הרב ד"ר אהרן בוזגלו 77-230-01 זרמים ומגמות בחברה בישראל ובמערכת החינוך

 

זרמים ומגמות בחברה בישראל ובמערכת החינוך

Ideologies and Trends in the Israeli society and in the Educational System

77-230-01

הרב ד"ר אהרן בוזגלו

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודיםתשפ"א                       היקף שעות2 ש"ש

 

א.  מטרות הקורס

הקורס ידון בסוגיות המעסיקות את הסוציולוגיה ומדעי החינוך בהקשר לחברה הישראלית. יידונו שאלות מרכזיות הנוגעות בדילמות, בבעיות, בתהליכים המרכזיים הנוגעים בהתפתחותה של החברה הישראלית.

מערכת החינוך בישראל מורכבת ומושפעת מזרמים מגוונים המונעים מתוך תפיסות עולם אידיאולוגיות המכוונות ומכוננות את פעולתם החינוכית של המורים הלכה למעשה.  בתי הספר משמשים כסוכני חברות שתפקידם לתווך בין יסודות אידיאולוגיים ועקרונות חברתיים העולים בחברה הישראלית הרב תרבותית, לבין עולמם של התלמידים. מורים ומנהלים צריכים להכיר את השיח החברתי והחינוכי הרב גוני הקיים בחברה הישראלית ואת השפעותיו על מערכת החינוך הייחודית של מדינת ישראל.

במהלך הקורס נכיר את הפרספקטיבות המרכזיות בסוציולוגיה הישראלית ומושגי יסוד הכרוכים בה, אידיאולוגיות החינוך השונות, את זרמי החינוך ושאיפתם לאוטונומיה חינוכית ומנהלית, את מערכת היחסים ביניהם ואת משנתם החינוכית במבחר סוגיות יסוד בחינוך, בפוליטיקה ובאקטואליה בהקשרים חברתיים-חינוכיים. כמו כן, נכיר אוכלוסיות חברתיות הדורשות התייחסות ייחודית והתמודדות חינוכית רחבת אופקים. נדון בסוגיות חברתיות כמו: צדק חברתי, ריבוד חברתי, שעתוק,  הסללה, אינטגרציה וסגרגציה המשפיעות על ההשתלבות החברתית של תלמידי מערכת החינוך בעתיד.  

 

      מטרות הקורס:

    1. להכיר פרספקטיבות מרכזיות ומושגי יסוד בסוציולוגיה הישראלית.
    2. לבחון שאלות מרכזיות הנוגעות בדילמות, בבעיות, בתהליכים המרכזיים הנוגעים בהתפתחותה של החברה הישראלית.
    3. להכיר את היסודות האידיאולוגיים של המגמות והזרמים שבחברה הישראלית ואת השפעתם על מערכת החינוך הישראלית.
    4. להכיר את אידיאולוגיות החינוך של זרמי החינוך השונים והשפעתן על סוגיות יסוד בחינוך כגון: חינוך לערכים, אקלים בית ספרי, תוכניות לימודים ומגמות בהכשרת המורים, אוכלוסיות תת משיגות ותהליכים חברתיים כמו: ריבוד ושעתוק חברתי, מגמות של אינטגרציה וסגרגציה במערכת החינוך המשפיעות על המבנה החברתי במדינה.
    5. לדון בסוגיות יסודיות, דילמות ובעיות הנוגעים להתפתחות החברה הישראלית ולזיקה שלהם למערכת החינוך, מתוך מאמרי עיון ומחקר בתחום.  
    6.  ללמוד דרכי חשיבה והתמודדות עם סוגיות יסוד אידיאולוגיות וחברתיות העולות במסגרת עבודת הניהול וההוראה.
    7. ללמוד אודות אוכלוסיות בעלות שוליות חברתית (מוחלשות ותת משיגות), הכרת הרקע החברתי להיווצרותן ולמידת דרכים אפקטיביים וקוגניטיביים להתמודדות עמן במערכת החינוך.    

 

ב. תוכן הקורס - מהלך השיעורים, תוכנית הוראה מפורטת:

סמסטר א' יוקדש להיכרות עם הזרמים האידיאולוגים במערכת החינוך ועם המשמעויות החברתיות שלהם וכן להתמודדות עם סוגיות יסוד חברתיות מנקודת מבטו של איש חינוך. סמסטר ב' יוקדש להיכרות עם אתגרים חברתיים הקשורים בצדק חברתי שמוביל להתייחסות אחרת לאוכלוסיות שוליים בחברה הישראלית דרך מערכת החינוך. 

 

סמסטר א'

 

שעור מס'

נושא השיעור

קריאה נדרשת (חובה):

1-3

מבנה החברה הישראלית והתהוותה: פרספקטיבות מרכזיות ומושגי יסוד.

 

4-5

במערבולת האידיאולוגיות : סוציאליזציה, אקולטורליזציה ואינידוידואציה ומה שביניהם

לם, צ' (2000).

6

הזרמים החברתיים והחינוכיים במערכת החינוך של מדינת ישראל והשפעתם על החינוך – מתקופה היישוב ועד לחוק חינוך ממלכתי תשי"ג (1953)

טאוב, ד' (2019).

7

זרמים ומגמות בחינוך הממלכתי, היחס ללימודי היהדות (הדתה), החינוך המשולב דתי- חילוני, בתי הספר תל"י 

 

8

סוגיות יסוד וקווים מנחים לחינוך הממלכתי דתי. רב גוניות חברתית ותרבותית של החמ"ד והתמודדות עם שאלות של חילון (דתלשי"ם)

פישרמן, ש' (1999).

דגן, מ' (2006)

9

החינוך החרדי והמדינה הציונית – שאיפה לבדלנות? מבחן בית הספר בעמנואל כמודל להתנגשות אידיאולוגית

פרי-חזן, ל' (2013)

0

החינוך הערבי – מקומו של זרם מיעוט במרחב האידיאולוגי של החינוך בישראל בבחינה לאומית – המנון וזהות חינוכית ציונית ובבחינה פדגוגית – הכשרת המורים הערביים 

Gibson, A. M., Ogbu, J. U. (1991)

11

סגנונות חינוך המשופעים ממשנה חינוכית אידיאולוגית – החינוך הקיבוצי, החינוך המקצועי והחינוך הפנימייתי  הדתי והחילוני

 

12

עולם הערכים - מהם ערכים? זכות או חובה בחינוך לערכים (נטרול ערכי), חינוך אינדוקטרינרי מול חינוך ערכי.

 

13

מערכות ערכים כמשקפות את אידיאולוגיות החינוך, מערכות הערכים של מרצים וסטודנטים להוראה בשלושה זרמים: ממלכתי ממלכתי דתי וערבי. 

 

14

השתקפות אידיאולוגיות החינוך של זרמי החינוך השונים בתוכניות הלימודים, הלכה למעשה, בדגש על החינוך המוסרי ערכי

 

 

סימסטר ב'

שעור מס'

נושא השיעור

קריאה נדרשת:

1

מתלמידים טעוני טיפוח ועד לתלמידים תת משיגים – הגדרות

 

2-3

תרבות חברתית ומציאות תרבותית כבסיס להתפתחות תת משיגיות חינוכית: מודל שליטה בגורל, גישת השעתוק החברתי

כרמלי, ע' (2013).

 

4

מדיניות משרד החינוך לטיפול באוכלוסיות תת משיגות לאורך השנים (מבחני מיון וסקר, הסללה, חינוך מקצועי, מיון והקבצות) 

אדלר, ח' (1999).

5

אינטגרציה ושוויון הזדמנויות במבחן חברתי וכלכלי (נוסחאות דיפרנציאליות למימון החינוך, טיפוח מצוינות, העדפה מתקנת, הקצאת משאבים לאוכלוסיות תת משיגות)  

עובדיה, ע' (2006)

7

הבדלים ביחס המורים לתלמידים חזקים לעומת תלמידים תת הישגיים: אפקט פיגמליון ויישומו החינוכי, השפעת מבחני אינטליגנציה על גישתם החינוכית של מורים

בולטין, ס' שביט, י' ואיילון, ח' (2000).

8-10

גישות להתמודדות עם תלמידים תת משיגים:

ההוראה המשקמת ותורת האישיות – קרל פרנקנשטיין

הלמידה המתווכת וההעשרה האינסטרומנטאלית – ראובן פוירשטיין

דילמות מוסריות – לורנס קוהלברג

בתי ספר מואצים (ASP) – הנרי לוי

כהן, א' ונתן, ס' (2002).

פויירשטיין, ר' (1998).

לוין, ה' (1989).

שץאופנהיימר, א' (2014).

11

עקרונות ההוראה בשיטה הטרוגנית כמפתח לקידום תלמידים תת משיגים

 

12

החמ"ד והתלמידים טעוני הטיפוח: קליטה, בעיות ודרכי התמודדות 

 

13

תוכניות לקידום תלמידים תת משיגים:

שח"ר, מב"ר, הזדמנות שניה, מלב"מ, פר"ח, גרעיני שח"ר, זהב"י, יח"ד, מעברים, תכנית עשר, שח"ק, נח"מ

לוי, א' (1999)

 

ג. חובות הקורס:

נוכחות חובה 80% על פי דרישות המגמה.

השתתפות פעילה בשיעורים ובדיונים

תפקוד באתר הקורס, צפייה בסרטונים וכתיבת תגובות, והשתתפות פעילה בפורום באתר.

קריאת מאמרים מרשימת החובה.  

 

    מרכיבי הציון הסופי

 הגשת עבודה בתום סמסטר א' – 50%.

עבודה מסכמת בתום סמסטר ב' – 50%.

 

ד.  ביבליוגרפיה

אבו עסבא, ח' (2006). סוגיות בלתי פתורות במערכת החינוך הערבית: לפני דו"ח דברת ואחריו. בתוך, ד', ענבר (עורך). לקראת מהפכה חינוכית (עמ' 248-261). ירושלים: מכון ואן ליר והקיבוץ המאוחד.

אדלר, ח' (1999). מדיניות הטיפוח בחינוך. בתוך א', פלדי (עורך). יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 135-150). ירושלים: משרד הביטחון.

 איזנשטדט, ש"נ (2004). הניסיון ההיסטורי היהודי במסגרת היסטוריה כלל-אנושית משווה. תרבות דמוקרטית, 8,  19-54.

*בוזגלו, א' (2010). הכשרת מורים לחינוך מוסרי במכללות לחינוך בישראל (עבודה לשם קבלת תואר דוקטור). רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, בית הספר לחינוך. פרק שני. (טקסט מלא)

בולטין, ס', שביט, י' ואיילון, ח' (2000). התרחבות ההשכלה והשלכותיה הריבודיות בישראל 1980-1996. סוציולוגיה ישראלית, ד' (2), 217-345.

גורדון, ד' ונשר, פ' (1996). ממערכת חינוך ממיינת למערכת מקדמת. בתוך ע', ברנדס (עורך). הקפיצה השלישית: שינויים ורפורמות במערכת החינוך בשנות התשעים (עמ' 155-170). ירושלים: משרד החינוך.     

*גרוס, ז' (2004). החינוך הממלכתי דתי בישראל – בין מסורת למודרנה. בתוך ז' גרוס וי', דרור (עורכים), החינוך כאתגר חברתי (עמ' 85-99). תל אביב: רמות.

דגן, מ' (2006). החינוך הציוני הדתי במבחן הזמן והתקופה. ירושלים: משרד הבטחון ומכללת ליפשיץ. עמ'84-89, 111-127, 165-169, 214-220. (חינוך E377 דגן.חנ תשס"ו)

זיכרמן, ח' וכהנר, ל' (2012). חרדיות מודרנית: מעמד ביניים חרדי בישראל. ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה. (טקסט מלא)

טאוב, ד' (2019). מערכת החינוך בראי החוק והמשפט. חיפה: פרדס. פרק שלישי.  (טקסט מלא)

כהן, א' ונתן, ס' (2002). צמצום הפער ברמת השיפוט המוסרי בין תלמידים טעוני טיפוח לתלמידים מבוססים. בתוך י', עירם ונ', מסלובטי, (עורכים). חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 119-135). תל-אביב: רמות.

כץ, י' (2006). תוכנית ליבה בישראל: מכנה משותף חינוכי לכל מגזרי החינוך. בתוך ד', ענבר (עורך). לקראת מהפכה חינוכית (עמ' 186-195). תל אביב וירושלים: הקיבוץ המאוחד ומכון ון ליר.

כרמלי, ע' (2013). ארבעים וחמש שנים לרפורמה בחינוך - מדוע היא יושמה רק בחלקה? (עבודה לשם קבלת תואר מוסמך). רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית הספר לחינוך. (טקסט מלא)

לוי, א' (1999). קידום תלמידים מאוכלוסיות חלשות. בתוך א', פלדי (עורך). יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 109-134). ירושלים: משרד הביטחון.

לוין, ה' (1997). בתי ספר מואצים – רקע פילוסופיה ועקרונות. בתוך א', פלדי (עורך). החינוך במבחן הזמן (עמ'132-143). תל אביב: רמות. (טקסט מלא)

לם, צ' (2000). אידיאולוגיות ומחשבת החינוך. בתוך הרפז, י' (עורך). לחץ והתנגדות בחינוך (עמ' 217-254). תל אביב: ספריית פועלים.

מאור,  ע' (2004). העדפה מתקנת והבטחת ייצוג בישראל. תל אביב: רמות. (טקסט מלא)

מולכו, א' (2011). טענת ההסללה: מקרה מבחן בסוציולוגיה הביקורתית. סוציולוגיה ישראלית, יג (1), 29-54.

סבג, ק' וביברמן-שלו, ל' (2014). חינוך חברה וצדק. חיפה: פרדס.  (טקסט מלא)

עובדיה, ע' (2006). צדק ושיוויון: צריך העדפה מתקנת. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (טקסט מלא)

פויירשטיין, ר' (1998). האדם כישות משתנה. על תורת הלמידה המתווכת. תל אביב: משרד הביטחון. פרקים: ב', ד', ה', י', יב'. (פרקים נוספים במודל)

פישרמן, ש' (1999). דתלשי"ם – נוער הכיפות הזרוקות. אלקנה: אורות ישראל.  (חינוך A681.2 פיש.דת תשנ"ט)

פרי-חזן, ל' (2013). החינוך החרדי בישראל: בין משפט, תרבות ופוליטיקה. שריגים-ליאון: נבו.  (חינוך A077 פרי.חנ תשע"ג)

צרצור, ס' (1999). החינוך הערבי, תמונת מצב ומבט לעתיד. בתוך א', פלדי (עורך). יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 1061-1085). ירושלים: משרד הביטחון.

קפלן, ק' (2017). חקר החברה היהודית הדתית בישראל: השגים, החמצות ואתגרים. מגמות, נא (2), 207-250. (בשלב זה אין קישור אלקטרוני לכתב העת)

רם, א' ופילק, ד' (2013). ה – ה-14 ביולי של דפני ליף: עלייתה ונפילתה של המחאה החברתית. תיאוריה וביקורת, 41, 17-13.

שושנה, א' (2006). המצאתה של קטגוריה חברתית חדשה: "מחוננים טעוני טיפוח". תיאוריה וביקורת, 29, 125-147.

שיקולי, א' (2004). חינוך תל"י (תגבור לימודי יהדות): התפתחותו ומימושו של רעיון חינוכי בתנאי מציאות משתנה, (עבודה לשם קבלת תואר דוקטור). ירושלים:  Jewish Theological Seminary . אוחזר מתוך  קרן תל"י.

שץ – אופנהיימר, א' (2014). לחשוב מחדש במציאות משתנה : תורתו החינוכית של קרל פרנקנשטיין. ירושלים: כרמל. (חינוך 370.1 פרנ(שץ) תשע"ד)

שרמר, ע' וקמון, א' (1999). ההוראה המשקמת: התיאוריה והשיטה בתפתחותן. בתוך ר', גלובמן וי', עירם (עורכים). התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל. תל אביב: רמות.

Abu-Saad, I. (Sep 1995). Beduin Arab Education in the context of Radical Social Game: What is the future? Comparative Education, 25, 2. 149–161.

Gibson, A. M., Ogbu, J. U. (1991). Minority Status and Schooling: A Comparative Study of Immigrant and Involuntary Minorities. NY: Garland Publishing, Inc. p.p 357-382. (education 371.97 MIN 1991)

Kohlberg, L. (1981). The philosophy of moral development. New York: Harper and Row Publishers, Inc. ((לא קיים בבר אילן

Levin, H. (1988). Accelerated schools for at-risk students (CPRE Research Report Series RR-010). New Brunswick, NJ: Rutgers University Center for Policy Research in Education. Retrieved from https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1103&context=cpre_researchreports

Ram, U. (2008). Why Secularism Fails? Secular Nationalism and Religious Revivalism in Israel. International Journal of Politics Culture and Society, 21, 57–73.