ד"ר לוי-שמעון שני 79-8024-01 תהליכי קריאה במחקר וביישום

 

בס"ד                                                                 

תהליכי קריאה במחקר וביישום 79-8024-01

תשפ"ב, 2 ש"ס

ד"ר שני לוי שמעון

 

  • מטרות הקורס
  • העמקה תיאורטית בתהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים על המנגנונים העומדים בבסיסם.
  •  חשיפה לייחודיות האורתוגרפיה העברית והשלכותיה על תהליך הקריאה.
  • קישור בין ההיבט התיאורטי לבין ההיבט האבחוני והטיפולי בתחום הקריאה.

 

  • תוכן הקורס

הקורס עוסק במנגנונים השונים העומדים בבסיס תהליך הקריאה והבנת הנקרא, תוך הדגשת ייחודיות האורתוגרפיה העברית על שתי מערכות הכתיב שלה והשפעותיה על תהליך הקריאה. הקורס מחבר בין הידע התיאורטי לבין הידע היישומי דרך התנסות באבחון קריאה, ניתוחו ושרטוט כיוון ההתערבות בעקבותיו.  

 

מהלך השיעורים

הקורס יתקיים פנים מול פנים בסמסטר א' ביום ב' בין השעות 18:00-20:00 וילווה באתר אליו יועלו חומרי הקורס השוטפים וחומרי הקריאה בהתאם לנושא הנלמד.

 

תכנית הוראה מפורטת

 

מס' נושא

נושא השיעור

קריאת חובה לנושא

1

תהליך הקריאה בזיקה לסוג האורתוגרפיה – ייחודיות האורתוגרפיה העברית

(2 שיעורים)

בר-און, ע', (2011). תהליכים לשוניים ברכישת העברית הלא-מנוקדת. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 148-166). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)

 

בר-און, ע' (2015). קריאה בצל ההומוגראפיות: הבעיה היא הפתרון. אוריינות ושפה, 5, 101-122.  

 

Shany, M., Bar-On, A., & Katzir, T. (2012). Reading different orthographic structures in the shallow-pointed Hebrew script: A cross-grade study in elementary schoolReading and Writing25(6), 1217-1238.

2

המנגנונים העומדים בבסיס תהליך הקריאה

המנגנון השפתי

המנגנון הקוגניטיבי והניהולי

המנגנון הרגשי

(4 שיעורים)

ווהל, א' וארצי, ב' (2002). מודלים מרכזיים של תהליך הקריאה. ווהל, א' ואחרים.  קריאה תיאוריה ומעשה( א' (2), 120-97). תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה.(חינוך  418.4 אונ.קר תשנ"ט)

 

לוי שמעון, ש', וקולן, ל' (2019) "קול קורא" תוכנית לקידום שטף קריאה בבית ספר יסודי. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך .

 

שר, ד', (2011). למידה אורתוגרפית, פענוח פונולוגי ולימוד עצמי, בתוך: ע', קורת וד', ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 61-78). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)

 

Kieffer, M. J., & Christodoulou, J. A. (2020). Automaticity and Control: How Do Executive Functions and Reading Fluency Interact in Predicting Reading Comprehension?. Reading Research Quarterly55(1), 147-166.

 

 

Cartwright, K. B., Marshall, T. R., & Wray, E. (2016). A longitudinal study of the role of reading motivation in primary students’ reading comprehension: Implications for a less simple view of readingReading Psychology37(1), 55-91.

 

3

בין תהליכי קריאה בסיסיים לבין תהליכים גבוהים

מודלים וגישות בהבנת נקרא

(3 שיעורים)

ליפקה, א' וסיגל, ל' (2015). יכולת הבנת הנקרא: פרופילים של קוראים בכיתה ז בקנדה. בתוך אוריינות ושפה ,5, 163-153.

 

קציר, ת. ופרימור, ל. (2016)  מודל קוגניטיבי רגשי להבנת הנקרא. מתוך: אוגדן הבנת הנקרא, אוניברסיטת חיפה, הוצאה פנימית.

 

Gough, P. B., & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading, and reading disabilityRemedial and special education7(1), 6-10.

 

Kintsch, W. (2012). Psychological models of reading comprehension and their implications for assessment.  In J.P. Sabatini, E., Albero & T., O`Reilly (Eds.) Measuring up: Advances in how we assess reading ability (pp. 21-38). Plymouth, UK: Rowman & Littlefield. (לא קיים בספריות בר אילן‏)

 

 

 

4

בין התיאוריה ליישום –

ניתוח אבחון קריאה ושרטוט כיוון ההתערבות

(4 שיעורים)

לוי שמעון, ש'. וקולן, ל'. (2021) כלי להערכת שטף הקריאה בכיתה ג'.  בתוך  "קול קורא": תוכנית לקידום שטף הקריאה בבית הספר

היסודי. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מאתר משרד החינוך.

 

 

 

  • חובות הקורס ומרכיבי הציון הסופי
  • נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים
  • מבחן מסכם (100% מהציון הסופי)

 

 

פרטי הקשר עם המרצה

בכל נושא ניתן לפנות אלי באמצעות כתובת המייל shanilevshim@gmail.com

 

 

 

  • ביבליוגרפיה

 

 

בר-און, ע' (2011). מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית. ד"ש - דיבור שפה ושמיעה, 30, 1-25.

בר-און, ע', (2011). תהליכים לשוניים ברכישת העברית הלא-מנוקדת. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 148-166). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)

בר-און, ע' (2015). קריאה בצל ההומוגראפיות: הבעיה היא הפתרון. אוריינות ושפה, 5, 101-122.  

גביעון, א', פרידמן, נ', ויכיני, מ' (2008). כתיבה ודיסגרפיות: על תהליך הכתיבה, לקויות בכתיבה, ועל הקשר שבין דיסגרפיה לדיסלקסיה. שיקומדע, ביטאון האיגוד הישראלי לרפואה פיזיקלית ושיקום, 26, 32-35. (לא קיים בספריות בר-אילן)

ווהל, א' וארצי, ב' (2002). מודלים מרכזיים של תהליך הקריאה. ווהל, א' ואחרים.  קריאה תיאוריה ומעשה( א' (2), 120-97). תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה.(חינוך  418.4 אונ.קר תשנ"ט)

טוב-לי, א' (2000). אבחון קריאה וכתיבה לכיתות א'-ט' (מהדורה חדשה ומעודכנת). קרית ביאליק: אח. (חינוך אוסף פדגוגי כללי E372.48 טוב.אב תש"ס) 

לוי שמעון, ש', וקולן, ל' (2019) "קול קורא" תוכנית לקידום שטף קריאה בבית ספר יסודי. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך .

לוי שמעון, ש'. וקולן, ל'. (2021) כלי להערכת שטף הקריאה בכיתה ג'.  בתוך  "קול קורא": תוכנית לקידום שטף הקריאה בבית הספר היסודי. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מאתר משרד החינוך.

לוין, א' (2002). אלף – אוהל, בית זה בית, גימל זה גמל גדול...: מה מפיקים ילדים בגיל הרך  מידיעת שמות האותיות? בתוך: פ"ש, קליין וד', גבעון (עורכות). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 71-103). תל-אביב: רמות. (חינוך E372.6 קלי.שפ תשס"ג)

ליפקה, א' וסיגל, ל' (2015). יכולת הבנת הנקרא: פרופילים של קוראים בכיתה ז בקנדה. בתוך אוריינות ושפה ,5, 163-153.

מסט, א', בר-און, ע', וידידיה, ס' (2015). מבדק קריאה וכתיבה לכיתה א'. ירושלים : ראמ"ה - הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך , משרד החינוך. (חינוך אוסף פדגוגי E372.48 מבד.בע תשע"ו

פרידמן, נ', ולוקוב. ל' (2011). על סוגי דיסלקסיית שטח התפתחותית ודרכי ביטויה בעברית. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 414-444). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)

פרידמן, נ' וקולטהארט, מ' (2017). דיסלקסיות התפתחותיות. שפה ומוח, 12, 1-34.

קפלן, ד' (2007). הפן הלשוני של הבנת טקסטים כתובים נרטיביים ועיוניים: מבט התפתחותיחיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה, אוניברסיטת תל-אביב. (לא קיים בספריות בר-אילן)

קציר, ת. ופרימור, ל. (2016)  מודל קוגניטיבי רגשי להבנת הנקרא. מתוך: אוגדן הבנת הנקרא, אוניברסיטת חיפה, הוצאה פנימית.  (אין בבר-אילן)

 רביד, ד' (2002). לשון ואוריינות במעבר מן הגן לבית-הספר. בתוך: פ"ש, קליין וד', גבעון (עורכות). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 70-43). תל-אביב: רמות. (חינוך E372.6 קלי.שפ תשס"ג) (יש לבדוק במודל)

שלו-מבורך, ל', ואחרים (תשע"א). מאפיינים קשביים של ילדים עם ADHD  והקשר שלהם לקריאה. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 545-559). ירושלים: הוצאת מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)

שיף, ר', ונווה, מ' (2011). מאפייני העיבוד המורפולוגי במהלך זיהוי המילים בקרב קוראים עם דיסלקסייה התפתחותית. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו לשוניות וקשיים (עמ' 399-413). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)

שני, מ', לחמן, ד', שלם, צ', בהט, א', וזייגר, ט' (2003). מעק"ב – מיפוי עדכני של קריאה וכתיבה על פי נורמות ארציות. חולון: יסוד. (חינוך אוסף פדגוגי כללי E372.48 מעק.מפ תשס"ד)

שר, ד', (2011). למידה אורתוגרפית, פענוח פונולוגי ולימוד עצמי. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 61-78). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)

שתיל, א' (2002). מבחן שתיל לאיתור מוקדם של ליקויים ספציפיים וקשיי שפה כלליים ברכישת הקריאה והאיות. קרית ביאליק: אח. (חינוך דלפק)

 

Bar-Kochva, I., & Breznitz, Z. (2014). Reading scripts that differ in orthographic transparency: A within-participant-and-language investigation of underlying skillsJournal of Experimental Child Psychology, 121, 12-27.

Bashir, A. S., & Hook, P. E. (2009). Fluency: A key link between word identification and comprehension. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 40(2), 196–200.

Best, R. M., Rowe, M., Ozuru, Y., & McNamara, D. S. (2005). Deep-level comprehension of science texts: The role of the reader and the text. Topics in Language Disorders25(1), 65-83. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Booth, J. N., Boyle, J. M., & Kelly, S. W. (2014). The relationship between inhibition and working memory in predicting children's reading difficultiesJournal of research in reading37(1), 84-101.

Cartwright, K. B., Marshall, T. R., & Wray, E. (2016). A longitudinal study of the role of reading motivation in primary students’ reading comprehension: Implications for a less simple view of readingReading Psychology37(1), 55-91.

Cartwright, K. B., Marshall, T. R., Huemer, C. M., & Payne, J. B. (2019). Executive function in the classroom: Cognitive flexibility supports reading fluency for typical readers and teacher-identified low-achieving readersResearch in developmental disabilities88, 42-52.

Cirino, P. T., Miciak, J., Gerst, E., Barnes, M. A., Vaughn, S., Child, A., & Huston-Warren, E. (2017). Executive function, self-regulated learning, and reading comprehension: A training studyJournal of learning disabilities50(4), 450-467.

Colé, P., Duncan, L. G., & Blaye, A. (2014). Cognitive flexibility predicts early reading skillsFrontiers in psychology5, 565, 1-8.

Doyle, C., Smeaton, A. F., Roche, R. A., & Boran, L. (2018). Inhibition and updating, but not switching, predict Developmental Dyslexia and individual variation in reading ability. Frontiers in psychology, 9, 795, 1-19.

Gough, P. B., & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading, and reading disabilityRemedial and special education7(1), 6-10.

Habib, M. (2000). The neurological basis of developmental dyslexia: An overview and working hypothesis. Brain, 123, 2373-2399.

Katzir, T., Kim, Y. S. G., & Dotan, S. (2018). Reading self-concept and reading anxiety in second grade children: The roles of word reading, emergent literacy skills, working memory and genderFrontiers in Psychology9, 1180, 1-13.

Kieffer, M. J., & Christodoulou, J. A. (2020). Automaticity and Control: How Do Executive Functions and Reading Fluency Interact in Predicting Reading Comprehension?. Reading Research Quarterly55(1), 147-166.

Kim, Y. S. G. (2017). Why the simple view of reading is not simplistic: Unpackin  component skills of reading using a direct and indirect effect model of reading (DIER). Scientific Studies of Reading21(4), 310-333.

Kintsch, W. (2012). Psychological models of reading comprehension and their implications for assessment.  In J.P. Sabatini, E., Albero & T., O`Reilly (Eds.) Measuring up: Advances in how we assess reading ability (pp. 21-38). Plymouth, UK: Rowman & Littlefield. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Mann, V. A. (2003) Language processes: Keys to reading disability. In: H. L.Swanson, K. R. Harris, S. Graham (Eds.). Handbook of learning disabilities (pp. 213-228).  New York: Guilford Press. (Education 371.926 HAN 2003)

McNamara, D. S. (Ed.). (2012). Reading comprehension strategies: Theories,interventions, and technologies.  New York: Psychology Press. (לא קיים בספריות בר-אילן)

Nation, K. (2005). Connections between language and reading in children with poorreading comprehension. In H. W. Catts & A. G. Kamhi (Eds.). The connections between language and reading disabilities (pp. 41-54). Mahwah, NJ: LawrenceErlbaum Associates. (English 371.9144 CON 2005 and Digital Full Text)

Nouwens, S., Groen, M. A., Kleemans, T., & Verhoeven, L. (2020). How executive functions contribute to reading comprehensionBritish Journal of Educational Psychology, 91(1), 169-192.

Pikulski, J. J., & Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, 58(6), 510-519.

Reiter, A., Tucha, O., & Lange, K. W. (2005). Executive functions in children with dyslexia.  Dyslexia, 11 (2), 116-131.

Sesma, H. W., Mahone, E. M., Levine, T., Eason, S. H., & Cutting, L. E. (2009). The contribution of executive skills to reading comprehensionChild Neuropsychology15(3), 232-246.

Share, D. L., & Bar-On, A. (2018). Learning to read a Semitic abjad: The triplex model of Hebrew reading developmentJournal of Learning Disabilities51(5), 444-453

Share D., & Levin I. (1999). Learning to read and write in Hebrew. In: M. Harris & G.Hatano (Eds.). Learning to read and write: A cross linguistic perspective (pp. 89-111). Cambridge University Press. (English 401.93 LEA 1999 HADDAD)

Schiff, R. & Ravid, D. (2013). Morphological processing in Hebrew-speaking reading-disabled students. Journal of Learning Disabilities, 46(3), 220-229.

 Schiff, R., Schwartz-Nahshon, S., & Nagar, R. (2011). Effect of phonological andmorphological awareness on reading comprehension in Hebrew-speaking adolescents with reading disabilitiesAnnals of dyslexia61(1), 44-63.

Schindler, J., & Richter, T. (2018). 24. Reading comprehension: Individual differences, disorders, and underlying cognitive processes. In A., Bar-On, D., Ravid & E., Dattner (Eds.)  Handbook of Communication Disorders (pp. 503-524).  Boston, MA.: De Gruyter Mouton. (eBook)

Shany, M., Bar-On, A., & Katzir, T. (2012). Reading different orthographic structures in the shallow-pointed Hebrew script: A cross-grade study in elementary schoolReading and Writing25(6), 1217-1238.

Snow, C. (2002). Reading for Understanding. Towards an R&D Program in Reading Comprehension. Santa Monica, CA.: Rand Science and Technology Policy Institute. (eBook)

Yeari, M., & Lev, N. (2020). Processing and Memory of Central and Peripheral Ideas in Reading Comprehension by Poor ComprehendsScientific Studies of Reading, 1-19.

Zhang, C., Bingham, G. E., & Quinn, M. F. (2017). The associations among preschool children’s growth in early reading, executive function, and invented spelling skillsReading and Writing30(8), 1705-1728.

 

 

 
 
 

 

 

שם הקורס באנגלית: Reading Processes in Research and Practice