ד"ר זלכה גילה 79-340-02 עבודה מעשית במדעי החברה
עבודה מעשית במדעי החברה
Practical training for teaching social sciences
אתי אברמוביץ
ד"ר גילה זלכה
סדנא 79-340-02
שנה"ל התשפ"ב שנתי 2 ש"ש
- מטרות ההכשרה המעשית:
- הסטודנטים יכירו את מערכת החינוך בכלל ואת תחום הוראת מדעי החברה, המדינה, אזרחות, תקשורת וחינוך פיננסי.
- תרגול מתודולוגיות דיסציפלינאריות ומתודות דידקטיות הנלמדות בקורס "מתודיקה להוראת מדעי החברה" ובקורס "הוראה זוטא".
- צפייה והתנסות בהוראה בבתי הספר.
- הצגת שיעורים שנלמדו ושיתוף סטודנטים במלאת הקורס.
- תוכן הקורס
הסטודנטים ירכשו כלים לפיתוח אינטראקציות במהלך השיעורים. כלים לפיתוח מודעות לתהליכים שקורים בשיעור. התנסות בתהליך ריפלקטיבי אישי ובין אישי. התנסות בניהול שיח רפלקטיבי. התנסות בתכנון שיעורים בשילוב אמצעי התקשורת, שילוב דיונים, שילוב נושאים אקטואלים, ניתוח שיח וכד', בגישה הקונסטרוקטיביסטית. הסטודנטים ירכשו כלים לטיפוח היכולת לתצפת, להתבונן ולנתח סיטואציות לימודיות ואינטראקציות בין אישיות. יתנסו בהטמעת מיומנויות חברתיות־רגשיות (Social (Emotional Learning – SEL, בדגש על חמישה מערכים: מודעות עצמית, ניהול עצמי, מודעות חברתית, ניהול אינטראקציות וקבלת אחריות.
- דרישות קדם
קורס אימוני הוראה ותורת ההוראה.
- הנחיות כלליות להכשרה המעשית:
- ההכשרה המעשית תיעשה בבתי הספר אצל מורים מאמנים שנבחרו בבתי ספר שונים.
- הסטודנטים ישובצו בקבוצות של שניים עד ארבעה לכל מורה מאמן. הסטודנטים יתאמו לוח זמנים, עם המורה המאמן ובינהם.
- יש להגיע לשיעורים לפני תחילת השיעור. אין לאחר לשיעורים (שיעורי צפייה, שיעורי התנסות, צפייה בעמית וכד') או לכל פעילות אחרת.
- יש לכבד את אקלים הבית ספרי של כל בית ספר אליו מגיעים ולהגיע בלבוש הולם.
חובות הסטודנטים:
- השתתפות בשיעורים לפי הפרוט הבא:
- 35 שיעורי צפייה, מתוכם 5 שיעורי צפייה בעמיתים.
- 10 שיעורי התנסות.
- 5 שיעורי פעילות כללית – אירועי בית ספר.
- 1 שיעור מבחן.
- שיעורי צפייה
'שיעור צפיה' הכוונה להתבוננות בשיעור ותיעוד האירועים שקורים בשיעור. בכל תצפית יש לציין את שם המורה, כיתה, רמת הכיתה, הליבה של השיעור, מטרות השיעור, סגנון ההוראה, פתיחת השיעור, גוף השיעור וסיכום השיעור, תיאור הסביבה הלימודית ולציין את דרך הערכת השיגי התלמיד (השגת מטרות השיעור).
- שיעורי התנסות
הסטודנט ילמד 10 שיעורים. על הסטודנט לבנות מערכי שיעור לשיעורי ההתנסות. במערכי השיעור יש לכתוב את שם המורה, כיתה, רמת הכיתה, הליבה של השיעור, מטרות השיעור, סגנון ההוראה, פתיחת השיעור, גוף השיעור וסיכום השיעור, תיאור הסביבה הלימודית, את דרך הערכת השיגי התלמיד/ים, ומקורות בהם נעזר ללמידה עצמית ובכלל. בנוסף על הסטודנט להעלות בכתב רפלקציה על השיעור שלימד.
- שיעור מבחן
שיעור מבחן יתואם עם המורה המאמן ואיתי. הסטודנט יבנה מערך שיעור לשיעור המבחן ויגיש אותו לבדיקתי לפחות שבוע לפני השיעור.
- תיק 'הכשרה מעשית'
על הסטודנטים להכין תיק ובו דיווחים על שיעורי הצפייה, שיעורי ההתנסות, שיעור המבחן, רפלקציות על התהליך שחוו ועוד. הסטודנטים יתבקשו להציג את התיק במועדים שונים במהלך השנה.
- תכנית עבודה שנתית
כל סטודנט יבנה תכנית עבודה על-פי לוח זמנים בתאום עם המורה המאמן ואיתי.
ביבליוגרפיה
אתר תוכניות לימודים, משרד החינוך
http://cms.education.gov.il/educationcms/units/tochniyot_limudim/portal
אתר המפמ"ר לאזרחות, משרד החינוך
אתר מפמ"ר מדעי החברה, האתר מכיל תוכניות לימודים וחומרי עזר
אתר מפמ"ר תקשורת, האתר מכיל תוכניות לימודים וחומרי עזר
חינוך פיננסי
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Hevra/HinuchFinansi/
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory or behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. (Education 302 BAN s)
Bandura, A. (1988). Self-regulation of motivation and action through goal systems. In V., Hamilton, G. H., Bower, & N. H., Frijda (Eds.). Cognitive perspectives on emotion and motivation (pp. 37–61). Kluwer Academic/Plenum Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-009-2792-6_2
Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist 44, 1175-1184.
Bandura, A. (1989). Human Agency in Social Cognitive Theory. American Psychologist, 44(9), 1175–1184. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
Beauchamp, C. (2015). Reflection in teacher education: issues emerging from a review of current literature. International and Multidisciplinary Perspectives, 16, 123-141.
Borko, H., Jacobs, J., Eiteljorg, E., & Pittman, M. E. (2008). Video as a tool for fostering productive discussions in mathematics professional development. Teaching and Teacher Education, 24(2), 417‒436.
Borko, H., Koellner, K., Jacobs, J., & Seago, N. (2011). Using video representations of teaching in practice-based professional development programs. ZDM Mathematics Education, 43 175‒187.
Brophy, J. E. (2010). Motivating students to learn (3rd Edition). Abingdon, UK: Routledge, (לא קיים בספריות בר-אילן)
Bryk, A. S. (2009). Support a science of performance improvement. Phi Delta Kappan, 90, 597‒600.
Chittooran, M. M. (2015). Reading and writing for critical reflective thinking. New Directions for Teaching and Learning, 143, 79-95.
Farr, F. (2010). The discourse of teaching practice feedback: A corpus-based investigation of spoken and written modes. London: Routledge. (לא קיים בספריות בר-אילן)
Hong, Y. C., & Choi, I. (2015). Assessing reflective thinking in solving design problems: The development of a questionnaire. British Journal of Educational Technology, 46(4), 848-863.
Husaj, S. (2016). Social Emotional Learning (SEL). European Journal of Multidisciplinary Studies, 1(3), 168–171. https://doi.org/10.26417/ejms.v1i3.p168-171
Korthagen, F. A. J. (2014). Promoting core reflection in teacher education: Deepening professional growth. In: L. Orland-Barak & C. J. Craig (Eds). International Teacher Education: Promising pedagogies (Part A), (pp. 73-89). Bingley, UK: Emerald.
Lazarus, R. S. (2000). Toward better research on stress and coping. American Psychologist, 55(6), 665–673. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.6.665
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer. (Soc. Science 155.9 LAZ s)
Lefstein, A., & Snell, J. (2014). Better than Best Practice: Developing Dialogic Pedagogy. London: Routledge. (לא קיים בספריות בר-אילן)
Lefstein, L., & Snell, J. (2011), Professional vision and the politics of teacher learning. Teaching and Teacher Education, 27, 505‒514.
Liu, K. (2015). Critical reflection as a framework for transformative learning in teacher education. Educational Review, 67(2), 135-157.
Mathisen, G. E., & Bronnick, K. S. (2009). Creative self-efficacy: An intervention study. International Journal of Educational Research, 48, 21-29.
Maurice J.E., & Harriett A. (Eds.). (2006). The Educator's Guide to Emotional Intelligence and Academic Achievement Social-Emotional Learning in the Classroom. Corwin, CA.: Saga press. (לא קיים בספריות בר-אילן)
Murray, M., & Kujundzic, M. (2005). Critical reflection: A textbook for critical thinking. Montreal: McGill-Queen's University Press. (eBook)
Nooreiny, M. (2007). Telling his or her story through reflective journals. International Education Journal, 8(1), 205-220.
Pintrich, P., Smith, D., Garcia, T., & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI.: National Center for Research to Improve Post-secondary Teaching and Learning. (eBook)
Quinn, H., Schweingruber, H., Keller, T., & al. (2011). A framework for K‒12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, D.C.: National Academies Press. (eBook)
Saperstein, A. K., Lilje, T., & Seibert, D. (2015). A model for teaching reflective practice. Military Medicine, 180(4), 142-146.
Schunk, D. H. (1983). Ability versus effort attributional feedback: Differential effects on self-efficacy and achievement. Journal of Educational Psychology, 75, 848-856.
Schunk, D. H. (1984). Enhancing self-efficacy and achievement through rewards and goals: motivational and informational effects. Journal of Educational Research, 78, 29-34.
Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and achievement behaviors. Educational Psychology Review, 1(3), 173-208.
Sherin, M. G. (2004). New perspectives on the role of video in teacher education. In J. Brophy (Ed.), Using video in teacher education (pp. 1 - 28). New York: Elsevier. (לא קיים בספריות בר-אילן)
Sherin, M.G., & VanEs, E.A. (2009). Effects of Video Club Participation on Teachers’ Professional Vision. Journal of Teacher Education, 60, 20-37.
Shoffner, M. (2009). The Place of the Personal: Exploring the Affective Domain through Reflection in Teacher Preparation. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 25(6), 783-789.
Whitton, D., Sinclair, C., Barker, K., Nanlohy, P., & Nosworthy, M. (2004). Learning for teaching: Teaching for learning. South Melbourne, Victoria: Cengage Learning Australia. (לא קיים בספריות בר-אילן)
Zhang, M., Lundeberg, M., Koehler, M. J., & Eberhardt, J. (2011). Understanding affordances and challenges of three types of video for teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 27: 454‒462.
Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 82-91.
Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New -York: Teachers College Press. (לא קיים בספריות בר-אילן)