ד"ר איזקסון עטרה 79-454-01  הוראה זוטא  במוסיקה

                                       

קורס מס. 79-454-01   הוראה זוטא  במוסיקה

סוג הקורס: (סדנה)

שנת לימודים:   תשפ"ב                 סמסטר:    א'                היקף שעות:  2 ש"ש – 1 נ"ז

מרצה: ד"ר עטרה איזקסון

isaacsa@biu.ac.il

מועד:  ס"א: יום ד' 14-16  במח' למוסיקה     בניין 1005   חדר 109

שעת קבלה: ס"א  יום ד'  10:30-11:30  (בתיאום מראש)

 

א. מטרות הקורס:

אימון במיומנויות הוראה בתוך סביבה המדמה סיטואציה של כיתה, ופיתוח יכולת רפלקטיבית תוך קבלת משוב בעזרת צילום וידאו, המאפשר צפייה חוזרת בקטעי הוראה של סטודנטים.  כל סטודנט יתנסה בהוראת עמיתים (כ- 20 דק') תוך תיעוד בטלוויזיה במעגל סגור. ייערכו  דיון ומשוב המתייחסים לפרמטרים הבאים: תכנים, הצגת המידע ואופן הדיון, התמודדות עם בעיות מכל סוג, ניסוח, עמידה פרונטלית, אינטונציה, שפת-גוף, שימוש בקול, קשר עין, קשב, מוכנות, יצירת זרימה ומודעות להופעה בפני תלמידים. 

ב. תוכן הקורס:

כל סטודנט יתכנן וישלח את מערך השיעור למשוב לפני שיעורו. בכל שיעור ילמדו אחד-שניים מהסטודנטים את העמיתים כחצי שעה. הסטודנטים יצולמו בוידאו, ומיד לאחר מכן יתנו משוב אישי בפני העמיתים, יקבלו משוב וביקורת ויצפו בעצמם. כל סטודנט יוכל לקבל את הצילום על DCK ויוכל לצפות בעצמו בעיון לאחר השיעור.

 

מועדי הוראת עמיתים: [14  מפגשים]

 

13.10.21

20.10.21

27.10

3.11

10.11

17.11

24.11

1.12

8.12

15.12

22.12

29.12

5.1.2022

12.1.2022

 

ג. חובות הקורס:

דרישות קדם: אין

מטלות: נוכחות חובה בכל המפגשים, הגשת מערך שיעור מובנה לפני הוראת שיעור עמיתים.

מרכיבי הציון הסופי: 60%   מערך שיעור ושיעור הוראת עמיתים.

מערך מובנה (לפי הפורמט הדרוש) יישלח במייל כשבוע לפני השיעור. המערך יכלול את כל תכני השיעור בצורה מפורטת כולל מטרות, פעילויות, זמנים, תשובות התל', מצגת (אם יש), דוגמאות מוזיקליות בתוים (ולא במילים), שמות הקטעים והמלחינים או השירים כולל המחברים. חלק מההערכה תינתן עבור הטמעת ההארות ויישומן בשיעור. הסטודנט יקבל את שיעורו מצולם ע"ג DCK ויעלה לאתר מלווה קורס משוב עצמי, זאת לאחר המשוב האישי והקבוצתי שיינתן בשיעור בפני העמיתים.

40% מבחן סוף סמסטר הכולל שאלות המתייחסות לסוגיות שנדונו בשיעור [בעקבות צפייה בעמיתים] + קריאת חובה אחת מתוך שני פריטים המסומנים ב *  ברשימה הביבליוגרפית.

 

ד. ביבליוגרפיה: קריאת חובה אחד משני המאמרים המודגשים בתיאום מראש

 

גל-עוז, ט' (תשמ"ט). ניתוח מצבי הוראה של מורים מומחים בכיתות הטרוגניות. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המינהל הפדגוגי, האגף לתכניות לימודים, המחלקה להכשרת עובדי הוראה,  המכון לתכנון לימודים.  (חינוך אוסף פדגוגי כללי E371.252 נתו.מצ תשמ"ט)

חטיבה, נ'. (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל - אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה.  רשות, עמ': 1-16, 74-77, 82-94, 104-108, 126-130, 150-152, 174-181, 266-273. (חינוך 371.1 חטי.תה תשס"ג)

חן, מ'; כפיר, ד', ואדי, א' (1990). הידע על מגוון שיטות הוראה והשימוש בהן בבתי  ספר יסודיים ובחטיבות הביניים: ממצאי סקר. תל - אביב: אוניברסיטת תל אביב ובית הספר לחינוך, היחידה לסוציולוגיה של החינוך והקהילה, פרויקט פתח תקוה. (חינוך E371.3 חן.ידע תש"ן)

כהן, א' (1995). שיטות הוראה מפעילות: מדריך ידידותי למורה. קרית ביאליק: אח  רשות, עמ': 7-17, 47-59, 113-120, 183-196, 203-210. (חינוך 371.3 כהן.שי תשנ"ה).

רובינשטיין, י' (תשנ"ד). שיטות הוראה : תמונת מצב. ירושלים: מחלקת פרסומים, אגף נכסים משק ופרסומים, משרד החינוך התרבות והספורט. (חינוך   E371.3 שיט.הו תשנ"ד)

שחור, א' (1987). מערכי שיעור בהוראה ובחינוך. תל – אביב: אור-עם.

 

Bessom, M. E., Tatarunis, A. M., & Forcucci, S. L. (1974).  Teaching Music in Today's Secondary Schools: A creative approach to contemporary music education. New York: Holt, Rinehart and Winston. (Music MT 1 B48T4)

Chosky, L., et al. (1986). Teaching Music in the 20th Century.  Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.  

 COHEN, V. W. (1980). The Emergence of Musical Gestures In Kindergarten Children (Order No. 8108471). Available from ProQuest Dissertations & Theses A&I; ProQuest Dissertations & Theses Global. (302969373). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/emergence-musical-gesture…

   *Jorgensen E. R. (2008). The art of teaching music. Bloomington, IN:  Indiana University Press. Chapter 12:  Instruction   pp. 215-232 (Music MT 1 J67A8 and in Full Text)

   *Philpot, C., & Spruce, G. (2007). Learning to Teach Music in the Secondary School: A companion to school experience. (2nd Ed.) New York: Routledge. (Music MT 1 L52 2007). Chapter 8: The Management and Organization of Learning in the Music  classroom   pp. 102-118

Regelski, T. A. (1975). Principles and Problems of Music Education. Englewood Cliff, NJ: Prentice-Hall. (Music MT 1 R35)

Swanwick, K. (1994). Musical Knowledge: Intuition, analysis, and music education. New York: Routledge. (Music MT 1 S92 and in Full Text)

Swanwick, K. (1999). Teaching Music Musically. New York: Routledge. (Music MT 1 S94T4)

 

ה. שם הקורס באנגלית

 

Micro Teaching in Music