ד"ר עודד מאירון 77-8312-01 למידה וזכרון בילדים ובבוגרים
שם ומספר הקורס: למידה וזכרון בילדים ובבוגרים: הבסיס המוחי ליכולות למידה ויצירת רשתות זכרון
שם הקורס באנגלית:
Learning and Memory in Children and adults: learning Mechanisms and memory networks
שם המרצה: ד"ר עודד מאירון
סוג הקורס: (שיעור)
שנת לימודים: תשפ"ב סמסטר: היקף שעות: 1ש"ש
אתר הקורס באינטרנט:
א. מטרות הקורס ותוצרי למידה (מטרות על / מטרות ספציפיות):
מטרת הקורס – הקניית הידע על מנת להבין את הבסיס המוחי וההתפתחותי ליכולות למידה בילדים ובבוגרים. הקורס יתמקד בהכרה של מנגנוני מח התורמים משמעותית ללמידה יעילה ושימור יעיל של מידע ברשתות זכרון נוירונליות במח האנושי.
תוצרי למידה –
הסטודנט יתאר את המנגונים המוחיים המרכזיים ללמידה אנושית ולרכישת זכרונות במהלך בהתפתחות קוגניטיבית תקינה לעומת אנשים הסובלים מהפרעות נוירוהתפתחותיות.
הסטודנט יבין כיצד מערכות מוחיות מופעלות ביחד או בנפרד לביצוע משימות קוגניטיביות ולרכישת מידע באופ מיטבי לעומת כשלים בשימור מידע. (כגון רכישת שפה, זיהוי פרצופים).
הסטודנט יבין את עקרונות הפעילות המוחית ביחס לרכישת התנהגויות וליצירת זכרונות במהלך הילדות ובבגרות. הסטודנט יתאר את המערכות הקשביות השונות התורמות משמעותי לתהליכי למידה בילדים ובמבוגרים.
ב. תוכן הקורס:
רציונל, נושאים: בקורס נכיר את המערכות המוחיות האחראיות לשימור זיכרון וללמידה בילדים, במהלך ההתפתחות ועד הבגרות. בנוסך סטודנטים ייחשפו לשיטות מחקריות להערכת יכולות למידה בילדים ובמתבגרים ויילמדו כיצד ניתן לאתר לקיות למידה וכשלים במערכות-מוחיות הקשורות להפרעות נוירו-התפתחותיות ולקשיים משמעותיים בתקשורת, שפה, ובלמידה.
מהלך השיעורים: השיעורים יערבו הרצאה פרונטלית, וילוו במצגות, סרטוני המחשה, והדגמות. תאורי מקרה ישולבו במקומות רלוונטיים.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאת חובה |
קריאת רשות |
1 |
מנגנונים מוחיים ללמידה בבני אדם |
Parisi et al (2019) |
Munakata and Pfaffly (2004) Bassett et al (2011) |
2 |
מגנונים מוחיים לעיבוד ושימור שפה בילדים ובמהלך ההתפתחות: התפחות נומאלית ואבנוררמאלית |
|
Wandell et al (2012) Samuelson (2021) |
3 |
הבסיס המוחי לקשב וזכרון במהלך ההתפתחות |
Posner et al., (2016) |
Menon (2013) |
4 |
מערכות מוחיות פונקצינאליות במהלך ההתפתחות |
|
Yang and Li (2012) Supekar et al (2009) |
5 |
הפרעות מוחיות בילדים הקשורות לשפה ותקשורת |
|
Hosseini et al (2013) |
6 |
מנגנוני זכרון מילדות ועד בגרות |
Ullman et al., (2014) |
Squire (1992) |
7 |
רכישת מיומניות למידה בילדים ומתבגרים: מנגנונים מוחיים |
|
Posner and Rothbart (2005) |
8 |
מנגנונים נוירופיזיולוגיים ל "למידה מוחית" |
|
Lisman (2003) |
9 |
קשב אקסקיוטיבי וקליפת המח הפרפרונטלית דורסלית לטרלית ((DLPFC: זכרון עבודה בילדים ובמבוגרים |
Sato et al., (2018) |
Kane and Engle (2002) |
10 |
קשב מתמשך/sustained attention |
|
Klarborg et al, (2013) |
11 |
התערבות מוחית בלתי פולשנית לשיפור תפקודים קוגניטיבים בילדים: הפרעות נוירו-התפתחותיות |
Prehn-Kristensen et al., (2014) |
Schneider & Hopp, (2011) |
12 |
בסיס נוירופיזיולוגי לליקוי קשב בילדים עם ADHD |
|
Kaiser et al (2020) |
13 |
תפקודי זכרון עבודה: פלסטיסיות והצלחה אקדמית |
|
Klinberg (2010) |
14 |
יצירת זכרונות ארוכי טווח במח האנושי |
|
Lisman and Grace (2005) |
ג. דרישות קדם:
אין
ד. חובות / דרישות / מטלות:
בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל ל- 85% ממשך הקורס ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.
ה. מרכיבי הציון הסופי:
50% - מבחן: המבחן מורכב מ- 70% חומר שנלמד בכיתה, 30% קריאת חובה.
50% - עבודת אמצע (סיכום והצגה של מחקר אמפירי הנוגע לנושא אחד השיעורים של הקורס)
10%- ציון בונוס (10 נקודות) – קריאת רשות, הצגת המאמר בפני הכיתה + הגשת סיכום בסוף הסמסטר (ע"פ תיאום מראש בתחילת הסמסטר)
ו. ביבליוגרפיה:
- Bassett, D. S., Wymbs, N. F., Porter, M. A., Mucha, P. J., Carlson, J. M., Grafton, S. T., & Raichle, M. E. (2011). Dynamic reconfiguration of human brain networks during learning. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(18), 7641-7646. DOI: 10.1073/pnas.1018985108
- Hosseini, S. M. H., Black, J. M., Soriano, T., Bugescu, N., Martinez, R., Raman, M. M., Kesler, S. R., & Hoeft, F. (2013). Topological Properties of Large-Scale Structural Brain Networks in Children with Familial Risk for Reading Difficulties. NeuroImage, 71,260-274.
- Kaiser, A., Aggensteiner, P.-M., Baumeister, S., Holz, N. E., Banaschewski, T., & Brandeis, D. (2020). Earlier versus later cognitive event-related potentials (ERPs) in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A meta-analysis. Neuroscience & Biobehavioral Reviews,112,117-134.
- Klarborg, B., Madsen, K.S, Vestergaard, M., Skimminge, A., Jernigan, T.L, & . Baaré, W.F.C. (2012). Sustained attention is associated with right superior longitudinal fasciculus and superior parietal white matter microstructure in children. Human Brain Mapping, 34,3216–3232.
- Klingberg, T. (2010). Training and Plasticity of Working Memory. Trends in Neurosciences,14(7):317-324.
- Lisman JE. Grace A. (2005). The Hippocampal-VTA Loop: Controlling the Entry of Information into Long-Term Memory. Neuron, 46(5), 703–713.
- Lisman, J. (2003). Long-term potentiation: outstanding questions and attempted synthesis. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences, 358, (1432), 829–842. https://doi.org/10.1098/rstb.2002.1242.
- Menon, V. (2013). Developmental Pathways to Functional Brain Networks: Emerging Principles. Trends in Neurosciences, 17(12), 627-640.
- Munakata, Y., & Pfaffly J. (2004). Hebbian learning and development. Developmental Science 7(2), 141–148.
- Parisi, G. I., Kemker, R., Part, J. L., Kanan, C., & Wermter, S. (2019). Continual lifelong learning with neural networks: A review, Neural Networks, 113,54-71.
- Posner, M. I., Rothbart, M. K., & Voelker, P. (2016). Developing brain networks of attention. Current Opinion in Pediatrics, 28(6), 720–724. https://doi.org/10.1097/MOP.0000000000000413
- Posner, M. I., & Rothbart, M. K. (2005). Influencing brain networks: implications for education. Trends in Cognitive Sciences, 9(3), 99–103. https://doi.org/10.1016/j.tics.2005.01.007
- Prehn-Kristensen, A., Munz, M., Göder, R., Wilhelm, I., Korr, K., Vahl, W., Wiesner, C. D., & Baving, L. (2014). Transcranial Oscillatory Direct Current Stimulation during Sleep Improves Declarative Memory Consolidation in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder to a Level Comparable to Healthy Controls. Brain Stimulation, 7(6):793-799.
- Sato, J., Mossad, S. I., Wong, S. M., Hunt, B. A. E., Dunkley, B. T., Smith, M. L., Urbain, C., & Taylor, M. J. (2018). Alpha Keeps It Together: Alpha Oscillatory Synchrony Underlies Working Memory Maintenance in Young Children. Developmental Cognitive Neuroscience., 34, 114–123.
- Schneider, H.D, & Hopp, J.P. (2011). The use of the Bilingual Aphasia Test for assessment and transcranial direct current stimulation to modulate language acquisition in minimally verbal children with autism, Clinical Linguistics & Phonetics, 25(6-7), 640-654. DOI:10.3109/02699206.2011.570852(לא נגיש למנויי בר-אילן)
- Supekar, K., Musen, M., & Menon, V. (2009) Development of Large-Scale Functional Brain Networks in Children. PLoS Biology,7(7): e1000157. doi: 10.1371/journal.pbio.1000157
- Squire, L.R. (1992). Declarative and Nondeclarative Memory: Multiple Brain Systems Supporting Learning and Memory. Journal of Cognitive Neuroscience, 4(3): 232–243. https://doi.org/10.1162/jocn.1992.4.3.232
- Ullman, H., Almeida, R., & Klingberg, T. (2014). Structural Maturation and Brain Activity Predict Future Working Memory Capacity during Childhood Development. Journal of Neuroscience, 34 (5):1592-1598. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.0842-13.2014
- Wandell, B. A., Rauschecker, A. M., & Yeatman, J. D. (2012). Learning to See Words. Annual Review of Psychology, 63, 31–53. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120710-100434
- Jing Yang, Ping Li, & Xi-Nian Zuo. (2012). Brain Networks of Explicit and Implicit Learning. PLoS ONE, 7(8), 1–9. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0042993
- Samuelson, L.K. (2021). Toward a Precision Science of Word Learning: Understanding Individual Vocabulary Pathways. Child Development Perspectives., 15(2): 117-124.