ד"ר שטרן הינדי 79-8456-01 דידקטיקה בחינוך המיוחד (שלב ג')
דידקטיקה בחינוך המיוחד (שלב ג'), 79-8456-01
ד"ר הינדי שטרן
שנת לימודים: תשפ"א, 2020-2021 סמסטר: א+ב
אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il
- מטרות הקורס:
לקורס זה שתי מטרות מרכזיות:
האחת – הקניית עקרונות להוראה מתקנת. העקרונות יילמדו בד בבד עם מודל-על למערך שיעור במקצועות עתירי שפה.
השנייה - הוראת הבנת הנקרא באוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים
ב. תוכן הקורס:
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' שיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
סמסטר א' 1 |
פדגוגיה בזום
|
|
|
2 |
מערך שיעור שפתי-קוגניטיבי בחינוך המיוחד – הצגה כללית
|
|
מערך שיעור שפתי-קוגניטיבי יילמד לאורך הסמסטר ובאמצעותו יוקנו עקרונות ההוראה המתקנת |
3 |
א. פתיחת השיעור - מה חייב להיות בפתיחה ומה בבחינת רשות ב. הוראה ישירה מול הוראה עקיפה |
|
משיעור זה ובמשך כ-5 שיעורים כותרת העל של השיעורים תהיה פתיחת השיעור |
4-5 |
-החשיבות בהקניית אוצר מילים בהקניה ישירה - הקנית מילים חדשות – 1.מספר המילים שיש להקנות 2. ששת הקריטריונים העיקריים בבחירת מילים |
מומלץ לקרוא מתוך: גושן-גוטשטיין, י. וזכאי, ד. (2006). פסיכולוגיה קוגניטיבית, כרך ב': זיכרון, את עמודים 60-64, ופרקים 2.4 ו-2.5 |
|
6-7 |
הקנית מילים חדשות – אסטרטגיות להקנייה
|
|
תרגיל רשות באתר הקורס, הנושא: אסטרטגיית אשכול |
8 |
סיעור מוחין – מתי לעשותו וכיצד |
כהכנה לשיעור מומלץ לקרוא את מאמרם של קוזמינסקי ונתן, תשנ"ו |
|
9 |
הרחבה מושגית – מהי וכיצד יש לעשותה |
|
|
10 |
גוף השיעור – כללי יסוד |
|
משיעור זה ובמשך כ-7-8 שיעורים כותרת העל של השיעורים תהיה גוף השיעור |
11 |
קריטריונים לבחירת טקסט שיילמד בגוף השיעור – בהתבסס על שלוש רמות קריאה שלGraves, Watts & Graves, 1994
|
ספר מומלץ להרחבה בנושא: Graves, M.F., Watts, S., & Graves, B.B. (1994). |
-במהלך ההרצאה יערך תרגיל ובו נתנסה בקביעת רמות הקריאה של טקסטים שונים -כהכנה להרצאות הבאות מומלץ לקרוא את מאמרה של בן-דוד (2007) ואת מאמרו של הרפז (2007) |
12 |
"קריאה מתוך הבנה" – ביטויה בשיעור; "קריאה מתוך הבנה" ברמות הטקסטים השונות |
|
|
13-14 |
שיח כיתתי בגוף השיעור בכיתת חנ"מ: הבחנה בין 'שיח מיטבי', 'שיח בדרך' ו-'שיח לכאורה' |
יש לקרוא את: "בהבניה מתמדת", להדפיס את הטבלה ולהביאה להרצאה (המאמר נמצא באתר) |
יינתן תרגיל קבוצתי בנושא השיח |
סמסטר ב' 1-2 |
- אסטרטגיות בגוף השיעור – עקרונות כלליים; אסטרטגיות תרשימים כלליות (רצף, סיבה ותוצאה, השוואה); Venn Diagram; KWL |
להרחבה בנושא מומלץ לקרוא בספרם של מליץ ומליץ, (תשנ"ג) |
להרחבה נוספת מומלץ לעיין בספרו של כהן |
3 |
אסטרטגיות סיכום: שחזור סיפור; סיכום בקלוז; סיכום באמצעות שאלות קבועות |
|
|
4 |
- גוף השיעור: אינטגרציה של כל הנלמד עד כה - סיכום השיעור: מבט נוסף על סיכום השיעור |
|
תינתן הנחייה לתרגיל מסכם בנושא מערך שיעור שפתי-קוגניטיבי |
5[1] |
הבנת הנקרא: - הבנת הנקרא בחינוך המיוחד רצוי מול מצוי -הקדמה למודל של האריס וסמית': בין השורות; בתוך השורות ומעבר לשורות |
כהכנה לשיעורים הקרובים מומלץ לקרוא מהספר "קריאה תיאוריה ומעשה", כרך ד', יחידה 9 את פרק 9.4 |
-כותרת העל של 7-8 השיעורים הקרובים היא הבנת הנקרא
במהלך שיעורים אלה נתייחס לקטעים נבחרים מתוך ספרם של Donovan & Pellegrino (ראו בביבליוגרפיה) – הוראות קריאה יינתנו בהרצאה
-המודל שנציג בשיעורים הקרובים הוא המודל של Harris & Smith, המותאם לתלמידים עם צרכים מיוחדים |
6-8 |
בין השורות: אוצר מילים; איתור וזכירת פרטים; זיהוי הרעיון המרכזי; הבנת ארגון קטע; מילוי הוראות |
|
|
9-10 |
בתוך השורות: שפה ציורית; הבנת הרעיון המרכזי; הסקת מסקנות; ניבוי אירועים; ניתוח דמויות |
|
|
11 |
מעבר לשורות: פיתרון בעיות; הבחנה בין דעות לעובדות |
|
|
12 |
- דף עבודה בהבנת הנקרא – כללים בבנייתו - שלושה אספקטים נוספים בדף הבנת הנקרא |
|
יינתנו הוראות לתרגיל מסכם קבוצתי |
13 |
- שילוב תחומי הבנת הנקרא בתוך גוף השיעור
|
|
|
14 |
סיכום הנלמד השנה ושיחה על התרגיל המסכם |
|
|
הערה: אם נספיק, יתכן ויילמד הנושא שיעורי ספרות בחנ"מ בהסתמך על העקרונות שנלמדו בשנה זו
ג. חובות הקורס:
- הנוכחות בקורס – חובה.
- תיתכן פעילות מקוונת אחת בכל אחד מהסמסטרים – הפעילות הינה חובה.
- השתתפות פעילה בשיעורים ובאתר הקורס - כ-40% מהציון.
- הגשת תרגילים.
- כל סטודנט ישתייך לקבוצת עבודה. חלק מהתרגילים יחייבו עבודה קבוצתית.
- בסיום סמסטר א' תיערך בחינה בע"פ לכל הסטודנטים
- סטודנטים שפעילותם בקורס תהיה מצומצמת, יחויבו בבחינה בעל-פה לאחר סיום סמסטר ב'.
ד. ביבליוגרפיה מומלצת:
בירנבוים, מ', יועד, צ', כ"ץ, ש', וקימרון, ה' (2004). בהבניה מתמדת: סביבה לפיתוח מקצועי של מורים בנושא תרבות הל"ה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה .ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט. (חינוך: אוסף פדגוגי 371.144 בהב.מת תשס"ה)
בן-דוד, ע' (2009) מטה-קוגניציה בהוראה ובלמידה. אאוריקה, 27.
גושן-גוטשטיין, י', וזכאי, ד' (2006). יסודות הפסיכולוגיה הקוגניטיבית (כרך ב: יחידות 2-3: זיכרון ) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (פסיכולוגיה 153.4 אונ.יס תשס"ב)
הרפז, י' (2009). לקראת בית-ספר מטפח חשיבה. אאוריקה, 27
ווהל, א', וארדון, ר' (2002) . קריאה – תיאוריה ומעשה: לומדים ומלמדים אוריינות (כרך ד': יחידות 8-9: הבניית משמעות). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך 418.4 אונ.קר תשנ"ט)
ווהל, א', אלדן, צ', ורון, ר' (2002). למצוא את הדרך: קשיים בקריאה, בכתיבה ובכתיב – דרכי הערכה וטיפול. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך 372.6 וול.למ תשס"ג)
כהן, א' (1991). פיתוח החשיבה של התלמיד בשיעור: דוגמאות, רעיונות, סוגיות עיון, הצעות פעולה : ספר לימוד לפרחי הוראה, ספר עזר למורה ולעובדי ההוראה לדרגותיהם. ירושלים: הוצאת נועם. (חינוך 153.42 כהן.פת תשנ"א)
מליץ, ע', ומליץ צ' (תשנ"ג) אסטרטגיות למידה : תיאוריה ומעשה. באר שבע: המכון לשיפור הישגים לימודיים . (חינוך 370.1523 מלי.אס תשנ"ג)
קוזמינסקי, א' ונתן, נ' (תשנ"ו). השפעתו של האימון במיפוי המושגי טרם קריאת הטקסט על הבנת הנקרא של תלמידים מתקשים. חלקת לשון, 21, 75-97.
קוזמינסקי, ל. (2002). למידה אסטרטגית של מילים חדשות בהקשר סיפורי. בתוך פ"ש קליין וד', גבעון (עורכות). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות (חינוך E372.6 קלי.שפ תשס"ג)
שטרן. ה. וזנדברג, ש. (2014). מבנה-על למערך שיעור שפתי-קוגניטיבי: מודל להוראת תלמידים חירשים וכבדי שמיעה. בתוך ט', מוסט וד' רינגוולד-פרימרמן (עורכות). חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים (כרך ב' , 300-345). תל אביב: מכון מופת. (חינוך 371.912 חנו.וש תשע"ד)
Donovan, S. & Pellegrino, J. W (2004) (Eds.). Learning and Instruction: A SERP Research Agenda. Washington, DC: The National Academies Press. (Electronic Access)
Graves, M.F., Watts, S., & Graves, B.B. (1994). Essentials of: classroom teaching Elementary reading. Boston, MA: Allyn & Bacon.
[1] קריאה מומלצת (לקראת לימוד נושא הבנת הנקרא): הפרקים - "הערכת קשיי קריאה" ו"קריאה- תהליכי התערבות" מהספר: "למצוא את הדרך".