ד"ר זלכה גילה מתודיקה להוראת מדעי החברה

 

מתודיקה להוראת מדעי החברה 

Methodology of teaching social sciences

אתי אברמוביץ 

ד"ר גילה זלכה

 

שיעור ותרגיל 

שנה"ל התשפ"ב             קורס שנתי                    2 ש"ש

 

 

  • מטרות הקורס
  • הקניית כלים, עקרונות מתודיים ופדגוגיים להוראת מדעי החברה, המדינה, אזרחות, חינוך פיננסי ותקשורת. מבנה הדעת, שיטות ודרכים להוראת מדעי החברה, המדינה, אזרחות, חינוך פיננסי ותקשורת.
  • הקנית שיטות הוראה המעודדות למידת חקר וגילוי בגישה הקונסטרוקטיביסטית.
  • פיתוח הנעה ליצירתיות והתחדשות בשיטות הוראה בתחום מדעי החברה, המדינה, אזרחות, חינוך פיננסי ותקשורת.
  • הקנית שיטות הוראה המעודדות אינטראקציות ואינטראקטיביות, שיטות התופסות את תהליך ההוראה כאירוע תקשורתי.
  • הקנית שיטות הוראה אינטגרטיביות.
  • רכישת כלים לניהול כיתה, זיהוי צרכים של תלמידים וקידומם.
  • הקנית מיומנויות חברתיות־ רגשיות  (.(Social Emotional Learning – SEL בדגש על ניהול שיח רגשי-חברתי בקרב סטודנטים; מסוגלות ביכולתם לנהל שיח רגשי-חברתי; מודעות לרגשותיהם ורגשות האחר, תוך קידום יכולת להמשגה ולהבעה של רגשות.
  • רכישת כלים לשילוב אמצעי התקשורת, נושאים אקטואליים ופעילויות לימודיות לעיצוב התנהגות ולצריכה ביקורתית.
  • דרכים להתמודדות עם בעיות ערכיות הקשורות בתהליכי ההוראה/למידה במדעי החברה, המדינה והתקשורת.
  • עקרונות בבחירת תכני ההוראה במדעי החברה, המדינה, אזרחות ותקשורת, כילול או הפרדה, רמות התוכן וכד'.
  • פיתוח יחידות הוראה ותכנית לימודים בית-ספרית בהתחשב בתכנית הלימודים הארצית לגילאים השונים (ניסוח מטרות הוראה ברמות שונות ועל-פי גישות שונות; זיהוי הליבה [ערכים ומיומנויות מרכזים] ומושגים מרכזים והוראתם בדרכים מגוונות; פיתוח סביבות למידה בהתחשב בתרבות הבית-ספרית).

 

  • תוכן הקורס:

הסטודנטים יחשפו למגוון שיטות הוראה להוראת מדעי החברה, המדינה והתקשורת בגישה הקונסטרוקטיביסטית, כדרך לעיצוב הדור הבא מבחינה ערכית וחברתית. שיטת ההוראה שבוחר המורה הינה משתנה קריטי שעשוי להביא להשגת המטרות והיעדים החינוכיים. הסטודנטים ירכשו כלים לפיתוח יחידות הוראה ותכניות בית-ספריות, כלים להתמצאות בסביבה התקשורתית, כלים לטיפוח מיומנויות חברתיות, חשיבה עצמאית וביקורתית, עבודת צוות והתחלקות במרחב. כלים לטיפוח הנעה ללמידה ולעיצוב התנהגות (בתקשורת בין אישית, בצריכה ביקורתית, בניתוח שיח וכד').

 

תוכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס. השיעורים

נושא השיעור

1 - 4

הקניית כלים, עקרונות מתודיים ופדגוגיים להוראת מדעי החברה, המדינה, חינוך פיננסי ותקשורת. מבנה הדעת, שיטות ודרכים להוראת מדעי החברה, המדינה, חינוך פיננסי ותקשורת.

5 - 8

הקנית שיטות הוראה אינטגרטיביות המעודדות למידת חקר וגילוי. ניסוח מטרות משמעותיות, תפקיד המורה ודמות הבוגר הרצוי.

9 - 12

הקנית שיטות הוראה המעודדות אינטראקציות ואינטראקטיביות, שיטות התופסות את תהליך ההוראה כאירוע תקשורתי.

13 - 16

תוכניות לימודים ארציות ועבודות חקר. עקרונות בבחירת תכני ההוראה במדעי החברה, המדינה, אזרחות ותקשורת. כילול או הפרדה, רמות התוכן וכד'.

17 - 20

דרכים להתמודדות עם בעיות ערכיות הקשורות בתהליכי ההוראה/למידה במדעי החברה, המדינה, אזרחות ותקשורת. הקנית מיומנויות חברתיות־רגשיות בדגש על ניהול שיח רגשי-חברתי; מודעות לרגשותיהם ורגשות האחר, תוך קידום היכולת להמשגה ולהבעה של רגשות.

21 - 28

פיתוח יחידות הוראה ותכנית לימודים בית-ספרית בהתחשב בתכנית הלימודים הארצית לגילאים השונים (ניסוח מטרות הוראה ברמות שונות ועל-פי גישות שונות; זיהוי הליבה [ערכים ומיומנויות מרכזים] ומושגים מרכזים והוראתם בדרכים מגוונות; פיתוח סביבות למידה בהתחשב בתרבות הבית-ספרית.

 

קורס אימוני הוראה ותורת ההוראה.

 

  • חובות הקורס:
  • השתתפות סדירה בשיעורים
  • הגשת תרגילים (שיעורים, השתתפות בפורום ויחידות הוראה) 60%
  • קריאת מאמרים והכנתם לדיון 25%
  • פיתוח תכנית לימודים בית ספרית ליחידות החקר 15%
  • ציון עובר 76%

 

  • ביבליוגרפיה:

אתר תוכניות לימודים, משרד החינוך

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/tochniyot_limudim/portal

 

אתר המפמ"ר לאזרחות, משרד החינוך

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/mazkirut_pedagogit/mafmarezrachut/hodaot/dvarhamafmarit.htm

 

אתר מפמ"ר מדעי החברה, האתר מכיל תוכניות לימודים וחומרי עזר

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/mazkirut_pedagogit/hevra/hodaotveidkunim/machadashbemadach/ma_hdash.htm

 

אתר מפמ"ר תקשורת, האתר מכיל תוכניות לימודים וחומרי עזר

http://www.education.gov.il/mivzak/pedagogi3/pedagogi3_category_list.asp?system_cd=pedagogi3<?xml:namespace%20prefix%20=%20"o"%20ns%20=%20"urn:schemas-microsoft-com:office:office"%20/><o:p></o:p>

 

חינוך פיננסי

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Hevra/HinuchFinansi/

 

 

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory or behavioral changePsychological Review, 84, 191-215.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theoryEnglewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. (Education 302 BAN s)

Bandura, A. (1988). Self-regulation of motivation and action through goal systems. In V., Hamilton, G. H., Bower, & N. H., Frijda (Eds.). Cognitive perspectives on emotion and motivation (pp. 37–61). Kluwer Academic/Plenum Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-009-2792-6_2

Bandura, A.‪ (1989‪)‪.‪ Human Agency in Social Cognitive Theory.‪ American Psychologist44(9)‪, 1175–1184.‪ https://doi.‪org/10.‪1037/0003-066X.‪44.‪9.‪1175

Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioningEducational Psychologist28(2), 117-148.

Beauchamp, C. (2015). Reflection in teacher education: issues emerging from a review of current literatureInternational and Multidisciplinary Perspectives, 16, 123-141.

Borko, H., Jacobs, J., Eiteljorg, E., & Pittman, M. E. (2008). Video as a tool for fostering productive discussions in mathematics professional developmentTeaching and Teacher Education, 24(2), 417‒436.

Borko, H., Koellner, K., Jacobs, J., & Seago, N. (2011). Using video representations of teaching in practice-based professional development programsZDM Mathematics Education, 43 175‒187.

Brophy, J. E. (2010). Motivating students to learn (3rd Edition). Abingdon, UK: Routledge, (לא קיים בספריות בר-אילן)

 Routledge Bryk, A. S. (2009). Support a science of performance improvementPhi Delta Kappan, 90, 597‒600.

Chittooran, M. M. (2015). Reading and writing for critical reflective thinkingNew Directions for Teaching and Learning, 143, 79-95.

Farr, F. (2010). The discourse of teaching practice feedback: A corpus-based investigation of spoken and written modes. London: Routledge. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Hong, Y. C., & Choi, I. (2015). Assessing reflective thinking in solving design problems: The development of a questionnaireBritish Journal of Educational Technology46(4), 848-863.

Husaj, S. (2016). Social Emotional Learning (SEL)European Journal of Multidisciplinary Studies1(3), 168–171. https://doi.org/10.26417/ejms.v1i3.p168-171

Korthagen, F. A. J. (2014). Promoting core reflection in teacher education: Deepening professional growth. In: L. Orland-Barak & C. J. Craig (Eds). International Teacher Education: Promising pedagogies (Part A), (pp. 73-89). Bingley, UK: Emerald.

 Lazarus, R. S. (2000). Toward better research on stress and copingAmerican Psychologist, 55(6), 665–673. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.6.665

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer. (Soc. Science 155.9 LAZ s)

Lefstein, A., & Snell, J. (2014). Better than Best Practice: Developing Dialogic Pedagogy. London: Routledge. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Lefstein, L., & Snell, J. (2011), Professional vision and the politics of teacher learningTeaching and Teacher Education, 27, 505‒514.

Liu, K. (2015). Critical reflection as a framework for transformative learning in teacher educationEducational Review, 67(2), 135-157.

Mathisen, G. E., & Bronnick, K. S. (2009). Creative self-efficacy: An intervention studyInternational Journal of Educational Research, 48, 21-29.

Maurice J.E., & Harriett A. (Eds.). (2006). The Educator's Guide to Emotional Intelligence and Academic Achievement Social-Emotional Learning in the Classroom.  Corwin, CA.: Saga  press.   (לא קיים בספריות בר-אילן)

Murray, M., & Kujundzic, M. (2005). Critical reflection: A textbook for critical thinking. Montreal: McGill-Queen's University Press. (eBook)

Nooreiny, M. (2007). Telling his or her story through reflective journalsInternational Education Journal, 8(1), 205-220.

Pintrich, P., Smith, D., Garcia, T., & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI.:  National Center for Research to Improve Post-secondary Teaching and Learning. (eBook)

Quinn, H., Schweingruber, H., Keller, T., & al. (2011). A framework for K‒12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, D.C.: National Academies Press

Saperstein, A. K., Lilje, T., & Seibert, D. (2015). A model for teaching reflective practiceMilitary Medicine, 180(4), 142-146. 

Schunk, D. H. (1983). Ability versus effort attributional feedback: Differential effects on self-efficacy and achievementJournal of Educational Psychology, 75, 848-856.

Schunk, D. H. (1984). Enhancing self-efficacy and achievement through rewards and goals: motivational and informational effectsJournal of Educational Research, 78, 29-34.

Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and achievement behaviorsEducational Psychology Review, 1(3), 173-208.

Sherin, M. G. (2004). New perspectives on the role of video in teacher education. In J. Brophy (Ed.), Using video in teacher education (pp. 1 - 28). New York: Elsevier. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Sherin, M.G., VanEs, E.A. (2009). Effects of Video Club Participation on Teachers’ Professional VisionJournal of Teacher Education60, 20-37.

Shoffner, M. (2009). The Place of the Personal: Exploring the Affective Domain through Reflection in Teacher PreparationTeaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 25(6), 783-789.

Whitton, D., Sinclair, C., Barker, K., Nanlohy, P., & Nosworthy, M. (2004). Learning for teaching: Teaching for learning. South Melbourne, Victoria: Cengage Learning Australia.  (לא קיים בספריות בר-אילן)

Zhang, M., Lundeberg, M., Koehler, M. J., & Eberhardt, J. (2011). Understanding affordances and challenges of three types of video for teacher professional developmentTeaching and Teacher Education, 27: 454‒462.

Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learnContemporary Educational Psychology25(1), 82-91.

Zilka, C.G. & Zeichner, O. (2017). Forums and Critical Factors Involved in Feelings of Challenge and Threat among Preservice Teachers Studying Virtual and Blended CoursesJournal of Educational Technology13 (4), 1-13.

Zilka, C.G., Cohen, R., & Rahimi, D.I. (2018). Teacher Presence and Social Presence in Virtual and Blended CoursesJournal of Information Technology Education: Research, 17, 103-126.

Zilka, C.G., Rahimi, D.I., & Cohen, R. (2019). Sense of challenge, threat, self-efficacy, and  motivation of students learning in virtual and blended coursesAmerican Journal of Distance Education, 33(1), 2-15. https://doi.org/10.1080/08923647.2019.1554990

Zilka, C.G. & Zeichner, O. (2019). Factors necessary for engaging preservice teachers studying in virtual and blended coursesInternational Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL), 11(1), 42-57. DOI: 10.4018/IJMBL.2019010104

Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say?  New -York: Teachers College Press. (לא קיים בספריות בר-אילן)