ד"ר איזקסון עטרה 79-505-03 ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת

                                             

קורס מס. 79-505-03 :  ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת

סוג הקורס: הרצאה

שנת לימודים:  תשפ"ב                    סמסטר:  ב'                 היקף שעות:  2 ש"ש=1 נ"ז

מרצה: ד"ר עטרה איזקסון

isaacsa@biu.ac.il

מועד: סמסטר ב':    יום ד' 12-14  (בניין 1005 חדר 109)

שעת קבלה:     ס"ב: יום ב' 13:45-14:45  (בתיאום מראש)

 

א. מטרות הקורס:

  • הסטודנט יכיר דרכים להתמודד באופן יעיל עם מערכת היחסים היום-יומית בינו ובין התלמידים
  • הסטודנט יכיר את מקורות הכוח והסמכות שלו בעיני עצמו ובעיני תלמידיו
  • הסטודנט יתוודע לגישות המסייעות להפחתה בהיקף האלימות המילולית והפיזית בכיתה ובסביבה הבית ספרית, בין התלמידים עצמם ובינם לבין המורה
  • הקורס יילמד בגישת modeling – תוך יישום מעשי של טכניקות ההוראה תוך כדי למידה

 

ב. תוכן הקורס:

    מהלך השיעורים - תכנית הוראה מפורטת:

 

מס' השיעור

נושא השיעור וטכניקות פעולה

1-4

* מודל לניתוח יחסי מורה-תלמיד: "10 הדברות להידברות"

* ניתוח דמות המורה המעולה - המורה המקצועי כמחנך והשלכות התנהלותו על תפקוד התלמיד בכיתה

 

5-6

* שיטות והמלצות לדיאלוג יעיל: אופציות, דייג, עיתונאי, אורח, חיסון,

   שיקוף

* בעיות משמעת והבנת המקור שלהן, המניעים להתנהגות פרועה,  

   פתרונות ודרכי תגובה

 

7

* ניתוח עמדות אסטרטגיות ותגובות אפקטיביות של מורים

דוגמאות מתצפיות בשדה

שיטת העקיפה, מודל המא"ה

 

 

8

* טיפול בבעיות משמעת

משוב חיובי / שלילי

 מחקר רוזנטל – ג'יקובסון

* קשר בין הצלחה ודימוי עצמי לתפקוד התלמיד

כישורי האזנה ועימות

9

* דובי אח שלך – תגובת המורה

טכניקת ריפוי המציאות [עריכת תכנית לשינוי ההתנהגות והתחייבות לביצועה]

* ניהול מו"מ של התנהגות

* תיאור ההתנהגות, הרגשות וההשפעות

* טיפוסי תלמידים והתייחסות מעשית כלפיהם

 

10

* במה תלויה ההצלחה?

דוגמאות למורים מהשטח

11

*  איך מתמודדים עם כישלון?

* שיטות להקניית הרגלי למידה, הצבת גבולות ויצירת אקלים חברתי תומך

* "צפייה" בארכיטיפים   ומשחק תפקידים 

* ראיון פומבי עם מורה מהשטח- מרצה אורח

 

 

12-13

* תגובות תלויות מצב ולא אישיות

תפקיד ההורה בסכסוך בין תלמיד ומורה

* סיכום יחסי מורה-תלמיד: כיצד עושים שינוי?

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: אין  (חובה לתעודת הוראה)

 

חובות ומטלות:

  • נוכחות פעילה בקורס  כתנאי לגשת לבחינה. יותר מ- 3 חיסורים משך הקורס לא ניתן לסיים את הקורס.

 

  • בחינה (100%) – ניתוח סיטואציות עפ"י הנלמד בקורס + סרטים + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב

 

 

ד. ביבליוגרפיה:

  • קריאת חובה – פריטים מסומנים (חומר מחייב למבחן) 

 

איזקסון, ע' (2021). יצירתיות בהוראה: מורה ולתלמיד בעולם משתנה. ירושלים: הוצאת כרמל. (ברכש)

ארליך-רון, ר', וכהן-ג'וור, א' (2003).  איתי או בלעדי העולם אינו אותו עולם – ואני   המורה. ישראל: הוצאת המחבר. רשות:  עמ' 17-15, 34-27, 52-49, 59-58, 71-68, 143-140. ( חינוך 371.1 ארל.את תשס"ג)

בנש"ק, א' (1977). התלמיד הבעייתי.  תל - אביב:  אוצר המורה.  רשות: עמ' 92-81. (חינוך, פסיכולוגיה 370.15 תלמ.הב תשל"ז)

ברומברגר, א' (תשנ"ד). אלימות ובעיות משמעת בבית הספר: סקירת ספרות מקצועית. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (חינוך, מדעי המידע 371.58 אלי.וב תשנ"ד)

 ברט, א', ושויצקי, צ' (2000). צמתים בדרך: מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל - אביב: מכון מופ"ת . (חינוך 371.1024 ברט.צמ תש"ס וגם בגישה מקוונת)

גרוסמן, ג' (1986). ילדים בעייתיים בכיתות רגילות. תל – אביב:  צ'ריקובר.  (חינוך, פסיכולוגיה   371.9046 גרו.יל תשמ"ו)

דליות, מ' (תשס"ח). אין ילדים רעים. תל – אביב: קשת. (חינוך  649.1 דלי.אי תשס"ח)               

הטי, ג'. (2012). למידה נראית למורים. תל - אביב: משכל, קרן טראמפ ומכון ברנקו וייס. חובה: עמ' 32-39, 41-57, 81-87 (חינוך 370.1523 הטי.למ תשע"ו וגם בגישה מקוונת)

ויקוף, ג'., יונל, ב' (תשס"ב).   לחנך בלי צעקות ובלי מכות: פתרונות מעשיים לבעיות  ההתנהגות האופייניות ביותר אצל ילדים. תל – אביב: מטר.   (חינוך 649.64 ויק.לח תשס"ב)

חטיבה, נ. (2003). תהליכי הוראה בכיתה.  תל-אביב : ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה רשות: עמ' 326-316, 338-329. (חינוך 371.1 חטי.תה תשס"ג)

  טרופר, ח' (2013).  מקום בעולם:  מחשבות על חינוך. תל – אביב: משכל. (חינוך, מדף פתוח E370.114 טרו.מק תשע"ג וגם בגישה מקוונת)

      יריב, א' (1996). שיחת משמעת: מודל לדו-שיח אפקטיבי במצבי קונפליקט בכיתה. אבן – יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים.  רשות: עמ' 96-88. (  חינוך E371.5 ירי.שי תשנ"ו)

      יריב, א' (1999). שקט בכיתה בבקשה: מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות.  אבן יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים.  רשות: עמ' 174-163, 225-220, 243-231. (חינוך, מדעי החברה E371.1024 ירי.שק תשנ"ט)

לוין, א. (2011). דרך לכל ילד: שיעורים גדולים מבית ספר קטן. ירושלים: מכון ברנקו וייס . (חינוך 371.256 לוי.דר תשע"א)

ליסוולד, ר', מילר, ג"א, ורוביסון, ג' (תשס"ז). עכשיו גלה את חוזקותייך – למורים: כיצד תהפכו ממורים רגילים למורים מעולים. תל-אביב: מטר (חינוך 371.1 ליס.עכ תשס"ז)

מק'קורט, פ' (2005). המורה. תל – אביב:  מטר. (חינוך 371.10092 מקק.מו תשס"ז)

עומר, ח' (2018). מורים היום מהישרדות לשליחות. בן שמן: מודן. (חינוך 371.1 עמר.מו תשע"ח וגם בגישה מקוונת)

  עומר, ח' (2002). המאבק באלימות ילדים: התנגדות לא אלימה.  בן - שמן: מודן.   (חינוך 155.418 עמר.מא תשס"ב)

 עמית, ח' (2006). הורים כמנהיגים: להיות הורה משפיע. בן-שמן: מודן. רשות:  עמ' 165-209 (הצבת גבולות) (חינוך, מדעי החברה 649.1 עמי.הו תשס"ו)

פוקס-שבתאי, א', ובלנק, ש' (2004). הורים טובים מדי: לדעת לחבק לדעת לדרוש אור יהודה: כנרת.  (חינוך, מדעי החברה, פסיכולוגיה 649.64 פוק.הו תשס"ד)

פיבר, א', ומייזליש, א' (2005).  איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו. מהדורה י"ב.  אלקנה: לייף סנטר. (חינוך  649.1 פיב.אי תשס"ה)         

קפל-גרין, ע', ובר שלום, י' (2015). עמם ולמענם: סיפורם של מורים טובים. ירושלים, כרמל. (חינוך E371.1 קפל.עמ תשע"ו)

 שון, ס' (תשס"ט). גבול לפניך!  לך ההורה וגם לך הילד. תל – אביב: סער. (חינוך  C5 שון.גב תשס"ט)

 

      

Breaux, A. & Whitaker, T. (2015). Seven Simple Secrets: What the Best Teachers Know and Do! 2nd ed. New York: Routledge. (Education 371.102 BRE s2)

Canfield, J., Hansen, M. V., & Newmark, A. (2009). Chicken Soup for the Soul: Teacher Tales: 101 Inspirational Stories from Great Teachers and Appreciative Students. Cos Cob, CT.: Chicken Soup for the Soul Pub. (Education 371.1023 CHI 2009)

Clark, R. (2011). The End of Molasses Classes: Getting our Kids Unstuck: 101  Extraordinary Solutions for Parents and Teachers  . New York: Simon & Schuster. (Education 371.192 CLA e)

Greer, R. D. (2011). Designing Teaching Strategies: An Applied Behavior Analysis Systems Approach. New York: Simon & Schuster. (Education 371.192 CLA e)

Isaacson, A., (2010). Defining the Ideal Teacher: Productive Dialogue in Schools in Israel. Educational Practice and Theory, 32, 57-85.

Kottler, J.A., Zehm, S. J., Kottler, E. (2005). On Being a Teacher. 3rd Ed. Thousand  Oaks, CA.:  Corwin. (Education 371.1 KOT o3)

Lemov, D. (2015). Teach Like a Champion 2.0: 62 Techniques that Put Students on the Path to College . San Francisco: Jossey-Bass. (Education 373.1102 LEM t2)

Nash, R. (2009). The Active Teacher: Practical Strategies for Maximizing Teacher Effectiveness. Thousand Oaks, CA.: Corwin. (Education 371.1024 NAS)  

Olsen, J. (2001). Dealing with Disruptive Students in the Classroom. London: TES. (Education 371.93 OLS d)

Thompson, J. G. (2011). Discipline Survival Guide for the Secondary Teacher.  2nd edition. San Francisco: Jossey-Bass. (Education 373.11024 THO d2)

Vitto, J. M. (2003). Relationship-Driven Classroom Management: Strategies that  Promote Student Motivation. Thousand Oaks, CA.: Corwin Press. (Education 371.1024 VIT r)

 

 

ה. שם הקורס באנגלית:

Class Navigation & disciplines Problems