ד"ר לוי-שמעון שני 79-8010-01 הוראה מותאמת בקריאה

 

בס"ד                                                                                                                      

הוראה מותאמת בקריאה 79801001

שני לוי שמעון

תשפ"ב, 2 ש"ס

 

  • מטרות הקורס:
  •  היכרות עם תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים כבסיס לאבחון והתערבות.
  • היכרות עם תוכנית הלימודים בקריאה.
  • היכרות עם כלים למיפוי קשיי קריאה ובניית פרופילים של קוראים.

היכרות עם שיטות וכלים לקידום תהליכים בסיסיים וגבוהים בקריאה במסגרת פרטנית, קבוצתית וכיתתית.

 

מהלך השיעורים

הקורס יתקיים פנים מול פנים בסמסטר ב' ביום ב' בין השעות 18:00-20:00.

השיעורים יכללו הרצאות פרונטליות, סדנאות ותרגולים בשילוב קריאה ביבליוגרפית.

 

  • תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים

מס' הנושא

נושא השיעור

קריאה חובה לנושא

1

תהליכים בסיסיים וגבוהים בקריאה לאבחון והתערבות

(בזיקה לייחודיות האורתוגרפיה העברית)

 

(2 שיעורים)

בר-און, ע' (2011). מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית. ד"ש - דיבור שפה ושמיעה, 30, 1-25.

 

טוב לי, א', ופריש, י' (2014). המסע האורייני: תיאוריה כבסיס למעשה ההוראה בתחומי קריאה וכתיבה. חיפה : שאנן, המכללה האקדמית הדתית לחינוך. (חינוך E372.6 טוב.מס תשע"ד וגם בגישה אלקטרונית)

 

לוי שמעון, ש', וקולן, ל' (2019) "קול קורא" תוכנית לקידום שטף קריאה בבית ספר יסודי. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך .

 

2

תוכנית הלימודים בקריאה

מגן עד ביה"ס

(שיעור 1)

לוין, א', ואחרים (תשס"ח) תשתית לקראת קריאה וכתיבה.  ירושלים: משרד החינוך, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים. (חינוך אוסף פדגוגי כללי E372.6 תשת.לק תשס"ח)

 

קולקה-בלום, ש' (תשס"ג)
חינוך לשוני : עברית - שפה, ספרות ותרבות : תכנית לימודים לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי-דתי . ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית. (חינוך אוסף פדגוגי כללי E372.6 בלו.חנ תשס"ג  

 

3

מיפוי קריאה – הכרות עם כלי מיפוי מערכתיים ויצירת פרופילים של קוראים

(2 שיעורים)

לוי שמעון, ש'. וקולן, ל'. (2021) כלי להערכת שטף הקריאה בכיתה ג'.  בתוך  "קול קורא": תוכנית לקידום שטף הקריאה בבית הספר היסודי. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מאתר משרד החינוך.

 

משרד החינוך (תשפ"א) .הערכת הפרופיל האורייני של תלמידים העולים לכיתה א'. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך. 

 

Schiff, R., Katzir, T., & Shoshan, N. (2013). Reading accuracy and speed of vowelized and unvowelized scripts among dyslexic readers of Hebrew: The road not takenAnnals of Dyslexia63(2), 171-185.

 

4

עקרונות פדגוגיים ופסיכו-פדגוגיים בקידום קריאה

(שיעור 1)

לוי שמעון, ש', וקולן, ל' (2019) "קול קורא" תוכנית לקידום שטף קריאה בבית ספר יסודי. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך .

 

6

כלים שפתיים וניהוליים לקידום שטף קריאה בהתאם לפרופיל הקורא

(4 שיעורים)

טלמור, מ' (2003). הוראה מתקנת: הלכה למעשה.  תל אביב: הוצאת תלפיות. (חינוך E372.43 טלמ.הו תשס"ג)

 

לוי שמעון, ש', וקולן, ל' (2019) "קול קורא" תוכנית לקידום שטף קריאה בבית ספר יסודי. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך .

 

שיף, ר', והר-צבי (הכהן) , ש', ולוי-שמעון, ש' (2006). שפה במחשבה תחילה: צלילים ותבניות. חולון: רכגולד. (חינוך: אוסף פדגוגי E372.6 שיף.שפ תשס"ה).

 

 

 

7

מללמוד לקרוא ל- לקרוא כדי ללמוד

 

המודל הרב רכיבי בהבנת הנקרא

 

כלים לקידום הבנת הנקרא

(3 שיעורים)

 

 

וולף, ד', והלוי-דרזנר, ד' (עורכות) (תשס"א). טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי. ירושלים: משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי, המחלקה למיומנויות יסוד. (הספר לא קיים בספריות בר-אילן)

יועד, צ', ואחרים (2009)  אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה : מסמך מנחה למתכנני תכניות לימודים ארציות ומקומיות ולמפתחי חומרי למידה . ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים. (חינוך 375.001 אסט.חש תשס"ט)

 

לוי שמעון, ש' ואחרים (2015). משיקים: אמנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות בלמידה בהשקה לתחומי דעת. ירושלים: משרד החינוך ( חינוך אוסף פדגוגי E371.9046 לוי.מש תשע"ה וגם בגישה אלקטרונית)

 

Kintsch, W. (2012). Psychological models of reading comprehension and their implications for assessment. Measuring up: Advances in how we assess reading ability (pp. 21-38). Lanham, MD: Rowman & Littlefield .

(הספר לא קיים בספריות בר-אילן)

.

 

 

  • חובות הקורס ומרכיבי הציון הסופי:
  • מטלה – התנסות במיפוי קריאה, יצירת פרופיל קורא והתאמת כלי לקידום הקריאה ביחס לפרופיל (20% מהציון הסופי)
  • מבחן מסכם  (80% מהציון הסופי)

 

תכני הקורס יועלו למודל באופן הדרגתי בהתאם לנושא הנלמד.

 

פרטי הקשר עם המרצה

בכל נושא ניתן לפנות אלי באמצעות כתובת המייל: shanilevshim@gmail.com

 

  • ביבליוגרפיה

בר-און, ע' (2011). מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית. ד"ש - דיבור שפה ושמיעה, 30, 1-25.

ווהל, א., ארצי, ב. (2002). אבני היסוד של הקריאה. בתוך ווהל, א' ואחרים.  קריאה תיאוריה ומעשה(יחידה 7 עמ' 177-190) תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה.(חינוך  418.4 אונ.קר תשנ"ט)

וולף, ד והלוי-דרזנר ד (עורכות) (תשס"א). טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי. המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי, המחלקה למיומנויות יסוד, משרד החינוך. (הספר לא קיים בספריות בר-אילן)

קולקה-בלום, ש' (תשס"ג)
חינוך לשוני : עברית - שפה, ספרות ותרבותתכנית לימודים לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי-דתי . ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית. (חינוך אוסף פדגוגי כללי E372.6 בלו.חנ תשס"ג  

טוב-לי, א' (2000). אבחון קריאה וכתיבה לכיתות א'-ט' (מהדורה חדשה ומעודכנת). קרית ביאליק: אח. (חינוך אוסף פדגוגי כללי E372.48 טוב.אב תש"ס) 

טוב לי, א', ופריש, י' (2014). המסע האורייני: תיאוריה כבסיס למעשה ההוראה בתחומי קריאה וכתיבה. חיפה : שאנן, המכללה האקדמית הדתית לחינוך. (חינוך E372.6 טוב.מס תשע"ד וגם בגישה אלקטרונית)

טלמור, מ' (2003). הוראה מתקנת: הלכה למעשה.  תל אביב: הוצאת תלפיות. (חינוך E372.43 טלמ.הו תשס"ג)

לוי שמעון, ש' (2011). ממבחן לאבחון. הד החינוך, 85(6), 58-60.

לוי שמעון, ש' ואחרים (2015). משיקים: אמנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות בלמידה בהשקה לתחומי דעת. ירושלים: משרד החינוך ( חינוך אוסף פדגוגי E371.9046 לוי.מש תשע"ה וגם בגישה אלקטרונית)

יועד, צ', ואחרים (2009) אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה : מסמך מנחה למתכנני תכניות לימודים ארציות ומקומיות ולמפתחי חומרי למידה . ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים. (חינוך 375.001 אסט.חש תשס"ט)

שיף, ר', והר-צבי (הכהן) , ש', ולוי-שמעון, ש' (2006). שפה במחשבה תחילה: צלילים ותבניות. חולון: רכגולד. (חינוך: אוסף פדגוגי E372.6 שיף.שפ תשס"ה).

שני, מ',  לחמן, ד', שלם, צ', בהט, א', וזייגר, ט' (2003). מעק"ב – מיפוי עדכני של קריאה וכתיבה על פי נורמות ארציות. חולון: יסוד. (חינוך: אוסף פדגוגי  E372.48 מעק.מפ תשס"ד).

שתיל, א'   (2002). מבחן שתיל : לאיתור מוקדם של ליקויים ספציפיים וקשיי שפה כלליים ברכישת הקריאה והאיות : מבחן מקיף למומחים ללקויות למידה. קרית ביאליק: אח. (חינוך דלפק השאלה)

לוין, א', ואחרים (תשס"ח) תשתית לקראת קריאה וכתיבה.  ירושלים: משרד החינוך, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים. (חינוך אוסף פדגוגי כללי E372.6 תשת.לק תשס"ח)

Apel, K., & Diehm, E. (2014). Morphological awareness intervention with kindergarteners and first and second grade students from low SES homes: A small efficacy studyJournal of Learning Disabilities47(1), 65-75.

Chard, D. J., Vaughn, S., & Tyler, B. (2002). A synthesis of research on effective interventions for building reading fluency with elementary students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35(5), 386–406. doi:10.1177/00222194020350050101

Denton, C. A., Tamm, L., Schatschneider, C., & Epstein, J. N. (2020). The Effects of ADHD Treatment and Reading Intervention on the Fluency and Comprehension of Children with ADHD and Word Reading Difficulties: A Randomized Clinical TrialScientific Studies of Reading24(1), 72-89.

Gajria, M. & Jitendra, A.K. (2016). Effective strategies for developing reading comprehension. In R., Schiff & R.M., Joshi (Eds.). Interventions in Learning Disabilities: A Handbook on Systematic Training Programs for Individuals with Learning Disabilities (pp. 119-137). Ham: Springer. (Education 371.914 INT 2016)

Gellert, A. S., Arnbak, E., Wischmann, S., & Elbro, C. (2020). Morphological Intervention for Students With Limited Vocabulary Knowledge: Short‐and Long‐Term Transfer EffectsReading Research Quarterly, 56(3), 583-601.

Gersten, R., Fuchs, L. S., Williams, J. P., & Baker, S. (2001). Teaching reading comprehension strategies to students with learning disabilities: A review of researchReview of Educational Research71(2), 279-320.

Kintsch, W. (2012). Psychological models of reading comprehension and their implications for assessment. Measuring up: Advances in how we assess reading ability (pp. 21-38). Lanham, MD: Rowman & Littlefield . (הספר לא קיים בספריות בר-אילן)

Manolitsis, G. (2017). How effective is morphological awareness instruction on early literacy skills? In C. J., McLachlan, & A. W., Arrow (Eds.). Literacy in the early years: Reflections on International Research and Practice (pp. 151-174). Ham: Springer. (הספר לא קיים בספריות בר-אילן)

Miciak, J., Roberts, G., Taylor, W. P., Solis, M., Ahmed, Y., Vaughn, S., & Fletcher, J. M. (2018). The effects of one versus two years of intensive reading intervention implemented with late elementary struggling readersLearning Disabilities Research & Practice33(1), 24-36.

Primor, L., Pierce, M. E., & Katzir, T. (2011). Predicting reading comprehension of narrative and expository texts among Hebrew-speaking readers with and without a reading disabilityAnnals of Dyslexia61(2), 242-268.

Rasinski, T., Paige, D., Rains, C., Stewart, F., Julovich, B., Prenkert, D., ... & Nichols, W. D. (2017). Effects of intensive fluency instruction on the reading proficiency of third-grade struggling readersReading & Writing Quarterly33(6), 519-532.

Schiff, R., Katzir, T., & Shoshan, N. (2013). Reading accuracy and speed of vowelized and unvowelized scripts among dyslexic readers of Hebrew: The road not takenAnnals of Dyslexia63(2), 171-185.

Williams, K. J., & Vaughn, S. (2020). Effects of an Intensive Reading Intervention for Ninth-Grade English Learners with Learning DisabilitiesLearning Disability Quarterly43(3), 154-166.