ד"ר לוי-שמעון שני 77-793-01 פרקטיקום – אבחון שפה דבורה וכתובה

 
                                                                               אוניברסיטת בר-אילן                                                                            
הפקולטה לחינוך

פרקטיקום – אבחון שפה דבורה וכתובה

שם המרצה: ד"ר שני לוי שמעון

סוג הקורס: הרצאה

מס קורס: 77-793-01

 

                                    קורס סמסטריאלי  היקף שעות: 14 (סמסטר ב', שנה א')                   

 

מטרת הקורס: ללמוד אבחון וטיפול תפקודי שפה דבורה וכתובה (מודעות פונולוגית וכתיב) תוך אינטגרציה לתחומים נוספים שנלמדים – הן תיאורטיים והן מעשיים.

 

כל אחד מן התפקודים ילמד באופן הבא:  

                                                                  רקע תיאורטי העומד בבסיסו של התפקוד הנלמד

                                                                  הצגת כלי האבחון של התחום הנלמד ודרך בנייתן

                                                                  המידע הכמותי והאיכותי שניתן להפיק מהאבחון

                                                                  אינטגרציה בין הכלי הנלמד לבין כלים נוספים

                                                                  משמעות הממצאים בהיבט תפקודי הלמידה

                                                                  התנסות בהעברת הכלי, ניתוחו וכתיבת הממצאים

                                                                  עקרונות לטיפול בתפקוד בעקבות הממצאים

 

תוצרי למידה: ידע באשר למודעות פונולוגית 

                        ידע באשר למערכת הכתיב בעברית 

                        יכולת לנתח אבחון במודעות פונולוגית

                       יכולת לנתח אבחון בכתיב

                       יכולת לכתוב את תוצאות הניתוח באבחון

                       יכולת לטפל בתפקוד

 

נושאי הקורס:

שיעור

נושא

ביבליוגרפיה

1-2

מבוא: בבסיס למידת שפה:

 

התיאוריה הקונקשוניסטית

 

תפקודים ניהוליים

 

Diamond, A. (2014). Understanding executive functions: What helps or hinders them and how executive functions and language development mutually support one another. The International Dyslexia Association: Perspectives on Language and Literacy, 7-11

.‏‏

Perez-Pereira, M., Martínez-López, Z., & Maneiro, L. (2020). Longitudinal relationships between reading abilities, phonological awareness, language abilities and executive functions: comparison of low risk preterm and full-term childrenFrontiers in Psychology11.

 

3-5

מודעות פונולוגית - למידת התחום, קישור בינו לבין יכולות אורייניות. למידת האבחון, ניתוחו וכתיבת ממצאיו. 

 

ב     

Aram, D. (2005). Continuity in children’s literacy achievements: A longitudinal perspective from kindergarten to schoolFirst Language25(3), 259-289.‏

 

Goswami, U. (1999). The relationship between phonological awareness and orthographic representation in different orthographies.in M., Harris & G., Hatano (Eds.). Learning to read and write: A cross-linguistic perspective ( pp. 134-156). Cambridge, UK: Cambridge University Press. (English 401.93 LEA 1999)

 

Ruan, Y., Georgiou, G. K., Song, S., Li, Y., & Shu, H. (2018). Does writing system influence the associations between phonological awareness, morphological awareness, and reading? A meta-analysisJournal of Educational Psychology110(2), 180.

Schiff, R., & Lotem, E. (2011). Effects of phonological and morphological awareness on children’s word reading development from two socioeconomic backgrounds. First Language, 31(2), 139-163.‏‏

 

6-7

טיפול במודעות פונולוגית כבסיס לקריאה וכתיבה

לוין, איריס (2006). תשתית לקראת קריאה וכתיבה : תכנית לימודים לגן הילדים (מהד’ ניסוי). ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים. (חינוך פדגוגי E372.6 תשת.לק תשס"ו)

Ziolkowski, R. A., & Goldstein, H. (2008). Effects of an embedded phonological awareness intervention during repeated book reading on preschool children with language delaysJournal of Early Intervention31(1), 67-90.‏

 

8-11

כתיב. למידת התחום והיכולות העומדות בבסיסו. ניתוח איכותי של שגיאות כתיב וכתיבת הממצאים.

   כ    רביד, ד' (2002) תפיסת הכתיב העברי אצל הילד בישראל: מבט התפתחותי. מגמות, 32, 29-57.

         

ר        רביד, ד'. (2006). כתיב עיצורים ותנועות באותיות פונקציה:

          מחקר התפתחותי. ירושלים: משרד החינוך, לשכת המדען הראשי.

 

 

          רביד, ד' (2011). כותבים מורפו(פונו)לוגיה: הפסיכולינגוויסטיקה של הכתיב

           העברי. בתוך: ע', קורת וד', ארם (עורכות) אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו

           לשוניות וקשיים (עמ' 190-210). ירושלים: מאגנס.

   

Daniels, P. T., & Share, D. L. (2018). Writing system variation and its consequences for reading and dyslexiaScientific Studies of Reading22(1), 101-116.

Elleman, A. M., Steacy, L. M., & Compton, D. L. (2019). The Role of Statistical Learning in Word Reading and Spelling Development: More Questions Than Answers. Scientific Studies of Reading, 23(1)‪, 1–7.‪

Treiman, R. (2017). Learning to spell: Phonology and beyondCognitive neuropsychology34(3-4), 83-93.         

Schiff, R., & Ravid, D. (2004). Representing written vowels in university students with dyslexia compared with normal Hebrew readersAnnals of Dyslexia54(1), 39-64.

12-14

טיפול בתחום הכתיב דרך היבטים לשוניים וניהוליים

Bowers, J. S., & Bowers, P. N. (2017). Beyond phonics: the case for teaching children the logic of the English spelling systemEducational Psychologist52(2), 124-141.

Taha, H., & Saiegh-Haddad, E. (2016). The role of phonological versus morphological skills in the development of Arabic spelling: An intervention studyJournal of psycholinguistic research45(3), 507-535

Good, J. E., Lance, D. M., & Rainey, J. (2018). The use of direct spelling instruction for children with language impairment. Communication Disorders Quarterly39(3), 438-441.

Cordewener, K. A., Hasselman, F., Verhoeven, L., & Bosman, A. M. (2017). The role of instruction for spelling performance and spelling consciousnessThe Journal of Experimental Education, 1-19.

 

 

 

חובות הקורס:

        • נוכחות פעילה
        • העברת אבחונים, ניתוחם וכתיבתם, ללא ציון כדרישת סף.
        • קריאה ביבליוגרפית
        • מבחן מסכם

 

הרכב הציון:

 100% מבחן

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

לוין א', פ' אמסטרדמר וא' קורת. (1997). ניצני כתיבה בגיל הגן: היבטים התפתחותיים והשפעת מבנה הלשון. בתוך י' שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל: רכישת לשון, קריאה וכתיבה.   ירושלים: מאגנס: (עמ' 248-289).

לפידות, ש'. (2002). יכולות מורפולוגיות וכתב בקרב מתבגרים לקויי שפה. עבודת גמר לקראת התואר מוסמך, בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב. (אין בבר-אילן)

קובי, ע'. (2000) מה היא שגיאת כתיב בעברית? שגיאות כתיב טבעיות ומכוונות אצל תלמידים ומבוגרים. עבודת מ"א, החוג להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת תל-אביב. (אין בבר-אילן)

רביד, ד' (תש"ע). הופעת קטגוריית הפועל בעברית בקרב פעוטות: מבט פסיכולינגוויסטי חדש. אוריינות ושפה 3, , 131-160.

שוורצולד, אורה  (1995). הוראת הכתיב בשיטת החילופים המורפופונמיים. בתוך א', שורצולד, וי' שלזינגר (עורכים), ספר הדסה קנטור; אסופת מחקרים בלשון.  (עמ' 196-204). רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן.

Deacon, S. H., & Bryant, P. (2006). Getting to the root: Young writers' sensitivity to the role of root morphemes in the spelling of inflected and derived wordsJournal of Child Language33(02), 401-417.

Nagy, W., Berninger, V. W., & Abbott, R. D. (2006). Contributions of morphology beyond phonology to literacy outcomes of upper elementary and middle-school students. Journal of Educational Psychology, 98(1), 134.‏

Oakhill, J., & Kyle, F. (2000). The relation between phonological awareness and working memory. Journal of Experimental Child Psychology, 75(2), 152-164.‏

Ravid, D. (2001). Learning to spell in Hebrew: Phonological and morphological factors. Reading and Writing, 14(5-6), 459-485.‏

Ravid, D. (2005). Hebrew orthography and literacy. In R.M. Joshi & P.G. Aaron (Eds.), Handbook of orthography and literacy (pp 339-363). Mahwah: Erlbaum.

Ravid, D. (2008). The dual binyan system of Hebrew: A new view on parsimony and efficiency . Vienna morphology meeting. Lecture conducted from Vienna University, Vienna.(לא קיים באוניברסיטת בר-אילן)

Ravid, D. (2012). Spelling morphology: The Psycholinguistics of Hebrew spelling. New York: Springer .( Education, English B451 RAV s)

Ravid, D., & Kubi, E. (2003). What is a spelling error? The discrepancy between perception and reality. Faits de Language, 22, 87-98. (לא קיים באוניברסיטת בר-אילן)

Ravid, D., & Schiff, R. (2004). Learning to represent vowels in written Hebrew: Different factors across development . First Language, 24(2), 185-208.

Ravid, D., & Schiff, R. (2006). The vowel path: Learning about vowel representation in written Hebrew. Written Language and Literacy, 9, 67-93. (לא קיים באוניברסיטת בר-אילן)

Ravid, D., & Malenky, A. (2001). Awareness of linear and nonlinear morphology in  hebrew: A developmental study. First Language, 21, 25-66

Schwarzwald, O. (1996). Syllable structure, alternations and verb complexity: The modern Hebrew verb patterns reexamined. Israel Oriental Studies, 16, 99-112.

Schwarzwald, O. (2001). Modern Hebrew. München: Lincom Europa. (English 492.4477 SCHW m)

Share, D. L., & Levin, I. (1999). Learning to read and write in Hebrew. In M. Harris & G. Hatanu (Eds.) Learning to read and write: A cross-linguistic perspective (pp. 89-111). Cambridge : Cambridge University Press.(English 401.93 LEA 1999)

Schiff, R., & Calif, S. (2007). Role of phonological and morphological awareness in L2 oral word reading. Language Learning, 57(2), 271-298.‏

Schiff, R., Schwartz-Nahshon, S., & Nagar, R. (2011). Effect of phonological and morphological awareness on reading comprehension in Hebrew-speaking adolescents with reading disabilities. Annals of dyslexia, 61(1), 44-63.‏

Treiman, R., & Kessler, B. (2016). Choosing between alternative spellings of sounds: The role of contextJournal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition42(7), 1154.

Yeatman, J. D., Dougherty, R. F., Rykhlevskaia, E., Sherbondy, A. J., Deutsch, G. K., Wandell, B. A., & Ben-Shachar, M. (2011). Anatomical properties of the arcuate fasciculus predict phonological and reading skills in children. Journal of cognitive neuroscience, 23(11), 3304-3317.‏