ד"ר אלי שכטר 77-324-01 תיאוריות באישיות ומשמעותן לחינוך

 

תיאוריות באישיות ומשמעותן לחינוך: מבט ביקורתי 77-324-01
Personality Theories and Their Educational Implications
מרצה: ד"ר אלי שכטר

תאור הקורס:

הקורס בתשפ"ב הוא קורס מתוקשב זו השנה השניה ועדיין בהרצה. הקורס בתשפ"א עבר לאחר שנים רבות למתכונת מתוקשבת. בעקבות כך, מתבצעים שינויים קלים בסילבוס במהלך הקיץ בזמן הכנת הקורס במתכונת החדשה. עדכון של הסילבוס מתבצע תמיד מיד בתחילת הסמסטר.

בהמשך, ניתן לקרוא את רשימת הנושאים שהועברו בקורס בשנה הקודמת. הקורס המתוקשב השנה מתוכנן לכסות פחות או יותר את אותם נושאים. מטבע הדברים אעדכן מעט. אך כדי לקבל תמונה כללית- אנא קראו את המתווה הקודם.

** חשוב! עקב הנסיון שהצטבר בבחינות המקוונות בסוף שנת תש"פ ותשפ"א- מתכונת הבחינה המדוייקת אינה ידועה. הדבר תלוי במספר תלמידי הקורס, זמינות של עוזר הוראה, ומערכת הבחינות שהאוניברסיטה תעמיד לרשותנו. אם הקורונה תהיה מאחורנו, סביר מאוד להניח שהבחינה תתקיים במתכונת סגורה ***

  

א. מטרות הקורס:

  1. רכישת אוריינות בסיסית במושגי היסוד של התאוריות הפסיכולוגיות בדבר טבע האדם היחיד.
  2. הבנת ההשלכות החינוכיות האפשריות הנובעות מאימוץ ושימוש בתאוריות השונות, וחשיפת ההשתמעויות הערכיות של השימוש בתיאוריות אלו.

ב. תוכן הקורס:

 

מהלך השיעורים: הרצאה, קריאה ודיון מזדמן (בפורום מתוקשב או מפגשים וירטואליים ).

במהלך הסמסטר יהיו תרגילים להגשה (יוסבר להלן).

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים (מדובר במתווה כללי בלבד ויתכנו שינויים):

 

נושא

קריאה* 

מבוא לראציונל הקורס (קורס פרונטלי או בזום. מועד ייקבע)

 

פרויד – המודלים של פרויד

או"פ פרק 2.3-2.3.5 (106-135)

פרויד – המשך + החברה והיחיד

עתידה של אשלייה פרקים א-ג (עמ' 31-44).

קוהוט – פסיכולוגיית העצמי.

ויניקוט - העצמי הכוזב

Kohut & Wolf, 1978

ויניקוט

בולבי – תאוריית ההתקשרות.

בולבי

סקינר והתפיסה הבהביוריסטית.

או"פ פרק 3.1-3.2 (עמ' 15-22)

בנדורה ותפיסות קוגניטיביות.

או"פ פרק 3.5 (עמ' 66-82)

תפיסות אקסיסטנציאליסטיות.

או"פ פרק 4.1 (עמ' 165-177 )

תפיסות הומאניסטיות. מאסלו ורוג'רס.

או"פ פרק 4.3 עד 4.3.2.7 (עמ' 196-228)

המשך + מספר מילים על יונג (תלוי בהספק)

 

אריקסון. מודל 8 השלבים, זהות.

או"פ, פרק 2.6.4 (עמ' 187-195)

תפיסות נאראטיביות (מקאדאמס)

, 2006 McAdams & Pals

דיון ביקורתי חינוכי כללי (תפיסתו של שוואב)

Schwab

דיון ביקורתי חינוכי והשלמות

 

 

דרישות קדם:

אין

חובות / דרישות / מטלות**:

  • צפייה בהרצאות, קריאה, תרגילים, (השתתפות בפורום מקוון- רשות), ומבחן.
  • (בהנחה שיש עוזר\ת הוראה). במהלך הסמסטר, לאחר כל תאורטיקן, יהיה תרגיל על ההשלכות החינוכיות של התאוריה (סדר גודל של 250-300 מילה). חובה להגיש 2 תרגילים בציון מעל 60. מי שמגיש 5 תרגילים, הממוצע ישמש לו ציון מגן של 15% לבחינה.

 

מרכיבי הציון הסופי:

מרכיבי הציון הסופי – מבחן. המבחן כולל הן את הנלמד בהרצאות, בחומרי הקריאה, ובפורום המקוון. 15% מגן, יינתן על בסיס התרגילים כאמור לעיל. חובה להגיש 2 תרגילים בציון מעל 60.

** חשוב! עקב הנסיון שהצטבר בבחינות המקוונות בסוף שנת תש"פ ותשפ"א- מתכונת הבחינה המדוייקת אינה ידועה. הדבר תלוי במספר תלמידי הקורס, זמינות של עוזר הוראה, ומערכת הבחינות שהאוניברסיטה תעמיד לרשותנו. אם הקורונה תהיה מאחורנו, סביר מאוד להניח שהבחינה תתקיים במתכונת סגורה ***

 

ביבליוגרפיה:

ד. ביבליוגרפיה:

את הקורס נלווה בקריאה שוטפת בעיקר מתוך הספר "אישיות: תיאוריה ומחקר" בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. (2018) הספר זמין לקריאה ברשת לתלמידי בר אילן.

הספר מבוסס על אותו ספר משנת 1992 עם שינויים מתבקשים (בהקשר לעדכוני מחקר) אבל תיאור התאוריות הבסיסיות לא השתנה. כך שמי שרוצה לקרוא בספר הקודם יכול, אם כי לא מומלץ (וגם, מספרי העמודים שונים).

 

נדרש לקרוא באופן שוטף וכדאי מאוד לקרוא מראש - על מנת שנוכל להקדיש את השיעורים למיקוד בסוגיות החשובות. השיעור לא יוקדש לכיסוי חומר הקריאה – אלא למיקודו והעמקה בו. 

בכיתה אזכיר גישות שאינן בספרים ואתן חומר קריאה נוסף בהקשר לגישות אלו (בעיקר מהרשימה למטה). התוכנית היא שתוכלו לגשת לכל החומרים דרך אתר הקורס, או דרך לינק מהספריה (פרטים בשיעור הראשון).

 

ביטמן, א', בייט-מרום, ר', להב, צ', פוך, ח', פלג-שגיא, ט', בן-עטר-כהן, א', ביתן, ש', שחר, ג', כספי, א', ורוקס, ס' (2016). אישיות: תיאוריה ומחקר (מהדורה שניה).  רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (פסיכולוגיה  155.2 ביט.אי תשע"ז וגם בטקסט מלא)

בולבי, ג', (תשע"ו). בסיס בטוח: התקשרות הורה-ילד והתפתחות אנושית בריאה  תל אביב: עם עובד. (פסיכולוגיה, מדעי החברה 155.4 בול.בס תשע"ו) (תפקיד ההתקשרות בהתפתחות האישיות, עמ' 121-134)

ויניקוט, ד''ו, (1960, 2009).עצמי אמיתי עצמי כוזב . תל אביב: עם עובד. (פסיכולוגיה, חינוך, מדעי החברה 616.8917 וינ.עצ תשס"ט) (עיוות האני במונחים של עצמי אמיתי ועצמי כוזב, עמ' 202-213)

פרויד, ז' (תש"ס) התרבות והדת . תל-אביב: ספריית פועלים.  (פסיכולוגיה, פילוסופיה, מדעי החברה 291.17 פרו.תר תש"ס ) (עתידה של אשליה, עמ' 91-163)

Cushman, P. (1990). Why the self is empty: Toward a historically situated psychologyAmerican Psychologist, 45(5), 599-611.

Kohut, H. & Wolf, E.S. (1978). The disorders of the self and their treatment: An outline. International Journal of Psychoanalysis, 59, 413-425.

McAdams, D. P., & Pals, J. L. (2006). A new Big Five: fundamental principles for an integrative science of personalityAmerican Psychologist61(3), 204-217.

Schwab J. (1958). On the corruption of Education by PsychologySchool Review, 66 (2), 169-184.

 

 

חומר מחייב למבחנים: תוכן ההרצאות, פרקי קריאה נבחרים מהספר ומאמרים נוספים. המרצה שומר לעצמו הזכות להוסיף חומר קריאה על פי העולה מצורכי ההוראה.