ד"ר לוי-שמעון שני 77-729-01 עקרונות בהוראה מתקנת בהיבט אישי ומערכתי

                                                                           אוניברסיטת בר-אילן                                                                             
 הפקולטה לחינוך

עקרונות בהוראה מתקנת בהיבט אישי ומערכתי

Remedial teaching principles of personal and systemic aspects

מרצה: דר' שני לוי שמעון

סוג הקורס: הרצאה

מס קורס: 77-729-01

 

                                    קורס סמסטריאלי  היקף שעות: 14 (סמסטר ב', שנה ב')                 

 

מטרת הקורס: הקניית ידע תיאורטי ויישומי להתערבות אישית וכיתתית בזיקה לעקרונות ההוראה המותאמת ולייחודיות תחומי הדעת.

 

תוצרי למידה:

ידע באשר להתאמות בתהליכי למידה – פדגוגיים ופסיכו-פדגוגיים

יכולת לנתח תפקודי למידה מתוך תוצרי למידה בתחום הדעת

הכרת כלי התערבות (ברמה אישית ומערכתית) שניתן להפעיל בתחומי דעת שונים על מנת לפתח תפקודים אורייניים.

יכולת לקדם תפקודים אורייניים באמצעות פיתוח תפקודים מטה-קוגניטיביים, ניהוליים ורגשיים.

 

הקורס עוסק בתהליכי התערבות ברמה אישית וברמה מערכתית בתחומי הדעת השונים דרך עבודה על היבטים מטה קוגניטיביים ניהוליים והיבטים רגשיים.

 

מהלך השיעורים: הרצאות +סדנאות

 

תכנית הוראה:

 

שיעור

נושא

ביבליוגרפיה

1-2

עקרונות בהתערבות מותאמת ויישומם ברמה אישית ומערכתית

דגש על היבטים מטה-קוגניטיביים, ניהוליים ורגשיים בתהליכי התערבות

וידיסלבסקי, מ', וצאירי, א' (עורכות) (תשע"ד). הלומד, המלמד ומה שביניהם. ירושלים: משרד החינוך. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך

לשם, ח' (2014). התאמות על רצף הלמידה וההיבחנות לתלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב בחינוך הרגיל. ירושלים: משרד החינוך, שירות פסיכולוגי ייעוצי. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך.

Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New–York: Guilford Press. (Education  155.413 DAW e)

 

Diamond, A. (2012). Activities and programs that improve children’s executive functionsCurrent directions in psychological science21(5), 335-341.

Vaughn, S. & Fuchs, L. (2003). Redefining learning disabilities as inadequate response to instruction: The promise and the potential problems, Learning Disabilities Research and Practice, 18(3), 137-146   

3-5

הסכמה האוריינית והתפקודים המטה קוגניטיביים ניהוליים בפיתוח הבעה בכתב – מכתיבת סיפור ועד סיכום שיעור

Bos, C. S., & Vaughn, S. (2002). Strategies for teaching students with learning and behavior problems. Boston, MA.: Allyn & Bacon. (Chapter 6) 

(הספר לא קיים בספריות בר-אילן)

 

Hooper, S. R., Wakely, M. B., De Kruif, R. E., & Swartz, C. W. (2006). Aptitude–treatment interactions revisited: Effect of metacognitive intervention on subtypes of written expression in elementary school studentsDevelopmental Neuropsychology29(1), 217-241.‏‏

5-6

הכרות עם תחום הדעת דרך תפקודי הלמידה הנדרשים ללמידתו והקשיים איתם מפגיש

כהן, א', ולבנת, ז' (2011). שפת המקצועות: ידע לשוני וביטויו במקצועות לימוד שונים בחטיבת הביניים. סקירה מדעית - מוגשת לוועדת המומחים לתחום שפה ואוריינות . ירושלים: האקדמיה הישראלית למדעים – היוזמה למחקר יישומי בחינוך. אוחזר מתוך אתר האקדמיה הישראלית למדעים.

 

כרמון, א.(2010) הדיסציפלינה הפדגוגית: לקראת ארגון מחדש של הידע בבית הספר. הלכה ומעשה בתכנון לימודים, 21, 69-114.

 

לוי שמעון, ש' ואחרים (2015). משיקים: אמנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות בלמידה בהשקה לתחומי דעת. ירושלים: משרד החינוך ( חינוך אוסף פדגוגי E371.9046 לוי.מש תשע"ה וגם בגישה אלקטרונית)

 

Shanahan, C., & Shanahan, T. (2014). The implications of disciplinary literacyJournal of Adolescent & Adult Literacy57(8), 628-631.

Bulgren, J. A., Sampson Graner, P., & Deshler, D. D. (2013). Literacy challenges and opportunities for students with learning disabilities in social studies and historyLearning Disabilities Research & Practice28(1), 17-27.‏ ‏

7-8

פיתוח הבנה דרך סכמות וייצוגים מנטאלי

Meyer, B. J., & Ray, M. N. (2011). Structure strategy interventions: Increasing reading comprehension of expository textInternational Electronic Journal of Elementary Education4(1), 127-152.

Kim, A. H., Vaughn, S., Wanzek, J., & Wei, S. (2004). Graphic organizers and their effects on the reading comprehension of students with LD: A synthesis of researchJournal of Learning Disabilities37(2), 105-118.

 

Rapp, D. N., Broek, P. V. D., McMaster, K. L., Kendeou, P., & Espin, C. A. (2007). Higher-order comprehension processes in struggling readers: A perspective for research and interventionScientific studies of reading11(4), 289-312.

 

Sun, F. (2014). The application of schema theory in teaching college English writing. Theory and Practice in Language Studies, 4(7), 1476-1482.

9-10

המבחן ככלי אבחון והתערבות בהבעה ובהבנה

בירנבוים, מ' (1997). חלופות בהערכת הישגים. תל אביב: רמות. (חינוך E371.26 ביר.חל תשנ"ז וגם בגישה אלקטרונית)

לוי שמעון, ש' (2011). ממבחן לאבחון. הד החינוך, 85(6), 58-60.

Toofan, Z. Z., Maghsoudi, M., & Madani, D. (2014). The Effects of Self-Monitoring and Peer-Monitoring on Writing ActivitiesEnglish Language Teaching7(6), 109-119.

Chalk, J. C., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2005). The effects of self-regulated strategy development on the writing process for high school students with learning disabilitiesLearning Disability Quarterly28(1), 75-87.‏‏    

11-12

השאלה ככלי אבחוני וטיפולי

Cummins, S., Streiff, M., & Ceprano, M. (2012). Understanding and Applying the QAR Strategy to Improve Test ScoresJournal of Inquiry and Action in Education4(3), 18-26.

 

Joseph, L. M., Alber-Morgan, S., Cullen, J., & Rouse, C. (2016). The effects of self-questioning on reading comprehension: A literature reviewReading & Writing Quarterly32(2), 152-173.

 

Vaughn, S., Cirino, P. T., Wanzek, J., Wexler, J., Fletcher, J. M., Denton, C. D., ... & Francis, D. J. (2010). Response to intervention for middle school students with reading difficulties: Effects of a primary and secondary interventionSchool Psychology Review39(1), 3-21.‏‏‏

13-14

היבטים פסיכו-פדגוגיים בהתערבות

משרד החינוך, השירות הפסיכולוגי ייעוצי (2014) "פסיפס" – מתווה לשכלול ידע פסיכו פדגוגי ויישומו במלאכת החינוך וההוראה. ירושלים: משרד החינוך. ירושלים: משרד החינוך. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך

 

דרישות קדם:

ידע באבחון וטיפול בלקויות למידה, שנה א'.

 

מטלת הקורס:

ניתוח תוצר כתיבה של תלמיד

העברת התערבות של אחד הכלים שנלמדו והצגת הממצאים לפני ואחרי ההתערבות תוך עיגון הנתונים בספרות רלוונטית.

מרכיבי הציון:

נוכחות והשתתפות פעילה בסדנאות – 10%

ניתוח תוצר כתיבה – 20%

עבודה סיום – התערבות  70%

 

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

ווילינגהם, ד', האם הוראה היא אומנות או מדע. הד החינוך, פ"ו(7), 12-16.

צ'סנר, ש', כץ, מ', אל-דור, י', דרי, א', לוי שמעון, ש', טרגר, ט', עינת, ע' ושדמי, ח' (תשס"ט). לגעת מבעד לשריון : שיח בין עולמו הפנימי למעטפת חייו של תלמיד בעל הפרעת קשב וריכוז (ADHD). ירושלים: משרד החינוך. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך.

שריג, ג' (1994). חוכמת הלמידה : שיעורים ברכישת דעת מטקסטים. גבעתיים: מסדה. (חינוך 372.41 שרי.חכ תשנ"ד)

פלד-אלחנן, נ', ובלום-קולקה, ש' (1997). דיאלוגיות בתוך שיח הכיתה. חלקת לשון, 24 , 28–61.

Barry, T.D., Lyman, R.D. & Klinger, L.G. (2002). Academic Underachievement and Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder: The Negative Impact of Symptom Severity on School Performance. Journal of School Psychology, 40(3), 259-283.

Burbules, N. C., & Bruce, B. C. (2001). Theory and research on teaching as dialogue. In V. Richardson (ed.). Handbook of research on teaching, 4th Edition (pp. 1102-1121). Washington, DC: American Educational Research Association. (Education 370.72 HAN 2001)

Berninger, V. W., & Amtmann, D. (2003). Preventing written expression disabilities through early and continuing assessment and intervention for handwriting and/or spelling problems: Research into practice. In H. L., Swanson, K. R., Harris, & S., Graham (Eds.). Handbook of learning disabilities (pp. 345–363). New – York:  Guilford Press. (Education 371.926 HAN 2003)

D'Amato, R.C., Hobson, F.C., Huang, L.V. & Geil, M. (2005). Ecological neuropsychological: An alternative to the deficit conceptualizing and serving students with learning disabilities. Neuropsychological Review, 15 (2), 97- 103.

 Fletcher, J.M., Francis, D.J., Morris, R.D. & Lyon, G.R. (2005).      

Evidence based assessment of learning disabilities in children and adolescents , Journal of Clinical Child & Adolescents Psychology, 34(3), 506-522.

Jiang, X., & Grabe, W. (2007). Graphic organizers in reading instruction: Research findings and issuesReading in a foreign language19(1), 34-55.

Mahiri, J. (2004). New teachers for new times. The dialogical principle in teaching and learning electronically. In A.F., Ball, & S., Warshauer Freedman (Eds.). Bakhtinian perspectives on language, literacy, and learning (pp. 213-231). ‏ Cambridge: Cambridge University Press. (eBook).

Newmann, F.M., Bruce King, M., & Youngs, P.‪ (2000)‪.‪ Professional Development That Addresses School Capacity: Lessons from Urban Elementary Schools.‪ American Journal of Education, 108(4)‪, 259–299.‪

Praveen, S. D., & Rajan, P. (2013). Using Graphic Organizers to Improve Reading Comprehension Skills for the Middle School ESL StudentsEnglish Language Teaching6(2), 155-170.‏

Shanahan, T., & Shanahan, C. (2012). What is disciplinary literacy and why does it matter?. Topics in language disorders32(1), 7-18.

Snowling M. J.& Stackhouse J.(2006) Dyslexia speech and reading (2nd edition). Hoboken, NJ.: John Wiley and sons. (לא קיים בספריות בר אילן)

Hooper, S. R., Wakely, M. B., De Kruif, R. E., & Swartz, C. W. (2006). Aptitude–treatment interactions revisited: Effect of metacognitive intervention on subtypes of written expression in elementary school studentsDevelopmental Neuropsychology29(1), 217-241.

Smith, H., & Higgins, S. (2006). Opening classroom interaction: the importance of feedbackCambridge journal of education36(4), 485-502.‏‏