ד"ר שטרן הינדי 79-8009-01 מתודיקה להוראת הקריאה
שם ומספר הקורס: מתודיקה להוראת הקריאה 79-8009-01
המרצה: ד"ר הינדי שטרן
שנת לימודים: תשפ"א 2020-2021 סמסטר: א'
אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il
- מטרות הקורס:
- להקנות מושגים תיאורטיים בסיסיים בהבנת מהות הקריאה.
- להבין כיצד יש להקנות קריאה וזאת בהתייחס למודלים תיאורטיים המתארים את תהליך הקריאה.
- לנתח מדגם שיטות בהוראת הקריאה מאז שנות ה-60 ועד ימינו אנו, תוך התייחסות לגישות התיאורטיות מהן שאבו קברניטי שיטות אלה
- להבין כיצד יש לטפח אוריינות
ב. תוכן הקורס:
בקורס זה שלושה מוקדים עיקריים. הראשון – תובנות הנובעות מהגדרות הקריאה ועמידה על מושגים בסיסיים הקשורים לתהליך הקריאה. השני – הבנה של שלושת המודלים התיאורטיים העיקריים המסבירים את תהליך הקריאה ובאמצעותם ניתוח של שיטות להקניית הקריאה. השלישי – הבנה של מהי אוריינות וכיצד יש לטפחה החל מהגיל הרך ואילך.
מהלך השיעורים: כל ההרצאות ילוו במצגות. כמו-כן, מעת לעת יתבקשו הסטודנטים לצפות בסרטונים הקשורים לנושאי ההרצאות ושיופיעו באתר הקורס.
בשל הקורונה יתכן שכל ההרצאות תינתנה בלמידה מרחוק באמצעות מערכת ה-ZOOM. במצב זה יהיה על הסטודנטים להצטייד במצלמת מחשב, שתאפשר פתיחת הווידאו במהלך ההרצאות.
אם תתאפשר למידת פנים-אל-פנים באוניברסיטה, עדין יינתנו מספר שיעורים בלמידה מרחוק.
כמו-כן יתכן שאחת ההרצאות תינתן באופן א-סינכרוני.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
2-1 |
א.מהי קריאה? הגדרות ב.ניתוח ראשוני של דף ממקראות ללימוד קריאה |
|
שלושת השיעורים הראשונים בסמסטר זה נועדו להקנות מושגים ותובנות ראשוניות בנושא הקריאה |
2 |
א.התפתחות הכתב ב. מושגים ראשונים בהוראת קריאה
|
|
|
3 |
א. סוגי קריאה כמשפיעים על מהירות הקריאה ב. שלבים בהתפתחות הקריאה והכתיבה אצל ילדים
|
כהכנה לשיעור יש לקרוא מהספר "קריאה תיאוריה ומעשה", כרך א', עמ' 31-32, האוניברסיטה הפתוחה |
|
4-5 |
תהליכים בקריאה: מלמטה למעלה; מלמעלה למטה; המודל האינטראקטיבי |
|
|
6 |
הבחנה בין גישות ושיטות בהוראת הקריאה דוגמאות לשיטות קריאה: שיטת סמילנסקי, "דף חדש" של דבורה לבנון |
כהכנה לשיעור יש לקרוא מהספר "קריאה תיאוריה ומעשה", כרך ג' יחידה 7, פרקים 7.6 ו-7.7 |
מומלץ לעיין במקראות הקריאה של סמילנסקי ולבנון (המקראות נמצאות בספריה הפדגוגית) |
7 |
שיטות קריאה וניתוחן: שיטת "החדר" |
|
|
8 |
שיטות קריאה וניתוחן: "קריאה ללא מקראה" |
כהכנה להרצאה זו חובה לצפות בסרטון: "קריאה ללא מקראה" וכן יש לקרוא את מסמך הכנסת בנושא הוראת הקריאה (המסמך נמצא באתר) |
|
9 |
שיטות קריאה וניתוחן: "קסם וחברים" |
|
מומלץ לעיין בשלוש חוברות: "קסם וחברים" |
10* |
שיטות קריאה וניתוחן: "קוראים ולומדים בהנאה" ו-"קריאה ראשונה" (יתכן שנתייחס לשיטת הבאות: "צלילים מספרים"; שיטת מק-גיניס;"אותיות מדברות") |
|
|
11* |
חשיפה ל"פרופיל הגראפי" למיון שיטות קריאה |
|
כהכנה לשיעור מומלץ לקרוא: גיליס, מ. (1987). מן ה"חדר" אל המחשב, עמ' 264-289 |
12 |
ניצני אוריינות: ידיעת שמות האותיות-האם היא חשובה להקניית הקריאה?
|
כהכנה לשיעור יש לקרוא את אחד משני המאמרים של לוין איריס. |
|
13 |
ניצני אוריינות: א.מוכנות לקריאה ב. "אפקט מתיו" |
|
מומלץ לקרוא את מאמרו של Stanovich |
14 |
א.ניצני אוריינות: מודעות פונולוגית ב. סיכום הנלמד בסמסטר |
|
|
ג. דרישות קדם:
אין דרישות מקדימות לקורס.
ד. חובות הקורס:
- נוכחות בקורס - חובה
- השתתפות פעילה: 1. בשיעורים (בין אם יתקיימו פנים-אל-פנים בין אם יתקיימו בזום) 2. באתר הקורס, תקנה עד 5 נקודות בונוס
- קריאת קטעים נבחרים כהכנה לשיעורים מסוימים וכן צפייה בסרטונים שיועלו באתר הקורס
- בוחן שיתקיים בשיעור השביעי. שימו לב: מי שלא יעבור את הבוחן, ייבחן בשנית בע"פ במועד אחר. ציון הבוחן יהווה עד 2 נקודות מציון הבונוס
- בחינה בסוף הסמסטר
ה. ביבליוגרפיה:
קריאת חובה:
בן – ששון פורסטנברג, ש' (2001). מסמך רקע לדיון בנושא: דו"ח הוועדה להוראת הקריאה . ירושלים: מרכז המחקר והמידע של הכנסת . אוחזר מתוך : הכנסת, מרכז המחקר והמידע, דו"ח ועדת קריאה, קישור לאתר .
ווהל, א', אלדן, צ', ורון, ר' (2002). למצוא את הדרך: קשיים בקריאה, בכתיבה ובכתיב – דרכי הערכה וטיפול. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך 372.6 וול.למ תשס"ג). פרק 1.5.1: קריאה – הערכת התהליך והתוצר, עמ' 64-72, הטבלאות בעמ' 75, 82-83.
לוין, א' (2001). אלף-בית: שמות האותיות כגשר בין המילה הדבורה לכתובה. הד הגן, ס"ה(ב'), 12-23.
ווהל. א' וארצי, ב' (2002). יחידה 7: אבני היסוד של הקריאה. בתוך קריאה - תיאוריה ומעשה: לומדים ומלמדים אוריינות (כרך ג'). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך 418.4 אונ.קר תשנ"ט). פרקים: 6.8 ; 7.6; 7.7. – כמו-כן, 7.8.1; 7.8.1.3; 7.9 (- עמ' 222-235, לא כולל הכתוב המסגרת בעמ' 225).
קוצר, א' (ח"ש). שטף קריאה - רקע תיאורטי והמלצות יישומיות. תל אביב: מט"ח. אוחזר מתוך
https://shetef.cet.ac.il/AboutReadingflow.aspx
גונן, ת"ר (1991). הסוכר בתה המר – התפתחות האיור בספרות לילדים כגשר בין מגמות חינוכיות מנוגדות. משקפיים, 12, 46-49.
קריאה מומלצת (קריאת רשות):
- גיליס, מ' (1987). מן ה"חדר" אל המחשב – מאה שנות קריאה עברית בישראל. רמתגן: אוניברסיטת בר-אילן. (עמ' 264-289) (גישה אלקטרונית)
- לוין, א' (2002). אלף-אוהל, בית זה בית, גימל זה גמל גדול: מה מפיקים ילדים בגיל הרך מידיעת שמות האותיות (עמ' 71-103). בתוך פ"ש קליין וד', גבעון (עורכות). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות (חינוך E372.6 קלי.שפ תשס"ג).
- בן ארי, ר', לוין, נ' (2013). מפתח הקסם : ראשית קריאה וכתיבה. תל אביב: מט"ח. מדריך למורה לחוברת 1, עמ' 425 (בהמתנה לקטלוג)
- רביד, ד' (2002). לשון ואוריינות במעבר מן הגן לבית הספר. בתוך: בתוך פ"ש קליין וד', גבעון (עורכות). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 43-70). תל-אביב: רמות. (חינוך E372.6 קלי.שפ תשס"ג)
- Adams, M. J. (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print. Urbana-Champaign, IL: University of Illinois, Reading Research and Education Center.
- Aukerman, P. A. (1984). Approaches to beginning reading (2nd edition). New York: John Wiley & Sons. (Education 372.41 AUK a2)
- Stanovich, K. E. (2008). Matthew Effects in Reading: Some Consequences of Individual Differences in the Acquisition of Literacy. The Journal of Education, 189(1-2), 23-55
מדגם של שיטות קריאה לעיון וניתוח:
- קסם וחברים - ראשית קריאה וכתיבה/ לוין נירה, רונית בן ארי. מט"ח (2013). הערכה כוללת: 3 חוברות לתלמיד; 3 מדריכים למורה – המדריכים כוללים את החוברות לתלמידים ודפי הערכה ; אתר אינטרנט – האתר מיועד לתלמידים, למורים ולהורים. באתר פעילויות חיזוק לתלמידים המתקשים ופעילויות העשרה לתלמידים המתקדמים. (בהמתנה לקטלוג)
- קוראים ולומדים בהנאה / אילנה לוגסי-זבורוב (2007). הערכה כוללת חמש חוברות לתלמיד, מדריך למורה ואמצעי המחשה כיתתיים ויחידניים (חינוך : אוסף פדגוגי B481 לוג.קו תשס"ו)
- קריאה ראשונה / חנה לוינזון ורונית אורי פירסטטר (2019). יבנה: יבנה-בונוס. הערכה כוללת שש חוברות לתלמיד וכן מדריך למורה, ערכת עזרים וסביבת תוכן דיגיטלית.
- קוראים ב-א'/ ויטל גייגר (פרלמן) וחגית פורת (2014) חולון: יסוד. הערכה כוללת חמש חוברות לתלמיד, וכן חוברות נלוות נוספות לתלמיד, וכן סביבה מתוקשבת.