ד"ר איזמן אסתר 77-433-01 פיתוח כושר השתנות קוגניטיבי- מתיאוריה למעשה   

 

 פיתוח כושר השתנות קוגניטיבי- מתיאוריה למעשה   

77-433-01

ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך

 

סוג הקורס: סדנה

שנת לימודים: תשפ"ב                   סמסטר:  ב'                           היקף שעות: 1 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט:  http://hl2.biu.ac.il                  

 

א. מטרות הקורס:

 

מטרות העל:

  1. הסטודנט יפתח את היכולת לבנות או להתאים תכנית התערבות ופעילויות לימודיות לצורך שיפור פונקציות קוגניטיביות לקויות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
  2. הסטודנט ידע לשלב בעבודתו את עקרונות ההתנסות בלמידה מתווכת, לצורך פיתוח כושר ההשתנות הקוגניטיבי של התלמיד בעל הצרכים המיוחדים.

 

מטרות כלליות:

  1. הסטודנט יחשף לכלים להערכת פונקציות קוגניטיביות פגומות בשלבי הקלט, העיבוד והפלט.
  2. הסטודנט ינתח את המטלות שבכלי ההערכה ויזהה את הפונקציות הקוגניטיביות הנדרשות לשם ביצוען המיטבי.
  3. הסטודנט יצפה באינטראקציה תווכית וינתח אותה על פי עקרונות ההתנסות בלמידה מתווכת.
  4. הסטודנט יתנסה בניתוח פעילויות על פי עקרונות ההתנסות בלמידה מתווכת.
  5. הסטודנט ינתח פעילות לימודית על פי רכיבי המפה הקוגניטיבית.
  6. הסטודנט יחשף למגוון תכניות שונות לפיתוח כושר ההשתנות הקוגניטיבי ויתנסה בהם.
  7. הסטודנט יכיר מגוון כלים של העשרה אינסטרומנטאלית ויתנסה בהם.
  8. הסטודנט ינתח את כלי ההעשרה האינסטרומנטלית תוך התייחסות לפונקציות הקוגניטיביות הנדרשות ולרכיבי המפה הקוגניטיבית.
  9. הסטודנט יבנה פעילות חדשה שמטרתה לטפל בפונקציות קוגניטיביות פגומות וישלב בפעילות זו את עקרונות ההתנסות בלמידה מתווכת.

 

ב. תוכן הקורס:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1-3

התנסות בכלים באבחון דינמי להערכת פונקציות קוגניטיביות לקויות

קניאל, ש' (2018)

4

הכרות עם ה- OMI לניתוח תצפית באינטראקציה תווכית והתנסות בו

קליין פ' ש' (2008)

Tzuriel, D. (2011)

 

5

ניתוח פעילויות על פי רכיבי המפה הקוגניטיבי

 

6

Bright Start: ממחקר לעשיה- חשיפה  והתנסות

Tzuriel, D., Haywood, H.C., & Mandel, R. (2005)

Tzuriel, D., Isman, E., Klung, T. & Haywood, H.C. (2017)

7

PMYC ותווך עמיתים- חשיפה והתנסות

Tzuriel, D. & Shamir, A. (2007)

8-12

הכרות עם מגוון כלים להעשרה אינסטרומנטלית וניתוחם על פי רכיבי המפה הקוגניטיבית ורשימת הפונקציות הקוגניטיביות

גולדנברג, ר', דביסהיים, ח', צוריאל, ד' וכהן, ש' (2018)

כהן, ש', דביסהיים, ח' וצוריאל, ד' (2020)

Tzuriel, D. Cohen, S., Feuerstein, R., Devisheim, H., Zaguri-Vittenberg, S., Goldenberg, R., Yosef, L. & Cagan, A. (2021)

 

13-14

בניית פעילויות חדשות לצורך טיפול בפונקציות קוגניטיביות לקויות והצגתם בכתה

 

 

ג. חובות הקורס:

 

    דרישות קדם/או במקביל:

    קורס 77-430: תורת ההוראה בחינוך המיוחד

 

 חובות / דרישות / מטלות:

נוכחות והשתתפות פעילה

הגשת מטלה מסכמת

קורס זה הוא בעל אופי סדנאי ולא ניתן ללמוד את החומר ללא השתתפות פעילה בכל המפגשים. על כן, בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שני מפגשים ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.

לידיעתכם, באם יווצר מצב שבו שיעורים יתקיימו בזום הנוכחות נבדקת באופן אוטומטי על ידי המערכת. על מנת לוודא שהנוכחות וההשתתפות שלך נקלטים במערכת יש להקפיד על:

1) הזדהות בשם פרטי ושם משפחה

2) הקפדה על מצלמה פתוחה

3) השתתפות פעילה במטלות שבזום ומחוצה לה.

 

 

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

נוכחות והשתתפות פעילה- 20%

הגשת מטלה מסכמת- 80%

 

ד. ביבליוגרפיה:

קריאת חובה:

איזמן, א', וצוריאל, ד' (2016). אסטרטגיות התיווך בלמידה מתוּוכת ורמת הדתיות של נשים יהודיות בראייה בין־דורית. מגמות, נ' (3), 81-107.

גולדנברג, ר', דביסהיים, ח', צוריאל, ד' וכהן, ש' (2018). תכנית התערבות פוירשטיין בחינוך ההתיישבותי- ממצאים ומסקנות. ירושלים: מכון פוירשטיין. אוחזר מתוך אתר מכון פוירשטיין.  

כהן, ש', דביסהיים, ח' וצוריאל, ד' (2020). שילוב סטודנטים מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית באוניברסיטאות- ממצאים ומסקנות. ירושלים: מכון פוירשטיין. אוחזר מתוך אתר מכון פוירשטיין.

קליין, פ"ש (2008). איכות התהליך החינוכי: אינטראקציה בין ילדים למבוגרים. בתוך פ"ש, קליין וי"ב, יבלון (עורכים) ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 91-113). ירושלים: היוזמה למחקר יישומי בחינוך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (חינוך 372.21 ממח.לע תשס"ח וגם בטקסט מלא)

קניאל, ש' (2018) קריאה להוספת אבחון יכולת הלמידה לארגז הכלים של הפסיכולוג החינוכי. פסיכואקטואליה, 73, 29-41.

Kozulin, A., Lebeer, J., Madella-Noja, A., Gonzalez, F., Jeffrey, I., Rosenthal, N. & Koslowsky, M. (2010). Cognitive modifiability of children with developmental disabilities: A multicenter study using Feuerstein's Instrumental Enrichment - Basic program. Research in Developmental Disabilities, 31(2)‪, 551–559.‪ https://doi.‪org/10.‪1016/j.‪ridd.‪2009.‪12.‪001.

Tzuriel, D., Isman, E., Klung, T. & Haywood, H.C. (2017). Effects of teaching classification on classification, verbal conceptualization and analogical reasoning in children with developmental language delays. Journal of Cognitive Education and Psychology, 16(1), 107-124.

Tzuriel, D. (2013). Mediated learning and cognitive modifiability. Journal of Cognitive Education and Psychology. 12(1), 59-80.

Tzuriel D. (2012) Mediated Learning Experience (MLE) and Cognitive Modifiability. In: Seel N.M. (ed.) Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 2154-2157). Boston, MA.: Springer.  https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6_410

Tzuriel, D. Cohen, S., Feuerstein, R., Devisheim, H., Zaguri-Vittenberg, S., Goldenberg, R., Yosef, L. & Cagan, A. (2021). Evaluation of the Feuerstein Instrumental Enrichment (FIE) program among Israeli-Arab students.  International Journal of School & Educational Psychology, https://doi.org/10.1080/21683603.2021.1951409 

Tzuriel, D. & Shamir, A. (2007). The effects of peer mediation with young children (PMYC) on children’s cognitive modifiability. British Journal of Educational Psychology, 77, 143-165.

 

קריאת רשות:

 

צוריאל, ד' (1998). השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל אביב: ספריית פועלים. (עמ' 25-38.)

Kaufman, R. & Burden, R. (2004). Peer tutoring between young adults with several complex learning difficulties: The effects of mediation training with Feuerstein’s Instrumental Enrichment program. European Journal of Psychology and Education, 19 (1), 107-117.

Santiago, M.G. & Elias, V.C. (2004) Improvement of cognitive functions in children with Down syndrome through the Bright Start programme. Journal of Cognitive Education and Psychology, 4 (1), 65-86

Tzuriel, D. & Shamir, A. (2010). Mediation strategies and cognitive modifiability in young children as a function of peer mediation with young children (PMYC) program and training in analogies versus math tasks. Journal of Cognitive Psychology and Education, 9(1), 48-72. 

 

ה. שם הקורס באנגלית:

Developing Structural Cognitive Modifiability- From Theory to Practice