מעבודת מחקר?! : תכנון וכתיבה של הצעת מחקר ודו"ח מחקר במדעי ההתנהגות. תל אביב: מפעלים אוניברסיטאיים. (חינוך  378.242 ביר.מי תשנ"ג וגם בטקסט מלא)

וולפה, ע' ועמית, ע' (2006). לכתוב עבודת מחקר - כלים וכללים : מיומנויות לכתיבת עבודות עיוניות בבית הספר התיכון ובאוניברסיטה. תל אביב: דיונון. (חינוך אוסף פדגוגי, מדעי החברה 808.066 וול.לכ תשנ"ח וגם בטקסט מלא)

וילנאי, ר' (2006). עשרה צעדים בכתיבת עבודה מדעית. עתלית: בית אור וילנאי (מהדורה ג'). (מדעי החברה 808.066378 ויל.עש תשס"ו) (בספריה לחינוך מהדורה ב' 2004)

חיות, ע' (2012). מדריך למחקר ולכתיבה מדעית: מהלכה למעשה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. ( חינוך 808.066378 חיו.מד תשס"ד)

כהנמן, ד', ואחרים (2005). רציונליות, הוגנות, אושר : מבחר מאמרים. ירושלים: כתר. (פסיכולוגיה, מדעי החברה 1 128.33 כהנ.רצ תשס"ה)

לבנת, ז' (תשע"א). הרטוריקה של המאמר המדעי: הלשון וקהיליית השיח. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (מדעי החברה, פילוסופיה 808.4 לבנ.רט תשע"א וגם בטקסט מלא)

משולם צ' (2001). הבעה בכתב.  יהוד: מילי, המכון ללמידה יעילה בע"מ. ( חינוך אוסף פדגוגי E372.62 משל.הב תשס"א)

עין-טל, ע' (2006). הנחיות לכתיבת עבודה עיונית. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן. אוחזר מתוך אתר אוניברסיטת בר-אילן.

ערפלי, ב' (199). מדריך להגשת חיבור אקדמי. תל אביב: דיונון - אוניברסיטת תל אביב. (היסטוריה כללית, ספרות 808.066378 ערפ.מד תשנ"ט)

קניאל, ש' (1997). כתיבת עבודת מחקר בחינוך הגבוה. תל-אביב: דקל. (חינוך , מדעי החברה 378.242 קני.כת תשנ"ז וגם בטקסט מלא)

קניאל, ש' (2006). ספר האסטרטגיות ללמידה: ללמוד איך ללמוד. תל אביב: המרכז לטכנולוגיה חינוכית. (עמודים 105-120, 124-158). (חינוך 153.15 קני.ספ תשס"ו וגם בטקסט מלא)

שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תיאוריה ויישום. תל אביב: רמות. (חינוך 001.42 שקד.מל תשס"ג וגם בטקסט מלא)

שר, ע'. (2009). איך להימנע מפלגיאט (Plagiarism). אתיקה של ציטוט ושימוש בידע קודם. על הגובה: כתב-עת לענייני הוראה בחינוך הגבוה, 8, 38-39. 

 

Becker, H. S. (1986). Writing for Social Scientists: How to start and finish your thesis, book or article. Chicago: The University of Chicago Press. (Soc. Sci 808.0663 BEC w and Electronic Access)

Turabian, K. I. (2013). A Manual for Writers of Research Papers, Theses and – Dissertations (8th Edition). Chicago: The University of Chicago Press. (Soc. Sci. 808.02 TUR m8)

Dewey, Russell AAPA Style Resources. URLhttp://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.psychwww.com%2Fresource%2Fapacrib.htm&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNHO2vaSDLU-LUbtKuMF0oOb1bGPEw (קישור לא תקין)

Harnack, A., & Kleppinger, G. (1996).
Beyond the MLA Handbook: Documenting Electronic Sources on the Internet. Retrieved from University of Oregon site. https://www.oregon.gov/ODOT/Programs/ResearchDocuments/Documenting-Internet-Sources.pdf

Page, Melvin E
Using APA Format 
URLhttp://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fowl.english.purdue.edu%2Fhandouts%2Fresearch%2Fr_apa.html&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNGp5uy-ueQaIgr0N6KS_FHVqjQEhg (קישור לא תקין)

University of Alberta
Citation Style Guides for Internet and Electronic Sources 
URLhttp://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.library.ualberta.ca%2Fguides%2Fcitation%2Findex.cfm&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNEhCCmiPtJjaJRI96iQ8a-vQMtd_g   (קישור לא תקין)

 Badley, G. (2009). Academic writing: Contested knowledge in the making? Quality Assurance in Education, 17(2), 117-104.

Keeves, J.P, & Lakomski, G. (1999). Issues in educational research. Amsterdam: Pergamon. (לא קיים בספריות בר אילן)

Thiede, K. W., Griffin, T. D., Wiley, J., & Redford, J. (2009). Metacognitive monitoring during and after reading. In D. J., Hacker, J., Dunlosky, & A. C., Graesser (Eds.), Handbook of metacognition in education (pp. 85-106). New York: Routledge. (Education 370.152 HAN 2009)

 

Course Name:

Bibliographic Instruction And Academic writing