ד"ר קליין יוסף 77-811-01 קבלת החלטות במערכות חינוך

קבלת החלטות במערכות חינוך, מס' -77-811-01

 

Decision making processes in the educational system

שם המרצה: פרופ' יוסף קליין

Joseph.klein@biu.ac.il

סוג הקורס: סמינריון

שנת לימודים: תשפ"ב                     סמסטר:  א+ב              היקף שעות: 2 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:          

https://lemida.biu.ac.il/course/view.php?id=64532

א. מטרות הקורס ותוצרי למידה

1.       הכרת גורמים אישיים ומערכתיים המשפיעים על יעילותן של החלטות ניהוליות במערכות חינוך.

2.       הנחת יסודות תיאורטיים לעריכת מחקרים בקבלת החלטות ניהוליות חינוכיות.

  1. תכנון מחקר אישי באחד הנושאים הנדונים בסמינריון.

 

ב. תוכן הסמינריון:

מנהלים מקבלים החלטות רבות מדי יום, חלקן נתונות להטיות BIAS  הפוגעות בטיבן. החלטות שקולות ובלתי מוטות, בכל דרגי מערכת החינוך, הן תנאי הכרחי להשגת יעדים ארגוניים מוצהרים. יוקנו יסודות תיאורטיים בסוגיות מרכזיות בתחום קבלת ההחלטות, בדגש על תובנות יישומיות. ידונו מחקרים על גורמים התורמים להיווצרות הטיות Bias בהחלטות ניהוליות חינוכיות ותונח תשתית למחקרים יישומיים בתחום.

 

מהלך השיעורים:

הלמידה תתבצע באמצעות הרצאות, דיונים, גיבוש נושאי מחקר ותיעזר באתר תלווה באינטרנט. 

 

תכנית ההוראה

 

סמ' א

שעור מס'

תאריך

נושא השיעור

פריטי קריאה חובה מודגשים בקו

1

11.10.21

מפגש בקמפוס

מודלים נורמטיביים ואמפיריים בקבלת החלטות

1,26,30

2

18.10.21

בקמפוס

טכסונומיה של גורמי הטיה בקבלת החלטות והשתמעותם בהחלטות  

18

3

25.10.21

בקמפוס

הדרכה ראשונה בגיבוש נושא מחקר סמינריוני

 

4

1.11.21

און ליין

ניתוח מחקרי הטיות בהחלטות בשדה מינהל החינוך – שלב א

8,37

5

8.11.21

בקמפוס

ניתוח מחקרי הטיות בהחלטות בשדה מינהל החינוך – שלב ב

 

6

15.11.21

און ליין

הדרכה שניה בגיבוש נושא מחקר סמינריוני

4,19,39,41

7

22.11.21

בקמפוס

יחסי הגומלין בין אינטואיציה ושיטתיות בקבלת החלטות ניהוליות חינוכיות

9

8

29.11.21

און ליין

קבלת החלטות בתנאי לחץ

46,48

9

6.12.21

בקמפוס

מנהל בית הספר כמקבל החלטות

21,27,33

11

13.12.21

און ליין

מדעי המוח וקבלת החלטות

 

11

20.12.21

בקמפוס

דילמות ערכיות בהכרעות -סדנא

 

12

27.12.21

און ליין

הדרכה שלישית בגיבוש נושא מחקר סמינריוני

 

13

3.1.22

בקמפוס

ניתוח אירועי החלטה בית ספריים

 

 

10.1.22 בקמפוס

מפגש סמסטריאלי מסכם

 

סמ' ב'

 

 

 

 

7.3.22

בקמפוס

ייעוץ אישי בגיבוש עבודת חקר סמינריונית

 

 

14.3.22

בקמפוס

ייעוץ אישי בגיבוש עבודת חקר סמינריונית

 

 

21.3.22

בקמפוס

ייעוץ אישי בגיבוש עבודת חקר סמינריונית

 

 

28.3.22-9.5.22

און ליין

ייעוץ אישי בגיבוש עבודת חקר סמינריונית

 

 

16.5.22-23.5.22

און ליין

פרזנטציות של המחקר

 

 

30.5-13.6.22

ייעוץ אישי בגיבוש עבודת חקר סמינריונית

 

 

20.6.22

בקמפוס

מפגש מסכם

 

 

ג. דרישות קדם:

אין

 

ד. חובות / דרישות / מטלות:

1.       קריאה שוטפת של הביבליוגרפיה והשתתפות פעילה בדיונים.

2.       חובת נוכחות 80% מהשיעורים. תלמיד שייעדר מעבר לכך, ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להגיש עבודה סמינריונית.

3.       התייעצות שוטפת עם המרצה בתהליך גיבוש המחקר, במשך כל שנת הלימודים.

4.       דיווח בכיתה על העבודה הסמינריונית (רקע תיאורטי, שיטה, ממצאים ומסקנות).
הדיווח ייעשה לקראת סוף סמסטר ב' באמצעות פרזנטציה של המחקר בהתהוותו, אף שלא הסתיים.

5.       הגשת עבודה סמינריונית.

6.       חובה להגיש העבודה הסמינריונית, לא יאוחר מסיום שנת הלימודים בה מתקיים הסמינריון. יוצעו שני תאריכים מוקדמים יותר להגשה, במהלך קיץ תשפ"ב.

 

ה. מרכיבי הציון הסופי:

דיווח ביניים על העבודה והיוועצות: 10%, עבודה סופית: 90%.

 

 

ו. ביבליוגרפיה:

פריטי החובה מסומנים בתכנית ההוראה לעיל

הביבליוגרפיה העיקרית תקבע בהתאם לנושא החקר האישי של כל סטודנט

  1. אופלטקה, י' (2015). יסודות מינהל החינוך: מנהיגות וניהול בארגון החינוכי (מהדורה ב' מחודשת ומעודכנת). חיפה: פרדס, פרק 11. (חינוך 371.2 אופ.יס תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)
  2. אריאלי, ד' (2009). לא רציונאלי ולא במקרה - הכוחות הסמויים שמעצבים את ההחלטות שלנו.  תל- אביב: מטר. (חינוך, כלכלה, פסיכולוגיה 153.83 ארי.לא תשס"ט וגם בגישה אלקטרונית)
  3. אריאלי, ד' (2010). לא רציונאלי אבל לא נורא. אור יהודה: דביר. (מדעי החברה, כלכלה 153.4 ארי.לא תש"ע)
  4. כהנמן, ד' ואחרים (עורכת, 2004). רציונליות, הוגנות, אושר: מבחר מאמרים. חיפה: אוניברסיטת חיפה . פרק 1 , פרק 2, פרק 3 , פרק 4, פרק 5. 
  5. בר הלל, מ' (2010). להרשיע באמצעות נוסחה מתמטית. אודיסאה, 8, 32-39.
  6. דותן, י' (2002). חובת ההנמקה של רשויות מינהל וגופים ציבוריים. מחקרי משפט, יט, 5-65.
  7. דר-לביב, ע' (2007). שיפוטים תלויי זמן ותהליכי קבלת החלטות בקרב קשישים לעומת בני גילאים אחרים. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת תל אביב, החוג לפסיכולוגיה, תל אביב. (אין בבר אילן)
  8. הרמן, ר'  (2002. (יעילות החלטות מתוכנתות לעומת לא מתוכנתות של מורים בבתי ספר: מחקר השוואתי. עבודת מחקר לתואר שני. אוניברסיטת בר-אילן, בית הספר לחינוך, רמת-גן. (חינוך 371.334 הרמ)
  9.  הרסגור, מ' ופוקס, א' (2010 (רגעים היסטוריים ורגעים היסטריים: החלטות בתנאי משבר. אור יהודה: כנרת, זמורה ביתן, דביר  (חינוך 909.8  הרס(
  10. זמיר, ש', משלר, מ', וסולן,. א' (2007). תורת המשחקים. ירושלים: מאגנס. (כלכלה, מתמטיקה 519.3 זמי.תו תשס"ח)
  11. זקהאוזר, ב', וסנדוסקי, א' (2011). כך מחליטים האנשים החכמים. תל אביב: מטר. (חינוך 153.83 זקה.כך תשע"א)
  12. זלצמן, נ' (2000). אמת עובדתית ואמת משפטית - מניעת מידע מבית-המשפט לשם הגנה על ערכים חברתיים. עיוני משפט, כד(2), 263-281.
  13. טאוב, ד' (2011). האדם הסביר ואחריותו בקבלת החלטותיו. אורשת, ב, 219-240
  14. יהלום, י. (1993) מערכת ממחה (.E.S) לאבחון ולטפול במצבי למידה חריגים - מל"ח וחקירת השפעותיה על תהליכי קבלת החלטות הקשורות בניהול מערכת הלמידה על ידי מנהל בית הספר. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב. (אין בבר אילן)
  15. יסעור, י' (2005). היגיון ורגש בקבלת החלטות ובלקיחת סיכונים. תל אביב: רמות. פרקים 4-5.
  16. יסעור, י' (2010),  גם לכם לא היו מים חמים? מדריך למניעת כשלים בקבלת החלטות. תל אביב: מטר. (מדעי המידע 153.83 יסע.גם תש"ע וגם בטקסט מלא)
  17. כהן, ע' (2004). דילמות רפואיות ופתרונן ההלכתי (מהדורה שנייה מורחבת ומעודכנת). ירושלים: ארגון הצלה וחסד. (ספריה למשפטים  משפט עברי-קומה עליונה ע29 כהן תשס"ד וגם בטקסט מלא)
  18. לואיס, מ' (2017). ענן של אפשרויות:עמוס טברסקי ודניאל כהנמן, החברות ששינתה את האופן שבו אנו חושבים. תל אביב: בבל. (כלכלה שמורים 612.8233 לוא.ענ תשע"ז וגם בטקסט מלא)
  19. ליברמן, ו', וטברסקי, ע' (1996). חשיבה ביקורתית: שיקולים סטטיסטיים ושיפוט אינטואיטיבי. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך, כלכלה 153.4 ליב.חש תשנ"ז וגם בטקסט מלא)
  20. ליכט, פ' (2008). השוואה בין שני מודלים נורמטיביים לקבלת החלטות. עבודת מחקר לתואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (חינוך 153.83 ליכ.הש תשס"ח)
  21. לרר, ג'. (2010). איך אנחנו מחליטים: המדריך לשימוש מעשי בתגליות האחרונות של מדעי המוח. אור יהודה: זמורה ביתן, עמ' 64-70. (חינוך 153.83 לרר.אי תשע"א)
  22. מחרז, א' (2013). קבלת החלטות - מבט רב-תחומי: קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות וסיכון. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (מדעי החברה 658.403 מחר.קב תשע"ג)
  23. סטיל, פ'. (2012). דחיינות. תל אביב: מטר, פרקים 1-3. (מדעי החברה 155.232 סטי.דח תשע"ג)
  24. קניאל, ש. (2010). האומץ להחליט ולפעול: קבלת החלטות אצל היחיד והקבוצה. תל אביב: רמות. (מדעי החברה, לימודי מידע 153.83 קני.אמ תש"ע וגם בטקסט מלא) (עמ' 23-59)
  25. קנריק, ד"ט, וגריקשביצ'וס, ו' (2017). החיה הרציונלית : כיצד הפכה אותנו האבולוציה לחכמים יותר ממה שאנו חושבים. תל אביב: מטר. (חינוך  153 קנר.חי תשע"ז)
  26. רוק, א' (2007). הנפש בלילה: המדע החדש החוקר איך ולמה אנו חולמים. תל אביב: עם עובד. (חינוך, מדעי החברה 154.63 רוק.נפ תשס"ז)

Campos-García, I., & Zúñiga-Vicente, J. Á. (2020). Strategic decision-making in secondary schools: the impact of a principal’s demographic profile. Leadership and Policy in Schools, 1-22.‏

Chitpin, S. (2021). The Nature of Decision-making in School Leadership: An Epilogue. In Understanding Decision-Making in Educational Contexts (pp. 167-173). Bingley:  Emerald Publishing. https://doi.org/10.1108/978-1-80071-817-320211011 . (לא זמין למשתמשי בר-אילן)

Gilboa, I., (2010). Questions in Decision Theory. Annual Reviews in Economics, 2, 1-19.

Gilboa, I., Postlewaite, A., & Schmeidler D. (2012). Rationality of belief or: why savage’s axioms are neither necessary nor sufficient for rationality. Synthese, 187, 11-31.

Gill, C. H. D., & Berezina, E. (2020). School performance in three South East Asian countries: lessons in leadership, decision-making and trainingEuropean Journal of Training and Development, 45(2\3), 136-148.

Glicher, P. W., (2005). Decisions, Uncertainty, and the Brain.  Cambridge MA: MIT Press (153 GLI d חינוך)

Greenberg, J., & Baron, R. A. (2003). Behavior in organizations (8th ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall. (Decision making in organizations pp.. 378-422 )

Huotari, M.L., & Iivonen. M. (2004). Trust in Knowledge Management and Systems in Organizations. Hershey, PA: Idea Group Publishing. (eBook)

Kogut, T., & Ritov, I. (2011). ‘Protective donation’: When refusing a request for a donation increases the sense of vulnerability. Journal of Experimental Social Psychology, 47(6), 1059-1069.

Klein, J. (2002). Prediction of success for school principal candidates by means of a decision-making test. Journal of Educational Administration, 40(2), 118-135.

 Klein, J. (2002). The failure of a decision support system: Inconsistency in test grading by teachers. Teaching and Teacher Education, 18(8), 1023-1033.

 Klein, J. (2005). Similarity and Dissimilarity between Intuitive and  Computer-Assisted Decisions. In: L.V Barnes (Ed.). Contemporary Teaching and Teacher Issues, New York: Nova Science Publishers, (pp. 77-88). (אין בארץ)

Klein, J. & Wasserstein, M. (2005). The contribution of decision support systems (DSS) to consolidation of educational policies. School Leadership & Management, 25(2), 155-169.

Klein, J., & Weiss, I. (2007). Towards an integration of intuitive and systematic decision making in education. Journal of educational Administration, 45(3), 265-277.

 March, J., K., and K., H., Peters, (2008): Designing Instruction: Making Best Practices Work in Standards-Based Classrooms. Thousand Oaks, CA.: Corwin Press . (אין בבר אילן) 

Power, D. J. (2007). A Brief History of Decision Support Systems. Retrieved from http://dssresources.com/history/dsshistory.html

Renshon J., Kahneman D. (2017) Hawkish Biases and the Interdisciplinary Study of Conflict Decision-Making. In S., Yetiv, & P., James (eds.) Advancing Interdisciplinary Approaches to International Relations (pp. 51-81). Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40823-1_3 . (אין גישה למנויי בר-אילן)

Schildkamp, K. (2019). Data-based decision-making for school improvement: Research insights and gapsEducational research61(3), 257-273.

Shakeel, M. D., & DeAngelis, C. A. (2017). Who is More Free? A Comparison of the Decision-Making of Private and Public School PrincipalsJournal of School Choice11(3), 442-457.

Shaked, H., & Schechter, C. (2019). Exploring systems thinking in school principals ‘decision-makingInternational Journal of Leadership in Education22(5), 573-596.

 Simon, H.A. (1993). Decision making: Rational, non rational, and irrational. Educational Administration Quarterly, 29(3): 392-411.

Williams, R. (2017). Leadership for school reform: Do principal decision-making styles reflect a collaborative approach?. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 53, 1-22.

Young, C., McNamara, G., Brown, M., & O’Hara, J. (2018). Adopting and adapting: School leaders in the age of data-informed decision makingEducational Assessment, Evaluation and Accountability30(2), 133-158.‏

 

פריטים רלוונטיים לא אקדמיים:

פישביין, א' (2010). ריח של הצלחה. הד החינוך, 84 ,22-20 (נושא: הצלחה וכישלון בקבלת החלטות).

ארנולד, ק"ל (2018). מיקרו-החלטות : איך תשתמשו בצעדים קטנים כדי לשנות את חייכם לתמיד. חבל מודיעין: כנרת, זמורה-ביתן, דביר. עמ' 30-11 (נושא: שיקולי דעת בקבלת החלטות)

וינטר, א' (2012). רגשות רציונאליים: איך הרגש מצליח במקום שבו השכל נכשל. אור יהודה: כנרת זמורה-ביתן. פרק 1.(נושא: התמודדות עם אתגרים רגשיים בקבלת החלטות בחינוך). (חינוך 152.4 וינ.רג תשע"ג וגם בגישה אלקטרונית)

אריאלי, ד' (2008). לא רציונלי ולא במקרה: הכוחות הסמויים שמעצבים את ההחלטות שלנו. תל אביב: מטר. 13-20. (נושא: התמודדות עם אתגרים רגשיים בקבלת החלטות בחינוך). (חינוך, כלכלה 153.83 ארי.לא תשס"ט וגם בטקסט מלא)

טלנקר, ס' (2015). אמון כערך בקבלת החלטות של מנהיג פדגוגי. זמן חינוך, 1. 99-89. (נושא: תהליכים אסטרטגיים בקבלת החלטות)

דובלי, ר' (2015). אמנות החשיבה הצלולה. תל אביב: משכל.  פרקים 5-1. (נושא: הטיות בקבלת החלטות). (מדעי החברה 153.42 דוב.אמ תשע"ה וגם בטקסט מלא)