ד"ר רג'ואן בן-שלמה אופירה 77-967-01 "אני בקבוצה" - סמסטטר ב'
אוניברסיטת בר-אילן
הפקולטה לחינוך
שם ומספר הקורס: "אני בקבוצה"- 77967
תכנית התערבות לפיתוח יכולת הבנה אינטגראלית של ילדים
בתפקוד גבוה עם ASD
שם המרצות: סמסטר א': ד"ר שגית הושמנד,
סמסטר ב': ד"ר אופירה רג'ואן בן-שלמה
סוג הקורס: סדנא שנתית
שנת לימודים: תשפ"ב סמסטר: א+ ב היקף שעות: 2 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט:
- מטרות הקורס ותוצרי למידה:
בקורס יילמדו עקרונות לעבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי לפיתוח יכולת חברתית באינטראקציה עם בני גיל ברצף ההתפתחותי מגילאי הגן ועד לגילאי בית הספר. העקרונות לעבודה לפיתוח וקידום יכולות חברתיות- רגשיות וקוגניטיביות אצל ילדים בתפקוד גבוה ברצף האוטיסטי הינם מבוססי מחקר ומתבססים על שתי תכניות תמוכות מחקר: "אני וחברי – מודל ה- PPSI: Preschool Peers Social Intervention" לגיל הרך, ותכנית "אני בקבוצה" לגילאי בית הספר. הסטודנטים/יות ילמדו את המודל להתערבות חברתית עליו מבוססות התכניות ואת הרצף ההתפתחותי בכל תחום, ויתנסו בפועל בהעברת תכנית התערבות חברתית אחת בהתאם לגיל הילדים בהם הם מטפלים במסגרת החינוכית (גיל הרך או גיל בית הספר).
במהלך הקורס הסטודנטים/יות ילמדו:
- להכיר עקרונות תאורטיים העומדים בבסיס התערבויות לקידום מיומנויות חברתיות מוכללות לאוכלוסיית הרצף האוטיסטי בגילאים שונים.
- להשתמש בכלי מדידה והערכה שונים להערכת יכולות חברתיות מוכללות אצל ילדים ברצף האוטיסטי בגילאים שונים, ולקבוע מטרות טיפוליות לילד בתחום החברתי בהתאם.
- להוביל תכנית התערבות לקידום יכולות חברתיות בתחום הקוגניציה החברתית, המשחק, האינטראקציה והשיח אצל תלמידים בתפקוד גבוה ברצף האוטיסטי בגילאי הגן או בגילאי ביה"ס
- להיעזר בלמידת עמיתים כדי לשפר יכולות רפלקטיביות ביחס לעבודת השטח שמבצעים.
ב. תוכן הקורס:
רציונל- תוכניות ההתערבות הנלמדות בקורס זה מתבססות על הנחות היסוד הבאות:
- התערבות יעילה לקידום יכולת חברתית מוכללת לילדים על הרצף האוטיסטי מבוססת על תכניות התערבות תמוכות מחקר.
- התבססות על עקרונות מהתרפיה הקוגניטיבית התנהגותית המשלבת הקניה ולימוד של מיומנויות חברתיות עם התנסות ותרגול
- תהליכים של קוגניציה חברתית והבנה רגשית מהווים בסיס להתנהגות חברתית נלמדת
- יכולת חברתית ניתנת ללמידה באופן ממוקד, מהגיל הרך לכל אורך ההתפתחות
- התערבות התפתחותית העוקבת אחרי שלבי רכישת היכולות החברתיות בכל גיל ניתנת להתאמה אישית עבור כל ילד בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא
- תכניות ההתערבות מתבססות על התערבות אקולוגית, תוך דגש על הכללה והשתתפות בסביבתו הטבעית של הילד, משמע, המסגרת הגנית או הבית ספרית.
- שיתוף קבוצת העמיתים של הילד כסוכני השינוי החברתיים הקרובים אליו, הינה חיונית לצורך תרגול והגברת המעורבות החברתית, על מנת לקדם את יכולותיו החברתיות
ג. מהלך השיעורים: הקורס מבוסס על הרצאות תאורטיות והתנסות מעשית פעילה של הסטודנטים/יות. מפגשי הקורס יכללו שתי יחידות: בחלקו הראשון של המפגש יתקיימו הרצאות תאורטיות, לימוד טכניקות ותכני התוכנית ומערכי הפעילות בתוכנית. בחלקו השני של כל מפגש תוצג עבודה מעשית באמצעות הצגות מקרה ע"י המשתתפים ודיונים משותפים כתהליך למידת עמיתים.
ד. תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
סמסטר א
מס' השיעור |
תאריך |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
1 |
14.10.21 |
מבוא לתכניות ההתערבות ודרישות ההתנסות המעשית: רציונל, מבנה ועקרונות, הכרת שפת התכנית וכלי ההתערבות |
פריטים מס. 2+3+6
|
2 |
21.10.21 |
לימוד מיומנויות קדם תכנית: הערכת יכולת חברתית – כלי הערכה ומדידה, איסוף נתונים על ילד המטרה באמצעות תצפיות ושאלונים, ניתוח הממצאים וקביעת מטרות התערבות. בניית הקבוצה החברתית וגיבושה. לימוד מושגים שפתיים ביחסים חברתיים |
פריט מס. 4 סעיף 3 פריטים 7+8
|
3 |
28.10.21 |
המשך לימוד מיומנויות קדם תכנית: בניית פרופיל חברתי פרקטיקה בהעברת תכנית ההתערבות |
פריט מס. 1 סעיף 2 פריטים 7+8 |
4 |
4.11.21 |
למידת תכנים בנושא: היכולת למשחק חברתי עם בני גיל בקרב ASD מודל לפתרון בעיות |
פריטים מס. 1 סעיף 3, + 21
|
5 |
11.11.21 |
למידת תכנים ומערכים בנושא הבנה רגשית – רגשות בסיסיים הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריטים מס. 1 סעיף 1, + 5 |
6 |
18.11.21 |
למידת תכנים ומערכים בנושא איכויות במשחק חברתי, הקניית מושגים למשחק משותף ושלבי התפתחות למשחק חברתי והבהרת מושגים בהבנייה קוגניטיבית הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריטים 23 + 24 |
7 |
25.11.21 |
למידת תכנים ומערכים בנושא הבנה רגשית – רגשות מורכבים הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריטים מס. 9+ 10 |
8 |
2.12.21 |
למידת תכנים ומערכים בנושא שלבי התפתחות במשחק חברתי דמיוני הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 26 |
9 |
9.12.21 |
למידת תכנים ומערכים בנושא: שפת גוף והבעות פנים, טון דיבור ושפת רגש הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריטים מס. 9+ 10 |
10 |
16.12.21 |
למידת תכנים בנושא טכניקות התערבות לקידום יכולת חברתית לילדים עם HFASD פרקטיקה בתכנית ומחקרי התערבות הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 4 סעיפים 1+2 |
11 |
23.12.21 |
למידת תכנים בנושא: אינטראקציה חברתית בקרב - ASD. לימוד מערכים בנושא פעילות משותפת הגדרה ומרכיבים: בחירה, תכנון, ביצוע, הצטרפות לקבוצה ויזימה. שיתוף במשאבים הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 12 |
12 |
30.12.21 |
הבנת יכולת חברתית – ניתוח שאלוני התנהגות מסתגלת הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
|
13 |
6.1.22 |
למידת תכנים בנושא הכללה ושימור המשך למידת מערכים בנושא פעילות משותפת הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
|
14 |
13.1.22 |
שיעור סיכום לסמסטר א' ואינטגרציה |
|
סמסטר ב'
מס' השיעור |
תאריך |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
1 |
3.3.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא פעילות משותפת (המשך): שיתוף ברגשות/מחשבות/רעיונות הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 13 |
2 |
10.3.2022 |
לימוד תכנים בנושא יכולת חברתית: היכולת לפרגמטיקה ושיח חברתי בקרב ASD. הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריטים 17, 18 |
3 |
24.3.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא מרכיבי מנגנון השיח: הקשבה, השגת תשומת לב מאזין, שותפי השיחה, תורות הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 21 |
4 |
31.3.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא סוגי שיחות: סוגות שיח אופייניות לגיל הגן ולגילאי בי"ס, שיח עם חבר לעומת קבוצה הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 20 |
5 |
7.4.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא נושאי שיחה, פיתוח שיחה וסיומה הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 19 |
6 |
28.4.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא כשל תקשורתי בשיחה הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
|
7 |
12.5.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא התנהגויות פרו חברתיות : בקשה והצעת עזרה, ויתור ופשרה, ניחום, עידוד, בקשת סליחה הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 14 |
8 |
19.5.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא התמודדות עם מצבי קונפליקט הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 15 |
9 |
26.5.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא התמודדות במצבי לחץ חברתי ודחיה חברתית הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
פריט 16 |
10 |
2.6.2022 |
לימוד תכנים ומערכים בנושא מסר כפול, שקר לבן, הומור תיווך להפסקה הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
|
11 |
9.6.2022 |
הערכה מסכמת וקביעת מטרות טיפול להמשך הצגת עבודה מעשית: שיתוף ודיון |
|
12 |
16.6.2022 |
תהליכי סיום פרידה וסיכום בקבוצת ההתערבות |
|
13 |
23.6.2022 |
סיכום פרקטיקום התערבות חברתית |
|
ה. דרישות קדם:
סטודנט/ית עם נסיון בעבודה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי אשר יש ביכולתו להפעיל את התכנית בהתאם לדרישות המפורטות
ו. חובות / דרישות / מטלות:
- הפעלת התוכנית 3 פעמים בשבוע, מתוכם מפגש הקנייה אחד עם ילד/ים ה ASD ושני מפגשי תרגול במסגרת הקבוצה החברתית.
- השתתפות פעילה בדיונים ונוכחות חובה בכל השיעורים.
- מילוי מדדי הערכה של יכולת חברתית לפני תחילת הפעלת תכנית ההתערבות ובסיומה, באמצעות מדדי תצפית ושאלונים. הסטודנט יידרש להציג סיכום ממצאי ההערכה בחודש הראשון לפני תחילת תכנית ההתערבות וסיכום ממצאי ההערכה בסוף שנה"ל עם סיום התכנית, כולל הסבר מילולי על התפקוד החברתי של הילד בכל אחד מהמדדים וקביעת מטרות להתערבות בהתאם.
- הצגת 2 מערכי התערבות בנושאים שונים בכל סמסטר (20% מציון הקורס)
- תיעוד תכנית ההתערבות: מילוי מעקב פידלטי שבועי והגשתו ביחד עם העבודה המסכמת
- הגשת עבודה מסכמת בסוף שנה ( 80% מציון הקורס)
ה. מרכיבי הציון הסופי:
80%- עבודה
20%- הצגת 2 נושאים בכל סמסטר בקורס
ו. ביבליוגרפיה*:
מאמרים בתחום יכולת חברתית:
1). Bauminger-Zviely, N. (2013a). Social and Academic Abilities in High- Functioning Children with Autism Spectrum Disorders. New York: Guilford press: (Edu. 371.94 BAU-ZVI s and EPUB) (גישה אלקטרונית)
- Social-Cognitive and Emotional Competence pp 31-58
- Peer Relations pp 59-87
- Developmental Changes in Social Functioning pp 88-109
מאמרים בתחום מודל CBE להתערבות חברתית:
2). Bauminger, N. (2007a). Brief report: Group social-multimodal intervention for HFASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1605– 1615.
3). Bauminger, N. (2007b). Individual social-multimodal intervention for HFASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1593-1604.
4). Bauminger-Zviely, N. (2013a). Social and Academic Abilities in High- Functioning Children with Autism Spectrum Disorders. New York: Guilford press. (Edu. 371.94 BAU-ZVI s and EPUB) גישה אלקטרונית
1. Interventions to Facilitate Social Functioning pp 155-186
2. Appendix B. Multimodal Cognitive-Behavioral-Ecological Interventions pp. 243-249
3. Appendix C. Assessment Measures to Evaluate Social Characteristics and Intervention Outcomes for School-Age with HFASD. pp. 251-274.
5). Bauminger- Zviely, N. (2013b). Cognitive- behavioral- ecological intervention to facilitate social- emotional understanding and social interaction in youth with high functioning ASD. In: A. Scarpa, S. Williams- White, & T. Attwood (Eds.). CBT for Children and Adolescents with High Functioning Autism (pp 226- 255) . New York: Guilford press. (Edu. 618.9285882 CBT 201 and EPUB) גישה אלקטרונית
6). Bauminger-Zviely, N., Eytan, D., Hoshmand, S., & Rajwan, Ben – Shlomo, O. (2020) Preschool Peer Social Intervention (PPSI): Study Outcomes. Journal of Autism & Developmental Disorders, 50(3), 844–863. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04316-2
7). Gunning, C., Breathnach, Ó., Holloway, J., McTiernan, A., & Malone, B. (2019). A Systematic Review of Peer-Mediated Interventions for Preschool Children with Autism Spectrum Disorder in Inclusive Settings. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 6, 40 – 62.
8). Chang. Y.C. & Locke. J. (2016). A systematic review of peer- mediated interventions for children with ASD. Research in Autism Spectrum Disorders, 27, 1- 10.
מאמרים בתחום הבנה רגשית:
9). Barbaro, J., & Dissanayake, C. (2007). A comparative study of the use and understanding of self-presentational display rules in children with High Functioning Autism and Asperger’s Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(7), 1235–1246
10). Bauminger, N., & Kasari, C. (2000). Loneliness and friendship in high-functioning children with autism. Child Development, 71(2), 447-456.
מאמרים בתחום אינטראקציה חברתית:
11) Binns, A. V., & Cardy, J.O. (2019) Developmental social pragmatic interventions for preschoolers with autism spectrum disorder: A systematic review. Autism & Developmental Language Impairments, 4(1): 1–18. DOI: 10.1177/2396941518824497
.12) Hansen, S. G., Blakely, A. W., Dolata, J. K., Raulston, T. & Machalicek, W. (2014). Children with autism in the inclusive preschool classroom: A systematic review of single-subject design interventions on social communication skills. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 1(3), 192–206.
12). Vaughn, B. E., Santos, A. J., Monteiro, L., Shin, N., Daniel, J. R., Krzysik L., & Pinto A. (2016). Social engagement and adaptive functioning during early childhood: Identifying and distinguishing among subgroups differing with regard to social engagement. Developmental Psychology, 52(9), 1422–1434
13). White, S.W., Keonig, & Scahill., L. (2007). Social skills development in children with ASD: A review of the intervention research. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(10), 1858-1868.
14). Gates, J. A., Kang, E., & Lerner, M. D. (2017). Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 52, 164-181.
15). Olsson, N., Flygare, O., Coco, C., Görling, A., Råde, A., Chen, Q., & Bölte, S. (2017). Social Skills Training for Children and Adolescents With Autism Spectrum Disorder: A Randomized Controlled Trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 56(7), 585-592.
מאמרים בתחום שיח חברתי:
16). Eigsti, I., de Marchena, A., Schuh, J., & Kelley, E. (2011) Language Acquisition in autism spectrum disorders: A developmental review. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(2), 681- 691.
17). Kjellmer, L., Hedvall, A., Fernell, E., Gillberg, C., & Norrelgen, F. (2012). Language and communication skills in preschool children with Autism Spectrum Disorders: Contribution of cognition, severity of autism symptoms, and adaptive functioning to the variability. Research in Developmental Disabilities, 33, 172- 180.
18). Bambara, L. M., Cole, C. L., Kunsch, C., Tsai, S. C., & Ayad, E. (2016). A peer-mediated intervention to improve the conversational skills of high school students with Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 27, 29-43.
19). Bauminger- Zviely, N., Karin, E., Kimhi, Y., & Agam- Ben- Artzi, G. (2014). Spontaneous peer conversations in preschoolers with high- functioning spectrum disorders versus typical development. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(4), 363- 373.
20). Müller, E., Cannon, L. R., Kornblum, C., Clark, J., & Powers, M. (2016). Description and preliminary evaluation of a curriculum for teaching conversational skills to children with high functioning autism and other social cognition challenges. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 47(3), 191–208
21) Ying - Sng, C., Carter, M., Stephenson, J., & Sweller, N. (2020). Partner Perceptions of Conversations with Individuals with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(4), 1182–1197https://doi.org/10.1007/s10803-019-04348-8
מאמרים בתחום משחק חברתי:
21). Bauminger-Zvielly, N. (2013a). Social and Academic Abilities in High- Functioning Children with Autism Spectrum Disorders. New York: Guilford press. (Early Peer Relations: Social Play and Friendship in the Toddler and Preschool Years pp. 93-100) ((Edu. 371.94 BAU-ZVI s and EPUB)
22). Jordan, R. (2003). Social play and autistic spectrum disorders: A perspective on theory, implications and educational approaches. Autism, 7(4), 347–360.
23). Howes, C., & Matheson, C.C. (1992). Sequences in the development of competent play with peers: Social and social pretend play. Developmental Psychology. 28(5), 961-974.
24). Wolfberg, P. (2016). Integrated playgroups model: Supporting children with autism in essential play experiences with typical peers. In L. A. Reddy, T. M. Files-Hall, & C. E. Schaefer (Eds.), Empirically based play interventions for children (2nd Edition) (pp.223–240). Washington, DC: American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14730-012