ד"ר אלי שכטר 77-752-01 התפתחות נורמלית ואבנורמלית
התפתחות נורמלית ואבנורמלית 77752-01
Normal and Abnormal Development II
מרצה: ד"ר אלי שכטר
תאור הקורס:
**** הערה. עדכון זה נעשה לפני סמסטר א'. יתבצע עדכון נוסף לקראת תחילת הסמסטר. הסילבוס נועד לתת מתווה כללי של התוכניות לקורס בשעת פרסומו. לא יתבצעו שינויים מהותיים אלא עדכונים קלים *** מטרת הקורס מטרת הקורס היא להכיר מושגי יסוד בפסיכולוגיה אבנורמלית, תוך התמקדות בסוגיות הרלבנטיות לבית הספר. אנו נכיר ונדון בנקודות מבט שונות להסתכלות על נורמליות ואבנורמליות והממשק ביניהן- מתוך פרספקטיבה קלינית, פנמנולוגית, חינוכית, התפתחותית ואטיולוגית. כמובן שבמהלך סמסטר לא נוכל לכסות את התחום מכל היבטיו באופן מעמיק, אך חשוב לי כן לתת הסתכלות רחבה, ולהכיר מגוון נקודות מבט. במיוחד אני רוצה שלצד אוריינות בסיסית לגבי מושגי המפתח בתחום, תלמידים יוכלו להרגיש את המורכבות של התחום.
לי כמרצה יש 3 מטרות מרכזיות:
תוכן הקורס: בקורס נכיר מכלול של תופעות קליניות מתחום הפסיכופתלוגיה שרלבנטיות במיוחד לגילאי בית הספר, (ובמיוחד אלה אשר לא מוקדש להם קורס ייחודי במגמה לייעוץ). נכיר מספר פרספקטיבות כלליות קלאסיות אשר מתמודדות עם מתן הסברים תאורטיים למקור התופעות. נכיר במבט-על מקצת מהפרעות ההתנהגות, הפרעות מצב הרוח (אפקט), הפרעות החרדה, הפרעות האישיות וההפרעות הנוירו-התפתחותיות. בכל הפרעה נכיר את הסימנים הדיאגנוסטיים, נציג מבט פנמנולוגי, ונדון בתאוריה אטיולוגית אחת או שתיים על מנת להדגים. כמו כן, נקיים דיון על האפשרות והמשמעות של עבודה חינוכית-ייעוצית עם ילדים ובני נוער שתופעות אלו ודומות להן עשויות להיות רלבנטיות בחייהם. מהלך השיעורים: השעורים יועברו באמצעות הרצאות פרונטליות, אך הנוכחות וההשתתפות הפעילה של הסטודנטים נדרשת.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: קחו בחשבון שמדובר במתווה כללי – וייתכנו שינויים.
רשימת תכנים ולוח זמנים – שנת הלימודים תשפ"א*
* ייתכנו שינויים בסדר ותוכן המפגשים בהתאם להתקדמות במהלך הסמסטר. ** בטבלה מוזכרים פריטים עליהם ההרצאות מסתמכות (בין השאר) ושמהם יובאו קטעים לכיתה – על הפריטים שעליכם לקרוא במלואם, תבוא הודעה.
|
דרישות קדם:
הקורס פתוח לתלמידי מגמת ייעוץ חינוכי. בנוסף, ובהתאם למגבלות מקום, הקורס פתוח למי שהינו בעל תואר ראשון בייעוץ או פסיכולוגיה, או לפחות קורס קודם בתאוריות אישיות או התפתחותית. |
חובות / דרישות / מטלות**:
הסטודנטים מצופים לנוכחות וההשתתפות פעילה במהלך ההרצאות. הציון הסופי בקורס יקבע על ידי בחינה מסכמת.
|
מרכיבי הציון הסופי:
|
ביבליוגרפיה:
פרקים נבחרים מתוך הולי, ג"מ, בוצ'ר, ג', נוק, ק"מ, ומינקה, ס'(2020). פסיכופתולוגיה (מהדורה 17). רעננה: למדא – האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך 616.89 הול.פס תש"ף) (נא לבדוק במודל) ויניקוט, ד"ו. (2009). עיוות האני במונחים של עצמי אמיתי ועצמי כוזב, בלוויית מבוא מאת ע' ברמן. בתוך ע. ברמן (עורך), עצמי אמיתי, עצמי כוזב (199-213). תל אביב: עם עובד. לאינג, ר' (1977). האני החצוי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (חינוך 616.8982 לאי.אנ תשל"ח וגם בטקסט מלא) American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association. (Education , Psychology 616.89 DIA 2013 Bhardwaj, A., & Goodyer, I. M. (2009). Depression and allied illness in children and adolescents: Basic facts. Psychoanalytic Psychotherapy, 23(3), 176-184. Blatt, S.J. ( 2017). Depression. In: P. Luyten, Mayes, L.C., Fonagy, P., Target, M., & Blatt, S.J. (eds). Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology (pp.131-151). New York: Guilford Press. (לא קיים בספריות בר אילן) Brent, D. A., McMakin, D. L., Kennard, B. D., Goldstein, T. R., Mayes, T. L., & Douaihy, A. B. (2013). Protecting adolescents from self-harm: A critical review of intervention studies. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 52(12), 1260-1271. Brosnan, S. F., Tone, E. B., & William, L. (2018). The evolution of social anxiety. In T. K. Shackelford & V. Zeigler-Hill (Eds.), The evolution of psychopathology, (pp. 93-116). Cham, Switzerland: Springer International Publishing. Busch, F.N., Milrod, B.L., & Singer, M.B. (2015). Generalized anxiety disorder and other anxiety disorders. In: P. Luyten, Mayes, L.C., Fonagy, P., Target, M., & Blatt, S.J. (eds). Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology (pp.152–164). New York: Guilford Press. (לא קיים בספריות בר אילן) Copeland, W. E., Angold, A., Costello, E. J., & Egger, H. (2013). Prevalence, comorbidity, and correlates of DSM-5 proposed disruptive mood dysregulation disorder. American Journal of Psychiatry, 170(2), 173-179. Craighead, W. E., Miklowitz, D. J., & Craighead, L. W. (2013). Psychopathology: History, diagnosis, and empirical foundations. John Wiley & Sons. (לא קיים בספריות בר אילן) De Fruyt, F., & De Clercq, B. (2014). Antecedents of personality disorder in childhood and adolescence: Toward an integrative developmental model. Annual Review of Clinical Psychology, 10, 449-76. Frances, A. (2013). Saving normal: An insider's revolt against out-of-control psychiatric diagnosis, DSM-5, Big Pharma, and the medicalization of ordinary life. William Morrow & Co. (לא קיים בספריות בר אילן) Frick, P.J. & Thornton, L.C. (2017). A brief history of the diagnostic classification of childhood externalizing disorders. In: Centifanti L.C. & Williams, D. M. (eds.), The Wiley Handbook of Developmental Psychopathology (pp. 475-495). Wiley-Blackwell. (לא קיים בספריות בר אילן) Hasking, P. A., Heath, N. L., Kaess, M., Lewis, S. P., Plener, P. L., Walsh, B. W., ... & Wilson, M. S. (2016). Position paper for guiding response to non-suicidal self-injury in schools. School Psychology International, 37(6), 644-663. Huppert, J. D., & Sanderson, W. C. (2010). Psychotherapy for generalized anxiety disorder. In D. J. Stein, E. Hollander, & B. Rothbaum (Eds.), Textbook of anxiety disorders (pp. 219–238). Arlington, VA: American Psychiatric Press. (לא קיים בספריות בר אילן) Kernberg, O. (2005). Identity diffusion in severe personality disorders. In: S. Strack [ed]. Handbook of Personology and Psychopathology [pp.39-49] .Hoboken, New Jersey: Wiley. (eBook) Lilienfeld, S. O., & Latzman, R. D. (2018). Personality disorders: Current scientific status and ongoing controversies. In J. N. Butcher & J. M. Hooley (Eds.). APA handbook of psychopathology: Psychopathology: Understanding, assessing, and treating adult mental disorders, Vol. 1 (pp. 557-606). Arlington, VA.: American Psychological Association. (eBook) Lilienfeld, S. O., Smith, S. F., Watts, A. L. (2016). Issues in diagnosis: Conceptual issues and controversies. In W. E., Craighead, D. J., Miklowitz, & L. W., Craighead (Eds.), Psychopathology: History, diagnosis, and conceptual foundations (3rd ed., pp. 1–26). New York, NY: Wiley. (לא קיים בספריות בר אילן) Loeber, R., Burke, J., & Pardini, D. A. (2009). Perspectives on oppositional defiant disorder, conduct disorder, and psychopathic features. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1\2), 133-142. Luyten, P., Mayes, L. C., Fonagy, P., Blatt, S. J., & Target, M. (Eds.). (2017). Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology. Guilford Publications. (לא קיים בספריות בר אילן) Maddux, J. E., Gosselin, J. T., & Winstead, B. A. (2005). Conceptions of Psychopathology: A Social Constructionist Perspective. In J. E. Maddux & B. A. Winstead (Eds.), Psychopathology: Foundations for a contemporary understanding (p. 3–18). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. (לא קיים בספריות בר אילן) National Collaborating Centre for Mental Health (2009). Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management of ADHD in children, young people and adults. Leicester: British Psychological Society (UK). Nevid, J.S, Rathus, S.A, & Greene, B. (2018). Abnormal psychology. Upper Saddle River, N.J. :Prentice Hall.(בספריה רק מהדורת 2000) Stanghellini, G., & Aragona, M. (2016). Phenomenological psychopathology: Toward a person-centered hermeneutic approach in the clinical encounter. In G. Stanghellini & M. Aragona (eds.). An experiential approach to psychopathology (pp. 1–43). Cham: Springer International Publishing. (לא קיים בספריות בר אילן) Wakefield, J. C. (2007). The concept of mental disorder: Diagnostic implications of the harmful dysfunction analysis. World Psychiatry, 6(3), 149-156.
|
|