ד"ר זלכה גילה 79-340-02 עבודה מעשית במדעי החברה

 

עבודה מעשית במדעי החברה

Practical training for teaching social sciences

אתי אברמוביץ 

ד"ר גילה זלכה

סדנא  79-340-02

שנה"ל התשפ"ב             שנתי                 2 ש"ש

 

 

  • מטרות ההכשרה המעשית:
  1. הסטודנטים יכירו את מערכת החינוך בכלל ואת תחום הוראת מדעי החברה,  המדינה, אזרחות, תקשורת וחינוך פיננסי.
  2. תרגול מתודולוגיות דיסציפלינאריות ומתודות דידקטיות הנלמדות בקורס "מתודיקה להוראת מדעי החברה" ובקורס "הוראה זוטא".
  3. צפייה והתנסות בהוראה בבתי הספר.
  4. הצגת שיעורים שנלמדו ושיתוף סטודנטים במלאת הקורס.

 

  • תוכן הקורס

הסטודנטים ירכשו כלים לפיתוח אינטראקציות במהלך השיעורים. כלים לפיתוח מודעות לתהליכים שקורים בשיעור. התנסות בתהליך ריפלקטיבי אישי ובין אישי. התנסות בניהול שיח רפלקטיבי. התנסות בתכנון שיעורים בשילוב אמצעי התקשורת, שילוב דיונים, שילוב נושאים אקטואלים, ניתוח שיח וכד', בגישה הקונסטרוקטיביסטית. הסטודנטים ירכשו כלים לטיפוח היכולת לתצפת, להתבונן ולנתח סיטואציות לימודיות ואינטראקציות בין אישיות. יתנסו בהטמעת מיומנויות חברתיות־רגשיות (Social (Emotional Learning – SEL, בדגש על חמישה מערכים: מודעות עצמית, ניהול עצמי, מודעות חברתית, ניהול אינטראקציות וקבלת אחריות.

 

  • דרישות קדם

קורס אימוני הוראה ותורת ההוראה.

 

  • הנחיות כלליות להכשרה המעשית:
  1. ההכשרה המעשית תיעשה בבתי הספר אצל מורים מאמנים שנבחרו בבתי ספר שונים.
  2. הסטודנטים ישובצו בקבוצות של שניים עד ארבעה לכל מורה מאמן. הסטודנטים יתאמו לוח זמנים, עם המורה המאמן ובינהם.
  3. יש להגיע לשיעורים לפני תחילת השיעור. אין לאחר לשיעורים (שיעורי צפייה, שיעורי התנסות, צפייה בעמית וכד') או לכל פעילות אחרת.
  4. יש לכבד את אקלים הבית ספרי של כל בית ספר אליו מגיעים ולהגיע בלבוש הולם.

 

חובות הסטודנטים:

  1. השתתפות בשיעורים לפי הפרוט הבא:
    • 35 שיעורי צפייה, מתוכם 5 שיעורי צפייה בעמיתים.
    • 10 שיעורי התנסות.
    • 5 שיעורי פעילות כללית – אירועי בית ספר.
    • 1 שיעור מבחן.
  2. שיעורי צפייה

'שיעור צפיה' הכוונה להתבוננות בשיעור ותיעוד האירועים שקורים בשיעור. בכל תצפית יש לציין את שם המורה, כיתה, רמת הכיתה, הליבה של השיעור, מטרות השיעור, סגנון ההוראה, פתיחת השיעור, גוף השיעור וסיכום השיעור, תיאור הסביבה הלימודית ולציין את דרך הערכת השיגי התלמיד (השגת מטרות השיעור).

  1. שיעורי התנסות

הסטודנט ילמד 10 שיעורים. על הסטודנט לבנות מערכי שיעור לשיעורי ההתנסות. במערכי השיעור יש לכתוב את שם המורה, כיתה, רמת הכיתה, הליבה של השיעור, מטרות השיעור, סגנון ההוראה, פתיחת השיעור, גוף השיעור וסיכום השיעור, תיאור הסביבה הלימודית, את דרך הערכת השיגי התלמיד/ים, ומקורות בהם נעזר ללמידה עצמית ובכלל. בנוסף על הסטודנט להעלות בכתב רפלקציה על השיעור שלימד.

  1. שיעור מבחן

שיעור מבחן יתואם עם המורה המאמן ואיתי. הסטודנט יבנה מערך שיעור לשיעור המבחן ויגיש אותו לבדיקתי לפחות שבוע לפני השיעור.

  1. תיק 'הכשרה מעשית'

על הסטודנטים להכין תיק ובו דיווחים על שיעורי הצפייה, שיעורי ההתנסות, שיעור המבחן, רפלקציות על התהליך שחוו ועוד. הסטודנטים יתבקשו להציג את התיק במועדים שונים במהלך השנה.

  1. תכנית עבודה שנתית

כל סטודנט יבנה תכנית עבודה על-פי לוח זמנים בתאום עם המורה המאמן ואיתי.

 

ביבליוגרפיה

אתר תוכניות לימודים, משרד החינוך

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/tochniyot_limudim/portal

 

אתר המפמ"ר לאזרחות, משרד החינוך

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/mazkirut_pedagogit/mafmarezrachut/hodaot/dvarhamafmarit.htm

 

אתר מפמ"ר מדעי החברה, האתר מכיל תוכניות לימודים וחומרי עזר

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/mazkirut_pedagogit/hevra/hodaotveidkunim/machadashbemadach/ma_hdash.htm

 

אתר מפמ"ר תקשורת, האתר מכיל תוכניות לימודים וחומרי עזר

http://www.education.gov.il/mivzak/pedagogi3/pedagogi3_category_list.asp?system_cd=pedagogi3<?xml:namespace%20prefix%20=%20"o"%20ns%20=%20"urn:schemas-microsoft-com:office:office"%20/><o:p></o:p>

 

חינוך פיננסי

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Hevra/HinuchFinansi/

 

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory or behavioral changePsychological Review, 84, 191-215.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theoryEnglewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. (Education 302 BAN s)

Bandura, A. (1988). Self-regulation of motivation and action through goal systems. In V., Hamilton, G. H., Bower, & N. H., Frijda (Eds.). Cognitive perspectives on emotion and motivation (pp. 37–61). Kluwer Academic/Plenum Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-009-2792-6_2

Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist 44, 1175-1184.

Bandura, A.‪ (1989‪)‪.‪ Human Agency in Social Cognitive Theory.‪ American Psychologist44(9)‪, 1175–1184.‪ https://doi.‪org/10.‪1037/0003-066X.‪44.‪9.‪1175

Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioningEducational Psychologist28(2), 117-148.

Beauchamp, C. (2015). Reflection in teacher education: issues emerging from a review of current literatureInternational and Multidisciplinary Perspectives, 16, 123-141.

Borko, H., Jacobs, J., Eiteljorg, E., & Pittman, M. E. (2008). Video as a tool for fostering productive discussions in mathematics professional developmentTeaching and Teacher Education, 24(2), 417‒436.

Borko, H., Koellner, K., Jacobs, J., & Seago, N. (2011). Using video representations of teaching in practice-based professional development programsZDM Mathematics Education, 43 175‒187.

Brophy, J. E. (2010). Motivating students to learn (3rd Edition). Abingdon, UK: Routledge, (לא קיים בספריות בר-אילן)

Bryk, A. S. (2009). Support a science of performance improvementPhi Delta Kappan, 90, 597‒600.

Chittooran, M. M. (2015). Reading and writing for critical reflective thinkingNew Directions for Teaching and Learning, 143, 79-95.

Farr, F. (2010). The discourse of teaching practice feedback: A corpus-based investigation of spoken and written modes. London: Routledge. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Hong, Y. C., & Choi, I. (2015). Assessing reflective thinking in solving design problems: The development of a questionnaireBritish Journal of Educational Technology46(4), 848-863.

Husaj, S. (2016). Social Emotional Learning (SEL)European Journal of Multidisciplinary Studies1(3), 168–171. https://doi.org/10.26417/ejms.v1i3.p168-171

Korthagen, F. A. J. (2014). Promoting core reflection in teacher education: Deepening professional growth. In: L. Orland-Barak & C. J. Craig (Eds). International Teacher Education: Promising pedagogies (Part A), (pp. 73-89). Bingley, UK: Emerald.

Lazarus, R. S. (2000). Toward better research on stress and copingAmerican Psychologist, 55(6), 665–673. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.6.665

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer. (Soc. Science 155.9 LAZ s)

Lefstein, A., & Snell, J. (2014). Better than Best Practice: Developing Dialogic Pedagogy. London: Routledge. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Lefstein, L., & Snell, J. (2011), Professional vision and the politics of teacher learningTeaching and Teacher Education, 27, 505‒514.

Liu, K. (2015). Critical reflection as a framework for transformative learning in teacher educationEducational Review, 67(2), 135-157.

Mathisen, G. E., & Bronnick, K. S. (2009). Creative self-efficacy: An intervention studyInternational Journal of Educational Research, 48, 21-29.

Maurice J.E., & Harriett A. (Eds.). (2006). The Educator's Guide to Emotional Intelligence and Academic Achievement Social-Emotional Learning in the Classroom.  Corwin, CA.: Saga press.   (לא קיים בספריות בר-אילן)

Murray, M., & Kujundzic, M. (2005). Critical reflection: A textbook for critical thinking. Montreal: McGill-Queen's University Press. (eBook)

Nooreiny, M. (2007). Telling his or her story through reflective journalsInternational Education Journal, 8(1), 205-220.

Pintrich, P., Smith, D., Garcia, T., & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI.:  National Center for Research to Improve Post-secondary Teaching and Learning. (eBook)

Quinn, H., Schweingruber, H., Keller, T., & al. (2011). A framework for K‒12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, D.C.: National Academies Press. (eBook)

Saperstein, A. K., Lilje, T., & Seibert, D. (2015). A model for teaching reflective practiceMilitary Medicine, 180(4), 142-146. 

Schunk, D. H. (1983). Ability versus effort attributional feedback: Differential effects on self-efficacy and achievementJournal of Educational Psychology, 75, 848-856.

Schunk, D. H. (1984). Enhancing self-efficacy and achievement through rewards and goals: motivational and informational effectsJournal of Educational Research, 78, 29-34.

Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and achievement behaviorsEducational Psychology Review, 1(3), 173-208.

Sherin, M. G. (2004). New perspectives on the role of video in teacher education. In J. Brophy (Ed.), Using video in teacher education (pp. 1 - 28). New York: Elsevier. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Sherin, M.G., VanEs, E.A. (2009). Effects of Video Club Participation on Teachers’ Professional VisionJournal of Teacher Education60, 20-37.

Shoffner, M. (2009). The Place of the Personal: Exploring the Affective Domain through Reflection in Teacher PreparationTeaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 25(6), 783-789.

Whitton, D., Sinclair, C., Barker, K., Nanlohy, P., & Nosworthy, M. (2004). Learning for teaching: Teaching for learning. South Melbourne, Victoria: Cengage Learning Australia.  (לא קיים בספריות בר-אילן)

Zhang, M., Lundeberg, M., Koehler, M. J., & Eberhardt, J. (2011). Understanding affordances and challenges of three types of video for teacher professional developmentTeaching and Teacher Education, 27: 454‒462.

Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learnContemporary Educational Psychology25(1), 82-91.

Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say?  New -York: Teachers College Press. (לא קיים בספריות בר-אילן)