פרופ' ברכה קרמרסקי 77-991-01 קולוקוויום מחקרי- איסוף, ניתוח נתונים והצגתם בשיטות משולבות
קולוקוויום מחקרי- איסוף, ניתוח נתונים והצגתם בשיטות משולבות
שם המרצה: פרופ' ברכה קרמרסקי
סוג הקורס: סדנא
שנת לימודים: תשפ"א סמסטר: ב היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט:
א. מטרות הקורס ותוצרי למידה (מטרות על / מטרות ספציפיות):
הקורס מכוון לדוקטורנטים אשר הצעת המחקר שלהם אושרה, והם נמצאים בשלב איסוף וניתוח הנתונים של עבודתם. הקולוקויום עוסק בהעמקת ידע בתחום המחקרי ויישומו באופן חוויתי לנושאים הקשורים למחקרי הסטודנטים.
מטרות הקורס:
- ללוות את הסטודנט ולסייע בשלבים השונים של איסוף הנתונים, ניתוחם ואופן הצגתם
- לקדם הבנת גישות שונות של מחקר: כמותי, איכותני, משולב ועיוני
- לזמן לסטודנט תמיכה, שיתוף ודיון מעמיק עם עמיתים בהצגת עבודתם
נושאי הקורס:
הקולוקוויום עוסק בליבון נושאים הקשורים למחקרי הסטודנטים ולאופן הצגתם המקצועית:
נושאי על-
- פיתוח זהות מחקרית
- טיפוח שפה מחקרית מקצועית
- עידוד חשיבה ביקורתית
- קידום גישות מחקריות משולבות
- דיון בדרכי כתיבה והצגה מדעית בבמות מחקר מקצועיות
פירוט הנושאים:
- הבנת ייחודו של המחקר, מטרותיו ושאלותיו.
- איסוף נתונים בשיטות מחקר שונות ובכלים מתאימים
- הערכה באמצעות כלים שונים: שאלונים, מחוונים, תמות.
- עקרונות בבניית שאלון, מחוון (מחקר כמותי), עקרונות במציאת תמות (מחקר איכותני).
- בדיקת תקפות (מבנה, פנימי חיצוני), מהימנות (אלפא קרונבך, מהימנות בין שופטים, טריאנגולציה.
אפקטים סטטיסטיים-
- - g פקטור לבחירת גודל המדגם
- d - אפקט Cohen- למציאת הבדלים בין ממוצעים
- Kappa - k להערכת מהימנות בין שופטים עבור קטגוריות איכותניות) .
- ניתוח נתונים והצגתם: שיטות כמותיות, איכותניות, ומשולבות - Mixed method
- דיון בפורמטים ואמצעים שונים של הצגת מחקר בדגש על וויזואליזציה ודינמיות:
הצגה קצרה/מפורטת. מצגת/פוסטר.
- הכרת כלים לניתוח כמותי/ איכותני בזמן אמת כמו OBSERVER , אטלס, NVIVO
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים:
- ההוראה תהיה בפורמט היברידי - סדנאי (פנים/פנים ובזום) המשלב למידה פעילה ודיונים, עבודה בקבוצות הממוקדת בנושאי הקורס וקשיים שעולים מהשטח.
- חשיפה לניתוחים מתקדמים (סטטיסטיים ואיכותניים).
- חשיפה לתוכנות חדשות לניתוח נתונים.
- הקורס ישלב קריאה וניתוח מעמיק של מאמר בנושאים הנידונים
- שיקולים והתנסות לבניית מצגת ופוסטר להצגה בכנס
- סיום הקורס בהצגת פוסטר אישי של כל משתתף שיוצג בגלריה משותפת של חברי הקורס, דיון והסקת מסקנות
חובות הקורס: חובת נוכחות. מתן ציון עובר לאחר הגשת תרגילים- בצוותים (2-3 סטודנטים שיוגדרו בתחילת הקורס) ודיון במסקנות המטלה במליאה .
מבנה המשימות –
1. ניתוח מאמר, דיון במבנה המחקר ובמעבר לאופן הצגתו- מצגת / פוסטר .
2. בניית מחוון למתן משוב לפרזנטציות +תרגיל השוואה בין מצגות/פוסטרים
3. בניית מצגת אישית לכל משתתף וכללי הצגתה במליאה
4.. השתתפות בסדנת הכנה לבניית פוסטר אישי והצגתו בגלריה כיתתית משותפת כמשימת סיום של הקורס.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת הערות |
|
1-2 |
כמודלינג ליישום מטרות הקורס
|
מתן הוראות לניתוח המאמר והגשת המטלה כתרגיל – בזוגות המאמר יישלח לקראת השיעור |
Kramarski, B & Fridman, S.(2014). Solicited versus unsolicited metacognitive prompts for fostering mathematical problem-solving using multimedia. Journal of Educational Computing Research, 50(3), 285-314 |
3-4
5-11 |
ליישום מטרות הקורס ללמידה פעילה ויעילה.
(15 דק' ודיון 5 דק)
מתן פרזנטציות אישיות 3 סטודנטים לשיעור (תלוי במספר המשתתפים)
|
הפניות לחומרי עזר וביביליוגרפיה יינתנו במהלך הקורס |
הדיון יתמקד על תיאוריות שבבסיס המאמר, ייחודו, גישה מתודולוגית משולבת לניתוח הנתונים צורת הכתיבה, אופן הצגת הממצאים. מעבר ממאמר- להצגה בכנס. בחירת 3 נקודות - Highlights לאפיון המאמר
|
דיון במליאה- כהכנה לסדנא לבניית הפוסטרים
|
|||
12-13 |
סדנא- לבניית פוסטרים הדגמה בשימוש בכלי ניתוח איכותניים דיון בגישות הערכה למחקר משולב |
||
14 |
סיכום הקורס בהצגת גלריית פוסטרים אישיים
|
הערה- ייתכנו שינוים במועדי הפעילויות
מקורות
קריאת רשות
- *כהן, ז' (תש"ע). פיתוח הכוונה עצמית פדגוגית אצל פרחי הוראה בסביבה מתוקשבת נתמכת רפלקציה במוקדים שונים. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה". אוניברסיטת בר אילן. (חינוך E370.711 כהן.פת תש"ע וגם בגישה מקוונת)
- *מיוחס, א' (תשע"ד). חקר התנהגות הפנייה לעזרה של תלמידים כאסטרטגיה של הכוונה עצמית בלמידה (SRL) בשלבי התפתחות ותחומי דעת שונים. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה". אוניברסיטת בר אילן. (חינוך 370.1523 מיו.חק תשע"ד וגם בגישה מקוונת)
- קסן, ל' וקרומר-נבו, מ' (תש"ע). ניתוח נתונים במחקר איכותני. הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן –גוריון בנגב. (חינוך 300.72 נתו.נת תש"ע)
- *צהר-רוזן, מ' (תשע"ב). חקר תכנית התערבות הוליסטית להכוונה עצמית בלמידה בהיבט מטה- קוגנטיבי ומוטיבציוני -רגשי אצל הלומד הצעיר בהקשר של אוריינות מתמטית. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה". אוניברסיטת בר אילן. (חינוך 370.1523 רוז.חק תשע"ב וגם בגישה מקוונת)
- רותאלן, ג'. (תשע"ה). כיצד לראיין למחקר איכותני: גישה התייחסותית. מכון מופ"ת (חינוך 001.433 ג'וס.כי תשע"ה)
- בייט-מרום, ר' (עורכת) (תשע"ב). שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו (מהדורה שנייה). הוצאת האוניברסיטה הפתוחה. יחידות 6-7, 9-12. (חינוך 300.72 ביט.שי תשס"א יחידות 6-7 בלבד וגם בגישה מקוונת)
- *שילה, ע' (תשע"ו). חקר הוראה ולמידה של מורים ותלמידיהם בגישה מטה קוגנטיבית: השוואה בין טיפוח ידע של הקוגניציה ובין רגולציה של הקוגניציה. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה". אוניברסיטת בר אילן. (חינוך 372.7 שיל.חק תשע"ה)
- שקדי, א' (תשע"ד). המשמעות מאחורי המילים. מתודולוגיות במחקר איכותני-הלכה למעשה (מהדורה ב'). הוצאת רמות. אוניברסיטת תל-אביב. (חינוך 001.42 שקד.מש תשע"ד
- Clement, L., Chauvot, J., Philipp, R., & Ambrose, R. (2003). A method for developing rubrics for research purposes. In N. A. Pateman, B. J. Dougherty, & J. T. Zilliox (Eds.),Proceedings of the 2003 joint meeting of PME and PMENA(Vol. 2, pp. 221–227). Honolulu: CRDG, College of Education, University of Hawaii.
- Corbin, J. M., & Strauss, A. L. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publication Inc. (Soc. Sci. 300.72 COR b3) Retrieved from http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0725/2007034189.html
- Creswell, J.D. & Plano Clark, V.L. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2nd edition), Chapters 1 and 2 (pp. 1-36). Thousand Oaks, CA: Sage. (Edu. 001.42 CRE d2)
- Davis, S. D. & Neitzel. (2011). A self-regulated learning perspective on middle grades classroom assessment. The Journal of Educational Research, 104, 202–215.
- Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). The SAGE handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (Edu. 300.72 SAG 2005)
- LeCompte, M. D., Millroy, W. L., & Preissle, J. (1992). Handbook of qualitative research in education. San Diego: Academic Press. (Edu. 300.72 HAN 1992)
16[u1] . .*Kramarski, B & Fridman, S.(2014). Solicited versus unsolicited metacognitive prompts for fostering mathematical problem-solving using multimedia. Journal of Educational Computing Research, 50(3), 285-314.
17. Merriam, S. B. (2002). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey-Bass. (Edu. 001.42 MER q)
Schostak, J. F. (2002). Understanding, designing, and conducting qualitative research in education. Buckingham: Open University Press. (Edu. 370.72 SCHO u)
18. Strauss, A., & Corbin, J. (2015). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques (4th edition). Newbury Park, CA: Sage. (Soc. Sci. 300.72 COR b4)
19. Taylor, G. R. (2005). Integrating quantitative and qualitative methods in research (2nd edition). Lantham, MD: University Press of America. (Edu. 001.42 INT 2005)
[u1]קריאת חובה