ד"ר עודד מאירון 77-8312-01 למידה וזכרון בילדים ובבוגרים

שם ומספר הקורס: למידה וזכרון בילדים ובבוגרים: הבסיס המוחי ליכולות למידה ויצירת רשתות זכרון

שם הקורס באנגלית:

Learning and Memory in Children and adults: learning Mechanisms and memory networks

 

שם המרצה: ד"ר עודד מאירון

סוג הקורס: (שיעור)

שנת לימודים: תשפ"ב                     סמסטר:                             היקף שעות:  1ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:          

 

א. מטרות הקורס ותוצרי למידה (מטרות על / מטרות ספציפיות):

מטרת הקורס – הקניית הידע על מנת להבין את הבסיס המוחי וההתפתחותי ליכולות למידה בילדים ובבוגרים. הקורס יתמקד בהכרה של מנגנוני מח התורמים משמעותית ללמידה יעילה ושימור יעיל של מידע ברשתות זכרון נוירונליות במח האנושי.

 

תוצרי למידה –

הסטודנט יתאר את המנגונים המוחיים המרכזיים ללמידה אנושית ולרכישת זכרונות במהלך בהתפתחות קוגניטיבית תקינה לעומת אנשים הסובלים מהפרעות נוירוהתפתחותיות.

הסטודנט יבין כיצד מערכות מוחיות מופעלות ביחד או בנפרד לביצוע משימות קוגניטיביות ולרכישת מידע באופ מיטבי לעומת כשלים בשימור מידע. (כגון רכישת שפה, זיהוי פרצופים).

הסטודנט יבין את עקרונות הפעילות המוחית ביחס לרכישת התנהגויות וליצירת זכרונות במהלך הילדות ובבגרות. הסטודנט יתאר את המערכות הקשביות השונות התורמות משמעותי לתהליכי למידה בילדים ובמבוגרים.

 

ב. תוכן הקורס:

רציונל, נושאים: בקורס נכיר את המערכות המוחיות האחראיות לשימור זיכרון וללמידה בילדים, במהלך ההתפתחות ועד הבגרות. בנוסך סטודנטים ייחשפו לשיטות מחקריות להערכת יכולות למידה בילדים ובמתבגרים ויילמדו כיצד ניתן לאתר לקיות למידה וכשלים במערכות-מוחיות הקשורות להפרעות נוירו-התפתחותיות ולקשיים משמעותיים בתקשורת, שפה, ובלמידה.

 

מהלך השיעורים: השיעורים יערבו הרצאה פרונטלית, וילוו במצגות, סרטוני המחשה, והדגמות. תאורי מקרה ישולבו במקומות רלוונטיים.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאת חובה

 קריאת רשות

1

מנגנונים מוחיים ללמידה בבני אדם

Parisi et al (2019)

Munakata and Pfaffly (2004)

Bassett et al (2011)

2

מגנונים מוחיים לעיבוד ושימור שפה בילדים ובמהלך ההתפתחות: התפחות נומאלית ואבנוררמאלית

 

Wandell et al (2012)

Samuelson (2021)

3

 הבסיס המוחי לקשב וזכרון  במהלך ההתפתחות

Posner et al., (2016)

Menon (2013)

4

מערכות מוחיות פונקצינאליות במהלך ההתפתחות

 

Yang and Li (2012)

Supekar et al (2009)

5

הפרעות מוחיות בילדים הקשורות לשפה ותקשורת

 

Hosseini et al (2013)

6

מנגנוני זכרון מילדות ועד בגרות

Ullman et al., (2014)

Squire (1992)

7

רכישת מיומניות למידה בילדים ומתבגרים: מנגנונים מוחיים

 

Posner and Rothbart (2005)

8

מנגנונים נוירופיזיולוגיים ל "למידה מוחית"

 

Lisman (2003)

9

קשב אקסקיוטיבי וקליפת המח הפרפרונטלית דורסלית לטרלית ((DLPFC: זכרון עבודה בילדים ובמבוגרים

Sato et al., (2018)

Kane and Engle (2002)

10

קשב מתמשך/sustained attention

 

Klarborg et al, (2013)

11

התערבות מוחית בלתי פולשנית לשיפור תפקודים קוגניטיבים בילדים: הפרעות נוירו-התפתחותיות

Prehn-Kristensen et al., (2014)

Schneider & Hopp, (2011)

12

בסיס נוירופיזיולוגי לליקוי קשב בילדים עם ADHD

 

Kaiser et al (2020)

13

תפקודי זכרון עבודה: פלסטיסיות והצלחה אקדמית

 

Klinberg (2010)

14

יצירת זכרונות ארוכי טווח במח האנושי

 

Lisman and Grace (2005)

 

ג. דרישות קדם:

אין

 

ד. חובות / דרישות / מטלות:

בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל ל- 85% ממשך הקורס ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.

 

ה. מרכיבי הציון הסופי:

50% - מבחן:  המבחן מורכב מ- 70% חומר שנלמד בכיתה, 30% קריאת חובה.

 50% -  עבודת אמצע (סיכום והצגה של מחקר אמפירי הנוגע לנושא אחד השיעורים של הקורס)

10%- ציון בונוס (10 נקודות) – קריאת רשות, הצגת המאמר בפני הכיתה + הגשת סיכום בסוף הסמסטר (ע"פ תיאום מראש בתחילת הסמסטר)

 

ו. ביבליוגרפיה: