רזניק יוליה 77-402-01 הוראה מתקנת בקריאה
הוראה מתקנת בקריאה / 77-402
יוליה רזניק
תשע"ד, סמסטר א', 2 ש"ס
- מטרות הקורס:
- הצגת מודלים בהתפתחות תקינה ולא תקינה של קריאה
- הכרת תוכניות לימודים בקריאה
- הכרת כלים לאיתור ולמיפוי קשיי קריאה מגוונים
- עריכת היכרות עם שיטות להוראת קריאה בח"מ ועם עקרונות ההוראה המתקנת בקריאה
מהלך השיעורים
הרצאות, דיונים והתנסות בניתוחם תוצרי קריאה שונים.
- תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה לשיעור (פריטי חובה מסומנים בכוכבית) |
1 |
מפגש מגמה |
|
2-3 |
- תזכורת: מודלים לקריאה - תהליך רכישת הקריאה בעברית |
*בר-און (2011) *ווהל וארצי (2002) |
4 |
תכניות לימודים בקריאה - תשתית לקראת קריאה וכתיבה - קריאה בגילאי בית הספר |
*תשתית לקראת קריאה וכתיבה *חינוך לשוני |
5-6 |
קשיים ברכישת קריאה על היבטיה השונים |
|
7-8 |
- כלים לאיתור ולמיפוי של קשיי קריאה - ניתוח מקרים |
מבחן שתיל (2002) מבדק קריאה וכתיבה בכיתות א' (2005) אבחון קריאה וכתיבה לכיתות א'-ט' של טוב-לי (2000) מעק"ב (2003) |
9 |
שיטות להוראת קריאה בח"מ |
*כלב ואבני (2002) *עיון בחוברות ובמדריכים הבאים: "יש לי סוד – אני קורא" "כוח לקרוא" "בצעדים שלי" |
10-11 |
- הוראה מתקנת בקריאה - ניתוח מקרים |
*טלמור (2003) משולם (2003) נשר (2002) שיף, הר-צבי ולוי-שמעון (2006) |
12 |
סיכום |
|
- חובות הקורס
דרישות
- קריאה ביבליוגרפית שוטפת
- נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים
- מבחן בסוף הסמסטר (100%)
- ביבליוגרפיה
בן-סימון, ע., שני, מ. וכהן, י. (2005). מבדק קריאה וכתיבה בכיתות א'. ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט. (אין בבר אילן)
בר-און, ע. (2011). מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית. ד"ש, 30, 1-25. (002360107)
ווהל, א. וארצי, ב. (עורכים) (2002). קריאה – תיאוריה ומעשה: לומדים ומלמדים אוריינות. יחידה 7: אבני היסוד של הקריאה תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (עמ' 177-253). (יש שני סעיפים: עמ' 177-183 –; עמ' 196-214 –7, הספר עצמו נמצא בחינוך 418.4 אונ,
חינוך לשוני: עברית – שפה, ספרות ותרבות.
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Tochniyot_Limudim/Chinuch_Leshoni/
טוב-לי, א. (2000). אבחון קריאה וכתיבה לכיתות א'-ט'. קרית ביאליק: אח. (000459317) (מכון פדגוגי E372.48 טוב)
טלמור, מ. (2003). הוראה מתקנת: הלכה למעשה. תל אביב: תלפיות. (001126302) (חינוך E372.43 טלמ)
כלב, ע. ואבני, א. (2002). תיאורי מקרה – לימוד קריאה תוך ביסוס על שיטת המסורה. בתוך ו. סובלמן-רוזנטל ופ. קליין (עורכות), חלון של הזדמנויות: לקידום תינוקות וילדים עם תסמונת דאון (עמ' 214-228). אבן יהודה: רכס. (2383765)
משולם, צ. (2003). ארגז הכלים שלי. יהוד: מכון מילי. (000512283) (מכון פדגוגי E372.41 משל.)
נשר, כ. (2002). כלים להצלחה. תל אביב: המרכז לטכנולוגיה מתקדמת. (אין בבר אילן)
שיף, ר., הר-צבי, ש. ולוי-שמעון, ש. (2006). שפה במחשבה תחילה. חולון: רכגולד. (שלושה כרכים: צלילים, תבניות, מילים). (000599355) (מכון פדגוגי E372.6 שיף)
שני, מ., לחמן, ד., שלם, צ., בהט, א. וזייגר, ט. (2003). מעק"ב – מיפוי עדכני של קריאה וכתיבה על פי נורמות ארציות. תל אביב: מכון מופת. (אין בבר אילן)
שתיל, א. (2002). מבחן שתיל לאיתור מוקדם של ליקויים ספציפיים וקשיי שפה כלליים ברכישת הקריאה והאיות. קרית ביאליק: אח. (אצל הספרניות)
תשתית לקראת קריאה וכתיבה: תכנית לימודים לגן הילדים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי (תשס"ח). ירושלים: משרד החינוך. המזכירות הפדגוגית.
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Tochniyot_Limudim/KdamYe…
מומלץ מאוד לעיין בחוברות ובמדריכים למורה של השיטות הבאות:
- "יש לי סוד – אני קורא" (מט"ח) - אין בבר אילן
- "כוח לקרוא" (דגנית שניר) – אין בבר אילן
- "בצעדים שלי" (חנה לוינזון ונוהא עקלין חמאד) – אין בבר אילן