ד"ר רז נצר קרן 77-102-01/02 התנהלות המורה בסביבה הארגונית הבית ספרית
התנהלות המורה בסביבה הארגונית הבית ספרית
מספר הקורס: 77-102-01/02
ד"ר קרן רז נצר
שנת לימודים: תשפ"ב סמסטר: א'-ב' היקף שעות: 1 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il
א. מטרות הקורס ותוצרי למידה:
בתי הספר מהווים סביבות ארגוניות לכל דבר ועניין, כאלו שחשוב ונדרש ללמוד. אם בעבר מוקד העניין של המורה היה באינטראקציות עם התלמידים והעמיתים למקצוע, הרי שכיום קיימת הבנה שביה"ס הנו ארגון שיש להכירו וללמוד אותו כדי להתנהל בו נכון ולהמשיך להתפתח ולצמוח בו, בדומה לארגונים הקיימים בתחומים שונים ומגוונים.
אנו רואים שינוי במערכות חינוך בעולם ומזהים רפורמות ארגוניות, שבמסגרתן בתי ספר פועלים לפי תפיסות ארגוניות חדשות הנגזרות מהשקפה מערכתית חדשה על היחסים בין הפרט לבין ההקשר הכוללני בו הוא עובד ומתפקד.
ביה"ס נתפס כמערכת ארגונית הפועלת לפי כללי התנהגות ודפוסים המאפיינים ארגונים בכלל. השקפה זו על ההיבט הארגוני של ביה"ס מציבה בפני המורים אתגרים חדשים ומעצבת את תפקידיהם – נקודת המבט עוברת מהכיתה לעבר ביה"ס כיחידה ארגונית גדולה יותר.
קורס זה מבקש לפתח ראייה מערכתית-ארגונית בטרם הכניסה לבית הספר במטרה לאפשר נקודת מבט שונה שמתבוננת בתפקיד המורה כחלק ממכלול ארגוני מורכב ומגוון. נקודת מבט זו תאפשר כלים ואפשרויות לבחינת כל מעגלי האינטראקציה בבית הספר וגם מעבר לו.
מטרת הקורס להקנות ידע תיאורטי ויישומי לזיהוי ארגונים בית ספריים, זיהוי דרכים למשא ומתן, קבלת החלטות ועבודת צוות. כמו כן לרכוש כלים ומיומנויות לבחינת בית ספר כארגון על פי סטנדרטים, ולהבין אינטראקציות ארגוניות המזומנות למורה בבית הספר ודרכי התנהלות מומלצות בהן.
ב. תוכן הקורס:
נבין מהו ארגון, מהם הכוחות המשפיעים עליו. ננתח מהי מעורבות בארגון, מה משמעות ביה"ס כארגון. נכיר ונתנסה בכלים לניתוח ביה"ס כארגון וננתח הוויה ארגונית עבור המורה ובכלל.
מבנה הקורס
הקורס מבוסס על למידה עצמאית מודרכת דרך אתר הקורס. הלימוד כולל קריאת תוכן, לימוד דרך מצגות, השתתפות בפורום והגשת מטלות כתיבה. בתחילת הקורס יתקיים מפגש מקוון בו יינתנו הנחיות ללמידה עצמאית והדרכה.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים
מס' השיעור |
נושא השיעור |
תוכן השיעורים מתבסס על המקורות |
1 |
מפגש מקוון: הנחיות ללמידה, כללים ונהלים |
|
2 |
יחידה 1 – סביבת ההשפעה החיצונית של בתי הספר |
אופטלקה, 2015: פרק שני עמ' 37-55 פדגוגיה מוטת עתיד 2018: עמ' 12-24
|
3-5 |
יחידה 2 – ארגונים והמערכת הבית ספרית *משימת הגשה חובה. |
אופטלקה, 2015: פרק שני עמ' 37-55 בן עזרא וזילברמן, 2004: עמ' 7-26 סמואל, תשע"ג: 88-77, 109-107, 129-116 פוקס, 1995: פרק א'
|
6 |
יחידה 3- מבנה ביה"ס |
סמואל, תשע"ג: 88-77, 109-107, 129-116 פסטרנק, 2014: 277-268 |
7-9 |
יחידה 4- מעגלי ההשפעה בביה"ס- צוות- קהילה – משרד – רשות
|
אבני ראשה - SEL אופטלקה, 2015: 124-130 בן פרץ ושינמן, 2013: 37-25, 69-51, 85-97 וידיסלבסקי, תשע"א פישר ופרידמן, 2009: עמ' 16-19,
|
10 |
יחידה 5- הנעה והנאה בעבודה החינוכית |
אופטלקה, 2015: 161-180 גביש, ב' ופרידמן, י' 2007: פרק הדיון פרידמן, 2005 |
11 |
יחידה 6- עבודת צוות
|
אופטלקה, 2015: 349-363 וידיסלבסקי, תשע"א
|
12 |
יחידה 7- מפות חשיבה ככלי ניתוח ארגוני |
מתנ"ה תש"פ – כלי תכנון לוי, 2008: פרק 11,12
|
13-14 |
יחידה 8- המורה כאדם ארגוני סיכום קורס |
פרידמן וגביש, 2013 |
דרישות הקורס-
- כניסה לאתר הקורס ולימוד התוכן המופיע בכל יחידה, ביצוע המשימות המופיעות בכל יחידה.
- עבודת סיכום של הקורס .
- בקורס זה ישנה חשיבות גדולה לעמידה בלוח הזמנים של הגשת המשימות השונות. משימה שלא תוגש בזמן ללא סיבה מוצדקת לא תתקבל ולא יינתן עליה ציון.
דרכי התקשרות עם המרצה: במייל keren.raznetzer@gmail.com ניתן לקבוע גם פגישה אישית.
דרכי הערכה
הגשת 3 מתוך7 משימות הכתיבה - 3 * 20%= 60% (שימו לב משימה 2 הנה משימת חובה).
מטלת סיכום של הקורס (מטלת כתיבה) - 40%
ביבליוגרפיה
חובה
אופלטקה, י' (2015). יסודות הניהול: מנהיגות וניהול בארגון חינוכי (מהדורה ג' מורחבת). חיפה: פרדס. (גישה אלקטרונית)
בן עזרא, ג' , זילברמן, ד' (2004) הייעוץ החינוכי והגישה המערכתית. ירושלים: משרד החינוך והתרבות והספורט. מאוחזר מתוך אתר השירות הפסיכולוגי-ייעוצי. עמ' 7-26
בן פרץ, מ' ושינמן, ש' (2013). מאחורי הדלת הסגורה: תפקידו של חדר המורים בחיי המורים ובתרבות בית הספר. תל אביב: מכון מופ"ת. (חינוך 371.1 בן-פרץ.מא תשע"ג וגם בגישה אלקטרונית).
גביש, ב' ופרידמן, י' (2007). המורה כאדם ארגוני: תרומתה של סביבת העבודה הנתפסת על ידי המורה המתחיל לניבוי השחיקה בתחילת שנת ההוראה הראשונה ובסיומה. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 29, 87-55.
וידיסלבסקי, מ', זכאי, ר', ורם, ס' (תשע"א). ניהול צוות או ניהול צוותים?. 4 הממ"ים, 29, 16-1. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך .
לוי, עמיר (2008). ניהול ומנהיגות – שינוי וחדשנות (מהדורה ב'). רמת – גן: רימונים. (חינוך, מדעי החברה 658.406 לוי.נה תשס"ח)
מורגנשטרן, ע', פינטו, א' , וגרהוף, ע', הופמן, ת', ולוטטי, ש' (תשע"ח 2018). פדגוגיה מוטת עתיד 2 : מגמות, עקרונות, השלכות ויישומים: תקציר ומפת יישומים . ירושלים: משרד החינוך, המינהל הפדגוגי. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך.
מכון אבני ראשה (2021) , למידה חברתית רגשית https://avneyrosha.org.il/resourcecenter/Pages/SocialEmotionalLearning…
משרד החינוך, האגף לתכנון ולאסטרטגיה (תש"פ). מתנ"ה – מארז תכנון, ניהול והיערכות תש"פ. ירושלים: משרד החינוך, המינהל הפדגוגי. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך. רמזור, עכביש, עצם הדג
סמואל, י' (1996). ארגונים: מאפיינים, מבנים, תהליכים (מהד' ב מורחבת ומעודכנת) . תל אביב : זמורה-ביתן. (חינוך, פסיכולוגיה, מדעי החברה 658 סמו.אר תשנ"ז). עמ' 38-19, 72-56, 260-240).
פסטרנק, ר' (תשס"ב). פרקים בסוציולוגיה של החינוך (כרך ב' יחידה 6). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך 306.43 פסט.פר תשס"ב)
פוקס, א‘ (1995 ). שינוי כדרך חיים במוסדות חינוך. תל-אביב: הוצאת צ‘ריקובר. (חינוך E371.2 פוק.שנ תשנ"ה)
פישר, י' ופרידמן, י' (2009). ההורים ובית הספר: יחסי גומלין ומעורבות. דפים, 47, 11-40.
פרידמן, י' (2005). הציפיות הארגוניות של המורה המתחיל. מגמות, מד (1), 162-137.
פרידמן, י' וגביש ב' (2013). המורה כאדם ארגוני: אוריינות, מעורבות ומנהיגות. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 33, 236-193.
רשות
אדיג'ס, י' (1991) צמיחה והתחדשות בארגונים. תל אביב: ספריית המרכז הישראלי לניהול. (כלכלה, מדעי החברה 658.406 אדי.צמ תשנ"א)
בלנצ'ארד, ק' (2008). תורת המנהיגות של בלנצ'ארד: 25 שנים של תובנות פורצות דרך בתחום המנהיגות. תל אביב: מטר. (כלכלה, מדעי החברה 658.4 בלנ.תו תשס"ח)
פישרמן, ש' (2011). האוריינות הארגונית של המתמחה: בית הספר על פי תפיסת המתמחה בהוראה וכפי שהמנהל מציג אותו בפני המתמחה. בתוך א', אופנהיימר-שץ, ד', משכית וש' ,זילברשטרום (עורכות), להיות מורה: בנתיב הכניסה להוראה (עמ' 180-151). תל אביב: מכון מופ"ת.
קורלנד, ח' והרץ-לזרוביץ ר' (2010). למידה ארגונית כמנוף למימוש חזון חינוכי. דפים, 41, 271-230.
שחר, ח' (2007). ייעוץ לבית הספר כמערכת: תיאוריה, מחקר ומעשה (עמ' 42-13, 112-85). תל אביב: רמות. (חינוך E371.2 שחר.יע תשס"ח וגם בגישה אלקטרונית)
Chen, Y. C., Lou, S. J., Chao, P. F., & Cheng, T. F. (2017). Influence of Teacher’s Personal Factors and Organizational Change Strategy on Teacher Evaluation for Professional Development in Elementary Schools. The Online Journal of Science and Technology, 7(4). 93-106
TEDxUniversityofNevada (13/2/2013). Hackschooling makes me happy | Logan LaPlante . https://www.youtube.com/watch?v=h11u3vtcpaY
Hargreaves, A., (1994). Changing Teacher, Changing Times: Teachers’ work and Culture in the Postmodern Age. New York: Teachers College Press. (Education 371.102 HAR c)
Harris, B. (2007). Supporting the Emotional Work of School Leaders. London: Paul Chapman. (Ebook)
Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006). Seven strong claims about successful school leadership. Nottingham: NCSL & DfES. Retrieved from UK Government`s site
Matthews, P & Hill, R. (2009). Schools leading schools: the power and potential of National Leaders of Education. Nottingham, NCSL. Retrieved from http://www.curee.co.uk/
Mulford, B. (2008). The Leadership Challenge: Improving learning in schools. Camberwell, Vic., Australian Council for Educational Research.
OECD, Future of Education and skills 2030, https://www.oecd.org/education/2030-project/.
West-Burnham, J. (2009). Rethinking educational Leadership: from improvement to transformation. London, Continuum Publishing. (לא קיים בספריות בר-אילן)
Whelan, F. (2009). Lessons Learned: How good policies produce better schools. London, Whelan. (לא קיים בספריות בר-אילן)
ז. שם הקורס באנגלית
The Teacher's Management in the Corporate Environment