ד"ר איזקסון עטרה 79-505-03 ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת
קורס מס. 79-505-03 : ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת
סוג הקורס: הרצאה
שנת לימודים: תשפ"ב סמסטר: ב' היקף שעות: 2 ש"ש=1 נ"ז
מרצה: ד"ר עטרה איזקסון
מועד: סמסטר ב': יום ד' 12-14 (בניין 1005 חדר 109)
שעת קבלה: ס"ב: יום ב' 13:45-14:45 (בתיאום מראש)
א. מטרות הקורס:
- הסטודנט יכיר דרכים להתמודד באופן יעיל עם מערכת היחסים היום-יומית בינו ובין התלמידים
- הסטודנט יכיר את מקורות הכוח והסמכות שלו בעיני עצמו ובעיני תלמידיו
- הסטודנט יתוודע לגישות המסייעות להפחתה בהיקף האלימות המילולית והפיזית בכיתה ובסביבה הבית ספרית, בין התלמידים עצמם ובינם לבין המורה
- הקורס יילמד בגישת modeling – תוך יישום מעשי של טכניקות ההוראה תוך כדי למידה
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים - תכנית הוראה מפורטת:
מס' השיעור |
נושא השיעור וטכניקות פעולה |
1-4 |
* מודל לניתוח יחסי מורה-תלמיד: "10 הדברות להידברות" * ניתוח דמות המורה המעולה - המורה המקצועי כמחנך והשלכות התנהלותו על תפקוד התלמיד בכיתה
|
5-6 |
* שיטות והמלצות לדיאלוג יעיל: אופציות, דייג, עיתונאי, אורח, חיסון, שיקוף * בעיות משמעת והבנת המקור שלהן, המניעים להתנהגות פרועה, פתרונות ודרכי תגובה
|
7 |
* ניתוח עמדות אסטרטגיות ותגובות אפקטיביות של מורים דוגמאות מתצפיות בשדה שיטת העקיפה, מודל המא"ה
|
8 |
* טיפול בבעיות משמעת משוב חיובי / שלילי מחקר רוזנטל – ג'יקובסון * קשר בין הצלחה ודימוי עצמי לתפקוד התלמיד כישורי האזנה ועימות |
9 |
* דובי אח שלך – תגובת המורה טכניקת ריפוי המציאות [עריכת תכנית לשינוי ההתנהגות והתחייבות לביצועה] * ניהול מו"מ של התנהגות * תיאור ההתנהגות, הרגשות וההשפעות * טיפוסי תלמידים והתייחסות מעשית כלפיהם
|
10 |
* במה תלויה ההצלחה? דוגמאות למורים מהשטח |
11 |
* איך מתמודדים עם כישלון? * שיטות להקניית הרגלי למידה, הצבת גבולות ויצירת אקלים חברתי תומך * "צפייה" בארכיטיפים ומשחק תפקידים * ראיון פומבי עם מורה מהשטח- מרצה אורח
|
12-13 |
* תגובות תלויות מצב ולא אישיות תפקיד ההורה בסכסוך בין תלמיד ומורה * סיכום יחסי מורה-תלמיד: כיצד עושים שינוי? |
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין (חובה לתעודת הוראה)
חובות ומטלות:
- נוכחות פעילה בקורס כתנאי לגשת לבחינה. יותר מ- 3 חיסורים משך הקורס לא ניתן לסיים את הקורס.
- בחינה (100%) – ניתוח סיטואציות עפ"י הנלמד בקורס + סרטים + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב
ד. ביבליוגרפיה:
- קריאת חובה – פריטים מסומנים (חומר מחייב למבחן)
איזקסון, ע' (2021). יצירתיות בהוראה: מורה ולתלמיד בעולם משתנה. ירושלים: הוצאת כרמל. (ברכש)
ארליך-רון, ר', וכהן-ג'וור, א' (2003). איתי או בלעדי העולם אינו אותו עולם – ואני המורה. ישראל: הוצאת המחבר. רשות: עמ' 17-15, 34-27, 52-49, 59-58, 71-68, 143-140. ( חינוך 371.1 ארל.את תשס"ג)
בנש"ק, א' (1977). התלמיד הבעייתי. תל - אביב: אוצר המורה. רשות: עמ' 92-81. (חינוך, פסיכולוגיה 370.15 תלמ.הב תשל"ז)
ברומברגר, א' (תשנ"ד). אלימות ובעיות משמעת בבית הספר: סקירת ספרות מקצועית. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (חינוך, מדעי המידע 371.58 אלי.וב תשנ"ד)
ברט, א', ושויצקי, צ' (2000). צמתים בדרך: מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל - אביב: מכון מופ"ת . (חינוך 371.1024 ברט.צמ תש"ס וגם בגישה מקוונת)
גרוסמן, ג' (1986). ילדים בעייתיים בכיתות רגילות. תל – אביב: צ'ריקובר. (חינוך, פסיכולוגיה 371.9046 גרו.יל תשמ"ו)
דליות, מ' (תשס"ח). אין ילדים רעים. תל – אביב: קשת. (חינוך 649.1 דלי.אי תשס"ח)
הטי, ג'. (2012). למידה נראית למורים. תל - אביב: משכל, קרן טראמפ ומכון ברנקו וייס. חובה: עמ' 32-39, 41-57, 81-87 (חינוך 370.1523 הטי.למ תשע"ו וגם בגישה מקוונת)
ויקוף, ג'., יונל, ב' (תשס"ב). לחנך בלי צעקות ובלי מכות: פתרונות מעשיים לבעיות ההתנהגות האופייניות ביותר אצל ילדים. תל – אביב: מטר. (חינוך 649.64 ויק.לח תשס"ב)
חטיבה, נ. (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל-אביב : ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה רשות: עמ' 326-316, 338-329. (חינוך 371.1 חטי.תה תשס"ג)
טרופר, ח' (2013). מקום בעולם: מחשבות על חינוך. תל – אביב: משכל. (חינוך, מדף פתוח E370.114 טרו.מק תשע"ג וגם בגישה מקוונת)
- יריב, א' (2010). יש לי עיניים בגב!: טיפול בבעיות התנהגות בבית הספר . אבן יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים. עמ' 50-83 (חינוך E371.5 ירי.יש תש"ע)
יריב, א' (1996). שיחת משמעת: מודל לדו-שיח אפקטיבי במצבי קונפליקט בכיתה. אבן – יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים. רשות: עמ' 96-88. ( חינוך E371.5 ירי.שי תשנ"ו)
יריב, א' (1999). שקט בכיתה בבקשה: מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים. רשות: עמ' 174-163, 225-220, 243-231. (חינוך, מדעי החברה E371.1024 ירי.שק תשנ"ט)
- לאבוי, ר' (2008). פריצת דרך במוטיבציה: 6 סודות שיעוררו מוטיבציה אצל ילדכם . חיפה: אמציה. עמ' 120-135, 139-172. (חיפה 370.154 לבו.פר תשס"ח)
לוין, א. (2011). דרך לכל ילד: שיעורים גדולים מבית ספר קטן. ירושלים: מכון ברנקו וייס . (חינוך 371.256 לוי.דר תשע"א)
ליסוולד, ר', מילר, ג"א, ורוביסון, ג' (תשס"ז). עכשיו גלה את חוזקותייך – למורים: כיצד תהפכו ממורים רגילים למורים מעולים. תל-אביב: מטר (חינוך 371.1 ליס.עכ תשס"ז)
מק'קורט, פ' (2005). המורה. תל – אביב: מטר. (חינוך 371.10092 מקק.מו תשס"ז)
עומר, ח' (2018). מורים היום מהישרדות לשליחות. בן שמן: מודן. (חינוך 371.1 עמר.מו תשע"ח וגם בגישה מקוונת)
- עומר, ח' (2008). הסמכות החדשה במשפחה, בבית הספר, בקהילה. בן – שמן: מודן. עמ' 149-175. (חינוך, מדעי החברה 303.36 עמר.סמ תשס"ח)
עומר, ח' (2002). המאבק באלימות ילדים: התנגדות לא אלימה. בן - שמן: מודן. (חינוך 155.418 עמר.מא תשס"ב)
עמית, ח' (2006). הורים כמנהיגים: להיות הורה משפיע. בן-שמן: מודן. רשות: עמ' 165-209 (הצבת גבולות) (חינוך, מדעי החברה 649.1 עמי.הו תשס"ו)
פוקס-שבתאי, א', ובלנק, ש' (2004). הורים טובים מדי: לדעת לחבק לדעת לדרוש. אור יהודה: כנרת. (חינוך, מדעי החברה, פסיכולוגיה 649.64 פוק.הו תשס"ד)
פיבר, א', ומייזליש, א' (2005). איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו. מהדורה י"ב. אלקנה: לייף סנטר. (חינוך 649.1 פיב.אי תשס"ה)
קפל-גרין, ע', ובר שלום, י' (2015). עמם ולמענם: סיפורם של מורים טובים. ירושלים, כרמל. (חינוך E371.1 קפל.עמ תשע"ו)
שון, ס' (תשס"ט). גבול לפניך! לך ההורה וגם לך הילד. תל – אביב: סער. (חינוך C5 שון.גב תשס"ט)
Breaux, A. & Whitaker, T. (2015). Seven Simple Secrets: What the Best Teachers Know and Do! 2nd ed. New York: Routledge. (Education 371.102 BRE s2)
Canfield, J., Hansen, M. V., & Newmark, A. (2009). Chicken Soup for the Soul: Teacher Tales: 101 Inspirational Stories from Great Teachers and Appreciative Students. Cos Cob, CT.: Chicken Soup for the Soul Pub. (Education 371.1023 CHI 2009)
Clark, R. (2011). The End of Molasses Classes: Getting our Kids Unstuck: 101 Extraordinary Solutions for Parents and Teachers . New York: Simon & Schuster. (Education 371.192 CLA e)
Greer, R. D. (2011). Designing Teaching Strategies: An Applied Behavior Analysis Systems Approach. New York: Simon & Schuster. (Education 371.192 CLA e)
Isaacson, A., (2010). Defining the Ideal Teacher: Productive Dialogue in Schools in Israel. Educational Practice and Theory, 32, 57-85.
Kottler, J.A., Zehm, S. J., Kottler, E. (2005). On Being a Teacher. 3rd Ed. Thousand Oaks, CA.: Corwin. (Education 371.1 KOT o3)
Lemov, D. (2015). Teach Like a Champion 2.0: 62 Techniques that Put Students on the Path to College . San Francisco: Jossey-Bass. (Education 373.1102 LEM t2)
Nash, R. (2009). The Active Teacher: Practical Strategies for Maximizing Teacher Effectiveness. Thousand Oaks, CA.: Corwin. (Education 371.1024 NAS)
Olsen, J. (2001). Dealing with Disruptive Students in the Classroom. London: TES. (Education 371.93 OLS d)
Thompson, J. G. (2011). Discipline Survival Guide for the Secondary Teacher. 2nd edition. San Francisco: Jossey-Bass. (Education 373.11024 THO d2)
Vitto, J. M. (2003). Relationship-Driven Classroom Management: Strategies that Promote Student Motivation. Thousand Oaks, CA.: Corwin Press. (Education 371.1024 VIT r)
ה. שם הקורס באנגלית:
Class Navigation & disciplines Problems