ד"ר לוי-שמעון שני 79-8006-01 הוראה מותאמת בכתיבה

 

הוראה מותאמת בכתיבה 79800601

ד"ר שני לוי שמעון

תשפ"ב, 2 ש"ס

 

  • מטרות הקורס:
  • העמקה תיאורטית בתהליך הכתיבה והגורמים המשפיעים עליו
  • רכישת כלים לאיתור ולמיפוי קשיי כתיבה
  • רכישת כלים לטיפול בקשיי כתיבה

 

  • תוכן הקורס

הקורס עוסק בתהליך הכתיבה וקושר בין היבטים תיאורטיים לבין היבטים יישומיים. בקורס ילמד תהליך התפתחות הכתיבה והגורמים העומדים בבסיסו, מרמת האות והמילה אל רמת הטקסט. על בסיס תשתית זו ילמדו בקורס כלים לאיתור ולמיפוי קשיי כתיבה וכלים לטיפול והתערבות בתחום הכתיבה.

 

 

מהלך השיעורים

הקורס יתקיים בסמסטר א' ביום ב' בין השעות 16:00-18:00.

הקורס משלב בין הוראה סינכרונית לבין א-סינכרונית במערכת למידה מרחוק באמצעות אתר ייעודי. באתר הקורס יועלו ההרצאות, פרטי הקריאה והמטלות בהתאם לנושא הנלמד. בקורס יתקיימו 5 מפגשים סינכרוניים (פנים אל פנים) כמפורט בסילבוס. יתכנו שינויים בתאריכי המפגשים פנים מול פנים במהלך הסמסטר. הודעה על כך תינתן מראש.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים יתכנו שינוים אשר יפורסמו במהלך הסמסטר

 

מס' נושא

נושא השיעור

קריאה חובה לנושא

1

התפתחות תהליך הכתיבה והגורמים העומדים בבסיסו

(שיעור 1 סינכרוני + שיעור 1 א-סינכרוני)

 

ברמן, ר', וניר, ב' (2011). שפה דבורה ושפה כתוב לאורך ההתבגרות. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 211-229). ירושלים: מאגנס. נגיש אלקטרונית

 

רביד, ד' (2002). לשון ואוריינות במעבר מן הגן לבית-הספר. בתוך: פ"ש, קליין וד', גבעון (עורכות). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 70-43). תל-אביב: רמות. (חינוך E372.6 קלי.שפ תשס"ג)

 

Kim, Y. S. G., & Schatschneider, C. (2017). Expanding the developmental models of writing: A direct and indirect effects model of developmental writing (DIEW). Journal of educational psychology109(1), 35-50.

 

Graham, S. (2018). Introduction to conceptualizing writing. Educational Psychologist, 53(4), 217-219.‏ ‏

 

2

יכולת הכתיבה בהקשר האורתוגרפי,

ייחודיות האורתוגרפיה העברית

(שיעור א-סינכרוני)

 

רביד, ד' (2002) תפיסת הכתיב העברי אצל הילד בישראל: מבט התפתחותי. מגמות, 32, 29-57.

 

רביד, ד' (2011). כותבים מורפו(פונו)לוגיה: הפסיכולינגוויסטיקה של הכתיב העברי. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות) אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו לשוניות וקשיים (עמ' 190-210). ירושלים: מאגנס.

 

Treiman, R. (2017). Learning to spell: Phonology and beyondCognitive neuropsychology34(3-4), 83-93.

3

כלים למיפוי שגיאות כתיב

(שיעור 1 סינכרוני + שיעור 1 א-סינכרוני)

 

לוי שמעון, ש' וקולן, ל' (בהכנה) מודל לניתוח שגיאות, הפיקוח על הוראת העברית, משרד החינוך.

 

מסט, א', בר-און, ע', וידידיה, ס' (2015). מבדק קריאה וכתיבה לכיתה א'. ירושלים : ראמ"ה - הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך , משרד החינוך. (חינוך אוסף פדגוגי E372.48 מבד.בע תשע"ו

מסט, א' ואחרים (2019). הערכת כתיבה בכיתה ב' (2019).  ירושלים: הרשות הארצית למדידה והערכה, המזכירות הפדגוגית והמנהל הפדגוגי, משרד החינוך. (חינוך אוסף פדגוגי E372.48 מבד.בע תשע"ו)

 

 

 

 

4

טיפול בשגיאות כתיב דרך הערוץ השפתי והערוץ הניהולי

(שיעורים א-סינכרוניים)

שיף, ר', והר-צבי (הכהן) ש' (2013). חושבים בכתיב נכון.  אבן יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים. (לא קיים בספריות בר-אילן) - בהזמנה

 

שיף, ר', הר-צבי (הכהן) , ש', ולוי-שמעון, ש' (2006). שפה במחשבה תחילה: תבניות. חולון: רכגולד. (חינוך: אוסף פדגוגי E372.6 שיף.שפ תשס"ה).

 

Good, J. E., Lance, D. M., & Rainey, J. (2018). The use of direct spelling instruction for children with language impairmentCommunication Disorders Quarterly39(3), 438-441.

 

Dymock, S., & Nicholson, T. (2017). To what extent does children’s spelling improve as a result of learning words with the look, say, cover, write, check, fix strategy compared with phonological spelling strategies?. Australian Journal of Learning Difficulties22(2), 171-187.‏ ‏ ‏

 

5

כלים להערכת יכולת הכתיבה

א-סינכרוני

(שיעורים א-סינכרוניים)

גביר, ד', וגולדסטנד, ש' (2012). "כך אני כותב": כלי להערכה עצמית וקביעת מטרות לכישורי כתיבה לילדי בית ספר (מהדורה שנייה). ירושלים וחשמונאים: הוצאת המחבר. (חינוך אוסף פדגוגי  E372.634 גול.כך תשע"ב)

 

דהן, א', מלצר, י', והדס לידור, נ'  (2011).  מלכ"ע:מערכת לאבחון כתיבה עיונית: מדריך עיוני ויישומי למורים, למרצים, ליועצים, למאבחנים ולמטפליםתל אביב: מכון מופ"ת. (חינוך 372.623 דהן.מל תשע"א)

 

רביד, ד' ושלום, צ' (2012). סטנדרטים להערכת כתיבה בכיתה ז' : דו"ח המוגש לקרן יד הנדיב. ירושלים: האקדמיה הישראלית למדעים. מאוחזר מתוך אתר  יוזמה: מרכז לידע ולמחקר בחינוך שליד האקדמיה הישראלית למדעים.

 

6

מהתכנון ועד הבקרה –

כלים שפתיים וניהוליים לקידום יכולת הכתיבה

(ביחידה זו 4 שיעורים

2 סינכרוניים + 2 א-סינכרוניים)

לוי שמעון, ש' ואחרים (2015). משיקים: אמנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות בלמידה בהשקה לתחומי דעת. ירושלים: משרד החינוך ( חינוך אוסף פדגוגי E371.9046 לוי.מש תשע"ה וגם בגישה אלקטרונית)

 

 

עמיר, ע' ואתקין, ה' (2014). דיאלוגיות בכתיבת טיעון של תלמידים, דפים, 57, 37-54. (חינוך וגם בגישה אלקטרונית)

 

ליכטנגר, ע' (2008). האתגר שבהבעה: תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה. תל אביב: מכון מופ"ת. (חינוך אוסף פדגוגי כללי 372.623 ליכ.את תשס"ח וגם בגישה אלקטרונית)

 

Kellogg, R. T. (2008). Training writing skills: A cognitive developmental perspectiveJournal of writing research1(1), 1-26

 

Traga Philippakos, Z. A. (2021). Think Aloud Modeling: Expert and Coping Models in Writing Instruction and Literacy Pedagogy. The Language and Literacy Spectrum31(1), 1.  

Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol31/iss1/1

 

Graham, S., Harris, K. R., MacArthur, C., & Santangelo, T. (2018). Self-regulation and writing. In  D.H, Schunk, & J.A., Greene (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance  (2nd Edition) (pp. 138-152).  New – York: Routledge. (Education 371.3943 HAN 2018)

 

 

 

  • חובות הקורס ומרכיבי הציון הסופי
  • נוכחות והשתתפות פעילה בחמישה שיעורים סינכרוניים
  • ביצוע מטלות בשיעורים הא-סינכרוניים ועמידה בזמני ההגשות באתר הקורס (30%)
  • עבודה מסכמת (70% מהציון הסופי)

­­­­

פרטי הקשר עם המרצה

בכל נושא ניתן לפנות אלי באמצעות כתובת המייל: shanilevshim@gmail.com

 

 

  • ביבליוגרפיה

 

ארז, נ', ופרוש, ש' (1999). אבחון איכות כתב יד (א"א כתב יד) : ספר הדרכה למאבחן. ירושלים: האוניברסיטה העברית בירושלים. הפקולטה לרופאה. בית הספר לריפוי בעיסוק. (חינוך 155.282 אבח.אי תשנ"ט)

ברמן, ר', וניר, ב' (2011). שפה דבורה ושפה כתובה לאורך ההתבגרות. בתוך ע', קורת וד', ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 211-229). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בגישה אלקטרונית)

גביעון, א', פרידמן, נ', ויכיני, מ' (2008). כתיבה ודיסגרפיות: על תהליך הכתיבה, לקויות בכתיבה, ועל הקשר שבין דיסגרפיה לדיסלקסיה. שיקומדע, ביטאון האיגוד הישראלי לרפואה פיזיקלית ושיקום, 26, 32-35. (לא קיים בבר אילן)

גביר, ד', וגולדסטנד, ש' (2012). "כך אני כותב": כלי להערכה עצמית וקביעת מטרות לכישורי כתיבה לילדי בית ספר (מהדורה שנייה). ירושלים וחשמונאים: הוצאת המחבר. (חינוך אוסף פדגוגי  E372.634 גול.כך תשע"ב)

דהן, א', מלצר, י', והדס לידור, נ'  (2011). מלכ"ע: מערכת לאבחון כתיבה עיונית: מדריך עיוני ויישומי למורים, למרצים, ליועצים, למאבחנים ולמטפליםתל אביב: מכון מופ"ת. (חינוך 372.623 דהן.מל תשע"א)

טלמור, מ' (2003). הוראה מתקנת: הלכה למעשה.  תל אביב: הוצאת תלפיות. (חינוך E372.43 טלמ.הו תשס"ג)

כצנברגר, א' (2000). מבנה הטקסט הכתוב מנקודת מבט התפתחותית. ד"ש : דיבור ושמיעה, 22, 1-14.

לוי שמעון, ש' ואחרים (2015). משיקים: אמנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות בלמידה בהשקה לתחומי דעת. ירושלים: משרד החינוך ( חינוך אוסף פדגוגי E371.9046 לוי.מש תשע"ה וגם בגישה אלקטרונית)

לוין, א', אמסטרדמר, פ', וקורת, ע' (1997). ניצני כתיבה בגיל הגן: היבטים התפתחותיים והשפעת מבנה הלשון. בתוך י', שימרון (עורך). מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל (עמ'289-248). ירושלים: מאגנס. (חינוך 401.9 מחק.בפ תשנ"ז)

ליכטינגר, ע' (2008). האתגר שבהבעה: תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה.  תל אביב: מכון מופ"ת. (פרקים 3-4) (חינוך אוסף פדגוגי  372.623 ליכ.את תשס"ח וגם בגישה אלקטרונית)

מסט, א', בר-און, ע', וידידיה, ס' (2015). מבדק קריאה וכתיבה לכיתה א'. ירושלים : ראמ"ה - הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך , משרד החינוך. (חינוך אוסף פדגוגי E372.48 מבד.בע תשע"ו

משרד החינוך (תשפ"א) .הערכת הפרופיל האורייני של תלמידים העולים לכיתה א'. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הוראת העברית. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך.  

עמיר, ע' ואתקין, ה' (2014). דיאלוגיות בכתיבת טיעון של תלמידים, דפים, 57, 37-54. (חינוך וגם בגישה אלקטרונית)

קורת, ע' (2002). התפתחות כתיבה בראשית בית הספר בהקשר תרבותי-חברתי: עדויות מקבוצות מיצב שונות. בתוך: פ"ש, קליין וד',  גבעון (עורכות). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 184-157). תל-אביב: רמות. (חינוך E372.6 קלי.שפ תשס"ג).

רביד, ד' (2000). התגבשות תפיסתה של מערכת הכתב העברית אצל תלמידי בית הספר היסודי: מודל תיאורטי ובדיקות אמפיריות. בתוך: א', רודריג-שורצולד, ש', בלום-קולקה, וע', אולשטיין (עורכות), ספר רפאל ניר: מחקרים בתקשורת, בבלשנות ובהוראת לשון (עמ' 410-425). ירושלים: כרמל.

רביד, ד' (2002). לשון ואוריינות במעבר מן הגן לבית-הספר. בתוך: פ"ש, קליין וד', גבעון (עורכות). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 70-43). תל-אביב: רמות. (חינוך E372.6 קלי.שפ תשס"ג)

רביד, ד' (2006). כתיב עיצורים ותנועות באותיות פונקציה: מחקר התפתחותי. דו"ח מחקר המוגש ללשכת המדען הראשי, משרד החינוך. ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט.

 רביד, ד' (2011). כותבים מורפו(פונו)לוגיה: הפסיכולינגוויסטיקה של הכתיב העברי. בתוך: ע' קורת וד' ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 210-190). ירושלים: מאגנס. (גישה אלקטרונית).

רביד, ד' ושלום, צ' (2012). סטנדרטים להערכת כתיבה בכיתה ז' : דו"ח המוגש לקרן יד הנדיב. ירושלים: האקדמיה הישראלית למדעים. מאוחזר מתוך אתר  יוזמה: מרכז לידע ולמחקר בחינוך שליד האקדמיה הישראלית למדעים.

שוורץ, י', ומקובסקי, ד' (2006). מבדק מוקדם לאיתור קשיי כתיבה בכיתה א'. תל אביב: מכון מופ"ת. (לא קיים בספריות בר-אילן) - בהזמנה

שיף, ר', והר-צבי (הכהן) ש' (2013). חושבים בכתיב נכון.  אבן יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים. (לא קיים בספריות בר-אילן) -- בהזמנה

 שיף, ר', והר-צבי (הכהן) , ש', ולוי-שמעון, ש' (2006). שפה במחשבה תחילה:צלילים ותבניות. חולון: רכגולד. (חינוך: אוסף פדגוגי E372.6 שיף.שפ תשס"ה).

שני, מ',  לחמן, ד', שלם, צ', בהט, א', וזייגר, ט' (2003). מעק"ב – מיפוי עדכני של קריאה וכתיבה על פי נורמות ארציות. חולון: יסוד. (חינוך: אוסף פדגוגי  E372.48 מעק.מפ תשס"ד).

 

Berman, R. A. (2008). The psycholinguistics of developing text construction. Journal  of Child Language, 35(4), 735-771.

Bowers, J. S., & Bowers, P. N. (2017). Beyond phonics: the case for teaching children the logic of the English spelling systemEducational Psychologist52(2), 124-141.

Casalis, S., Pacton, S., Lefevre, F., & Fayol, M. (2018). Morphological training in spelling: Immediate and long-term effects of an interventional study in French third graders. Learning and Instruction, 53, 89–98.  

Daniels, P. T., & Share, D. L. (2018). Writing system variation and its consequences for reading and dyslexiaScientific Studies of Reading22(1), 101-116.

Drijbooms, E., Groen, M. A., & Verhoeven, L. (2017). How executive functions predict development in syntactic complexity of narrative writing in the upper elementary gradesReading and writing30(1), 209-231.

Dymock, S., & Nicholson, T. (2017). To what extent does children’s spelling improve as a result of learning words with the look, say, cover, write, check, fix strategy compared with phonological spelling strategies?. Australian Journal of Learning Difficulties22(2), 171-187

Elleman, A. M., Steacy, L. M., & Compton, D. L. (2019). The Role of Statistical Learning in Word Reading and Spelling Development: More Questions Than Answers. Scientific Studies of Reading, 23(1)‪, 1–7.‪

Galuschka, K., Görgen, R., Kalmar, J., Haberstroh, S., Schmalz, X., & Schulte-Körne, G. (2020). Effectiveness of spelling interventions for learners with dyslexia: A meta-analysis and systematic reviewEducational Psychologist55(1), 1-20.

Godin, M. P., Gagné, A., & Chapleau, N. (2018). Phonographic spelling errors in developmental language disorder: Insights from executifunctions. Neuroeducation Journal5(2), 46-61. https://doi.org/10.24046/neuroed.20180502.46

Good, J. E., Lance, D. M., & Rainey, J. (2018). The use of direct spelling instruction for children with language impairment. Communication Disorders Quarterly39(3), 438-441.

Graham, S. (2018). Introduction to conceptualizing writing. Educational Psychologist, 53(4), 217-219.

Graham, S., Harris, K. R., MacArthur, C., & Santangelo, T. (2018). Self-regulation and writing. In  D.H, Schunk, & J.A., Greene (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance  (2nd Edition) (pp. 138-152).  New – York: Routledge. (Education 371.3943 HAN 2018)

Graham, S., & Perin, D. (2007). A meta-analysis of writing instruction for adolescent studentsJournal of Educational Psychology99(3), 445. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.445

Kellogg, R. T. (2008). Training writing skills: A cognitive developmental perspectiveJournal of writing research1(1), 1-26

Kim, Y. S. G., & Schatschneider, C. (2017). Expanding the developmental models of writing: A direct and indirect effects model of developmental writing (DIEW). Journal of educational psychology109(1), 35-50.

Papadopoulos, T. C., Spanoudis, G. C., & Chatzoudi, D. (2020). A longitudinal investigation of the double dissociation between reading and spelling deficits: the role of linguistic and executive function skillsReading and Writing33(4), 1075-1104.

Salas, N., & Silvente, S. (2019). The role of executive functions and transcription skills in writing: a cross-sectional study across 7 years of schoolingReading and Writing 33(4), 877–905.

Schiff, R., Nuri Ben-Shushan, Y., & Ben-Artzi, E. (2017). Metacognitive strategies: a foundation for early word spelling and reading in kindergartners with SLIJournal of learning disabilities50(2), 143-157.

Schiff, R., & Ravid, D. (2004). Representing written vowels in university students with dyslexia compared with normal Hebrew readersAnnals of Dyslexia54(1), 39-64.

Traga Philippakos, Z. A. (2021). Think Aloud Modeling: Expert and Coping Models in Writing Instruction and Literacy Pedagogy. The Language and Literacy Spectrum31(1), 1.  

Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol31/iss1/1

 

חומר מחייב למטלות

קריאת חובה בקורס, תכני הרצאות סינכרוניות וא-סינכרוניות