ד"ר אלי שכטר 77-752-01 התפתחות נורמלית ואבנורמלית

התפתחות נורמלית ואבנורמלית 77752-01
Normal and Abnormal Development II
מרצה: ד"ר אלי שכטר

תאור הקורס:

**** הערה. עדכון זה נעשה לפני סמסטר א'. יתבצע עדכון נוסף לקראת תחילת הסמסטר. הסילבוס נועד לתת מתווה כללי של התוכניות לקורס בשעת פרסומו. לא יתבצעו שינויים מהותיים אלא עדכונים קלים   ***

מטרת הקורס

מטרת הקורס היא להכיר מושגי יסוד בפסיכולוגיה אבנורמלית, תוך התמקדות בסוגיות הרלבנטיות לבית הספר. אנו נכיר ונדון בנקודות מבט שונות להסתכלות על נורמליות ואבנורמליות והממשק ביניהן- מתוך פרספקטיבה קלינית, פנמנולוגית, חינוכית, התפתחותית ואטיולוגית. כמובן שבמהלך סמסטר לא נוכל לכסות את התחום מכל היבטיו באופן מעמיק, אך חשוב לי כן לתת הסתכלות רחבה, ולהכיר מגוון נקודות מבט. במיוחד אני רוצה שלצד אוריינות בסיסית לגבי מושגי המפתח בתחום, תלמידים יוכלו להרגיש את המורכבות של התחום.

 

לי כמרצה יש 3 מטרות מרכזיות:

  1. מטרה אוריינית: הכרת מושגי יסוד מקצועיים מתחום הפסיכופתולוגיה.
  2. מטרה תפיסתית: הרחבת הפרספקטיבה מעבר למבט השגרתי של התחום שבד"כ מתואר מנקודת מבטו של הגורם המאבחן. אנו בנוסף נכליל את החוויה ונקודות המבט של "התלמיד" ושל גורמים בסביבתו. בנוסף, נבחן גישות הרואות אפשרות להרחיב את התפיסה בדבר החיים ה'נורמליים' כמאפשרים אינטגרציה של תופעות לכאורה 'אבנורמליות' במהלך ההתפתחות.
  3. מטרה ביקורתית: נדון ונחדד את המשמעויות, המורכבויות, הקשיים, היתרונות, הסכנות וההזדמנויות הטמונות בשימוש במערכות מושגים מתחום הפסיכיאטריה לחיים בכלל, ובבית הספר בפרט.

תוכן הקורס:

בקורס נכיר מכלול של תופעות קליניות מתחום הפסיכופתלוגיה שרלבנטיות במיוחד לגילאי בית הספר, (ובמיוחד אלה אשר לא מוקדש להם קורס ייחודי במגמה לייעוץ). נכיר מספר פרספקטיבות כלליות קלאסיות אשר מתמודדות עם מתן הסברים תאורטיים למקור התופעות. נכיר במבט-על מקצת מהפרעות ההתנהגות, הפרעות מצב הרוח (אפקט), הפרעות החרדה, הפרעות האישיות וההפרעות הנוירו-התפתחותיות.  בכל הפרעה נכיר את הסימנים הדיאגנוסטיים, נציג מבט פנמנולוגי, ונדון בתאוריה אטיולוגית אחת או שתיים על מנת להדגים.  כמו כן, נקיים דיון על האפשרות והמשמעות של עבודה חינוכית-ייעוצית עם ילדים ובני נוער שתופעות אלו ודומות להן עשויות להיות רלבנטיות בחייהם.

מהלך השיעורים:

השעורים יועברו באמצעות הרצאות פרונטליות, אך הנוכחות וההשתתפות הפעילה של הסטודנטים נדרשת.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

קחו בחשבון שמדובר במתווה כללי – וייתכנו שינויים.

 

רשימת תכנים ולוח זמנים – שנת הלימודים תשפ"א*

 

מס' השיעור

נושא השיעור

פריטים ביבליוגרפים רלבנטיים**

1

על הגבול שבין נורמליות ואבנורמליות- הקדמה חווייתית. הכרת הגישה הפנמנולוגית.

לאינג, 1977

Stanghellini & Aragona, 2016

2

על הגבול שבין נורמליות ואבנורמליות- מבוא תאורטי. הגדרות ומחלוקות.

המודל הרפואי. מודל קטגוריאלי לעומת מודל הממדים הרציפים.

הגישה הקלינית. הכרת מבנה ה DSM. (מושגים כגון: Nomenclature, Signs, Symptoms, Syndromes, Disorders, Comorbidity, Differential Diagnosis, Externalizing/Internalizing, Prognosis, ועוד)

Frances, 2013

Wakefield, 2007

DSM5 (pp.12-13; 19-24 ) (מבוא)

Lilienfeld, Smith & Watts (2013)

 

3-4

במעוף הציפור: מטא-תאוריות אטיולוגיות.

גישות ביולוגיות, פסיכואנליטיות, בהביוריסטיות, סביבתיות, אבולציוניות, קיומיות.

דיון במקום הידע על פסיכופתלוגיה בעבודת בית הספר. סיכום הראציונל להמשך הקורס.

Nevid, Rathus, & Greene (2018) – פרק 2

5-6

הפרעות התנהגות

ODD, Conduct Disorder, DMDD

DSM5 (pp. 461-475)

DSM5 (pp. 461-475)

DSM5 (pp. 659-662 – antisocial PD)

Loeber, Burke & Pardini, 2009

 

7-8

הפרעות אפקט

Major Depressive Disorder + Bipolar Disorder+

NSSI

DSM5 (pp. 160-167)

Bhardwaj & Goodyer, 2009

DSM5 (pp. 123-131)

Brent et al., 2013

Blatt, 2017

9-10

הפרעות חרדה

Anxiety Disorders + OCD פוסט טראומה SAD,

DSM5 (pp. 190-229)

DSM5 (pp. 237-241)

Brosnan, Tone & Williams, 2018

Huppert & Sanderson, 2010

11-12

הפרעות אישיות

סקירה כללית על הפרעות אישיות וסימניה המקדימים

Dsm5 (645-684)

De Fruyt & De Clercq, 2014

Lilienfeld & Latzman, 2018

ויניקוט,  1960/2009

Kernberg, 2005

13

הפרעות נוירו-התפתחותיות

Autism Spectrum Disorder

DSM5 (pp. 50-58)

14

סיכום ודיון

 

 

* ייתכנו שינויים בסדר ותוכן המפגשים בהתאם להתקדמות במהלך הסמסטר.

** בטבלה מוזכרים פריטים עליהם ההרצאות מסתמכות (בין השאר) ושמהם יובאו קטעים לכיתה – על הפריטים שעליכם לקרוא במלואם, תבוא הודעה.

 

 

 

דרישות קדם:

הקורס פתוח לתלמידי מגמת ייעוץ חינוכי. בנוסף, ובהתאם למגבלות מקום, הקורס פתוח למי שהינו בעל תואר ראשון בייעוץ או פסיכולוגיה, או לפחות קורס קודם בתאוריות אישיות או התפתחותית.

חובות / דרישות / מטלות**:

הסטודנטים מצופים לנוכחות וההשתתפות פעילה במהלך ההרצאות. הציון הסופי בקורס יקבע על ידי בחינה מסכמת.

 

מרכיבי הציון הסופי:

  1. מבחן מסכם: 100%

 

 

ביבליוגרפיה:

פרקים נבחרים מתוך הולי, ג"מ, בוצ'ר, ג', נוק, ק"מ, ומינקה, ס'(2020). פסיכופתולוגיה (מהדורה 17). רעננה: למדא – האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך 616.89 הול.פס תש"ף) (נא לבדוק במודל)

ויניקוט, ד"ו. (2009). עיוות האני במונחים של עצמי אמיתי ועצמי כוזב, בלוויית מבוא מאת ע' ברמן. בתוך ע. ברמן (עורך), עצמי אמיתי, עצמי כוזב (199-213). תל אביב: עם עובד.

 לאינג, ר' (1977). האני החצוי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (חינוך 616.8982 לאי.אנ תשל"ח וגם בטקסט מלא)

 American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association. (Education , Psychology 616.89 DIA 2013

Bhardwaj, A., & Goodyer, I. M. (2009). Depression and allied illness in children and adolescents: Basic factsPsychoanalytic Psychotherapy23(3), 176-184.

Blatt, S.J. ( 2017). Depression. In: P. Luyten, Mayes, L.C., Fonagy, P., Target, M., & Blatt, S.J. (eds). Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology (pp.131-151). New York: Guilford Press. (לא קיים בספריות בר אילן)

Brent, D. A., McMakin, D. L., Kennard, B. D., Goldstein, T. R., Mayes, T. L., & Douaihy, A. B. (2013). Protecting adolescents from self-harm: A critical review of intervention studiesJournal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry52(12), 1260-1271.

Brosnan, S. F., Tone, E. B., & William, L. (2018). The evolution of social anxiety. In T. K. Shackelford & V. Zeigler-Hill (Eds.), The evolution of psychopathology, (pp. 93-116). Cham, Switzerland: Springer International Publishing.

Busch, F.N., Milrod, B.L., & Singer, M.B. (2015). Generalized anxiety disorder and other anxiety disorders. In: P. Luyten, Mayes, L.C., Fonagy, P., Target, M., & Blatt, S.J. (eds). Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology (pp.152–164). New York: Guilford Press. (לא קיים בספריות בר אילן)

Copeland, W. E., Angold, A., Costello, E. J., & Egger, H. (2013). Prevalence, comorbidity, and correlates of DSM-5 proposed disruptive mood dysregulation disorderAmerican Journal of Psychiatry170(2), 173-179.

Craighead, W. E., Miklowitz, D. J., & Craighead, L. W. (2013). Psychopathology: History, diagnosis, and empirical foundations. John Wiley & Sons. (לא קיים בספריות בר אילן)

De Fruyt, F., & De Clercq, B. (2014). Antecedents of personality disorder in childhood and adolescence: Toward an integrative developmental model. Annual Review of Clinical Psychology10, 449-76.

Frances, A. (2013). Saving normal: An insider's revolt against out-of-control psychiatric diagnosis, DSM-5, Big Pharma, and the medicalization of ordinary life. William Morrow & Co. (לא קיים בספריות בר אילן)

Frick, P.J. & Thornton, L.C. (2017). A brief history of the diagnostic classification of childhood externalizing disorders. In: Centifanti L.C. & Williams, D. M. (eds.), The Wiley Handbook of Developmental Psychopathology (pp. 475-495). Wiley-Blackwell. (לא קיים בספריות בר אילן)

Hasking, P. A., Heath, N. L., Kaess, M., Lewis, S. P., Plener, P. L., Walsh, B. W., ... & Wilson, M. S. (2016). Position paper for guiding response to non-suicidal self-injury in schoolsSchool Psychology International37(6), 644-663.

Huppert, J. D., & Sanderson, W. C. (2010). Psychotherapy for generalized anxiety disorder. In D. J. Stein, E. Hollander, & B. Rothbaum (Eds.), Textbook of anxiety disorders (pp. 219–238). Arlington, VA: American Psychiatric Press. (לא קיים בספריות בר אילן)

Kernberg, O. (2005). Identity diffusion in severe personality disorders. In: S. Strack [ed]. Handbook of Personology and Psychopathology [pp.39-49] .Hoboken, New Jersey: Wiley. (eBook)

Lilienfeld, S. O., & Latzman, R. D. (2018). Personality disorders: Current scientific status and ongoing controversies. In J. N. Butcher & J. M. Hooley (Eds.). APA handbook of psychopathology: Psychopathology: Understanding, assessing, and treating adult mental disorders, Vol. 1 (pp. 557-606). Arlington, VA.:  American Psychological Association. (eBook)

Lilienfeld, S. O., Smith, S. F., Watts, A. L. (2016). Issues in diagnosis: Conceptual issues and controversies. In W. E., Craighead, D. J., Miklowitz, & L. W., Craighead (Eds.), Psychopathology: History, diagnosis, and conceptual foundations (3rd ed., pp. 1–26). New York, NY: Wiley. (לא קיים בספריות בר אילן)

Loeber, R., Burke, J., & Pardini, D. A. (2009). Perspectives on oppositional defiant disorder, conduct disorder, and psychopathic featuresJournal of Child Psychology and Psychiatry50(1\2), 133-142.

Luyten, P., Mayes, L. C., Fonagy, P., Blatt, S. J., & Target, M. (Eds.). (2017). Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology. Guilford Publications. (לא קיים בספריות בר אילן)

Maddux, J. E., Gosselin, J. T., & Winstead, B. A. (2005). Conceptions of Psychopathology: A Social Constructionist Perspective. In J. E. Maddux & B. A. Winstead (Eds.), Psychopathology: Foundations for a contemporary understanding (p. 3–18). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. (לא קיים בספריות בר אילן)

National Collaborating Centre for Mental Health (2009). Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management of ADHD in children, young people and adults.  Leicester: British Psychological Society (UK).

Nevid, J.S, Rathus, S.A, & Greene, B. (2018). Abnormal psychology. Upper Saddle River, N.J. :Prentice Hall.(בספריה רק מהדורת 2000)

Stanghellini, G., & Aragona, M. (2016). Phenomenological psychopathology: Toward a person-centered hermeneutic approach in the clinical encounter. In G. Stanghellini & M. Aragona (eds.). An experiential approach to psychopathology (pp. 1–43). Cham: Springer International Publishing. (לא קיים בספריות בר אילן)

Wakefield, J. C. (2007). The concept of mental disorder: Diagnostic implications of the harmful dysfunction analysisWorld Psychiatry6(3), 149-156.