פרופ' רומי שלמה 77-735-01 הפרעות התנהגות: אבחון והתערבות

    

הפרעות התנהגות: אבחון והתערבות  77-735-01

סוג הקורס: שיעור למגמה לח' מיוחד לתואר שני בבית הספר לחינוך

שנת לימודים:    תשע"ד                  סמסטר:      ב                      היקף שעות:  1 ש"ש

         שם המרצה: פרופ' שלמה רומי shlomo.romi@biu.ac.il

 

 

א. מטרות הקורס: הרחבת הידע בתחום הפרעות התנהגות ,דרכי אבחון והתערבות.

ב. תוכן הקורס:

הקורס יעסוק באפיונים של ילדים ומתבגרים עם הפרעות התנהגות, בדרכי האבחון ובאופני ההתערבות  המקובלים במסגרות טיפוליות וחינוכיות. ידונו הגורמים האפשריים להיווצרותן של הפרעות ההתנהגות  כגון: גורמים ביולוגיים, משפחתיים וחברתיים, קטגוריות הסיווג במהלך האבחון, היבטים תיאורטיים, חוקיים ואתיים, וכן מודלים מרכזיים להתערבות חינוכית ופסיכולוגית. כמו כן ידון הקשר שבין הפרעות התנהגות והפרעות אחרות של ילדים ומתבגרים בתחום הרגשי והקוגנטיבי ויבחנו מודלים שונים  להתערבות חינוכית-טיפולית משולבת של צוות רב מקצועי.

 

נושאים עיקריים  

  • אפיונים של ילדים ומתבגרים עם הפרעות התנהגות.
  • דרכי אבחון.
  • קשיים  מרכזיים באבחון.
  • היבטים תיאורטיים בניתוח מקורות  ההפרעה.
  • גורמים ביולוגיים וחברתיים.
  • גורמים משפחתיים.
  • מודלים מרכזיים להתערבויות טיפוליות (חינוכיות/פסיכולוגיות).
  • היבטים חוקיים ואתיים.
  • תפקידיו של צוות רב מקצועי.

 

    מהלך השיעורים: הרצאות ודיונים מלווים במצגות

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

  1.  

מאפייני ההפרעה

3,6,7,15

 

  1.  

המשך מאפייני ההפרעה

3,6,7,15

 

  1.  

בעיות קשב וריכוז

4,5,10

כולל סרט קצר

  1.  

המשך בעי' קשב וריכוז

4,5,10

 

  1.  

אבחון

מצגת

כולל פדגוגי דידקטי

  1.  

מחקר,מניעה

15,18

 

  1.  

המשך מניעה

15

 

  1.  

התערבות התנהגותית

5,15

 

  1.  

המשך התער' התנהגותי'

5,15

 

  1.  

גישה פסיכודנמית

5,15

 

  1.  

גישות נוספות,טבע,בע"ח

9

 

  1.  

תרופות וגישה אקלקטית

5,7+מצגת

 

  1.  

סיכום

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

             

  • השתתפות סדירה כמקובל על פי התקנון  בשיעורים.
  • קריאה של פריטי החובה ברשימה הביבליוגרפית.

 

     דרישות קדם: אין דרישות קדם

 

 חובות / דרישות / מטלות:

 

  • הגשת תרגילים עפ"י הצורך.

 

 מרכיבי הציון הסופי :

  • עמידה בחובות הקורס מהווה תנאי למבחן סיום שהציון בו הינו הציון הסופי לקורס

 

ד. ביבליוגרפיה: (מקורות חובה מסומנים ב-*)

  1. אלדר, א' (1997). ניתוח תפקודי של התנהגות בעייתית אצל תלמידים בסביבה לימודית. עיונים בחינוך, 2 (1), 167-149. (1098082)
  2. אלדר, א' (2002). ניתוח יישומי של התנהגות: עקרונות והליכים. ישראל: ניתוח התנהגות. (000517357) (חינוך 158.9  אלד) (פרקים נבחרים).
  3. *בלומקוויסט, מ"ל (2005). ילדים עם הפרעות התנהגות: הקניית כישורים מדריך לתרפיסטים ולהורים. קרית ביאליק: אח. (פרק א', עמ' 15-37 – 1101658; פרק ב', עמ' 38-97 - 001101656)

תרגום מאנגלית של הספר:

Blomquist, M.L. (1996). Skills training for children with behavior disorder: A parent and therapist guidebook. New York: Guilford. (אין בבר אילן)

  1. הופמן, ר"ל (1999). הפרעות קשב והתנהגות בילדים: טיפול טבעי לא-תרופתי בילדים. נתניה: חותם זהב. (אין בבר אילן)
  1. *היימן, מ' (2006). הפרעת קשב והיפראקטיביות. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (לקרוא פרק 1 עמ' 5-40 – 1146812; וכן פרק 5, עמ' 163-194 - 001146813).
  1. *הילין, פ' (2005). גישות התנהגותיות לבעיות בילדות. קרית ביאליק: אח. (הקדמה עמ'     7-10 - 1099565)

תרגום מאנגלית של הספר:

Howlin, F. (1998). Behavioral approaches to problems in childhood. London: Mac Keith Press. (אין בבר אילן)

  1. *ויצמן, א' (1998). הפרעות בהתנהגות. בתוך ש' טיאנו (עורך), פסיכיאטריה של הילד והמתבגר (עמ' 313-318). תל-אביב: דיונון. (0344309) (חינוך 618.9289 פסי) (אולי עמ'       289-283 - 01099036)
  1. טרבס-פלג, מ' (2003). בין רגש לקוגניציה בקרב ילדים עם בעיות התנהגות: הקשר בין מיומנויות רגשיות וקוגניטיביות לבין בעיות התנהגות ומשמעת בקרב ילדים. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת תל-אביב, בית-הספר לעבודה סוציאלית, תל-אביב. (אין בבר-אילן)
  2. לנדאו, א' (2002). להירגע בדרך הטבע: דרכים טבעיות לטיפול בילדים הסובלים מקשיי התנהגות. ראשון לציון:  ספרית ברקאי. (531056) (חינוך 618.928589  לנד) (פרקים נבחרים)
  3. *מנור, א' וטיאנו, ש' (2002). לחיות עם הפרעת קשב וריכוז .ADHD תל-אביב: דיונון. (מבוא ופרק א' עמ' 13-70). (575246) (חינוך 616.8589 לחי) (לקרוא רק את המבוא עמ'  13-16 – בתוך 01186091).
  4. *סקוט, ס' (2005). הפרעת התנהגות. בתוך פ' הילין (עורכת), גישות התנהגותיות לבעיות בילדות (עמ' 11-50). קרית ביאליק: אח. (1099361)
  5. עין-דר, נ' (2000). קשרים בין הצבת גבולות וסמכות הורית לבין תפקיד התנהגותי ונפשי של  הילד. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת תל-אביב, המחלקה לפסיכולוגיה, תל-אביב. (אין בבר-אילן)
  6. רוג'רס, ג"ו (2005). הפרעת קשב-היפראקטיביות. בתוך פ' הילין (עורכת), גישות התנהגותיות לבעיות בילדות (עמ' 51-89). קרית ביאליק: אח. (1099355)

 

  1. Hartman, C. A. (1999). Syndrome dimensions of the child behavior checklist and the teacher report from: A critical empirical evaluation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 70 (7), 1095-1116. (001098084)
  2.  Kats-Gold, I., & Priel, B. (2009). Emotion, understanding, and social skills among boys at risk of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Psychology in the Schools, 46 (7), 658-678. (2378208)
  3. Kats-Gold, I., Besser, A., & Priel, B. (2007). The role of simple emotion recognition skills among school aged boys at risk of ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(3), 363-378. (2378211)
  4. Kazdin, A. E. (1995). Conduct disorder in childhood and adolescence (2nd ed.). London: Sage. (Chapter 1, pp. 1-20 - 001126152, chapter 5, pp. 100-121 - 001126161).
  5. Kazdin, A. E., & Wassell, G. (2000). Therapeutic changes in children, parents, and families resulting from treatment of children with conduct disorder problems. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39(4), 414-420. (001136971)
  6. Purdie, N., Hattie, J., & Carroll, A. (2002). A review of the research on interventions for attention deficit hyperactivity disorder: What works best? Review of Educational Research, 72, 61-99. (001136970)
  7. Romi, S. (2004). Disruptive behaviour in religious and secular high schools: Teachers' and students' attitudes. Research in Education, 71, 81-91. (2378210)
  8. Satterfield, J. H., Faller, K. J., Crinella, F. M., Schell, A. M., Swanson, J. M., & Homer, L. D. (2007). A 30-year prospective follow-up study of hyperactive boys with conduct problems: Adult criminality. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 46(5), 601-610. (1200130)