ד"ר איזמן אסתר 79-8013-01 כלים בסיסיים בחינוך המיוחד

 

            כלים בסיסיים בחינוך המיוחד: 79-8013

ד"ר אסתר איזמן

 

סוג הקורס: הרצאה מלווה בתרגול

שנת לימודים:    תשפ"ב                סמסטר:    א'                      היקף שעות:  1 ש"ש

 

א. מטרות הקורס:

  1. הסטודנטים יכירו דרכי עבודה וכלים בסיסיים למסגרות שכיחות בחינוך המיוחד.
  2. הסטודנטים יכירו את סוגי התכניות החינוכיות בחינוך המיוחד ויתנסו בבניית דוגמה
  3. הסטודנט יפתח יכולת ליישם את הידע התיאורטי שנצבר, במצבי למידה מגוונים.
  4. הסטודנטים ילבנו יחד קונפליקטים והתלבטויות בזיקה להתנסות המעשית.

 

ב. תוכן הקורס:

קורס זה מלווה את הסטודנטים בהתנסותם המעשית בשנה ב', ויעסוק בהקניית ידע נדרש ובדיון בהתלבטויות העולות מן השדה.

בחינוך המיוחד המורה פועל בדרכי עבודה מגוונות בכדי לענות על צרכי התלמיד, ומשתמש בכלים ואמצעים בהתאם לסוג החריגות. בשל רוחב היריעה, בקורס זה נתמקד בנושאים המשותפים למרבית המסגרות בחינוך המיוחד.

הנושאים יתמקד בתכנון העבודה בחינוך המיוחד, מתהליך האבחון ועד להתאמת תכניות עבודה, תוך התייחסות לניהול כתה ולבניית תוכניות המיוחדות- תל"א, תח"י, תל"כ ותל"גן, בשילוב מספר אסטרטגיות לטיפול בבעיות משמעת ולשיפור ההוראה לקראת הפנמה ולזכרון.

   

מהלך השיעורים:

הרצאות בליווי מצגות וסרטונים, הדגמות, תרגולים מעשים, דיונים קבוצתיים ולמידת עמיתים.

 

  תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1-2

לקראת בניית פרופיל תפקודי- סוגי אבחונים שכיחים בחינוך המיוחד ואיסוף נתונים מתוכם

 

3

סדנא בפתרון קונפליקטים- בליווי המד"פיות

 

4-5

מאבחון להתערבות- התנסות קבוצתית בניתוח אבחון דידקטי

Gershwin Mueller, T. & Moriarity, V. (2019)

6-7

תכניות בחינוך המיוחד- תח"י, תל"א והקשר בינן לבין התכנית הכתתית והגנית

הבל, א' (2017)

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc/nh7k1_2_1.htm

8

שילוב הסטנדרטים בחינוך המיוחד בבניית תח"י, תל"א- התנסות ותרגול קבוצתי

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/tochniyot_limudim/chinuch_leshoni/chinuchleshoni/prisa.htm

9-10

שילוב אסטרטגיות לניהול כתה, פתרון קונפליקטים וטיפול בבעיות משמעת בתכניות הכתתיות/גניות והאישיות

אייבזו, ש, אלדר, א' (2016).

ריף, ס.פ. (2009).

11-12

מלמידה להפנמה ולזכרון- אסטרטגיות לתכנון מידע ולארגונו לצורך הוראה יעילה ומשמעותית

 

13-14

סדנא בנושא הקשבה מתמדת לכתה ולתלמיד

 

 

 

ג. חובות הקורס:

דרישות קדם

77-400: מבוא לילד המיוחד

77-408: דידקטיקה כללית

77-409: דידקטיקה בכתה ההטרוגנית

77-414: עבודה מעשית שלב א'

77-453: עבודה מעשית שלב ב' (צמוד)

דרישות:

נוכחות והשתתפות ופעילה בשיעורים

הגשת מספר תרגילים לאורך הסמסטר

מרכיבי הציון הסופי:

הגשת תרגילים לאורך הסמסטר

בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.

לידיעתכם, במצב שבו השיעורים יתקיימו בזום הנוכחות תבדק באופן אוטומטי על ידי המערכת. על מנת לוודא שהנוכחות וההשתתפות שלך נקלטים במערכת יש להקפיד על:

1) הזדהות בשם פרטי ושם משפחה

2) הקפדה על מצלמה פתוחה

3) השתתפות פעילה במטלות שבזום ומחוצה לה.

 

ד. ביבליוגרפיה:

אייבזו, ש, ואלדר, א' (2016). הבנת התנהגות מאתגרת: הערכה תפקודית התנהגותית. עיונים בחינוך, 13\14, 422-444.

הבל, א' (2017). "שלא ניוותר כאיים בודדים" – קולם של הורים בפיתוח ובהטמעה של תכנית לימודים אישית (תל"א) לתלמידים עם לקויות מורכבות.  בתוך ש', רייטר, ע', קופפרברג וי', גילת (עורכים). סוגיות עכשוויות בשילוב של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים בישראל- אסופת מחקרים (עמ' 39-59) . תל אביב: מכון מופ"ת.  (חינוך E371.9046 סוג.עכ תשע"ז וגם בטקסט מלא)

חגי, עי וחגי י' (2014).  יש לי ילד אחר : על הורות לילדים לקויי למידה, קשב וריכוז, מינקות ועד בגרות. בן שמן:  מודן. (פסיכולוגיה, חינוך 371.9 חגי.יש תשע"ד)

חגי ע' (2005). ילד שלי מיוחד: על ילדים עם קשיים תחושתיים, מוטוריים, שפתיים, תקשורתיים והתנהגותיים. בן שמן: מודן.  

חוזר מנכ"ל בנושא תוכנית השילוב ותל"א:

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc/nh7k1_2_1.htm

טלמור, מ' (2013). הוראה מתקנת הלכה למעשה (מהדורה מעודכנת). תל אביב: מכללת תלפיות. (חינוך E372.43 טלמ.הו תשע"ד)

לסרי, ד' (2012). רצף של הצלחות. מאוחזר מתוך אתר האקדמיה הדיאלוגית.

ריף, ס"פ (2009). כיצד ללמד ילדים עם ADD/ADHD – הפרעות קשב והתנהגות: שיטות, אסטרטגיות והתערבויות מעשיות. קריית ביאליק: אח. (חינוך 618.928589 ריף.כי תשס"ט)

שני, ד', ונבו, ב' . (2007).  סוגיות מרכזיות באבחון פסיכולוגי של לקויי למיד.  אוחזר מתוך אתר פסיכולוגיה עברית.

שרון, י' וזאנטרקן, ש' (2018) הפרוטוקול הגמיש : ויסות רגשי בקרב ילדים והוריהם באמצעות טיפול ממוקד משמעות בשילוב כלים אמנותיים : מבוסס על עקרונות הגישה הקוגניטיבית- התנהגותית (מהדורה שלישית) . רמת השרון: המרכז לוויסות הרגשי. (פסיכולוגיה דלפק ספרנים 618.928914 שרו.פר תשע"ח)

Gershwin Mueller, T., Massafra, A., Robinson, J. & Peterson, L. (2018). Simulated individualized education program meetings: Valuable pedagogy within a preservice special educator program. Teacher Education and Special Education, 42(3), 209–226. https://doi.org/10.1177/0888406418788920

Gershwin Mueller, T. & Moriarity, V. (2019). An investigation of facilitated individualized education program meeting practice: promising procedures that foster family–professional collaboration. Teacher Education and Special Education, 42(1), 67-81.

 

 

ה. שם הקורס באנגלית:

Basic Didactic Tools in Special Education